Vágólapra másolva!
Bár az FIA haladékot adott a csapatoknak a gázelvételkor is forró gázt áramoltató kipufogók betiltására, ha valamelyik gárda fellebbez, az ügy a sportfelügyelők elé kerül.

Az Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kedden jelentette be, hogy a Spanyol Nagydíjtól kezdve tilos lesz az olyan kipufogó használata, amely akkor is forró levegőt áramoltat a diffúzorba, amikor a pilóta nem nyomja a gázpedált.

Bár a csapatok egyelőre haladékot kaptak, Charlie Whiting versenyigazgató szerint elképzelhető, hogy a trükkös rendszert nem alkalmazó alakulatok - a Williams, a Virgin és a Hispania - közül valamelyik reklamálni fog, ami akár tömeges kizáráshoz is vezethet a vasárnapi futamon.

"Szeretném azt hinni, hogy ez nem történhet meg, de soha nem lehet tudni. Nem elképzelhetetlen. Ahogy tudják, bárki fellebbezhet, és akkor a sportfelügyelők elé kerül az ügy" - mutatott rá. Jelen esetben ugyanis nem egy új rendelkezésről, hanem az érvényben lévő szabályok értelmezéséről van szó, amelyet bárki megkérdőjelezhet az FIA-nál. "Mindig is mondtuk, hogy az évek óta kiadott technikai irányelvek pusztán a technikai részlegünk véleményén alapulnak, így bárki szabadon megtámadhatja ezeket a sportfelügyelőknél" - tette hozzá.

Peter Sauber csapatfőnök a kérdés kapcsán megjegyezte, "a Williams akár egy rakás pontot bezsebelhetne, ha fellebbezne."

A diffúzorba vezetett kipufogóval már évek óta kísérleteznek a csapatok, Whiting elmondása szerint azonban az FIA úgy látta, a korábban ártalmatlannak tartott fejlesztés mostanában túlzottan extrém megoldásokat szült. A lavinát a Red Bull indította el a tavalyi év elején, és azóta a csapatok többsége komoly energiát fektetett a rendszer kifejlesztésébe.

"Az ilyesmi kicsiben kezdődik, és először ártalmatlannak tűnik, azonban egyre rosszabb lesz a helyzet. Meglehet, hogy most még extrémebb rendszerek készülnek majd, ezért úgy éreztük, ideje tenni valamit" - magyarázta Whiting, aki szerint a jelenlegi kipufogók komoly biztonsági aggályokat vetnek fel.

Az idén több csapat küzdött a forró levegő okozta túlmelegedéssel. A legextrémebb megoldással előálló Renault a Spanyol Nagydíj szombat délelőtti szabadedzésén meg is itta ennek levét, amikor Nick Heidfeld autóján kigyulladt a kipufogó, és az R31 pillanatok alatt lángokban állt.

Whiting egyébként megerősítette, hogy valamelyik istálló már felkereste az FIA-t, ennek következtében született a később visszavont keddi döntés. "Gyakran reagálunk arra, ha egy csapat ír nekünk valamiről" - mondta. "Most is ez volt a helyzet, de a szóban forgó alakulat nem akarta, hogy felfedjük a kilétét."