Vágólapra másolva!
Reakciók a Szingapúri Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Red Bull

Sebastian Vettel(P1: 2., P2: 1.): "Ez nehéz pálya, az overall nagyon meleg, stb., ráadásul még koncentrálni is kell - mentális szempontból ez az egyik legkeményebb hely. Én kedvelem, de biztosra veszem, hogy senki nem néz ki jobban, amikor kiszáll az autójából, mint előtte! A beállításokkal foglalkoztunk, bár a kiindulási alapunk sem volt rossz. Azért holnapra még jelentősen előre kell lépnünk. A küzdelem szorosnak tűnt, de majd meglátjuk, mi lesz."

Mark Webber(P1: 3., P2: 5.): "Ez nem volt vészes. Még egy kicsit gyorsulnom kell, de alacsonyan lóg néhány gyümölcs, amit az éjszaka leszakíthatunk, és ez jó lesz. Seb tűrhetően ment, úgyhogy holnap nekem is csak fel kell vennem a ritmust. Az első edzésen belekeveredtem egy kisebb incidensbe. Azt hittem, (Timo) Glock el akar engedni, de valójában nem tudta, hogy ott vagyok, és a kanyar csúcspontjánál összekoccantunk."

Ferrari

Fernando Alonso(P1: 4., P2: 2.): "Az első edzés gyakori félbeszakításai és a lerövidített időtartam azt eredményezte, hogy nem tudtunk annyi kört megtenni, mint szerettünk volna. Ezért aztán az esti edzésen megpróbáltuk kihozni a maximumot a rendelkezésünkre álló kilencven percből, és ez alkalommal legalább minden simán ment. Összességében elégedett vagyok a ma látottakkal. Monacóhoz hasonlóan itt is nagyon fontos a versenyző számára, hogy elegendő kört tegyen meg, és így megtalálja az ideális viszonyítási pontokat, hogy később elmehessen egészen a határig - de egy centiméterrel sem tovább, mivel minden egyes hibáért drágán meg kell fizetni. Az éjszakai versenyzés mindig különleges élmény: általában kell egy kis idő, mire hozzászokunk, de aztán holnaptól kezdve már maximálisan nyomhatjuk a gázt, megpróbálva a lehető legjobb teljesítményt nyújtani. A kocsi többé-kevésbé a várakozásainknak megfelelően viselkedik, és ez a péntek egyértelműen jobbnak tűnik, mint amit Monzában vagy Spában láttunk, de józannak kell maradnunk, nem várhatunk hatalmas meglepetéseket: még mindig a Red Bullok számítanak favoritnak, és a McLaren is nagyon erős. Megpróbáljuk a lehető legtöbbet kihozni minden egyes lehetőségből."

Felipe Massa(P1: 6., P2: 4.): "A mai napra leginkább a hőség volt jellemző, amiből bőven jutott a pilótafülkébe is! A látottak alapján a gumik meglehetősen erősen kopnak, de tisztában vagyunk vele, hogy a pálya állapota változhat, mivel ma még elég piszkos volt. Szintén fontos lesz a megfelelő mértékű hűtés megválasztása a fékek és a motor számára: a futam nagyon hosszúnak és keménynek ígérkezik, a versenyzők és az autók számra egyaránt. Szerintem jobb formában vagyunk, mint az előző két futamon, és ki tudja, talán felvehetjük a harcot a McLarenekkel, de várnunk kell, hogy meglássuk, mi történik holnap. A lágy és a szuperlágy keverék között különbség ma nagyon nagynak tűnt, főleg a mi esetünkben, de ez nem azt jelenti, hogy szombaton is így lesz: a pálya felgumizódik majd, és változhat a helyzet. Itt nagyon óvatosan kell vezetni: ma nekikoccantam a korlátnak, szerencsére következmények nélkül."

McLaren

Lewis Hamilton(P1: 1., P2:3.): "Versenyképesek voltunk az első szabadedzésen, de a másodikon nagyobb volt a különbség az élmezőnyhöz képest, és elkezdtünk kissé küszködni a hátsó gumikkal. Voltak olyan helyek a pályán, ahol a csavarok kijöttek a rázókövekből - biztos komoly erőhatásoknak voltak kitéve az autóktól. Pár kanyarban - a 13-asban és a 14-esben - a kijáratnál és a kanyar csúcspontjánál lévő rázóköveket eltávolították, pár versenyző ki is használta a szélesebb pályát. Még nem tudjuk, hogy a rázóköveket visszateszik-e éjjel, én úgy folytattam a vezetést, mintha továbbra is ott lettek volna. Ha tényleg nem kerülnek vissza, akkor nyernünk kellene majd pár tizedet azzal, hogy olyan szélesen vehetjük majd azokat a kanyarokat, ahogy néhány vetélytársunk tette. Akárhogy is, az a célunk, hogy javítsunk az autón éjjel. Kicsit változtatunk majd a beállításokon. Nagyon fontos lesz holnap az időmérő, mert létfontosságú egy jó rajthely a versenyre. Ezután a gumik kímélése lesz a kulcs; úgy fogjuk beállítani az autót, hogy kevesebbet csúszkáljanak a hátsó gumik, és hogy tovább tartsanak."

Jenson Button(P1: 5., P2: 10.): "A második szabadedzésen leblokkoltak a kerekeim a 14-es kanyarban, épp hogy elkerültem a korlátot. Hátramenetbe kapcsoltam, és lassan elindultam, de aztán megszűnt a hajtás. Megpróbáltam megfordulni, de nem volt hely. Aztán megpróbáltam újra hátramenetbe kapcsolni, és valami nem működött a váltóban. Megnéztük a váltót, amikor visszakerült a bokszba, és most már örömmel mondhatom, hogy megoldottuk a problémát. Ma csak az elsődleges keverékkel köröztem, és nem igazán találtam meg az ideális beállítást. Kicsit kiábrándító volt, hogy nem mentem többet, mert nem tudtam javítani a csomagon. Azonban vannak jó ötleteink holnapra, és biztos vagyok benne, hogy nagyobb fejlődést érünk majd el. Szerintem mindenki szenvedni fog kissé a gumikkal a versenyben - úgy tűnik, elég hamar túlmelegednek. Elég nehéz lesz, de mind egy hajóban evezünk."

Mercedes

Michael Schumacher (P1: 8., P2: 6.): "Ahogy az ilyen pályákon megszokott, az aszfalt elég csúszós, így kicsi a tapadás. Ezért nem igazán jött jól, hogy lerövidítették az edzés idejét, mivel hosszú programot kellett teljesítenünk. De hát így alakult a helyzet, megpróbáltuk kihozni belőle a legjobbat. Összességében a várakozásainknak megfelelően alakulnak a dolgok: nincsenek nagy meglepetések, talán az a legszembetűnőbb, hogy a két gumikeverék között meglehetősen nagy a különbség. Ami a többit illeti, még túl korai lenne bármit is mondani, mivel egyelőre nem volt időnk teljesen kielemezni az edzést. Szeretem az itteni versenyt: kicsit olyan, mint egy modern Monaco, több bukótérrel, ami nagyon izgalmassá teszi."

Nico Rosberg (P1: 10., P2: 15.): "Ma este a megszakítások miatt nem igazán tudtunk sok tapasztalatot gyűjteni az első szabadedzésen. A másodikon viszont számos beállításbeli változtatást próbáltunk végig, és sokat tanultunk az autóról. Magas üzemanyagszinttel köröztem, hogy rájöjjünk, hogyan érdemes készülni a versenyre. Ugyan nem sikerült tökéletesen a nap, de tisztes munkát végeztünk, és remélhetőleg holnap tovább fejlődhetünk."

Force India

Adrian Sutil(P1: 7., P2: 7.): "Mindig élvezem az utcai pályákat, és a mai edzések meglehetősen jól mentek. Általában beletelik egy kis időbe, mire az ember felveszi a ritmust, különösen a szingapúrihoz hasonló hosszú körökben, de hamar felgyorsultam. Az autó balansza összességében egész nap jó volt, csak egy kis alulkormányzottságot kell kiküszöbölnünk a gyors és a lassú kanyarban. Amikor a szuperlágy gumikat használtam, az alulkormányzottság sokkal kevésbé jelentett gondot. Mindkét keveréken sikerült jó munkát végeznünk, a második edzésen néhány hosszú etapot is teljesítettünk. A szuperlágy gumik nyilvánvalóan sokkal nagyobb tapadást biztosítanak, de néhány kör után meglehetősen nagy a teljesítménycsökkenés."

Paul di Resta(P1: 9., P2: 13.): "Nem alakult a legjobban a napom, mivel leginkább időre lett volna szükségem, hogy megtanuljam a pályát. Az első edzés lerövidítették, a másodikban pedig hidraulikai fékprobléma határáltatott, aminek javítására majdnem az egész edzés ráment. Ezért a szombatnak úgy indulok neki, hogy a lágy gumikon korlátozott időt töltöttem, a szuperlágyakon pedig csak egyetlen mért kört tettem meg. Ez nem ideális, mivel egy utcai pályán fel kell építeni az ember önbizalmát, és meg kell találni a határokat, mert alig van lehetőség hibázni. Ami a pozitívumokat illeti, Adrian megmutatta, hogy az autó erős tempóra képes, és én is meglehetősen elégedett voltam a kevés kör alatt, amelyeket a lágy gumikon teljesítettem."

Sauber

Sergio Pérez(P1: 14., P2: 8.): "Ma nagyon kellemes körülmények voltak a vezetéshez. A pálya sokat követel a versenyzőktől és a gumiktól egyaránt. Folyamatosan koncentrálni kell. A 10-es kanyar trükkös, mert magasak a rázókövek, és ha az ember elrontja az ívet a sikánban, az autója túl magasra repül. Remélem, hogy a versenyre sikerült jó balanszot találnunk. Szerintem lesz lehetőségünk a pontszerzésre."

Kamui Kobajasi(P1: 15., P2: 9.): "Az autóm rendben van. Általában jobb az olyan pályákon, ahol nagyobb leszorítóerőre van szükség, úgy, mint itt, de ellentétben az utóbbi néhány verseny helyszínével. Teljesen más érzés így vezetni, sokkal jobb. Nekem mindkét típusú gumi, a lágy és a szuperlágy is megfelelőnek tűnt."

Toro Rosso

Jaime Alguersuari(P1:12., P2: 11.): Nagyon boldog vagyok, hogy újra Szingapúrba jöhettem, mert nagyon élvezem a pályát, a speciális atmoszférát, és a vezetést a sötétben. Ahogy mindig az első napokon, a pálya tapadási szintje nagyon alacsony volt, és általánosságban sem voltam elégedett az autóval, egész nap nem éreztem magam kényelmesen benne. Mivel nem mentünk az egész rendelkezésre álló időben, még nincs tiszta képünk a lágy gumik viselkedéséről a hosszú etapokon, és azt is meg kell néznünk, hogy milyen lesz a gumik elhasználódása. Szerintem a pálya most piszkosabb volt, mint tavaly ilyenkor, ami nem segített, bár a felülete kevésbé tűnik hepehupásnak, különösen a 7-es kanyar előtt. Ettől eltekintve az egyetlen változás, amit a rázókövekkel tettek reggel. Még mindig van egy szabadedzés, hogy javítsunk az autón az időmérőig, ami fontosabb lesz, mint más versenyeken, mert egy utcai pályán előzni mindig nehéz. Reggel nem mentem neki egyszer sem a falnak, de a kerékvetőkön agresszíven mentem keresztül, és a csapat a szabadedzés vége előtt behívott, hogy elővigyázatosságból átvizsgálják a kocsit."

Sébastien Buemi(P1:17., P2:17.): "A reggeli edzést elcsúsztatták, mert módosítottak a kerékvetőkön néhány helyen. Elsőként az új ívekhez kellett hozzászoknunk, amelyek azért váltak lehetségessé, mert kiszedtek kerékvetőket. Sok kört sikerült megtenni az első edzésen, ami azt jelentette, hogy megkaphattuk az első benyomásainkat arról, hogy a lágy gumik miként viselkednek. Az elhasználódásuk elég jelentősnek tűnt, de ez normális itt pénteken. A második edzésen volt még két további futásom a keményebb keverékkel, de aztán a szuperlágyra váltottam. Épp a gyors körömben voltam, amikor elkövettem egy kis hibát az utolsó sikánból kijövet, és hozzáértem a falhoz. A gyakorlásom emiatt hamar véget ért, de remélem, hogy feltámadunk az időmérőre holnap. Nem rossz itt az autó, már Monzában is láttuk, hogy akkor is lehet egy jó versenyünk, ha a dolgok nem jönnek össze pénteken.

Renault

Bruno Senna(P1: 16., P2: 12.): "Nem semmi élmény volt éjszaka vezetni itt; nagyon különleges. Az este egyébként is eredményes volt számunkra. Az edzések alatt előreléptünk a balansz terén, bár még van dolgunk, hogy az autót felkészítsük a versenyre. Hosszú éjszakánk lesz, ha ki akarjuk találni, hogy merre tovább. A pozitívum az, hogy elég sok kört tudtam teljesíteni, és megúsztam incidensek nélkül, az autómban semmilyen kár nem esett. Az összes jelentős akadályt sikerült elkerülnünk, és ma éppen ez volt a cél. Keményen kell igyekeznünk, mielőtt holnap elkezdődik a harmadik szabadedzés, hogy rájöjjünk, mivel tudjuk még tovább javítani a tempónkat és a kiegyensúlyozottságunkat, mert az autónk ennél még jobb is lesz a hétvégén."

Vitalij Petrov(P1: 18., P2: 14.): "Az első szabadedzést sajnos szinte teljesen ki kellett hagynunk, mert a motor kissé túlmelegedett, ezért vissza kellett térnünk a régebbi specifikációjú karosszéria-borításra. A szerelőim fantasztikus munkáját dicséri, hogy a második edzésre felkészítették az autómat - nagy köszönet nekik. A második edzésen nehéz behozni az elmaradást, ha az elsőben sok időt vesztettünk, de tudjuk, hogy mit kell tennünk holnapra, és miként tudjuk majd kihozni a maximumot az autónkból ezen a hétvégén."

Williams

Rubens Barrichello (P1: 11., P2: 16.): "Hatékonyan telt a reggel, sikerült számos különböző megoldást próbáltunk ki. A délután folyamán akadt néhány problémánk, így nem tudtunk annyit körözni, mint szerettünk volna. Ma este kezelésbe vesszük ezeket a területeket, hogy holnap valamivel több teljesítményt hozhassunk ki az autóból."

Pastor Maldonado (P1: 13., P2: 17.): "Még nem találtuk meg az optimális beállítást, mivel akadt egy kis gondunk az autó aerodinamikai balanszával, de ezen most és a holnapi edzésen még dolgozhatunk. Ahogy egyre több gumi kerül rá, a pálya állapota folyamatosan javulni fog, ahogy az autó is, így véleményem szerint bizakodva várhatjuk az időmérőt."

Team Lotus

Heikki Kovalainen: (P1: 20., P2: 18.): "Nagyon elégedett vagyok azzal, ahol végeztünk, de nyilvánvaló, hogy jó lett volna többet menni az első szabadedzésen. Az idei tűz sokkal kisebb volt a tavalyinál. Fékek, amelyek ilyen hőmérsékleten üzemelnek, nem ritka, hogy hirtelen lángra kapnak ilyen módon, de ez nem volt egy jelentős probléma, és a nap végére oda kerültünk, ahova kerülni akartunk. Szerintem még többet is kihozhatunk az új csomagból itt - még pár tized van benne, meglátjuk, holnap este hol leszünk majd."

Jarno Trulli (P1:19., P2: 20.): " Nem a legjobb edzéseim voltak ma, de még mindig relatív boldog vagyok azzal, ahol végeztünk. Képesek voltunk jó hőmérsékletre hozni mindkét fajta gumit, de a forgalom és a piros zászlók tönkretették mindkét gyors körömet, ezért nem gondolom, hogy ténylegesen megmutattuk volna, hogy mi rejlik az autóban."

Virgin

Timo Glock(P1: 22., P2:21.): "Nem volt egy jó első szabadedzés. Elég rövid volt a pálya problémái miatt, aztán jött az incidensem Webberrel, ami végső soron ahhoz vezetett, hogy sok időt vesztettünk. A bal hátsó gumi defektes lett, és már többet nem mentem ki, mert nem akartunk egy újabb szett gumit elvesztegetni az első edzésen. A második edzés sem volt remek, de valamivel jobban sikerült. Kipróbáltunk néhány variációt a beállításokra, az irány nem rossz, de még mindig nehéz a hosszú etapokon, mert küszködünk a hátsó kerekekkel. Utána kell néznünk, és finomhangolni az autót holnapra."

Jerome D'Ambrosio(P1: 21., P2:22.): "Érdekes nap volt, hogy visszatértünk a Szingapúr-módba. Ez az első alkalom, hogy igazi éjszakai vezetésen vagyok, ez nagyon más - elég meleg van, és a verseny kimondottan hosszú. Biztos, hogy érdekes lesz. A mai teljesítményemmel elégedett vagyok. Az első szabadedzés rendben volt, még akkor is, ha vesztettünk egy kevés időt - de mindannyian vesztettünk. Jól kezdődött a második, egy versenyszimulációval. Az egyetlen negatívum akkor jött, amikor az új gumin futottam, a szuperlágyon: kicsit szélesen mentem rá a rázókőre, és megrongáltam az első szárnyat és a padlót, és meg is kellett szakítanom a kört a sárga zászlók miatt. Bejöttem, megjavítottak mindent, de amint kimentem újra, a padló nem volt optimális többet, és a gumik miatt is vesztettem a teljesítményemből. Meg kell majd néznünk ezt. Biztos, hogy érdekes lesz az időmérő."

Hispania

Vitantonio Liuzzi(P1: -, P2: 24.): "Meglehetősen elégedett vagyok az edzéssel. A beállítások tekintetében el kellett végeznünk egy kis változtatást: az autó eleje némelyest alulkormányzott volt, így egy kicsit módosítanunk kellett a balanszon. Mindig forgalomba kerültünk, amikor a lágy vagy a szuperlágy gumikon kihajtottunk a pályára, így nem tudtuk a legjobb köridőket teljesíteni, de pozitívan várom a hétvége folytatását. Az öthelyes büntetéssel holnap nincs igazán miért küzdenünk, így a vasárnapi versenyre kell koncentrálnunk."

Daniel Ricciardo(P1: 23., P2: 23.): "Már előre tudtam, hogy ez a verseny nagy kihívást jelent majd, és nem is csalódtam, de hatalmas a hőség, a pályán pedig nem igazán van légmozgás, így olyan itt, mintha szaunában lennénk. Nagyon élveztem, mivel jó pályáról van szó, ami szűk, és kihívást jelent. Még pislogni sem szabad. A mai nap pozitívan alakult, azonban egy kicsit még le vagyunk maradva a közvetlen ellenfeleinktől. A holnapi időmérőig meg kell próbálnunk csökkenteni a hátrányunkat. Az éjszakai versenyzés nem jelent nagy különbséget, ami a látási viszonyokat illeti, viszont remek látvány, ahogy a reflektorok visszatükröződnek az autókról, és repkednek a szikrák. Nagyon élveztem az első kóstolót az éjszakai versenyzésből."

Narain Karthikeyan(P1: 24, P2: -): "Fantasztikus érzés volt ma újra beülni az autóba. Leráztam magamról az összes pókhálót a vezetés nélkül töltött két és fél hónap után. Az edzés jól ment, bár nem ideális, hogy számomra ismeretlen volt a pálya. Ennek ellenére nagyon elégedett vagyok a teszt alakulásával, főleg mivel egészen a végéig gyorsabb voltam Danielnél. Az utolsó köröm igazán jól alakult, de aztán forgalomba kerültem, és nem tudtam befejezni. Kár, hogy az edzést lerövidítették, mivel így nem mehettünk sok kört, és a piros zászlók miatt a ritmust sem sikerült igazán felvennem. Enek ellenére egész jó tempót diktáltam, ami pozitívum."