Vágólapra másolva!
Reakciók az Olasz Nagydíjról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Red Bull

Sebastian Vettel (1.): "Érzelmes győzelem volt a mai. Ez a pálya nagyon különleges, igazán sokat jelent számomra. Itt arattam az első győzelmemet, és amikor áthaladtam a célvonalon, ennek minden pillanata eszembe jutott. Az itteni dobogó hihetetlen: az ember áldottnak érzi magát, amikor ott áll, ilyen nem mindenkivel történik meg. Nagyon sok ember van alattunk, és látjuk, hogy özönlik a tömeg, még a Curva Grande felől is - egyszerűen hihetetlen. Ez a pálya nem kedvezett nekünk az elmúlt években, most mégis győzelemmel tértünk vissza. Az autó bámulatos volt a tegnapi időmérőn, a mai futamon pedig még jobban működött. A rajtom nem volt túl jó: Fernando (Alonso) hirtelen ott termett mellettem, és azt sem tudtam, honnan került oda. Kellett egy kis idő, mire rájöttem, hogy egyszerre hárman próbálunk befordulni az első kanyarba. Megtartottam a második helyemet, az újraindítás után pedig sikerült megelőznöm Alonsót. Nem hagyott nekem túl sok helyet, de pont elég volt ahhoz, hogy elmenjek mellette, nagyon élveztem. Remek versenyünk volt, és azt hiszem, mindenki számára különleges volt ez a nap, hiszen most van az olasz egység 150. évfordulója is. Köszönöm az összes szurkolónak."

Mark Webber (-): "A rajtom sikerülhetett volna jobban is, együtt voltunk Jenson (Buttonnal), végül pár helyet vesztettem. Azt hiszem, Sebastian rajtja sem volt tökéletes, tehát elég érdekes indulásokat láthattunk. Fernando (Alonso) fantasztikusan rajtolt. A Safety Car utáni újraindítást jól kaptam el, és egyből sikerült megelőznöm Jensont. A következő körben felzárkóztam Felipe (Massa) mellé, és a külső íven fékeztem az első kanyar előtt, hogy a másodikban belülről fordulhassak. Belül elég magas a rázókő, és ahogy ráhajtottam, sajnos összeütköztem Felipével. Utána megpróbáltam a bokszba hajtani, a lehető legkevesebb időveszteséggel. A kör első felében nem tűnt olyan rossznak az autóm, de végül az első szárnyam beragadt alulra, és sem kormányozni, sem fékezni nem tudtam. Egyenesen kicsúsztam a Parabolicánál, és véget ért a versenyem."

McLaren

Jenson Button (2.): "Örülök, hogy végül sikerült felküzdenem magam a második helyre, az viszont bosszantó, hogy a rajtnál problémáim akadtak a váltóval, sokat vesztettem miatta. Visszaestem a hatodik helyre, az újraindításnál pedig nem tudtam magam mögött tartani Mark (Webbert). Nagyon gyors volt az egyenesben, így a hetedik pozícióba csúsztam vissza. Ez lehetővé tette az élmezőny számára, hogy elhúzzanak tőlem, és további négy-öt másodpercet veszítettem, amikor Mark és Felipe (Massa) összeütköztek előttem az első kanyarban. Utána sikerült öt kanyar alatt megelőznöm Lewist és Michael (Schumachert) is, ez nagyon kielégítő volt. Ezután az volt a célom, hogy felzárkózzak Fernando (Alonsóra). Nagyszerű, hogy sikerült a második helyen végeznem, fontos pontokat szereztünk a csapat számára. Összességében az egész istálló remek munkát végzett a hétvégén, a kis hibák viszont bosszantóak: ha csak egyet is elkövetünk, nem tudjuk megverni a Red Bullt és Sebastian (Vettelt). Remélem, a következő futamon nem lesznek gondjaink - ha minden simán megy, akkor harcba szállhatunk a győzelemért."

Lewis Hamilton(4.): "Jó verseny volt: pontokat szereztem, célba értem, tehát nincs okom panaszra. Az újraindításnál Michael (Schumacher) a külső íven volt, őt néztem a tükörben. Hirtelen az előttem lévő versenyzők elhúztak előlem, így elszalasztottam azt a lehetőséget, hogy Sebastian (Vettel) szélárnyékába kerüljek. Egyszerűen elbambultam. Az egyenesekben egy kicsit lassúak voltunk, ezért nehéz dolgom volt Michael ellen, aki akkor is gyorsabb volt az egyenesben, ha aktiváltam a DRS-t. Keményen kellett harcolnom ellene, de végül előtte végeztem, így minden rendben van. Ilyen a versenyzés. A támogatás, amit Olaszországban kaptunk - az időjárástól és a szurkolóktól - hihetetlen volt, és már nagyon várom, hogy jövőre visszatérhessek. Kétlem, hogy még lehetséges lenne elvenni a világbajnoki címet Sebastiantól, de ezután sem állunk le a munkával. A tengerentúli versenyek izgalmasak lesznek, és nagyon szeretnék még néhány győzelmet szerezni a csapatnak."

Ferrari

Fernando Alonso (3): "Mindig nagyon izgalmas felállni erre a csodálatos dobogóra a Scuderia overallját viselve. Ahogy tegnap is mondtam, a dobogó elérhető közelségben volt számunkra. Tudtuk, hogy remek rajtra lesz szükségünk, és ez sikerült is, részben az elmúlt két napban a mérnökökkel végzett előkészületeknek köszönhetően. A rajt igazán csodálatos pillanat volt, csakúgy, mint Barcelonában, bár tudtuk, hogy nem ez a reális pozíció számunkra, és előbb vagy utóbb megelőznek majd minket. Mindenesetre nagyon jó volt látni a szurkolóink örömét a Safety Car mögött töltött lassabb körökben. Nem tehettünk semmit (Sebastian) Vettel ellen, sokkal gyorsabb volt nálunk, és könnyedén elment mellettem. A McLarenek esetében már jobb volt a helyzet: a lágy gumikon megfelelően tudtunk védekezni, de a közepes keveréken még mindig jelentős az előnyük, és szerintem ha a futam néhány körrel tovább tart, lecsúsztam volna a dobogóról. Ezzel együtt elégedett vagyok az eredménnyel: a versenyen jobban teljesítettünk, mint az időmérőn, de ez már a szezon kezdete óta jellemző. Természetesen fantasztikus lett volna megismételni a 2010-es eredményt, de józannak kell maradnunk, és a számunkra elérhető eredményekre kell koncentrálnunk - ma is pont ezt tettük. Igaz, hogy a világbajnoki cím most már elúszott, de még mindig nagy a motiváció: versenyeket akarunk nyerni, és megtartani a helyezést, amit ezzel megszereztem az egyéni pontversenyben."

Felipe Massa (6):"Nem lehetek elégedett ezzel a hatodik hellyel, mivel ma egyértelműen a dobogós helyezésekért harcolhattam volna. Sajnos a (Mark) Webber által okozott baleset miatt túl sok időt veszítettem, és visszaestem a 10. helyre. Emiatt számos versenyzőt kellett megelőznöm, hogy újra felzárkózzak az élmezőnyhöz, de addigra már túl késő volt. A Webberrel való ütközés során nem sérült meg az autóm: a kerekeimnek ment neki, amitől megpördültem, amikor a második kanyarnál voltunk. Egy kicsit későn fékeztem, védve a belső ívet, esélye sem lett volna kívülről megelőznie. Nagyon csalódott vagyok, mivel ma nem ment rosszul az autó, amit a tempót illeti, még a verseny utolsó szakaszában, a közepes keveréken is meglehetősen gyorsak voltak, és a gumik sem koptak nagyon. Reméljük, hogy a szezon hátralévő hat versenyén több szerencsénk lesz majd."

Mercedes

Michael Schumacher (5): "Izgalmasan alakult a mai verseny, számomra és a szurkolóink számára egyaránt, aminek igazán örülök. A Lewis (Hamiltonnal) való harc rendkívül szórakoztató volt, és néha nagyon kicsinek éreztem a visszapillantó tükreimet. Mindkettőnket arról ismernek, hogy a határon szoktunk versenyezni, ma is ezt tettük. Olyan szélessé kellett tennem az autómat, mintha kamion volna, de Lewis végül mégis gyorsabbnak bizonyult nálam. A rajtom ideálisan sikerült, szándékosan vettem vissza az elején, hogy aztán később tökéletesen kihasználhassam a tapadást, és az egész baloldal szabaddá vált előttem. Néha a legtöbb, amit megtehetsz, hogy a maximumot hozod ki a lehetőségeidből, és ezért szórakoztam ma jól, különösen, hogy tudtam, a Mercedes támogatásának köszönhetően a jövőben még ennél is többre lehetünk képesek."

Nico Rosberg(-): "Csalódással végződött számomra a mai monzai verseny. Nehéz volt a kemény gumikon rajtolni, ennek ellenére sikerült nyernem egy pozíciót az első kanyarban, így egész jó helyzetben voltam. Liuzzi torpedóként repült át a füvön, és azonnal kiütött a versenyből. Nagy kár, mivel kedvező stratégiám volt, és ahogy Michael eredménye is mutatja, az autónk nagyon jól teljesített ma délután."

Toro Rosso

Jaime Alguersuari (7): "Nagyon elégedett vagyok a mai versenyemmel. Azt hiszem, legközelebb még hátrébbról szeretnék rajtolni, mert úgy tűnik, amikor gyenge rajtpozícióból indulok, mindig pontot szerzek! A csapat szempontjából is nagyon elégedett vagyok, mivel mindkét kocsi a pontszerzők között végzett. Kicsit meglepett, hogy az autó teljesítménye milyen jó volt vasárnap a versenyen, mivel nem számítottam rá, hogy gyorsabb leszek a Force Indiánál és a Saubernél. Ezt az eredményt hazai versenyen elérni még különlegesebb. Ugyanígy kell tovább dolgoznunk, és megpróbálnunk javítani a szombati teljesítményünkön. Ha ez sikerül, rendszeresen a pontszerzők között lehetünk."

Sébastien Buemi(10): "Egy kicsit csalódott vagyok a verseny alakulása miatt. Nagyon jól kaptam el a rajtot, de aztán a HRT okozta nagy balesetnél megütődött az autóm hátulja, és ez mindenképpen okozott rajta valamiféle sérülést, mivel onnantól kezdve nem működött tökéletesen. Enélkül talán a 9. vagy a 8. helyen végezhettem volna. És bár a tizedik hely egy kicsit csalódást keltő, mivel a legvégén alulmaradtam (Bruno) Sennával szemben, ideje előre tekinteni, és arra gondolni, hogy két hét múlva Szingapúrban jobban teljesítsünk majd."

Force India

Paul di Resta (8.): "Természetesen nagyon örülök, hogy a nyolcadik helyen értem célba, pedig nem volt túl könnyű számomra ez a futam. A rajtom sikerülhetett volna jobban, de a körülöttem lévő versenyzők indulása sem volt tökéletes. Az első kanyar előtt láttam, hogy egy Williams közeledik felém, tehát megpróbáltam kihúzódni a külső ívre, de nem volt más választásom, mint hogy átugrassak a sikánon. Ezután agresszív stratégiát választottunk, és szerintem mindent kihoztunk az autóból, bár a köridők nem voltak túl jók. Nagyszerű, hogy négy ponttal gazdagodtam, és így egy helyet előreléptem a világbajnokságban."

Adrian Sutil(-): "A rajtom jó volt, de sok autó volt körülöttem, ezért igazából nem tudtam pozíciót nyerni. Utána az okozta a legnagyobb problémát, hogy Liuzzi megpördült, és eltalált pár autót az első kanyarban. A belső íven voltam, és ki kellett mennem a kavicságyba, hogy elkerüljem az összetört autókat, emiatt sok időt veszítettem. Szerencsére az autóm sértetlen maradt, tehát folytathattam a versenyt. A közepes keverékű gumin köröztem, és úgy tűnt, minden rendben van, elérhetőnek éreztem a pontszerzést. Pár körrel később elromlott a szervó az autóban, tudtam, hogy valami baj van. Megpróbáltam hármas sebességi fokozatba kapcsolni, de nem sikerült, ezért meg kellett állítanom az autót. Paul eredményét elnézve azt kell mondanom, hogy mindketten pontot szerezhettünk volna a mai versenyen.

Renault

Bruno Senna(9): "Örülök, hogy sikerült megszereznem az első F-1-es pontjaimat, különösen úgy, hogy csak a második versenyemet teljesítettem a csapatnál. Bár tizedikként indultam, nem volt egyszerű a 9. helyen végezni. Nem volt szerencsénk az első kanyarban, mindenki levágta a sikánt, így a külső ívre kényszerültem, és elvesztettem az időmérőn kemény munkával megszerzett helyeket. Nagyon boldoggá tesz, hogy tudom, képes vagyok a pontszerzésre, és fel tudom venni a versenyt azokkal a srácokkal, akik már régóta ezt csinálják. Az autó tempóját mindenki láthatta, bárcsak egy körrel hosszabb lett volna a verseny, akkor megelőzhettem volna Paul (di Restát) a 8. helyen. A csapat remek stratégiát választott, a gumik elég gyorsnak bizonyultak, amikor szükség volt rájuk, és nagyon boldog vagyok, hogy felkerült a nevem a pontszerzők közé. A csapat szuper munkát végzett, és már nagyon várom Szingapúrt."

Vitalij Petrov(-): "Természetesen nagyon csalódott vagyok a ma történtek miatt. Egész jól kaptam el a rajtot, és ahogy megérkeztem az első sikánba, Vitantonio (Liuzzi) HRT-je a semmiből bukkant elő, és durván nekem csapódott, ami a versenyem végét jelentette. Nem tehettem semmit, hogy elkerüljem az ütközést. Először is örülök, hogy nem sérültem meg, mivel a becsapódás elég erős volt, könnyen csúnya baleset lehetett volna belőle. Annyit dolgoztunk Spa óta, a pályán, Enstone-ban, Viry-ben, így nagyon sajnálom, hogy ezt nem sikerült ma pontokra váltani. Ez is hozzátartozik a versenyzéshez, de biztos vagyok benne, hogy jó eredményt érhettünk volna el. Most Szingapúrra kell koncentrálnunk, ami egy igazi teszt lesz számunkra. Egy újabb fejlesztési csomagot viszünk oda, mielőtt megérkeznénk a Japánhoz és Koreához hasonló gyors pályákra, amelyek valószínűleg jobban fekszenek majd az autónknak. Ami pozitívum, hogy a kocsi már az első edzéstől kezdve jónak tűnt itt, egyértelműen sikerült előrelépnünk teljesítmény terén, és valószínűleg jól fejezhetjük be a szezont."

Williams

Pastor Maldonado(11): "Remekül rajtoltam, és sikerült számos helyet javítanom, miközben elkerültem a balesetet. Az elején elég erős tempót diktáltam, de a második etapban elkezdtem időt veszíteni, és nehéz volt megtartani ezt a jó ritmust. A verseny vége felé egyenletes tempót mentünk, ez azonban sajnos nem volt elég gyors."

Rubens Barrichello(12): "Brilliánsan rajtoltam, az első kanyarba menet három vagy négy helyet is javítottam, ezt követően azonban láttam hogy jön az egyik HRT. Szerencsém volt, hogy nem talált el, de pont belekeveredtem az egésznek a közepébe, így meg kellett állnom. Nem mentem neki senkinek, de amikor (Nico) Rosberg elindult, megütötte az autóm orrát, nehéz helyzetbe kerültem. Kár, hogy ebbe belekerültem, mivel a tempómnak és a stratégiámnak köszönhetően ma pontokat szerezhettem volna a csapatnak."

Lotus

Heikki Kovalainen (13): "Remekül jöttem el a rajtnál, megelőztem Jarnót, aztán láttam, hogy a HRT elég durva stílusban érkezik meg az első kanyarba, így azt kikerültem, és már egész korán jó pozícióban találtam magam. Ezt jó néhány körön át sikerült is tartanom, és a gumikopás is egész könnyen kezelhető volt. A kerékcserék igazán jól sikerültek ma, a megfelelő időben hívtak be, és a szerelők remek munkát végeztek, hogy gyorsan visszaküldjenek a pályára, úgyhogy szeretnék köszönetet mondani nekik és az egész csapatnak, hogy jól végződött a hétvége."

Jarno Trulli (14): "Kivételesen nem rajtoltam jól, de sikerült kikerülnöm az ütközést az első kanyarban, és szerencsére Heikkivel együtt megúsztuk anélkül, hogy megsérült volna az autónk. Amíg Heikkivel versenyeztem, azt hiszem (Felipe) Massa keveredett balhéba az első sikánban, így el kellett hagynom a pályát, hogy elkerüljem a vele való ütközést. Amikor visszajöttem, rámhúzta a kormányt, így a belső íven mentem, tövig nyomtam a gázt, és sikerült megelőznöm. Aztán az első kanyarba menet két gyorsabb autó is volt mögöttem KERS-sel, éppen megnyomták a gombot, közben a második kanyarba érkezve Massa elvesztette az uralmát az autója felett féktávon, és nekem jött, amitől én a mellettem lévő autónak ütköztem, a kocsi eleje és az első szárny is megsérült. Igazán szerencsétlen helyzet volt, mivel lényegében szendvicsbe kerültem, ennek ellenére egyedül az én autóm sérült meg! A csapat remek munkát végzett, hogy behívtak, kicserélték az orrkúpot, és újragondolták a stratégiát: szinte rögtön átállítottak egy kiállásra. Innentől kezdve nagyon jó köridőket teljesítettem, és élveztem a verseny hátralévő részén. Igazán elégedett vagyok a mai teljesítménnyel, a tempónk egész délután kiváló volt. Igaz, összességében egész hétvégén nagyon elégedett voltam az autó gyorsaságával, és a ma reggeli hírek a jövő évi szerződésemről igazán fantasztikussá tették a hazai versenyemet - köszönöm az egész csapatnak!"

Virgin

Timo Glock(15.): "A mai verseny rendben volt, bár az autót kissé nehéz volt vezetni, ami a tegnapi időmérő után csalódás. A hétvégén kétségkívül előreléptünk. Az autónk jobbnak tűnt, mint eddig, de utána kell járnunk, hogy versenykörülmények között miért nem volt annyira erős, és Szingapúrig mit tudunk tenni a fejlesztéséért."

Jérome D'Ambrosio(-): "Nagy kár, hogy így végződött a hétvége. Nagyon vártam a versenyt, de már a felvezető körben rá kellett jönnöm, hogy nem tudok kettesbe váltani. Még elrajtoltam, az autóm azonban vezethetetlen volt, ezért vissza kellett térnem a garázsba, és fel kellett adnom a küzdelmet. Nagyon sajnálom, mert a mai verseny szorosnak tűnt. Most tovább kell lépnünk, és fel kell készülnünk a következőre. Az új alkatrészeinkről biztatóak az első benyomásaink."

Sauber

Sergio Pérez(-): "A versenyen a rossz rajtpozícióink ellenére is jól mentünk, de aztán mindketten feladtuk a küzdelmet, ami nagyon szomorú. A 15. helyről indultam, és az volt a stratégiánk, hogy egy nagyon hosszú etapot teljesítsünk a keményebb gumikon - a közepes keveréken -, aztán a végén egy rövidet a lágyakon. A huszadik körtől már hetedik voltam. Előttem és mögöttem is messzire volt a legközelebbi autó, úgyhogy minden jónak tűnt, de először elvesztettem a harmadik sebességfokozatot, aztán már egyáltalán nem tudtam váltani. Ma egy nagy pontszerzési lehetőséget szalasztottunk el."

Kamui Kobajasi(-): "Ez persze mindannyiunknak csalódás. Akármilyen fokozatba is kapcsoltam, nem volt hajtás. Addig izgalmas és nehéz volt számomra a verseny. Egy új szett közepes gumival rajtoltam, és persze az volt a tervünk, hogy sokáig kint maradjak velük a pályán. Sergio később bebizonyította, hogy ez lehetséges volt, de az első kanyarban történt baleset miatt, amibe több autó belekeveredett, mindenki kétségbeesetten próbált fékezni, hogy elkerülje az ütközést. Én nekikoccantam annak az autónak, ami előttem lassított. Ettől nemcsak az első vezetőszárnyam lazult meg, hanem az egyik gumim is megsérült, ezért át kellett váltanom egy, már használt lágy garnitúrára. Ez tönkretette a stratégiámat, de így is nagyon bíztam a pontszerzésben. Kár a történtekért."

Hispania

Daniel Ricciardo (16.): "A verseny nem is kezdődhetett volna rosszabbul, bizonyos okokból a váltó beragadt a harmadik fokozatban, és kikapcsolt a motor. Nem tudtam újraindítani, és vissza kellett vinnünk az autót a bokszba. A szerelők elindították, és visszatértem a pályára, de a motor hőmérséklete túl magas lett, ezért ellenőrzés céljából visszahívtak a bokszba. Beletelt pár percbe, mire ismét csatlakozhattam a mezőnyhöz. Rögtön forgalomba érkeztem, ezért nehéz volt felvennem a ritmust. A futam végén, a második etapban viszont elég sok jó kört futottam, és sikerült egy kis adatot gyűjtenünk. Ez is több, mint a semmi, Szingapúrban azonban a jobb eredmény eléréséért kell hajtanom."

Vitantonio Liuzzi (-) : "Nagyon vártam a hazai versenyemet. Bár tudtam, hogy nehéz lesz, túl hamar véget ért. Jól rajtoltam, mindkét Virgint, Lotust és Danielt is megelőztem. Utána megkíséreltem egy újabb előzést, de kiszorítottak. A fűre kerültem, megpróbáltam lelassítani, de teljesen elveszítettem az irányítást az autóm felett, és sajnos eltaláltam a többieket. Nagyon sajnálom Petrovot, Rosberget és a többi versenyzőt, akiknek emiatt kellett kiállniuk. Ennek a futamnak vége, de tovább harcolunk, és már a következő versenyre gondolunk."