Vágólapra másolva!
A tavaly még csak félig kész jeongami pályán az autók immár a világbajnoki küzdelem feszültsége nélkül fognak felsorakozni a rajtrácsra, de ez akár jót is tehet a versenyzésnek.

Habár sokan elveszítik az érdeklődésüket, miután eldőlt a világbajnoki cím sorsa, ez az egyes futamok szempontjából akár még üdvös is lehet, hiszen a versenyzők az esélyesség terhe nélkül, felszabadultan vezethetnek, nem törődve többé a pontok számolgatásával. Persze az idén nem lehetett panasz a pályán zajló küzdelemre, és tulajdonképpen a múlt hétvégén, Japánban másodszor is a Forma-1 királyává koronázott Sebastian Vettelt sem vádolhatjuk azzal, hogy kivárásra játszott, de mostantól Jenson Button és Fernando Alonso is több kockázatot vállalhat, mint eddig. Míg azonban Alonso úgy érzi, érdemes harcolni a második helyért is az egyéni összetettben, Button szerint annak semmi jelentősége nincs - a McLaren nagyobb fegyverténynek érezné, ha egyszer végre megfoszthatná a Red Bullt a pole pozíciótól, amihez legutóbb, Szuzukában, mindössze kilenc ezredmásodperc hiányzott nekik. A Red Bull számára ugyanakkor presztízskérdés, hogy ha Vettel már elhódította a címet, a fölényüket Mark Webbert a második helyre behozva is kihangsúlyozzák. Egyszóval a hétvégi Koreai Nagydíjon mindenki nyílt sisakkal fog versenyezni.

A Szöultól 400 km-re délre, Mokpo repterének közelében, Hermann Tilke tervei alapján épült Korean International Curcuit (KIC) kiválóan alkalmas rá, hogy megkeverje a paklit, amit a tavalyi verseny ékesen bizonyít. Az előzmények fényében talán nem meglepő, hogy az ázsiai ország első Forma-1-es nagydíja káoszba fulladt, hiszen hónapokon át attól volt hangos a nemzetközi szaksajtó, hogy a pálya el sem készül. Ez annyiból nem lett volna váratlan, hogy a ChampCar beígért koreai látogatását a 2000-es évek közepén háromszor kellett lefújni, mert a verseny otthonául szánt létesítmény soha nem épült meg.

A Forma-1-es pályára végül alig két héttel a nagydíj előtt kezdték el felvinni az utolsó réteg aszfaltot, amely így nem is száradt ki időben, óhatatlanul bonyodalmakat okozva. A beruházó az évszakhoz képest szokatlanul esős időjárással magyarázta a késedelmet. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatója, Charlie Whiting azonban, miután mégiscsak sort kerített a többször elhalasztott kötelező pályainspekcióra, versenyzésre alkalmasnak minősítette a helyszínt. A még nyilvánvalóan hiányos kiszolgáló létesítmények vigasztalanul sivár hátteret biztosítottak a nagydíjhoz, de a helyi közönséget ez nem zavarta, mert a lelátókat egy új versenyhez mérten népesnek számító tömeg árasztotta el. A pályát viszont vasárnap elöntötte az esővíz, úgyhogy a futamot meg kellett szakítani. Whiting sokáig nem indította újra a versenyt, mivel a pilóták arra panaszkodtak, hogy a felverődő vízpermet miatt nem látnak semmit. Ezzel csak Lewis Hamilton nem értett egyet, megeresztve azt a bizonyos emlékezetes megjegyzését a csapatrádióba: "Mégis mit várnak? Ez egy esős verseny..."

Forrás: AFP
Tavaly meg kellett szakítani a versenyt az eső miatt

A több mint háromórás, már sötétben leintett viadal végén Alonso futott be az élen, kihasználva az addig vezető Vettel késői motorhibáját. A hétvége egzotikumai között érdemes még megemlíteni a pályán feltűnő kígyókat, amelyekkel máshol - szerencsére - aligha találkozhat a Forma-1 közössége. "Reméljük, hogy az idei hétvége valamivel egyszerűbb lesz" - ismeri el Whiting. "A 2010-es több okból is kimerítő volt. A pálya, ahogy mindannyian tudjuk, rendkívül későn készült el, és sok problémát a szabadedzések között kellett orvosolnunk. Bízunk benne, hogy erre az évre jelentősen javult a helyzet."

Tavaly óta az ausztrál autósport-szövetség, a CAMS segítségével igyekeztek továbbképezni a sportbírókat is, és a kanyarok melletti rázóköveken számtalan módosítást végeztek. A 16-os és a 18-as kanyar közötti falat pedig a jobb beláthatóság érdekében hátrébb tolták. Korea most kap egy második esélyt.

Tudathasadás

Abból a szempontból a KIC is a tudathasadásos pályák egyike, hogy - akárcsak a belgiumi Spa-Francorchamps - teljesen eltérő karakterű részekből áll, ami technikailag alaposan megnehezíti az optimális beállításokat kereső mérnökök dolgát. "Hosszú és gyors egyeneseket ötvöz olyan lassú kanyarokkal, mint az első szektor végén: ott három nagyon kis tempójú cikkcakkot találunk, ahol muszáj ráérezni a ritmusra, és meg kell támadni a kerékvetőket, miközben a lendületet sem veszítjük el" - magyarázza a Virgin versenyzője, Timo Glock. "Aztán a 6-os kanyarból keményen kell kigyorsítani a következő, nagyon gyors kombináció felé, amit a lehető legtisztábban kell bevenni, különben könnyen kicsúszhatunk. Egyszóval Koreában még levegőt venni is alig van idő, de éppen ettől jelent komoly kihívást."

Forrás: FIA

Habár néhányan, köztük Jarno Trulli, ritmustalannak tartják a pályát, Hamilton szerint "érezhetően kerék-kerék elleni küzdelemhez tervezték: a 4-es, 5-ös és 6-os kanyar kicsit olyan, mint az Istanbul Park utolsó szakasza, ahol belülről és kívülről is lehet támadni." Csapattársa, Jenson Button úgy véli, a KIC "érdekes, mert változatosak a kanyarjai. Például a 11-es - egy dupla csúcspontú, erősen kifelé lejtő balos - kifejezetten különleges, és a kör vége is izgalmas. A befejező kanyarkombináción csak egyetlen helyes ív vezet át. Ha ezt valahol elvétjük, egészen a végéig kiesünk a ritmusból."

A pálya egyébként nemcsak a 11-esben, hanem sok másik pontján is kifelé dől, és az óra járásával ellentétes forgásirányú, ami még ma is ritkaság. "Noha ez a beállításokat nem befolyásolja, a pilótafülkében érezhető, mert olyan izmokat dolgoztat meg, amelyeket más versenyek nem tesznek igazán próbára. Ehhez gyorsan hozzá lehet szokni" - mondja Trulli.

A DRS-zónát a leglogikusabb helyen, azaz a hosszú hátsó egyenesben, a 3-as kanyar előtt jelölték ki. Hamilton szerint ez izgalmassá fogja tenni a versenyzést. "Tavaly nem láthattunk sok előzést ott, mert az aszfalt annyira nedves volt, és ettől olyan sűrű vízfüggöny keletkezett, hogy mire elérkeztünk a lejtős féktávhoz, nem igazán tudtunk támadást indítani" - teszi hozzá.

A Pirelli kísérletezik

Ahogy Mike Gascoyne, a Lotus technikai igazgatója rámutat, ha az idei futamon száraz lesz az idő, az új helyzet elé állítja a csapatokat, mert olyan körülmények között még nem versenyeztek Koreában.

Márpedig várhatóan így lesz, hiszen a meteorológiai előrejelzések egyelőre csak péntekre ígérnek esőt. "Maga a pálya mai viszonylatban tipikusnak számít. Lassú és közepes sebességű kanyarok egyvelegéből áll, és a 2-es után kezdődő hosszú egyenes egy nagyon szűk jobboshoz, a 3-ashoz vezet, amely kézenfekvő lehetőséget biztosít az előzésre" - mondja Gascoyne. "Ezért olyan beállításokat kell találnunk, hogy az autóval szemben eltérő igényeket támasztó szektorok mindegyikében megfelelő legyen a balansz. A hosszú egyenes miatt fontos a nagy végsebesség, de hiába javul a tapadás a hétvége folyamán, végig viszonylag gyenge marad, ezért az autókat inkább alulkormányzottnak hangoljuk be."

Forrás: Red Bull
Raliautó: Webber Red Bullja a tavalyi kicsúszás után

A koreai pálya az öböl mentén közutakat is magában foglal, ezért részben utcainak minősül, s mint az ilyeneké általában, drámaian változik a tapadása, ahogy egyre több gumi kerül rá. A Mercedes elemzéséből kiderül, hogy a tavalyi szezonban itt volt a legnagyobb a különbség az első szabadedzésen és az időmérőn elért legjobb köridő között: 5,302 másodperc, ami jóval felülmúlja a 2,5 másodperces átlagot. A javulás az egyes szektorokban eltérő mértékű, attól függően, hogy milyen kanyarokból állnak, és így mennyire koptatják a gumikat. A pálya első harmadában, ahol az autókra csak az idő 45 százalékában hat oldalterhelés, 3,2 százalékkal gyorsultak a péntek délelőtti edzés és az időmérő között, az utolsóban viszont, amelynek 77 százalékát töltik kanyarodással, 6,7 százalékkal javult a részidő. Egy eső azonban pillanatok alatt kimossa az aszfaltba préselődött gumit, és akkor az egész kezdődik elölről.

A Pirellinél arra számítanak, hogy a gumik szempontjából éppen a koreai lesz az év egyik legdurvább erőpróbája. A tavaly lefektetett, akkor még sima aszfaltból ugyanis azóta kikoptak a lágy részek, ezért most rücskös marad, amíg a használattól le nem dörzsölődik a teteje. Az így keletkező érdes felület felgyorsítja a gumikopást, már csak azért is, mert a lassú kanyarokból történő kigyorsítások során jelentős a hosszirányú terhelés. Ráadásul - noha az épített pályák közül a 205 km/h-s átlagsebességével a koreai a leglassabb - azokon a helyszíneken, ahová a szuperlágy/lágy kombinációt vitte el a Pirelli, sehol nem volt ilyen nagy az oldalterhelés sem. Ehhez még vegyük hozzá, hogy miután a hosszú hátsó egyenesben lehűlnek a gumik, a 3-as kanyarral kezdődő szűk szakaszhoz érve hirtelen támaszkodnak rájuk, és így még a szemcsésedés veszélye is fennáll.

Forrás: Red Bull
Sivár háttér. Tavaly a lelátókat is az utolsó pillanatban szerelték össze

"Korea különösen a szuperlágy gumik számára jelenti az év legnehezebb tesztjét, mivel azonban a világbajnokság már úgyis eldőlt, értékes lehetőséget biztosít számunkra ahhoz, hogy kipróbáljuk itt a hagyományostól eltérő keverékkombinációt, információkat szerezve 2012-re" - magyarázza Paul Hembery, a Pirelli sportprogramjának főnöke. "A pálya érdes felülete és a nagy oldalterhelés miatt a szokásosnál több kerékcserére számíthatunk azoktól, akik a lágyabb gumit részesítik előnyben. Talán lesznek, akik inkább a keményebb keverékre koncentrálnak, tehát a verseny taktikai szempontból ismét nagyon érdekes lesz. Persze mindez puszta elméletté fajul, ha elered az eső, ami egyáltalán nem kizárt."

A Pirelli tehát lényegében kísérletezni fog Koreában, és Hembery elismeri, hogy ha ezt a versenyt a szezon első részében rendezték volna, inkább a kemény és a közepes keveréket választják hozzá. Akár négy kerékcsere is lehet készülni. "A csapatok morogni fognak, de úgyis alkalmazkodnak a helyzethez" - vélte Hembery. "Mindannyian egy cipőben járnak majd, kapnak egy extra kihívást stratégiai és statisztikai téren. Sokan közülük élvezik az ilyen feladatokat, a mérnökök jó részét lázba hozza, ha kapnak egy fejtörőt, amin keményen el kell gondolkodniuk." Hembery hozzátette, hogy a Pirelli szándékosan nem akarja megkönnyíteni a csapatok dolgát.

Lendületben a McLaren

A csapatoknak logisztikailag nem volt gyerekjáték az elmúlt egy hét, hiszen a Japán Nagydíj vége után alig több mint tizenkét órával már átköltöztek Koreába, ami a megmozgatandó felszerelés mennyiségét ismerve még akkor is bravúros teljesítmény, ha a két helyszín azonos időzónában van. A McLaren tagjai alighanem kicsit könnyebbnek érezték a feladatot, hiszen Button szuzukai győzelme tuningolhatta őket - annál is inkább, hogy teljesen megérdemelt volt. A McLarennél már hetek óta hajtogatják, hogy a versenytempójuk nem marad el a Red Bullétól, csak a körülmények hátráltatják őket, és a múlt vasárnap bebizonyosodott, hogy ez még az aerodinamikailag igényes Szuzukában is igaz. Ebből kiindulva valószínűleg Jeongamban sem lesznek gyengébbek. Button élete legkirobbanóbb formájában vezet, míg úgy tűnik, Hamilton össze van zavarodva. Éppen ezért kulcsfontosságú lenne számára, hogy egy győzelemmel visszanyerje az egyensúlyát. Miközben Button az idén kilencszer állt a dobogón - eggyel többször még Webbernél is -, ő csupán négyszer, ami rengeteget elárul a csapaton belüli erőviszonyokról. Mark Blundell, maga is egykori Forma-1-es versenyző a Japán Nagydíj után már úgy gratulált Buttonnak, mint "a McLaren elsőhegedűsének." Egyébként a hétvégi lesz az istálló 700. Forma-1-es versenye.

Forrás: AFP
A közönség a döcögős kezdet ellenére is népes volt

A Red Bullnak talán megbocsátható lenne az is, ha a világbajnoki cím megszerzése után most egy kissé visszavenne a tempóból, és a 2012-es felkészülésre kezdene koncentrálni. Tulajdonképpen az összes élcsapat ezt teszi, mert a szabályok viszonylagos változatlanságának köszönhetően már az idén is kipróbálható sok új, a következő szezonra szánt fejlesztés, de a Red Bullnál nem is tagadják, hogy élni fognak ezzel a lehetőséggel. Ugyanakkor érdekes lesz látni, hogy az esélyesség - vagy éppen az esélytelenség - terhe nélkül Webber felszabadultabbá válik-e. Szuzukában nem teljesített rosszul, még utol is érte a gumikopástól szenvedő Vettelt, úgyhogy Jeongamban sem szabad leírni. Hamiltonhoz hasonlóan számára is különösen fontos lenne, hogy még az idén visszavágjon a csapattársának, mert akkor sokkal pozitívabb lelkiállapotban mehetne el pihenni a télen.

A Koreai Nagydíj programja

Péntek:
03:00-04:30 - 1. szabadedzés
07:00-08:30 - 2. szabadedzés

Szombat:
04:00-05:00 - 3. szabadedzés
07:00-08:00 - Időmérő

Vasárnap:
08:00 - Verseny



A Mercedes bebetonozta magát a konstruktőri 4. helyen. Bár a fegyverkezési versenyben tartják a távolságot a három élcsapattól, ami méltánylandó, közelebb nem kerültek hozzájuk. Leginkább Michael Schumacher feltűnő fejlődésének tudható be, hogy Japánban legyőzték az egyik Ferrarit, és nem hagyták meglógni Hamilton McLarenjét sem. Az különösen biztató jel, hogy Schumacher éppen a szezon végére erősödött meg, mert ez azt bizonyítja, hogy lassan 43 évesen is bírja a folyamatos utazással és versenyzéssel járó stresszt, azaz mentálisan nem fáradt. A csapaton belüli párharc Szuzukában kiéleződött, amikor Nico Rosberg előnye 3 pontra zsugorodott - igaz, ehhez kellett az időmérőn elszenvedett hidraulikai hibája is, úgyhogy még nem feltétlenül csúszott ki a kezéből az irányítás. Egyetlen hétvége alatt is fordulhat a kocka, bár Schumacher mellett szól, hogy tavaly 4. lett Koreában.

Forrás: AFP
Vettel egy évvel ezelőtt egy motorhiba miatt vesztette el a győzelmet

Az 5. helyért folytatott küzdelemben a Renault egy kissé fellélegezhetett Szuzukában, hiszen a Force India hosszú idő - konkrétan öt verseny - után először nem tudott pontot szerezni, míg Vitalij Petrov kilencedik lett. Szombat délelőtti edzésbalesete után Bruno Senna segített összeszerelni megrongálódott autóját, saját kezűleg légtelenítve a fékrendszert, de egy ilyen gesztusnál többre lesz szüksége, hogy visszatérjen a helyes kerékvágásba. A Renault előnye 24 pont a Force Indiával szemben, amit Japánban a Sauber is megint 8 pontra megközelített Sergio Pérez 8. helyezése révén, de négy fordulóval az idény vége előtt még ezek egyike sem biztonságos különbség.