Vágólapra másolva!
Reakciók a Szingapúri Nagydíj második napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Red Bull

Sebastian Vettel(1.): Az utolsó etapomban talán túl sokat vállaltam, amikor az igazán trükkös sikánba bementem a 10-es kanyarnál. Szerintem meg tudtam volna csinálni, de úgy döntöttem, hogy félbeszakítom a kört, mert könnyen kárt okozhattam volna az autóban. Boldog vagyok az első körömmel, úgy gondolom, a pálya állapota kissé feljavult a végére, ezért lehetséges volt gyorsabban menni, de mindent egybevetve ez egy tökéletes időmérő volt. Nagyon boldog vagyok az eredménnyel, különösen azért, mert itt értem el. Ez egy nagyon mókás pálya és nagy kihívást jelent. Nehéz, mert annyi kanyar van benne, és hosszú a kör ahhoz, hogy minden összeálljon, de nyugodtak maradtunk és ez bejött. Remek, hogy mindkét autónk ott van az első sorban, de meglátjuk, mi lesz holnap, ez egy nagyon, nagyon hosszú verseny.

Mark Webber(2.): Igazán boldog vagyok ezzel az eredménnyel. Ez a pálya sok megpróbáltatást okozott nekem a múltban, különösen a szombatokon, de a versenyek általában jobban mennek nekem itt. Seb elég keményen és hamar megmutatta mindnyájunknak, hogy nagyon gyors itt, és remek munkát végzett a pole pozícióval. Nagyon ritka, hogy ő hibázik. Nagyon gyors volt az egész körben, hogy itt minden összeálljon, az nagy kihívás mindenkinek - könnyű hozni egy kicsit az egyik kanyarban, de aztán veszítesz a következő egyenesben. Mindent egybevetve elégedett vagyok. Tekintve, hogy itt minden csapatnak "csavart labdákkal" kell szembenéznie, az hogy mindkét autónk elöl van, egy remek eredmény nekünk.

McLaren

Jenson Button(3.): "Mára virradóra rengeteget dolgoztunk, úgyhogy az autónk most már jól megy. Elégedettnek kell lennünk azzal, amit eddig elértünk a hétvégén. Az időmérőn kicsit nehéz volt a pálya mindhárom szektorában megfelelő működésre bírni az autót. A gumikat nagyon felmelegítjük - ezért ha az első szektorban keményen nyomjuk a gázt, a harmadikra már elveszítjük a hátsó kerekek tapadását. Nem könnyű ráérezni a helyes egyensúlyra, de szerintem ma este elég közel kerültünk hozzá. Az első kanyarig viszonylag rövid az út, addigra azonban szeretnék legalább második lenni, hogy már a verseny elején is megszorongathassam Seb (Vettelt). A harmadik rajtkocka egyben azt is jelenti, hogy a pálya tisztábbik oldaláról indulok majd. Holnap minden arról fog szólni, hogy kíméljük a hátsó gumikat: hosszú verseny vár ránk - a leghosszabb a szezonban -, kemény és forró lesz. Bármi megtörténhet, úgyhogy már alig várom."

Lewis Hamilton(4.): "Az időmérő mindhárom etapja mozgalmasan alakult számomra. A Q1-ben az autóm padlólemezének egy része megrongálódott a rázóköveken, de a szerelőim fantasztikus munkával megjavították, mielőtt elkezdődött a következő szakasz. Nagy köszönettel tartozom nekik, amiért mindent megcsináltak. Afelől továbbra sem vagyok biztos, hogy a Q2 végén mitől kaptam defektet. A 10-es kanyarban áthajtottam a rázókövön, és a guminyomást mérő szenzorok azonnal jelezték, hogy kiszökött a levegő. A kerékvetőkből jónénány csavar áll ki, úgyhogy talán azok közül okozhatta a defektet az egyik, de ebben nem lehetünk biztosak. A Q3 végén gondunk akadt a tankolással - nem tudtunk elég gyorsan kellő mennyiségű benzint pumpálni a tankba. Végül éppen kifutottunk az időből, ezért nem tudtam futni még egy kört. Ilyen a versenyzés, ez megesik. A Q3-ban szerencsére az első köröm is nagyon jól sikerült. Valószínűleg tovább javíthattam volna - vesztettem némi időt Fernando (Alonso) mögött, amikor a kör utolsó szektorában egy másodpercen belülre kerültem hozzá képest -, úgyhogy még egy próbálkozással alighanem még jobb lett volna a köridőm. De összességében nem rossz a negyedik hely. És, ahogy már említettem, az a legbiztatóbb, hogy maradtak tartalékaink. Szóval igen, az első rajtsor elérhető volt. A rajttól az első kanyarig rövid lesz az út, ezért a féktávig nehéz lesz előzni, a verseny tehát kevésbé a jó rajtról, mint inkább a gumik kíméléséről szól majd."

Ferrari

Fernando Alonso(4.): "Elégedett vagyok az időmérő eredményével, mivel szerintem talán ez volt az eddigi legjobb Q3-as köröm az évad során. 120 százalékon teljesítettem, minden kanyarban kockázatot vállaltam, de ez volt az egyetlen módja annak, hogy a legjobb helyekért harcolhassak. Ha egy normális kört futottam volna, ugyanezt a pozíciót szerzem meg, szűk egy tized helyett azonban fél másodperccel maradok le a McLarenektől. Persze ha (Lewis) Hamilton és (Jenson) Button előtt végeztem volna, teljesen más lenne a helyzet, de hát így alakult, és nincs értelme azt hangoztatni, hogy balszerencsénk volt. Meg vagyok róla győződve, hogy a dobogó elérhető számunkra. Általában a versenyen jobban megyünk, mint az időmérőn, és nem látom az okát, hogy itt miért lenne másképp. Megpróbálunk javítani néhány helyet a rajtnál, még akkor is, ha ezen a pályán nincs sok hely a célvonal és az első kanyar között. Aztán megpróbáljuk a lehető legtöbbet kihozni a stratégiánkból, és abból, ha esetleg néhány ellenfelünknél kevésbé koptatjuk majd a gumikat. Ez a verseny műszaki szempontból nagy erőpróbát jelent az autók számára, és általában a Safety Car is szerephez jut: meglátjuk, mi történik, de még egyszer mondom, bízom benne, hogy felállhatunk a dobogóra."

Felipe Massa (6.): "A hatodik hely semmiképpen sem az, amit megcéloztunk, de el kell fogadnunk Most a versenyre kell koncentrálnunk, ami egyáltalán nem tűnik könnyűnek: a gumikopás jelentős, a lágy és a szuperlágy keverékeken egyaránt, és ehhez minél inkább alkalmazkodnunk kell. Szerintem egy jó versenyhez minden eddiginél fontosabb lesz a megfelelő stratégia megválasztása. Egyértelműen versenyképesebbek vagyunk itt, mint Monzában. Ma nem volt könnyű tökéletes kört összerakni, és bár az autó sokat fejlődött az utolsó szabadedzés óta, még mindig nagyon túlkormányzott volt, különösen amikor a hátsó kerekek túl melegedtek a második és a harmadik szektorban. A Hamiltonnal való incidens? Hogy őszinte legyek, nem értem, miért akart minden áron megelőzni: mindannyian sorban haladtunk a kivezető körünkön, és semmi haszna nem származhatott egy ilyen megmozdulásból."

Mercedes

Nico Rosberg (7.): "A Q3-ban jó gyors kört futottam, és ma egész nap ki tudtuk hozni az autónkból a maximumot, úgyhogy elégedett vagyok. A hetedik rajtkocka volt a maximum, amit elérhettünk, bár (Felipe) Massához nagyon közel kerültünk, őt meg kellett próbálnunk elkapni. A rajtnál előnyös lesz számomra, hogy a pálya tisztább feléről indulok, ezért ezt kihasználva igyekszem majd javítani néhány pozíciót, aztán szerezni pár értékes pontot. Szerintem a holnapi verseny az új tényezőkkel, a DRS-sel és a Pirelli gumikkal izgalmas lesz."

Michael Schumacher(8.): "Ez meglehetősen taktikázós időmérő volt, a Q3-ban is azért nem tettem meg mért kört, hogy spóroljak a gumikkal a versenyre. Ez elméletben érhet némi időt a teljes távon, úgyhogy érdemes volt megkockáztatni. Ahogy a korábbiak alapján mindannyian tudjuk, a Szingapúri Nagydíjon rengeteg incidens történhet, ezért minden kínálkozó lehetőségre le fogok csapni. Erősen szorítok majd, hogy Sebastian holnap bebiztosítsa magának második világbajnoki címét."

Force India

Adrian Sutil(9.): "Elég boldogok lehetünk ezzel az eredménnyel. Az időmérő előtt éreztük, hogy meg lehet a sebességünk a legjobb tízhez, a kilencedik és a tizedik helynél jobban nehéz lett volna elérni. Tehát amint bekerültünk a Q3-ba, úgy éreztük, kihoztuk a legtöbbet az autóból, és jobb döntés lenne, ha gumit spórolnánk a versenyre. Figyeltük, hogy a Mercedes mit csinál, de végül bent maradtunk a garázsban. Szerintem az az előny, hogy megspóroltunk egy szett gumit, megérte, mert ez egy kemény verseny a gumikra nézve, és több lehetőségünk van a taktika kidolgozásánál is. Holnap bármi megtörténhet a versenyen, a célunk egyértelműen az, hogy végül mindkét autó pontot szerezzen."

Paul di Resta(10.): Figyelembe véve, hogy milyen nehéz napom volt tegnap, a 10. hely elég jónak tűnik az első Szingapúri Nagydíjamon. Tudtuk tegnap, hogy az autónak jó itt a teljesítménye, szerintem, amit tudtunk, kihoztunk ebből az edzésből. Ezért maradtunk bent a Q3-ban a garázsban, mert ez szabad gumiválasztást jelent nekünk holnapra friss gumikkal. A gumikat tekintve kicsit Adrian autójának adataira kell támaszkodnom, mert tegnap egyáltalán nem tudtam magas üzemanyagszinttel körözni. Reggel nem éreztem magam túl kényelmesen a szuperlágy gumikkal, jobb volt a lágyakkal. A versenyen megpróbálunk harcba szállni az autókkal előttünk, de a hátunk mögött lévő srácokra is figyelnünk kell, mert mostanában a középmezőny autói is erős tempót diktálnak."

Sauber

Sergio Pérez(11.): "Mindent egybevetve elégedett vagyok az időmérőn nyújtott teljesítményünkkel, bár sajnálom, hogy nem sikerült bejutni a Q3-ba, mert közel volt. A köröm a Q2-ben nem volt igazán tökéletes, a Q1-ben futott jobb volt, akkor jobbnak éreztem a tapadást. Akárhogy is, magabiztosan várom a holnapot, mivel általában erős a versenytempónk. A pálya nagyon technikás, a pilóta könnyen hibázhat, vagy jó teljesítményt nyújtva különbséget építhet ki. Erősen hiszem, hogy a pontszerzők között fogok végezni holnap."

Kamui Kobajasi(17.): A falban végeztem a Q2-ben, a baleset az én hibám volt. Nagyon sajnálom a csapat miatt. Túlságosan rámentem a rázókőre a 10-es kanyarban, az autó túl magasra ugrott, és ez lett az eredmény. Láttam, hogy volt esélyem a Q3-ért harcolni, de nem volt kifizetődő. Elvittek az orvosi központba, és nagyon meglepődtem, hogy milyen alaposan és türelmesen átvizsgáltak. Fizikálisan abszolút rendben vagyok. A legjobbamat fogom nyújtani holnap, hogy a pontokért küzdhessek, és hogy valamit visszaadhassak a csapatnak."

Williams

Rubens Barrichello (12.): "Kétféleképen nézhetjük ezt az eredményt. A 12. hellyel soha sem lehet boldog az embert, de jó kört raktunk össze, így ezzel elégedettnek kellene lennünk. Ez egy remek pálya, amit nagyon élvezek, de ugyanakkor eléggé trükkös is. A kerékvetők problémát jelentenek, ahogy (Kamui) Kobajasi baleseténél is láttuk, így óvatosnak kell lennünk. A forgalom is nagy volt odakint, így megpróbáltam korán kimenni, hogy tiszta legyen előttem a pálya. Itt adott a lehetőség a saját és az autód képességeinek kitolására, így elégedett vagyok az eddigi munkánkkal."

Pastor Maldonado(13.): "Ma nehéz volt a megfelelő hőmérsékletre hozni a gumikat, különösen az opciós keveréket, ami miatt időt veszítettem. A Q2 végén jó jött volna némi plusz hőmérséklet az első abroncsoknál, de így sem volt gond. Erős kört raktam össze, amivel megszereztem a 13. rajthelyet, és remélem, holnap egy jó versenyen pontokat szerezhetek."

Toro Rosso

Sébastien Buemi(14.): "Összességében elégedett vagyok a teljesítményemmel, mivel úgy érzem, a Q1-ben és a Q2-ben is jó köröket teljesítettem. Igaz, hogy egy kicsit még mindig kevés a tempónk az időmérőn, de ahogy mostanában láthattuk, ez nem zárja ki, hogy jó versenyünk legyen. Remélem, holnap is ez lesz a helyzet, figyelembe véve, hogy sikerült megspórolnunk egy új szett szuperlágy gumit. Különösen hosszú és kemény éjszaka vár ránk, fontos lesz, hogy az elejétől a végéig fenntartsuk a koncentrációt. Ha erre képesek leszünk, mindenképp bízhatunk egy jó eredményben."

Jaime Alguersuari (16.): "Délután megtettem, ami tőlem tellett, megpróbáltam a lehető legjobbat nyújtani, de a tegnappal ellentétben ma nem voltam elégedett az autóval, sokat szenvedtem a beállításokkal, a legfőbb problémát a tapadás hiánya okozta. Ezért úgy érzem, a mai eredményem a maximum volt, amit ezzel az autóval elérhettem. Holnap minden megváltozhat az évad általában leghosszabb futamán, ami az autók és a versenyzők számára egyaránt nagyon kemény körülményeket teremt."

Renault

Bruno Senna (15.): "A csapat ma jól teljesített, de ez sajnos nem volt elég. Reggel sikerült előrelépnünk az autóval, de ez kevésnek bizonyult a Q3-ba való bekerüléshez. Nagyon keményen nyomtam a gázt, és elkövettem egy hibát, amikor rámentem egy kerékvetőre, emiatt nagyon szenvedtem a hátsó kerekekkel az utolsó hét kanyarban - az ember jobban teszi, ha elkerüli ezeket a rázóköveket! Összességében 90 százalékosan elégedett lehetek a körömmel, mivel nehéz lett volna sokkal többet kihozni az autóból - talán egy-két helyezést javíthattam volna, de nem többet. A 15 rajtpozícióm közel áll ahhoz, amit megérdemlünk. Most már várom a versenyt, ami hosszúnak és fárasztónak ígérkezik. A legrosszabb a páratartalom. Folyamatosan izzadunk, izzadunk és izzadunk - az ember soha nem hűl le. A jövőre nézve sikerült előrelépnünk a gumik megóvásával, a fékek kopása pedig úgy tűnik, nem jelent problémát számunkra. Holnap érdekes versenyre számíthatunk."

Vitalij Petrov (18.): "Mindig kihívás Szingapúrban vezetni, és tisztában voltunk vele, hogy az R31-nek nem feltétlenül fekszenek majd a pálya jellemzői. Mindent megpróbáltunk, hogy kiküszöböljük a balansz-problémát a harmadik szabadedzésen, de egész hétvégén küszködtünk a tapadás hiányával a kigyorsításokkor. Ez olyasmi, aminek Szingapúrban különösen nagy hatása van, és az időmérő előtt tudtuk, hogy szélmalom harcot vívunk majd a legjobb tízbe kerülésért. Keményen nyomtam a gázt, de az utolsó mért körömben elkövettem egy hibát a Q1-ben, amivel elvesztettem vagy 4-5 tizedet. Ezzel vége is volt a történetnek. Holnap fontos lesz, hogy megóvjuk a gumijainkat, legalább meglesz rá a lehetőségem, hogy eldöntsem, melyik keveréken rajtolok. A verseny fizikálisan nagyon kemény megterhelést jelent majd, 61 forró, izzasztó körrel - ez a versenyzők határait feszegeti majd, de én készen állok."

Lotus

Heikki Kovalainen(19.): "Meglehetősen elégedett vagyok. A második próbálkozásomkor feltartottak, de még így is sikerült egy másodpercen belülre kerülni az előttem lévő autóhoz képest, és azt hiszem, majdnem mindent kihoztam az autóból. Egyértelműen előreléptünk a harmadik szabadedzésen, és a gumikopás sem volt túl rossz, így szerintem jó formában várjuk a holnapot. Hosszú verseny elé nézünk, ahol valószínűleg a Safety Car is szerepet kap majd, így vasárnapra a célunk egyértelműen az, hogy mindkét autót hazahozzuk, és olyan helyzetben legyünk, hogy kihasználhassunk az előttünk lévő történéseket."

Jarno Trulli(20.): "Hogy őszinte legyek, egész nap szenvedtem az autóval, és bár az időmérőn sokkal közelebb tudtam kerülni Heikkihez, egyáltalán nem vagyok megelégedve a helyzettel. A srácok a garázsban egész hétvégén nagyon keményen dolgoztak, hogy megoldást találjanak néhány problémára, és szeretném megköszönni nekik, hogy olyan szintre hozták az autót, amivel ilyen gyors köridőre voltam képes. Mostantól azonban az a lényeg, hogy holnap épségben befejezzük a versenyt."

Virgin

Timo Glock(21.): "Eddig nehezen alakult a hétvége, már az első szabadedzéstől kezdve. Nem voltam teljesen elégedett az autó hátuljával, és még nem igazán sikerült megoldanunk a problémát, így az időmérő sem volt tökéletes. Elkövettem egy kis hibát a 13-as kanyarnál a hajtűben, de ezen kívül szerintem a lehető legtöbbet hoztuk ki a kocsiból. Szeretem ezt a versenyt, így már várom a holnapot. Szingapúrban minden megtörténhet, így készen kell állnunk."

Jérome D'Ambrosio (13.): "Egy kicsit csalódott vagyok a mai időmérő miatt. Az autó egész jó, de problémánk akadt a fékerő elosztással: az első próbálkozásomnál valahogy nagyon hátra volt állítva, így a második alkalommal ezen változtatnunk kellet. Még így sem volt tökéletes, és egy kicsit veszítettem a magabiztosságomból, különösen itt, mivel mindössze egyetlen kört futhatsz - egyetlen lehetőséged van. Ahogy általában, szeretnénk a legtöbbet kihozni a holnapi versenyből, és a lehető legjobb pozícióban eljuttatni mindkét autónkat a célig."

Hispania

Vitantonio Liuzzi (24.): Már előzetesen tudtuk, hogy ez egy nehéz pálya lesz nekünk, mert nem passzol az autónkhoz túl jól, de mindent egybevetve nem volt túl rossz. Amit tettünk az az volt, hogy dolgoztunk az egyensúlyon és a hátsó kerekek tapadásán, hogy jobban megértsük az autó viselkedését. Ki kell derítenünk, hogy miért veszítünk annyit a harmadik szektorban, ahol az autó hátulja nem tapad eléggé a friss gumikkal. De büszkének kell lennünk, mert megverhettük volna a legközelebbi riválisunkat, ha minden jól ment volna. Számomra az időmérő nem volt a legfontosabb a monzai büntetésem miatt, már a holnapi verseny jár a fejemben, ami nagyon kemény lesz. De magabiztos vagyok abban a tekintetben, hogy harcolhatunk majd a legközelebbi riválisunkkal a mai bizonyíték után."

Daniel Ricciardo (23.): Elég kemény edzés volt, mert a terv az volt, hogy csak egy kört megyünk. Két szett gumink volt, mindent meg kellett tennünk, amit csak tudtunk, egyetlen körben, nem volt lehetőség hibázásra. Szerintem jól ment, bár a második szett-től azt vártam, hogy kicsit többet fogok javítani vele, de valószínűleg túlhajtottam. Megérintettem a falat az utolsó előtti kanyarban, ez is csak azt bizonyítja, hogy mindent megpróbáltam. Örülök, hogy a különbség sokkal kisebb a legközelebbi riválisunkhoz képest, de kicsit csalódást keltő, hogy nem vagyunk előttük, ha már ilyen közel kerültünk. Akárhogy is, ez egy nagy előrelépés a tegnaphoz képest. Ma este a legfontosabb dolog, hogy jót együnk, igyunk, és aludjunk, hogy holnapi igénybevételre csúcsállapotba kerüljünk. Úgy gondolom, a holnapi egy hosszú verseny lesz, nagyon izgatott vagyok, ez egy igazi teszt lesz számomra."