Vágólapra másolva!
Reakciók a Monacói Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket a nyilatkozatokkal.

Ferrari

Fernando Alonso(P1:2, P2:1): "Monaco arról szól, hogy mennyire jó érzés az autót vezetni: minél jobb, annál keményebben nyomhatod, körről-körre. Úgy tűnik, egy kicsit versenyképesebbek vagyunk, mint máshol, de figyelembe kell venni azt is, hogy nem tudjuk, a többiek mennyi üzemanyaggal köröztek. Nagyon egyszerű a versenyképességünk oka nagyon egyszerű: itt nem számít annyit az aerodinamika, ezért mi sem küszködünk annyira. A leglassabb átlagsebességű pályán egyes gyengeségeket elrejtenek más összetevők, mint például a mechanikai oldal, vagy a motor. Azonnal jónak tűnt az autó már délelőtt is, képes voltam egyre jobban nyomni a gázt, mert az autó jól reagált, ezért megbíztam benne. Elégedett vagyok, de tudjuk, hogy ez csak az első nap, és a Red Bullok talán még kissé titkolják a sebességüket, mielőtt szombaton kijönnek az időmérőre. Sokkal stresszesebb nap lesz a vasárnap, mert itt a legkisebb hiba is komoly hátrányt jelenthet. Meg kell próbálnunk némi rizikót vállalni, mert csökkentenünk kell a lemaradásunkat a legjobbakhoz képest. A gumikról azt gondolom, hogy hasonlóan teljesítettek, mint amit télen láttunk tőlük, még akkor is, ha most sokkal melegebb van. A többi versennyel összehasonlítva nincs nagy különbség az elsődleges és az opciós keverék között, legalábbis ez az első benyomásom."

Felipe Massa(P1:4, P2:6): "Viszonylag elégedett vagyok az autóval, még úgy is, hogy volt némi túlkormányzottság, különösen a szuperlágy gumikon. Barcelonával összehasonlítva azt feltételezem, hogy jobban felkészültünk a harcra: nem olyan a helyzet, mint máskor néha, amikor világos volt, hogy nem tudjuk a gumikat munkára fogni. Voltak pillanatok, amikor kissé a határon autóztam, legalább háromszor is súroltam a korlátot. Megtettem egy hosszú etapot a lágy gumin, hogy kipróbáljam, és megtudjam a határait kopás szempontjából. Az előzés szokás szerint nehéz lesz ezen a pályán: talán a KERS-szel sikerülhet megelőzni egy-egy gumikopással küszködő autót, de még így sem lesz könnyű. Forgalom? Itt lehetetlen elkerülni. Egyszer egy olyan szituációban találtam magam, hogy feltartottam Fernandót, de nekem akkor meg épp egy McLaren miatt kellett lassítanom a kanyarban."

McLaren

Lewis Hamilton(P1: 5., P2: 2.): "Fantasztikus vezetni itt! Imádom az időjárást, imádom a pályát. Csodálatos itt lenni. Minden egyes kört élvezek - Monaco a pilótafülkéből nézve a legszebb! Örülök, hogy itt lehetek, nagyon elégedett vagyok az autóm balanszával, sikerült elkerülnöm a korlátokat is, de a küzdelem szoros lesz. A DRS-hez és a KERS Hybridhez hamar hozzá lehet szokni, bár valójában csak a célegyenesben és a hegyre felfelé használjuk őket; a lassabb részeken kevésbé. Talán az időmérőre találok még néhány pontot a pályán, ahol bevethetőek lesznek, de ezeket inkább megtartom magamnak! Imádok itt versenyezni, ez a legjobb dolog, amit valaha csináltam. Nagyon izgalmas. Az ember nem engedheti meg magának, hogy hibázzon, és fantasztikus érzés az autóban ülni, amikor egyik rázókőről a másikra ugrál. Meg akarom nyerni ezt a versenyt!"

Jenson Button(P1: 6., P2: 4.): "Az első kör mindig sokkoló ezen a pályán, mert az aszfalt borzasztóan csúszik. Miután azonban javul a tapadás, az autónk remekül megy, és nagyon jó móka vezetni odakint. A DRS és a KERS Hybrid is rendben működik itt. Nekem nincs gondom a DRS használatával, de azért örülök, hogy az alagútban nem aktiválhatjuk; az FIA kétségkívül a helyes döntést hozta meg ezzel. Szerintem arra is sikerült rájönnünk, hogy hol a legérdemesebb bevetni a KERS-t. Jobban érzem magam az autóban, mint tavaly, bár néhány részletet még csiszolnunk kell. Viszonylag gyorsnak tűnünk, a küzdelem azonban nagyon kemény. A gumikopás sokkal enyhébb, mint a többségünk várta. A szuperlágyakkal is teljesítettem egy hosszú etapot, s míg romlott a teljesítményük, mégis elviselhető maradt. Ugyanez érvényes a keményebb keverékre is. Egyelőre azonban így is nehéz megítélni, hogy vasárnap délután milyen stratégia válik majd be a legjobban."

Mercedes

Nico Rosberg (P1: 3., P2: 3.): "Nagyszerű érzés volt ismét a monacói pályán vezetni! Már az elejétől kezdve otthon éreztem magam az autóban és sikerült egészen jó munkát végeznünk. Monacóban általában nehéz megtalálni a megfelelő beállításokat, mivel rengeteg dolognak kell stimmelnie a fékerőelosztástól a gumik elhasználódásáig. Szerintem egészen jó napunk volt, elégedett vagyok azzal, ahogy a hétvégénk kezdődött. A gumik a vártnál jobban teljesítettek, kevésbé használódnak el, emiatt a pole pozíciónak nagyobb jelentősége lesz, mint korábban gondoltam."

Michael Schumacher: (P1: 10., P2: 7.): "Úgy tűnik, ezúttal kisebb a hátrányunk az elejéhez képest, mint Barcelonában volt. Ami a délelőtti balesetemet illeti, annyi történt, hogy arra a menetre változtattunk a beállításokon és blokkoltam a kerekeimet az első kanyar féktávján. Sajnos későn döntöttem úgy, hogy inkább kimegyek a bukótérbe, ezért ütköztem neki a gumifalnak. A szerelők nagyszerű munkát végeztek, az autó a délutáni edzésen ugyanolyan gyors volt, mint délelőtt. Nico egykörös tempója biztatónak tűnik, és a hosszabb etapokon is egészen elfogadható teljesítményt nyújtottunk."

Red Bull

Sebastian Vettel(P1: 1., P2: 5.): "Eddig rendben ment minden. Mindkét gumi jól működik, és úgy tűnik, tartósak is, ami fontos szempont. Majd meglátjuk, hogyan alakulnak a körülmények vasárnapig, de úgy tűnik, hogy az időmérőn a szuperlágyakat kell majd használni, mivel azok a gyorsabbak. Az autó az elejétől kezdve jó volt. Élvezetes vezetni itt, ez a pálya más, mint a többi: az aszfalt elég hepehupás és durva felületű. Három kör után lekoccoltam falat, remélem, ezzel le is tudtam ezt a dolgot a hétvégére! Versenyképesnek tűnünk, de mindenki közel van, szoros csata várható."

Mark Webber(P1: 24., P2: 8.): "Délelőtt problémám volt a váltóval, emiatt vesztettem némi időt, de amúgy nem alakultak rosszul a dolgok. Délután szokás szerint nem az volt a célunk, hogy az elsők között végezzünk, hanem hogy sok hasznos adatot gyűjtsünk. Persze lehet a köridőre menni, de akkor hibázni is könnyebb; így viszont rendelkezünk azokkal az információkkal, amelyek segítségével továbbléphetünk. Szerintem szombaton visszatérünk a rendes kerékvágásba és a helyükre tesszük a dolgokat."

Force India

Adrian Sutil(P1: 8., P2: 9.): "Ez viszonylag szokványos csütörtök volt itt Monacóban. Tovább próbálgattuk a múlt hétvégén, Barcelonában bemutatott 2011-es aerocsomag elemeit, és a tapasztalataink pozitívak voltak velük, ezért megtartjuk őket a hétvége további részében is. Amúgy túlestünk a szokásos beállítási feladatokon, és a nap végére kellemes balanszot találtunk az autóhoz. Délután feltettük rá a szuperlágy gumit, amit a téli tesztek során már kipróbáltunk, de versenyhétvégén, magasabb hőmérsékleti viszonyok között most először volt alkalmunk vezetni velük. A tapadásuk kezdetben nagyon jó, viszont elég gyorsan elkopnak."

Paul di Resta(P1: 19., P2: 20.): "Most először vezettem Monacóban forma-1-es autót, és nagyon elégedett voltam azzal, ahogy a dolgok délelőtt alakultak. A balansz kapásból jó volt, különösen a pálya gyorsabb részein. Ahogy minden utcai pálya, ez is nagyon hepehupás, ezért azon igyekeztünk, hogy a bukkanókon stabilabbá tegyük az autót, és javítsunk az aerodinamikai balanszon. Délután felmerült egy műszaki hiba, emiatt megszűnt a hajtás, és félre kellett állnom. Ezzel vesztettem egy órát, és nem próbálhattam ki a szuperlágy gumit."

Renault

Nick Heidfeld(P1: 11., P2: 10.): "Először is, nagyon jó móka Monacóban vezetni. A forgalommal természetesen mindannyiunknak meg kell birkóznunk - 24 autó egy ennyire szűk pályán nehéz helyzetet teremt -, és láthattuk, hogy amikor megkaptam a szuperlágy gumikat, nem is sikerült tiszta kört futnom. Érdekes volt kipróbálni a kétféle keveréket, a lágyat és a szuperlágyat. A teljesítményünkről az egyiken és a másikon sok információt szereztünk, ma éppen ez volt a cél. A szuperlágyakkal nem volt annyira jó a balansz, mint reméltem, de minden aspektusból alaposan át fogjuk tanulmányozni a mai edzéseket, aztán szombaton keményen rálépünk a gázra."

Vitalij Petrov(P1: 9., P2: 11.): "Nagyjából kihoztuk a mai programunkból, amit szerettünk volna. Ahogy mindannyian tudjuk, ez a pálya más, mint a többi, egyedi élmény vezetni rajta, ezért most különösen hasznos volt kipróbálni néhány dolgot. Sikerült gyakorolnom a lágy és a szuperlágy gumikon is, ezért lesz hozzá adatunk, hogy kiderítsük, melyik hogyan viselkedik a pályán. A második edzés végén volt egy balesetem, amikor az autóm először túl-, aztán alulkormányzottá vált, ezért elvesztettem fölötte az irányítást. Összességében elégedett vagyok azzal, amit ebből a napból kihoztunk, várjuk a hétvége folytatását."

Sauber

Sergio Pérez(P1:16., P2:12.): "Ez egy jó nap volt számomra. Kiadós programunk volt, és sok munkát végeztünk el. A reggeli edzésen kicsit nehéz volt a gumikkal, mert korán mentünk ki, aztán a gumik tapadása hirtelen leromlott. Délután első alkalommal kipróbáltam a szuperlágy gumikat, és ezeken is mentem egy hosszú etapot. Igazán remélem, hogy képesek leszünk egy jó időmérőt futni. Nyilvánvaló, hogy itt Monacóban a Forma-1-es autóval jóval nehezebb lesz előzni, mint annak idején a GP2-essel."

Kamui Kobajasi(P1:15., P2: 16.): A mai nap egy kicsit trükkös volt számomra. az autóm túl sokat pattogott, ennélfogva az egyensúly nem volt rendben, és nem volt elég tapadásom. Ki kell találnunk valamit, hogy megszabaduljunk a pattogástól. Annyira rossz volt, hogy így még a gumik összehasonlításáról sem tudok véleményt mondani. A hátsó szárnyat tekintve azt mondanám, hogy nincs nagy különbség a között, hogy van-e DRS vagy nincs, kivéve, hogy úgy többet kell babrálni a kormányon. Akárhogy is, az előzés extrém nehéz lesz itt.

Williams

Rubens Barrichello(P1: 13., P2: 13.): "A mai napon a két autónkon különböző aerodinamikai alkatrészeket teszteltünk. Rengeteg információval lettünk gazdagabbak, lesz egy teljes napunk ezek elemzésére. Kipróbáltuk a szuperlágy Pirelli gumikat is, szerintem mindenki csak jó tapasztalatokat szerzett velük. Szeretnénk jól teljesíteni az időmérőn, de természetesen ugyanez a cél a versenyen is - szeretnénk pontokat szerezni. Ma elsősorban arra koncentráltunk, hogy a futamra megtaláljuk a megfelelő beállításokat. "

Pastor Maldonado(P1: 7., P2: 15.): "Sok kört tettünk meg ma, főleg a délutáni edzésen, az autó egyenletes teljesítményt nyújtott. A P2-ben Rubensszel megosztoztunk az új alkatrészeken, hogy azonos körülmények között hasonlíthassuk össze őket. Az én autómra új padlólemez és normál hátsó szárny került, Rubensére pedig normál padlólemez és új hátsó szárny. Úgy tűnik, hogy az új padlólemez jól működik, de át kell néznünk Rubens adatait is, és csak azután döntjük el, hogy az időmérőn és a versenyen melyik alkatrészeket használjuk."

Toro Rosso

Sébastien Buemi(P1: 12., P2: 14.): "Ez nagyszerű pálya fantasztikus hangulattal, ezért mindig imádok versenyezni itt, még ha óriási kihívást is jelent. Idénre újraaszfaltozták a nagy részét, így már szinte nem is utcai pálya, mert nagyon jó burkolata van. Technikai értelemben véve pozitív napunk volt, és most egy extra napunk is lesz arra, hogy elemezzük az adatokat, aminek nagy hasznát fogjuk venni. A gumik viselkedéséről tiszta képet kaptunk. A szuperlágy lényegesen gyorsabbnak tűnik, ami nemcsak az időmérőn, hanem a versenyen is jól jön majd, ez a gumi ugyanis ma korántsem kopott el annyira gyorsan, mint vártuk. A második szabadedzés legvégén az autóm farával nekikoccantam a védőkorlátnak a Tabacnál, amitől megsérült a hátsó felfüggesztés, ezért ki kellett állnom a boxba."

Jaime Alguersuari(P1: -, P2: 17.): "Nagyon élvezem a vezetést ezen az utcai pályán. A délutáni tesztelés hasznosnak bizonyult számomra, rengeteg olyan részletre felhívta a figyelmünket, amivel most foglalkoznunk kell. A gumikopással kapcsolatos helyzetben bizonytalan vagyok: elsőre úgy tűnik, a hosszú etapjaink elfogadhatóak voltak. Pillanatnyilag az a legfontosabb, hogy megtanuljak kicsit jobban bízni az autóban. Spanyolország óta küszködök a fékekkel, ezért sokszor kitör az autóm fala, ezen még dolgoznunk kell. Biztosra veszem, hogy sikerül megoldanunk a problémát, mert tudjuk, mit kell tennünk és hogyan."

Daniel Ricciardo(P1: 14., P2: -): "Délelőtt az alapokkal foglalkoztam, olyasmivel, mint a hasmagasság és a leszorítóerő, hogy a csapatot segítő adatokat gyűjtsek. Körültekintően megvizsgáltuk KERS-t is, hogy kitaláljuk, milyen módon lehet a legjobban használni ezen a pályán. Mielőtt beültem az F-1-es autóba, már részt vettem a World Series szabadedzésén. Az hasznos tapasztalat volt, mert délelőtt nem sokan kaptak rá lehetőséget, hogy Monacóban kétszer is csodaszép versenyautót vezessenek! Az első nap egy forma-1-es autóval ezen a pályán mindenképpen nehéz, ezért örültem, hogy előtte, tavaly óta először, körülnézhettem odakint egy másikkal is. Őrületes élmény F1-es autót vezetni itt, de jó móka."

Lotus

Heikki Kovalainen(P1: 17., P2: 18.): "Nem is volt olyan rossz! Sikerült teljesítenünk a mai napra tervezett programot, és foglalkoztunk egy kicsit az autó egyensúlyának finomhangolásával is. Ma este még dolgozunk kell, szerintem tudunk fejlődni. Az elhasználódás tekintetében mindkét gumitípus a vártnál jobban teljesített, szerintem a keményebb és a lágyabb is érdekes stratégiákra ad lehetőséget."

Jarno Trulli(P1: 18., P2: 19.): "Jól alakult a mai nap. Mindkét edzésen jelentős mennyiségű adatot sikerült gyűjteni, amelyek segíthetnek, hogy holnapután még jobbak legyünk. A gyors köreimben volt némi gondom a forgalommal, szóval biztos, hogy szombaton jobb termpót tudok majd diktálni. Fontos, hogy az autó megbízhatóan viselkedett, erre is szükség van ahhoz, hogy jó helyezésekért harcolhassunk az időmérőn. Szerintem érdekes szombat délutánnak nézünk elébe."

Virgin

Jérome D'Ambrosio (P1: 20., P2: 21.): "Szerintem ez elég jó nap volt. Most először vezettem forma-1-es autót Monacóban, és tűrhetően ment. A hosszú etapokról hasznos adatokat gyűjtöttünk, de kicsit furcsa lesz, hogy holnap nem ülhetünk be az autóba, mert erre szombatig várnunk kell. Most természetesen át kell rágnunk magunkat az adatokon, és ki kell találnunk, mivel javíthatunk, ahhoz képest azonban, hogy ez az első nap volt, elégedett vagyok."

Timo Glock (P1: 21., P2: 22.): "Ez összességében jó nap volt. Egyik szabadedzésen sem akadt gondunk az autóval. A lágy gumikon hasonló tempót tudtunk diktálni, mint az előttünk lévők, úgyhogy szerintem rendben ment a dolog. Ez jó csütörtök volt."

Hispania

Narain Karthikeyan (P1:23., P2: 23.): "A délutáni edzés kicsit nehéz volt, úgy gondolom az autó egyensúlya jobb volt délelőtt, vagy talán csak volt egy jó etapunk. Volt némi gondom az ülésemmel, ezt meg kell majd oldanunk. Egy kis időbe telt, amíg hozzászoktam a pályához, szóval mindent egybevetve nem ez volt a legjobb napom. Meglátjuk, mi lesz holnap." (holnapután, a szerk.)

Vitantonio Liuzzi (P1: 22, P2: -): "Ez egy bonyolult nap volt, mert délelőtt összetörtem az autót, délután ezért nem tudtam menni a második szabadedzésen. Nincs túl sok mondanivalóm, csak annyi, hogy az autó hátuljának gondja volt azzal, ha rámentem egy bukkanóra, és az egyik körben teljesen kitört a fara, amikor az alagútból jöttem ki, ezért elvesztettem az autót. Nem voltunk képesek megjavítani a második szabadedzésre, ezért most előre kell tekintenünk szombatra, és egy jobb napban reménykedni."