Vágólapra másolva!
Reakciók az Európa Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Red Bull

Sebastian Vettel (1.): "Sokat beszéltek a szabályváltozásokról a nagydíj előtt, és a következő verseny előtt is ez lesz a helyzet. Szerintem mindenki veszít majd valamennyit, de sokan azt várják, hogy mi sokkal inkább hátrányba kerülünk, ezzel nem értek egyet. Nagyon jó napunk volt ma - nagyszerű, hogy a mi csapatunk foglalja el az első sort, de hosszú lesz a holnapi futam. Itt mindig nehéz a verseny, a sok kanyar miatt trükkös ez a pálya. Úgy tudom, 25 kanyar van, nagyon nehéz mindegyiket megfelelően bevenni és tökéletes kört futni. Szerintem az első köröm elég jó volt, nagyon elégedett voltam vele. Jó helyről indulhatunk holnap, majd meglátjuk, mire leszünk képesek."

Mark Webber (2.): "Elég jó kört futottam. Olyan sok itt a kanyar, hogy az ember legszívesebben az összes köréből kiválogatná a legjobban sikerült kanyarvételeket, és ebből rakna össze egy tökéletes kört, de ez nem így működik - akkor kell összeraknod őket, amikor számít. Nem vezetett sima út az időmérőhöz, a srácok jó munkát végeztek, hogy kijavítsák a hibákat. Tudtam, hogy az utolsó körömön gyorsabb lehetek, ha minden összejön. Nem volt könnyű, de jó volt a köröm, örülök, hogy az utolsó szektorban kicsit gyorsabb tudtam lenni. Seb (Vettelnek) az első két szektora volt erős. Végeredményben nagyszerű nap volt ez a csapat számára, azok után, hogy annyit beszéltek rólunk. Természetesen ma még nem osztanak pontokat, ezért már a holnapi futamot várjuk."

McLaren

Lewis Hamilton (3.): "Izgatott vagyok, hogy részesei vagyunk a csatának, ebből a pozícióból nyerhetünk. Persze szükség lesz egy kis szerencsére a stratégiánál vagy a bokszkiállásoknál, de a fiúk nálunk remek formában vannak. Szerencsésnek kell lenni, és mindenből a maximumot kell kihozni, hogy az ember a Red Bullok elé kerüljön - remélhetőleg ez holnap megtörténhet. Kicsit keményebben próbáltam nyomni a gázt az utolsó körömben - de nagyon kicsi a határmezsgye a mohóság és aközött, hogy pont mindent eltalálsz - és sajnálatosan az első kanyarban blokkoltak a kerekeim, itt vesztettem időt, itt szálltam ki a versenyből. A csapat remek munkát végzett, mint mindig. A srácok a gyárban olyan keményen dolgoztak, ahogy csak lehet, hogy idehozhassuk az új fejlesztéseket. Végsőkig kihasználják a kapacitásukat, de hozzák az eredményeket, ezért nagyon hálás vagyok nekik. Elég jó volt a versenytempónk az utóbbi három futamon, holnap is gyorsnak kell lennünk - szorítsanak nekünk!"

Jenson Button (6.): "Kicsit frusztráló a hatodik hely, mivel az autót nagyon jónak éreztem a Q2-ben, és nem is kellett annyira nyomnom a gázt. Nem tudom, ez miért változott meg a Q3-ra. Kicsit túlkormányzott volt az autóm, és nem volt elég tapadás, nem tudtam kigyorsítani, főleg az első két szektorban. Ez egy olyan dolog volt, amire nem számítottam. Az autó nagyon jónak érződött délelőtt a szabadedzésen. Talán ebben a hőségben az egyensúly nem működött olyan jól, mint reggel, a magasabb pályahőmérséklet miatt. Ugyanez történt az elsődleges keveréken is: kicsit jobban túlkormányzott volt az autóm, mint reggel. Úgy gondolom, hogy még mindig tudunk változtatni a keréknyomáson és az aerodinamikai egyensúlyon, tehát még mindig lehet egy jó versenyünk."

Ferrari

Fernando Alonso (4.): "Ezt az időmérőt nem tartom csalódásnak, mert még ha a kívülállók várakozásait alul is múltuk, a csapaton belül tisztában voltunk a realitásokkal. Azt tűztük ki célul, hogy harcoljunk a McLarenekkel, ami sikerült is. Talán reméltük, hogy mindkettőt meg tudjuk előzni, ehelyett beférkőztünk kettejük közé. Nem számítottam rá, hogy az az apró szabálymódosítás, amit most vezettek be, megváltoztatja az erősorrendet, és igazam lett: a Red Bull volt a favorit, és az is maradt. Majd meglátjuk, hogy Silverstone-ban, ahol életbe lépnek a jelentősebb változások, történik-e valami, de észben kell tartanunk, hogy lényegében mindenkinek romlani fog miattuk a teljesítménye. A Q3-ban teljesített második etapom során mindent beleadtam, hogy megpróbáljak javítani, de amikor láttam, hogy a köridőm rosszabb lesz, mint előtte, úgy döntöttem, azonnal visszatérek a bokszba, megpróbálok spórolni az opciós (lágy) gumikkal. Szerintem holnap többféle stratégiát láthatunk majd. Az lesz a célunk, hogy a dobogón végezzünk, és erre van is esélyünk. Az autónk fejlesztése jól halad, de aerodinamikai téren még nagy a lemaradásunk, ami időben két-három hónap lehet. Nem lesz könnyű behozni, a sikerért azonban mindent megteszünk."

Felipe Massa (5.): "Ez nem volt egyszerű időmérő, de a 4-5. hely semmiképpen nem rossz eredmény. Talán a többiek, különösen a McLaren, kicsit többet tudtak gyorsulni az edzés és az időmérő között, mint mi, míg a Red Bull továbbra is nagyon erős, ahogy arra számítani lehetett. Az utóbbi három versenyen ütőképesebbé váltunk, az a célunk, hogy ezen az úton haladjunk tovább. Haladnunk kell az autó fejlesztéseivel, már csak azért is, mert a következő évben alig változnak a szabályok, ezért az idén elvégzett munka hosszú távon is megtérülhet. Az új közepes keverékű abroncsokkal ma többet küszködtünk, mint tegnap: talán azért, mert több gumi került az aszfaltra, és a magasabb hőmérséklet sem segített nekünk. Meglátjuk, a versenyre milyen stratégiákat fognak választani: azt nem hiszem, hogy egy kiállással teljesíteni lehet majd a távot, mint tavaly."

Mercedes

Nico Rosberg(7.): "A tegnapunk nagyon mozgalmas volt, sokszor változtattunk a beállításokon, de ma a csapat és én is szép munkát végeztünk, amikor sikerült jobbá tennünk az autót, úgyhogy elégedett vagyok. Ezen a hétvégén nincs könnyű dolgunk kint a pályán, vigyáznunk kell, hogy ne melegedjenek túl a hátsó gumik - erre holnap érdemes lesz odafigyelni. Sikerült megspórolnom egy garnitúra lágy gumit, mert a Q2-ben használt opciós szettel mentem, ami a versenyen jól jöhet, hiszen pontokat szeretnénk szerezni. Már alig várom."

Michael Schumacher(8.): "Elfogadhatónak tartom a mai időmérő eredményét, amit átlagosnak neveznék. Egy hellyel előrébb is végezhettem volna, de az utolsó előtti lassú kanyarban túl korán kezdtem gyorsítani, túlkormányzott lett az autóm, és egy pillanatra el kellett vennem a gázt, ezért Nico mögé kerültem. De összességében ott végeztünk, ahol vártuk. Elbizakodottság lenne a részemről arra számítani, hogy holnap támadhatjuk majd az előttünk lévő autókat, mert szerintem a rajtpozícióink reálisan tükrözik a lehetőségeinket. Meglátjuk, mi történik a futamon, mit tudunk kihozni belőle."

Renault

Nick Heidfeld (9.): "A harmadik szabadedzésen változtattunk néhány kisebb dolgot a beállításokon, és minden a tervek szerint működött, különösebb bonyodalmak nélkül. Az időmérő első szakasza nem ment olyan jól, mint szerettem volna, gumispórolás miatt eredetileg csak egy kört akartam futni. Sajnos a gyorsköröm alatt forgalomba keveredtem, ami egy kicsit lelassított, ezért kint kellett maradnom, és a tervezettnél több kört kellett teljesítenem ahhoz, hogy javítsak az időmön. A Q2 rendben volt, de tudtuk, hogy javulnunk kell, ha a továbbjutás a célunk. Ezért újabb kört tettünk meg friss lágy gumikon, és így kilencedikként sikerült bekerülnöm a legjobb tíz közé. A Q3-ban láttuk, hogy (Adrian) Sutil nem fog mért kört teljesíteni, ezért inkább visszajöttem a bokszutcába, mert az előttünk lévő autók sokkal gyorsabbak voltak nálunk. Természetesen az autóban ülve az ember kint akar maradni a pályán, hiába szólnak neki, hogy jöjjön vissza, de a csapat jó döntést hozott, hiszen így sikerült gumit spórolnunk. A 9. és a 11. helyeknél előrébb szerettünk volna végezni, de a mai tempónk alapján reális a helyezésünk, és most az a célunk, hogy holnap jó versenyünk legyen."

Vitalij Petrov (11.): "Köztem és a 10. helyezett között nagyon kicsi volt a különbség, de ilyen a versenyzés - néha a többi autó gyorsabb, de holnap új nap kezdődik. Különösebb problémák nélkül teljesítettük az időmérőt, de nem voltunk elég gyorsak, a holnapi futamon a legjobb formánkat kell nyújtanunk. Hosszú verseny lesz, és nem lesz könnyű ebben a hőségben autózni. Kielemezzük az adatokat, és remélhetőleg friss gumikon jobban fogunk teljesíteni. Biztos vagyok benne, hogy számos előzés lesz, sok múlik majd azon, hogy ki tudja a legjobban kímélni az abroncsokat. A gumikopást itt nem olyan rossz, nem olyan lesz ez a verseny, mint Barcelona. Remélem, hogy jó eredményt érünk el holnap."

Force India

Adrian Sutil (10.): "Az autó egész hétvégén elég jól működött, éreztem, hogy jó esélyünk lesz ma bekerülni a Q3-ba. De tudtam, hogy jó kör kell hozzá, ezért remek ez az eredmény, mert a maximumot kihoztam az autóból. Nem mentünk ki a Q3-ban, mert úgy gondoltuk, hogy jobb inkább megspórolni egy szett lágy gumit a versenyre. Láttuk a Q3-ban, hogy Heidfeld három tizeddel előttünk van, és hogy nehéz lesz a tízedik helyre előrejönni. Ez egy jó rajthely, de a verseny számít igazán, remélhetőleg ezt pontokra tudjuk váltani holnap."

Paul di Resta (12.): "A tegnap délutáni problémák után tudtam, hogy lemaradásban leszek ma, mivel pénteken csak három kört tudtam menni. De mindent megtettünk délelőtt, hogy az autónak meglegyen a sebessége az időmérőre. A gyors körömben a Q2-ben a határon autóztam, és elkövettem egy apró hibát a 17-es kanyarban - elvétettem egy visszaváltást, és lementem a pályáról. Ez azt jelentette, hogy elvesztettem az előnyömet, amit a kör elején gyűjtöttem. Tehát a 12. helyről fogok indulni, ami nem is olyan rossz, figyelembe véve, hogy mi minden történt a hétvégén. Optimista vagyok, úgy gondolom, hogy a pontokért harcolhatunk innen. Csak azt nem tudjuk - mivel nem mentem magas üzemanyagszinttel hosszú etapot -, hogy hol kezdjünk az aerodinamikai egyensúllyal, és hogy mikor kell majd elkezdeni vigyázni a gumikra. Próbálkozunk majd, és mindent kihozunk majd abból, amit tudunk."

Sauber

Kamui Kobajasi (14.): "Elég trükkös nap volt. Összességében javult az autónk, magabiztosan várom a versenyt. Már megmutattuk, hogy versenykörülmények között sokkal gyorsabbak vagyunk. A gumik bemelegítése ismét problémás volt, ha végre úgy érzem, hogy találtam egy kis tapadást, akkor az első abroncsok túlmelegednek. A jövőben megpróbálunk megoldást találni erre, holnap pedig az előző futamokhoz hasonlóan ismét a pontszerzés a célom."

Sergio Pérez (16.): "Mivel nőtt a pálya hőmérséklete, arra számítottam, hogy néhány tizeddel gyorsabb leszek, de kiderült, hogy ez nem olyan könnyű. Több kört is futottunk azért, hogy a gumik megfelelően működjenek, de ennek hátrányai is vannak. Ennek ellenére úgy érzem, holnap szerezhetünk néhány pontot, ez a célom."

Toro Rosso

Sébastien Buemi (17.): "A Q2-ben nehéz dolgom volt. Az első szakaszban nagyon jó kört futottam, a 10. helyen álltam, minden jónak tűnt, hiszen a legfőbb ellenfeleinket sikerült megelőznünk. A Q2-ben elég sokáig vártunk, majd pont akkor állították le az edzést piros zászlóval, amikor ki akartam menni a pályára. Ezért egy kicsit meg kellett változtatnunk a terveinket. A végén két tizedet vesztettem az utolsó szektorban, ami négy helyezésnek felelt meg. Csalódott vagyok, de ennek ellenére várom a holnapi futamot - legalább néhány szett gumit sikerült megspórolnunk, ez segíteni fog a futamon."

Jaime Alguersuari (18.): "Nehéz időmérőn vagyok túl, az is hátráltatott, hogy a tegnapi második szabadedzést ki kellett hagynom. Így csak hiányos adataim voltak a gumikról, pedig ez kulcsfontosságú ezen a pályán, hiszen nagy különbség van a lágy és a közepes gumikon elért köridők között. Az első körömben forgalomba kerültem, és nem tudtam jó időt futni, pedig ebben a körben tudtam volna a legjobb teljesítményt kihozni a gumikból. A második körömben túlkormányozott volt az autóm, mivel a gumik állapota már nem volt a legjobb. Kár érte, mert természetesen szerettem volna jobban szerepelni, de legalább csak egy szett gumit használtunk el, ami kedvező a verseny szempontjából."

Lotus

Heikki Kovalainen(19.): "Elég jó teljesítményt nyújtottam. A második körömben tudtam javítani, a lehető legtöbbet hoztam ki magamból és az autómból. Ezért elégedett lehetek, bár nagyobb a lemaradásunk az előttünk lévő autókhoz képest, mint szeretnénk. A szabadedzések után már számítottunk rá, hogy ekkora lesz a különbség. Annak ellenére, hogy az egész csapat keményen dolgozik, nem sikerült jobban felzárkóznunk az előttünk lévőkhöz."

Jarno Trulli(20.): "A forgalom nagy szerepet játszott az edzés alakulásában. Akárhol jártam, mindig úgy tűnt, hogy van valaki az ideális íven, ezért kicsit csalódott vagyok. Az autót jónak éreztem, forgalom nélkül biztosan gyorsabb lettem volna. Bár mindegyikünknek megmondták, hogy ne vegyünk vissza a tempóból a harmadik szektorban, néhány versenyző mégis ezt tette, sajnos ez jelentősen befolyásolta a köridőket. Most már csak a futam számít, és szerintem ismét meg tudjuk majd mutatni, hogy versenykörülmények között gyors az autónk. Szeretnék ismét jól rajtolni, aztán meglátjuk, mi történik."

Virgin

Timo Glock (22.): "Nagyon elégedett vagyok a hétvége eddigi alakulásával, a szerelőim ma bámulatos munkát végeztek, nekik köszönhetően minden simán ment. Csak egyetlen kisebb hibát vétettünk, a második körömre rossz időben mentem ki, így forgalomba kerültem. Petrov feltartott az első kanyarban, ezért olyan autók elé kerültem, amik szintén gyors körön voltak, és el kellett engednem őket. A második szett gumimat így nem tudtam jól kihasználni, a harmadik mért körömben futottam a legjobb időmet. Összességében viszont jó napunk volt, csak 3 tizeddel maradtam el (Jarno) Trullitól, remélem, holnap jót versenyzünk majd a Lotusszal."

Jérome D'Ambrosio (23.): "Csalódással ért véget a nap. Az időmérőig jó hétvégénk volt, akkor azonban valami tönkrement az autó hátuljában. De legalább ma történt ez, nem holnap, így még mindig van esélyünk egy jó versenyre."

Hispania

Narain Karthikeyan(23.): "Nehéz időmérő volt. Nem tudtam behozni azt a lemaradásomat, amit tegnap szenvedtem el a váltóprobléma miatt. Nem volt a legjobb az autónk stabilitása fékezés közben, emiatt egy kicsit aggódom, de ettől eltekintve nem volt különösebb problémánk. A pálya trükkös, és nagyon megbüntet, ha kis hibát vétesz rajta, mert az összes kanyar hosszú egyenesekbe torkollik, tehát ha nem lassítod le eléggé az autót, vagy ha elvéted a kanyar csúcspontját pár centiméterrel, akkor az végig hátrányt fog jelenteni az egyenesben. Nincs túl sok tapadás az ideális ívről letérve, tehát elég precíznek kell lenni. Talán jó lett volna még pár kör, de a fontos az, hogy kvalifikáltam magam, és ott leszek a holnapi versenyen. Ez az első versenyem itt, tehát én most csak tapasztalatokat gyűjtök, ezt az egészet pozitívan kell felfognunk. Most meg kell próbálnunk javítani az autón és nekem is javulnom kell, és meglátjuk, hogyan teljesítünk."

Vitantonio Liuzzi(22.): "Tegnap gondunk volt az autó egyensúlyával, a hátsó gumik túlmelegedtek, és csúszkálva jöttünk ki a lassú kanyarokból, de ma reggel javítottunk az egyensúlyon. Tudtuk, hogy bonyolult időmérő lesz, mert a fő vetélytársaink előrelépést értek el. De a versenyre kell tekintenünk, ami szintén nehéz futam lesz, mert a hátsó gumik szenvednek ebben a melegben, de holnap egy új nap virrad ránk, és meglátjuk, hogyan megy majd. Nyilvánvaló, hogy a küzdelem még tart, és mi az utolsó körig harcolni fogunk, ahogy szoktunk. Meg kell próbálnunk jobban megérteni az autót a jövő miatt, és tovább kell nyomnunk a gázt, hogy elérjük a célunkat. Fontos lesz, hogy Timót meg tudjam előzni a rajtnál, aztán pedig a hátsó gumikat életben kell tartanom. Még akkor is, ha a holnapi verseny nehéz lesz, keményen fogjuk nyomni, és a lehető legjobb eredményt fogjuk elérni a hazai rajongóinknak. A montreali eredmény után az emberek, a rajongók már tudnak hinni a csapatban, bebizonyítottuk, hogy éjjel-nappal arra törekszünk, hogy előrébb jussunk. Kár, hogy a hazai versenyen ilyen körülményekkel kell szembenéznünk, de nem fogjuk feladni a legvégéig!"