Vágólapra másolva!
Reakciók az Olasz Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Red Bull

Sebastian Vettel (P1:3., P2:1.): "Ez érdekes nap volt. A pálya hagyományosan nem illik hozzánk, de ma elégedettek voltunk az autóval. A McLaren különösen gyorsnak tűnik, a jelek szerint ők lesznek a legkomolyabb ellenfelünk ezen a hétvégén, bár ezt pénteken nehéz megítélni, mert túl sok a bizonytalanság. Ma nem volt problémánk, úgyhogy elégedettek vagyunk."

Mark Webber (P1:4., P2:6.): "Ez elég jól alakult. A leszorítóerővel és a váltóáttételezéssel kapcsolatban még sokmindenen át kell rágnunk magunkat, mert a pálya ebből a szempontból igencsak trükkös. Mindkét keverékű gumi jól viselkedik, a második edzésen az opcióssal (lággyal) végeztük el a munka oroszlánrészét. Azok után, hogy erre a versenyre változtak a kerékdőlésre vonatkozó irányvonalak, néhány dolgot módosítottunk. A beállítások problematikusak itt, mert kompromisszumot kell kötni a kanyarokban elért tapadás és a végsebesség között. Seb és én ma eltérő programot bonyolítottunk le, de este majd összevetjük a begyűjtött adatokat."

McLaren

Lewis Hamilton (P1: 1., P2: 2.): "A mai napot azzal töltöttük, hogy a szárnyak beállításain dolgoztunk - úgy tűnt, néhány csapat talán alacsonyabb leszorítóerővel körözött, mint mi. A DRS használata közben azonban jónak tűntünk. Érdekes volt látni, hogy egyes csapatok különböző mértékű leszorítóerőt használtak - néhányan így gyorsabbak voltak az egyenesben, mi pedig a középső szektorban voltunk jobbak. Mindig kompromisszumokat kell kötnünk, de a hosszú etapokon egyáltalán nem tűnik rossznak a tempónk. Mindkét edzésen elég erősek voltunk, szerintem megtankolt autóval gyorsabbak voltunk a Ferrarinál. A második edzés végén a Red Bull is gyorsnak tűnt, de biztos vagyok benne, hogy az ő autójukban nem volt ugyanannyi benzin, mint a miénkben, és ez biztató. Jenson és én ugyanazokat a szárnybeállításokat használtuk, én nagyon elégedett voltam vele. Éjszaka elvégzünk néhány kisebb módosítást, de szerintem harcba szállhatunk a Red Bullal ezen a hétvégén. Az autó nagyon jól működik, és továbbra is fejlődünk, de ettől függetlenül nehéz versenyre számítok."

Jenson Button (P1: 2., P2: 7.) "Több dolgot is kipróbáltunk az autón, bizonyos dolgok jól működtek, de olyan is volt, ami kevésbé. Még nem tartunk ott, ahol érzésem szerint tartanunk kellene, és még azt sem döntöttük el, hogy mekkora legyen a leszorítóerő. Még nem érzem úgy, hogy teljes az összhang az autó és köztem, de dolgozunk rajta. Éjszaka alaposan ki kell elemeznünk az adatokat, mielőtt eldöntjük, milyen irányban folytatjuk a hétvége hátralevő részében. Elég sok helyen újraaszfaltozták a pályát, így sokat csúszkálunk, ami nem tesz jót a gumiknak."

Mercedes

Michael Schumacher(P1: 11, P2: 3): "Mindig különleges érzés itt, Monzában lenni. Az egész már tegnap elkezdődött, amikor körbementem a pályán, láttam a tifosit, és élveztem az egyedülálló hangulatot. Aztán ma kigurultam a pályára az autóval, remek az érzés, ami a szurkolók felől árad - ez az otthoni versenyeimre emlékeztet. Ami a pálya jellegét illeti, a fékek és a tapadás a kigyorsításoknál általában az erősségeink közé tartoznak, és kevés közepes, illetve gyors kanyar van, amelyekben idén nem bizonyultunk jónak. A mai helyezésem mindenképpen kedvezőnek tűnik, és elégedett is vagyok vele, de csak holnap derül ki, hogy mennyit is ér valójában."

Nico Rosberg(P1: 18, P2:22): "Nem alakult ideálisan a délutáni edzés számomra, mivel problémákkal küszködtünk, különösen a KERS okozott gondot az edzés elején. Mindenesetre a nap végéig így is elég sok tapasztalatot gyűjtöttünk a versenyre, és ami fontos, sikerült hozzászoknom a pályához. Monza a gyors szektoraival és az alacsony leszorítóerőt igénylő kanyarjaival nagyon különbözik a többi versenyhelyszíntől, és beletelik egy kis időbe, mire az ember felveszi itt a ritmust."

Ferrari

Fernando Alonso(P1:7., P2:5.): "Monzában mindig izgalmas versenyezni, különösen a Ferrarival. A szurkolók lelkesedése elképesztő, még érezni is lehet. Technikai szempontból azonban a mai nap éppen olyan péntek volt, mint bármelyik másik: rengeteget foglalkoztunk a különféle aerodinamikai beállítások összehasonlításával. Most mindent át kell gondolnunk, hogy a helyes döntéseket hozzuk meg. Őszintén szólva azt hiszem, kicsit le vagyunk maradva a legjobbaktól, még ha a pénteken szokásos, különösen az üzemanyagszinttel kapcsolatos bizonytalanságok miatt ezt nehéz is megítélni. Realistának kell maradnunk: az autónk többé-kevésbé változatlan Spához képest, eltekintve azoktól az alkatrészektől, amiket kifejezetten erre a pályára, kis leszorítóerőhöz fejlesztettünk ki. Persze szép lenne megismételni a tavalyi eredményt, de tisztában vagyunk vele, hogy nagyon nehéz lesz. Két hét alatt nem lehet csodát tenni, mégis minden erőnkkel azon leszünk, hogy örömet szerezzünk a szurkolóinknak. Hogy mi motivál a szezon utolsó részében? Nagy bennem a versenyszellem, és nem szeretek veszíteni. Kétségtelen, hogy idén túl sokszor veszítettem, de továbbra is vannak célok, amelyekért küzdhetünk, például a második helyezés az egyéni világbajnokságban: (Mark) Webber előnye még nem behozhatatlan."

Felipe Massa(P1:8., P2:4.): "Azt mondanám, ez jó nap volt, különösen azért, mert teljes egészében sikerült befejeznünk a programunkat. Megértettük, hogy az aerodinamikai konfigurációval és a beállításokkal milyen irányt kell választanunk. Most meg kell próbálnunk az időmérőre, de elsősorban a versenyre optimalizálnunk az autót. A különbség a lágy és a közepes gumi között? Nagyon egyszerű: az előbbi egyetlen körben gyorsabb a másiknál. Ezen a pályán a többihez képest nem tűnik vészesnek a kopás, úgyhogy nem hiszem, hogy sok kerékcsere lesz. A leszorítóerő terén ugyanakkor láttuk, hogy sokféle megoldás született: hogy kiderüljön, ki választott helyesen, meg kell várnunk az időmérőt, vagy még inkább a versenyt."

Sauber

Sergio Pérez (P1:9., P2:8.): "Számomra ez igazán pozitív nap volt. Valójában még jobban is alakult, mint vártam, ami örömteli. A pálya még kissé koszos volt, amikor megkaptam a lágy gumikat, ezért bízom benne, hogy az időmérőn tovább tudok majd gyorsulni. Az autóm balansza jónak tűnik, különösen a lágy gumikkal és a hosszú etapokon."

Kamui Kobajasi (P1:14., P2:9.): "Ma nagyon hasznos volt, hogy végig változatlanok maradtak az időjárási körülmények s így a pályaviszonyok is, ezért mindkét edzésen rendesen foglalkozhattunk a beállításokkal. Az autó számomra még nem tökéletes, de látom, hogy megvan a lehetőségünk a balansz és a köridő javítására. Már nagyon várom a holnapot."

Renault

Bruno Senna (P1: 16, P2: 10): "A mai nap sokkal simábban alakult, mint a péntek Spában, sokkal több kört tudtam megtenni, ami alapvető fontosságú számomra. Folyamatosan dolgozunk annak érdekében, hogy pénteken megmutatkozzanak a fejlődés jelei, és szerintem egyértelmű, hogy haladunk előre. Kezdem egyre inkább megérteni az autót, és azt hiszem, a helyes irányba tartok, de még van hova fejlődnöm holnap. Természetesen még többet lehet kihozni az autóból, a szombat fontos nap lesz ennek bizonyítására. Nagyon élvezem a pályán töltött időt, és már várom, hogy mit tartogat számomra a hétvége."

Vitalij Petrov (P1:6, P2: 11): "Az edzések rendben mentek, főleg, mivel papíron sikerült teljesítenünk, amit szerettünk volna. Ez mindig elégedettségre ad okot, de természetesen szeretnénk fejlődni a köridők tekintetében, mivel tudjuk, hogy ennél többet is kipréselhetünk az autóból. Monzához alkalmazkodva alacsony leszorítóerőt kifejtő beállításokat raktunk össze, és bízunk benne, hogy ez vasárnap kifizetődő lesz. A lelkesedésünk megvan, remélem, ez két konstruktív napot eredményez majd."

Force India

Adrian Sutil(P1:5., P2:12.): "Mindkét szabadedzés sima volt számomra. Az autóm délelőtt kissé túlkormányzott volt, különösen a Parabolicában, de összességében jónak tűnt. Délután elégedett voltam az aerodinamikai balansszal, este azonban át kell gondolnunk minden lehetőséget, hogy a versenyre megfelelően állítsuk be a leszorítóerőt. Ma a tabella tanúsága szerint nem voltunk látványosan gyorsak, ezért egyértelmű, hogy el kell töprengenünk rajta, a holnapnak milyen stratégiával vágjunk neki. A gumikkal kapcsolatban minden rendben van. A közepes és a lágy keverékkel is teljesítettem hosszú etapokat, és mindkettő tartós volt, úgyhogy ezen a téren nincs okunk aggodalomra."

Paul di Resta(P1:-, P2: 13.): "Monza nem az a pálya, ahol könnyű felvenni a ritmust. Sok kemény féktáv van, beletelt egy kis időbe, amíg belerázódtam. Ettől eltekintve tipikus péntek volt ez, drámák nélkül. Természetesen arra koncentráltunk, hogy megtaláljuk az optimális aerodinamikai balanszot, és megpróbáltuk elérni, hogy az autónk féktávon stabil legyen. Jó alapot találtunk, nem vagyunk túl messze a megoldástól, de majd ha áttanulmányoztuk az adatokat, tisztábban fogjuk látni, hogy holnap miben javulhatunk. Az is egyértelmű, hogy holnapig gyorsulnunk kell majd, mivel a középmezőny rendkívül sűrű."

Nico Hülkenberg(P1:12., P2:-): "Mindig időbe telik, amíg hozzászokunk a kis leszorítóerőhöz, de az igazat megvallva most az edzés első pillanatától kezdve kényelmesen éreztem magam az autóban. Stabilnak tűnt, nem kellett sokat foglalkoznunk a balansszal. Mint mindenki, mi is arra használtuk a délelőtti edzést, hogy kísérletezzünk a különféle szárnybeállítások köridőre gyakorolt hatásával. Ami a gumikat illeti, csak a közepes keverékűekkel vezettem, de jól éreztem magam velük, mert tartósak voltak, nem koptak túl gyorsan."

Toro Rosso

Jaime Alguersuari (P1: 10., P2: 14.): "Nagyon örülök, hogy ismét Monzában versenyezhetek. Ez egy nagyszerű pálya, amit a sok gyors szakasz és a kemény fékezési pontok tesznek érdekessé. Ma mindkét edzésen jónak éreztem az autót, szerintem továbbra is remek formát mutatunk. Egy kicsit javultunk az időmérős körök tekintetében is. Az egész csapat jó munkát végzett, holnap és vasárnap pedig még többet kihozhatunk az autóból. Ha egész hétvégén megfelelően dolgozunk, szerintem ismét a Force Indiával és a Sauberrel harcolhatunk vasárnap. A két DRS-zóna miatt hatalmas a különbség a végsebességek között attól függően, hogy aktiváljuk-e a hátsó szárnyat. Ezért a futamon, az előzéseknél kulcsszerepet kaphat majd a DRS, az időmérőn viszont kevésbé lesz fontos. A Pirelli kétféle keveréke között is nagy a különbség, a gumikopás viszont nem olyan jelentős. Szerintem vasárnap többet is ki tudunk hozni a lágy keverékből."

Sébastien Buemi (P1:17., P2: 17.): "A reggel jól alakult, több dolgot is kipróbáltunk az autón, hogy megnézzünk, hogyan viselkedik Monzában. Összességében elégedettek voltunk ezzel az edzéssel, a délutáni viszont kevésbé volt sikeres, csak pár kört tudtam teljesíteni. Hibáztam, és nekiütköztem a falnak. Sajnálom, hogy ilyen sok munkát adtam a csapatnak, de ahogy mondani szokták, holnap új nap kezdődik. Ma este keményen dolgozom majd a mérnökeimmel, meglátjuk, mit tehetünk a hétvége hátralevő részében. Ami a gumikat illeti, sokat nem tudok elmondani, mert csak a kemény abroncsot használtam eddig. A DRS jól működött, és a speciális beállításokkal, alacsony leszorítóerővel nagyon érdekes és élvezetes volt a monzai pályán vezetni."

Williams

Rubens Barrichello (P1: 13., P2: 15.): "Sajnos ma nem voltunk elég gyorsak. Éjjel sokat kell dolgoznunk, hogy kitaláljuk, mit tudunk tenni a hétvége hátralevő részében."

Pastor Maldonado (P1: 15., P2: 16.): "Nehéz napunk volt, nagyon meleg van. A pozitívum az, hogy teljesíteni tudtuk a kitűzött programot, de még keményen kell dolgoznunk ahhoz, hogy megtaláljuk a megfelelő balanszot az időmérőre és a versenyre."

Toro Rosso

Jaime Alguersuari (P1: 10., P2: 14.): "Nagyon örülök, hogy ismét Monzában versenyezhetek. Ez egy nagyszerű pálya, amit a sok gyors szakasz és a kemény fékezési pontok tesznek érdekessé. Ma mindkét edzésen jónak éreztem az autót, szerintem továbbra is remek formát mutatunk. Egy kicsit javultunk az időmérős körök tekintetében is. Az egész csapat jó munkát végzett, holnap és vasárnap pedig még többet kihozhatunk az autóból. Ha egész hétvégén megfelelően dolgozunk, szerintem ismét a Force Indiával és a Sauberrel harcolhatunk vasárnap. A két DRS-zóna miatt hatalmas a különbség a végsebességek között attól függően, hogy aktiváljuk-e a hátsó szárnyat. Ezért a futamon, az előzéseknél kulcsszerepet kaphat majd a DRS, az időmérőn viszont kevésbé lesz fontos. A Pirelli kétféle keveréke között is nagy a különbség, a gumikopás viszont nem olyan jelentős. Szerintem vasárnap többet is ki tudunk hozni a lágy keverékből."

Sébastien Buemi (P1:17., P2: 17.): "A reggel jól alakult, több dolgot is kipróbáltunk az autón, hogy megnézzünk, hogyan viselkedik Monzában. Összességében elégedettek voltunk ezzel az edzéssel, a délutáni viszont kevésbé volt sikeres, csak pár kört tudtam teljesíteni. Hibáztam, és nekiütköztem a falnak. Sajnálom, hogy ilyen sok munkát adtam a csapatnak, de ahogy mondani szokták, holnap új nap kezdődik. Ma este keményen dolgozom majd a mérnökeimmel, meglátjuk, mit tehetünk a hétvége hátralevő részében. Ami a gumikat illeti, sokat nem tudok elmondani, mert csak a kemény abroncsot használtam eddig. A DRS jól működött, és a speciális beállításokkal, alacsony leszorítóerővel nagyon érdekes és élvezetes volt a monzai pályán vezetni."

Lotus

Karun Chandhok(P1: 19, P2: -): "Meglehetősen elégedett vagyok a reggeli teljesítményemmel. Az autóm már az első körtől fogva rendben volt, és örültem, hogy megint eltölthettem egy kis időt a pilótafülkében. Péntek reggelenként mindig elég kevés időt töltünk a pályán, különösen, amikor még vékony porréteg borítja az aszfaltot, de ma néhány aero elem értékelésére koncentráltam, és sikerült végigmennem az egész programon, így szerintem jól teljesítettem."

Heikki Kovalainen (P1: 19, P2: 19): "Nem olyan rossz a helyzet, de még mindenképpen van hova fejlődnünk. A délelőtti edzés idejekorán véget ért számomra, mivel gondunk akadt a váltóban lévő egyik szenzorral, és amikor elkezdett melegedni a motor, azt az utasítást kaptam, hogy álljak félre. Délután mindkét keverékű gumival dolgoztunk, és úgy látom, a lágyakkal nincs probléma, de a közepesekből nem sikerült kihoznunk a maximumot, ami plusz munkát jelent számunkra az este folyamán, hogy összességében javítsunk a tapadáson."

Jarno Trulli(P1: -, P2: 18): "Problémáktól mentes péntek délutánt teljesítettem, de, hogy őszinte legyek, pillanatnyilag nem vagyok túlzottan elégedett az autó balanszával. A kanyarbejáratoknál és kijáratoknál elég súlyos alulkormányzottságot tapasztaltam, ezt meg kell próbálnunk kiküszöbölni, hogy gyorsabbak lehessünk. Még egyértelműen több van bennünk, és az egész szezonban megmutattuk, hogy nagyot tudunk előrelépni péntekről szombatra, úgyhogy szerintem rendben leszünk."

Virgin

Timo Glock (P1: 23., P2: 20.): "A mai nem tartozik a legjobb pénteki napjaink közé. Az első edzésen elég sok technikai gondunk volt, nem igazán tudtuk teljesíteni a kitűzött programot. Negyvenöt percen keresztül csak várakoztam a bokszban, nem tudtam kimenni a pályára, ezért sok munkánk maradt délutánra. A délutáni gyakorláson elég gyorsan megtaláltuk a helyes irányt, jól éreztem magam az autóban. Ezen a pályán egy kicsit nehéz dolgunk van az élversenyzők ellen - a végsebességük sokkal nagyobb, holnap nekünk is meg kell próbálnunk javítani az autó tempóján. Még korai a fejlesztésekről beszélni, ki kell elemeznünk az adatokat, de remélem, minden simán megy majd szombaton."

Jérome D'Ambrosio(P1: 24, P2: 23): "Sima péntekünk volt a motort érintő problémát leszámítva. A mai nap nem annyira rólam, sokkal inkább az autóról és a fejlesztésekről szólt, amelyek nem néznek ki rosszul. Most át kell tanulmányoznunk az új adatokat, és várnunk kell holnapig, de pillanatnyilag bíztató a helyzet. Összességében hasznosan telt a napom, felkészültem a vasárnapi versenyre. Remélem, holnap a maihoz hasonlóan folytathatjuk a munkát."

Hispania

Vitantonio Liuzzi(P1: 22, P2: 21): "Elég jól alakult az első napunk Monzában, pont így szerettem volna kezdeni a hazai nagydíjamat. Ez a pálya a többinél jobban fekszik az autónknak, mivel nincsenek gyors kanyarok, ahol a leszorítóerő hiánya miatt időt vesztünk. Így egész sokat sikerült lefaragnunk a lemaradásunkból a fő riválisainkhoz képest. Reggel a beállításokon dolgoztunk, délután pedig a lágy gumikat próbáltuk megérteni, így összességében sikerült érdemi információkat szereznünk. Az autóm balansza jó a hosszú etapokon, de az egykörös tempónkon még javítanunk kell holnap reggel. Ma mindenki remek munkát végzett, szerintem erős hétvégénk lehet, de továbbra is keményen kell dolgoznunk."

Daniel Ricciardo(P1: 21, P2: 24): "A reggeli edzés menetrendszerűen alakult, teljesítettük a kitűzött programot. Napról napra jobban sikerül megértenem az autó viselkedését. A délutáni edzés első körében elektromos problémánk akadt, és körülbelül egy órát kellett töltenem a garázsban, amíg megoldottuk. A szerelők gyorsan, remekül dolgoztak nyomás alatt, ennek köszönhetően az edzés végén visszatérhettem a pályára megtenni néhány kör. Nyilvánvalóan jobban örültem volna, ha 20 vagy 30 kört mehetek, de legalább sikerült újra pályára gurulnom. Sokat kell még tanulnom Tonio tapasztalataiból, ha reálisak akarunk lenni, és az ő idejét összehasonlítjuk a Lotusszal és a Virginnel, látható, hogy elég közel vagyunk hozzájuk. Az F111 jobban alkalmazkodik ehhez a pályához, mint a többihez, így szerintem erős hétvégénk lehet, de most keményen kell dolgoznunk holnapra."