Vágólapra másolva!
Reakciók a Spanyol Nagydíj első napjáról. Folyamatosan bővítjük a cikket megjelenések sorrendjében a nyilatkozatokkal.

Red Bull

Mark Webber(P1: 1, P2: 2): "Ma jól ment az autó, van még min dolgoznunk, de ez a jól sikerült péntekek egyike volt. Első alkalommal vetettük be az RB7-et Barcelonában ilyen hőmérséklet mellett, így a csapat meglehetősen sok tapasztalatot tudott szerezni. A gumiknak itt jelentős szerepük van, így megpróbáljuk majd a lehető legjobban kezelni őket. Mindig is eléggé feküdt nekem ez a pálya, tavaly jó eredményt értem el, így remélhetőleg a hétvégén folytatni tudom ezt a trendet."

Sebastian Vettel(P1: 2, P2: 3): "Nagyon eredményes nap van a hátunk mögött, ma volt először lehetőségünk valójában kipróbálni az új kemény gumikat - megerősíthetem, hogy tényleg kemények! Összességében jól mentek a dolgok, a reggel nem alakult ideálisan, de délután már elégedett voltam. Szerintem szoros lesz a hétvége, úgy néz ki, jó formában vagyunk, bár a többiek is gyorsnak tűnnek."

McLaren

Lewis Hamilton(P1: 6., P2: 2.): "Nehéz kiolvasni a valódi erőviszonyokat: ma egyszerűen tartottuk magunkat az előre eltervezett programunkhoz, és úgy tűnt, nem nagy a hátrányunk, bár soha nem lehet tudni, hogy a többi csapat milyen üzemanyagszinttel vagy motorbeállításokkal ment. Azért szereztünk hasznos adatokat, és fejlődtünk is, úgyhogy nagy valószínűséggel éppolyan ütőképesek vagyunk most is, mint régebben. Kisebb lépéseket tettünk előre - felraktunk egy új első szárnyat, és természetesen úgy tűnt, kicsit jobb is lett tőle az autónk. Összességében nem állunk túl rosszul. Reggel nem éreztem jól magama kemény gumin, ami nehezen melegedett be, és nem tartott ki túl sokáig sem, délutánra azonban sokkal biztatóbbá vált a helyzet. A Pirelli kétféle keveréke között óriási a különbség - ez remélhetőleg fel fogja dobni a hétvégét!"

Jenson Button(P1: 9., P2: 4.): "A délelőttöt azzal töltöttük, hogy leteszteltük az új fejlesztéseket; délután jött el az ideje annak, hogy egy kicsit jobban meghajtsuk az autót, és alaposabban ráérezzünk. A balansszal nem vagyok igazán elégedett - az autó farával küszködtem, amit nem igazán kedvelek, de holnapig igyekezni fogok javítani a helyzeten. Az autóban maradt még tartalék, csak ki kell hoznunk belőle, és a balanszot az ízlésemhez kell igazítanom. A hosszabb etapom tűrhetően sikerült, még ha az eredménye kicsit más is lett, mint vártuk. Így is sok hasznos információt gyűjtöttünk, és szerintem a versenyre ki fogjuk tudni egyensúlyozni az autót - most arra kell koncentrálnom, hogy a farát megzabolázzuk az időmérőig."

Ferrari

Fernando Alonso(P1: 4., P2: 5.): "Ma egy csomó újdonságot kipróbáltunk, most ki kell értékelnünk a munkánk eredményét, és ki kell választanunk a legjobb alkatrészeket, amiket holnap is felszerelünk majd az autónkra. Az első benyomásaim kedvezők: szerintem előreléptünk. A szabadedzéseken mindig nehéz bármire következtetni a különbségekből, mert rendszerint nagy az eltérés az egymás utáni autók között. Azon egyáltalán nem lepődtem meg, hogy továbbra is a Red Bullok vannak legelöl: jelenleg ők a leggyorsabbak, és az olyan pályák, mint ez vagy a budapesti, különösen jól illenek az autójukhoz. Ettől függetlenül, noha igaz, hogy az időmérőn nehéz lehet legyőzni őket, a versenyen talán közelebb kerülhetünk hozzájuk, és mind őket, mind a McLareneket megszorongathatjuk. A beállításokon azonban még dolgoznunk kell: ma túl sok újdonságot kellett letesztelnünk, ezért nem volt időnk az autón változtatgatni. Szerintem itt még több esélyünk lesz a dobogóért küzdeni, mint Törökországban. A gumik? A Pirelli egy újfajta 'kemény' keveréket hozott ide, és nehéz elképzelni, hogy a lágyak nélkül továbbjuthatunk majd a Q1-ből. Ma is bebizonyosodott, amit már a téli teszteken tapasztaltunk, hogy a gumikopás jelentős, ezért a boxkiállások számát tekintve hasonló versenyre számíthatunk, mint amilyen az isztambuli volt."

Felipe Massa(P1: 16., P2: 8.): "Ez nem volt könnyű nap számomra. Rengeteg gondunk akadt a gumikkal, különösen a kemény keverékűekkel, ezért nem sikerült összehoznom egy jó köridőt. Kár érte, mert az új alkatrészek, amiket elhoztunk ide, kétségkívül javítottak a teljesítményünkön, még ha a többi csapat is nagyon erős: a legfőbb ellenfeleinkhez képest továbbra is tetemes a hátrányunk. Most a helyes döntéseket kell meghoznunk az időmérőre és a versenyre való felkészülés során. Ami a gumikat illeti, a részletekbe inkább nem mennék bele. Maradjunk annyiban, hogy ezen a téren még sok a dolgunk. Amikor kicsúsztam, kitört az autóm fara, ezért a kavicságyban kötöttem ki: nagyon közel kerültem a korláthoz, de szerencsére nem ütköztem neki, így anélkül térhettem vissza a pályára, hogy megsérült volna az autóm."

Mercedes GP

Nico Rosberg(P1: 3., P2: 7.): "Jó napunk volt a beállítások szempontjából, sok dolgot tanultunk az autónkról. Természetesen nehéz megmondani, hogy ténylegesen hol vagyunk, mert a kemény gumik ma nem működtek túlságosan jól, és erős volt a szél is. Azonban volt egy jó hosszú etapunk, és az autó felkészítése is határozottan jobban sikerült, mint a legutóbbi versenyre. Az új alkatrészek jól működnek eddig, köszönet érte a fiúknak a gyárban."

Michael Schumacher(P1: 7.,P2: 7.): "Elfogadható volt a péntek, tisztán látszott a felfelé ívelő tendencia az új alkatrészékkel, amikről úgy tűnt, jól működnek. A többi csapat is fejlődött, ezért anélkül, hogy lehetőségem lett volna az adatokat behatóan tanulmányozni, azt mondhatom, hogy valószínűleg a harmadik sorért küzdhetünk szombaton. Tovább dolgozunk a teljesítményünk javításán holnapra."

Sauber

Kamui Kobayashi (P1: 17, P2: 9): "Nagyon érdekes napon vagyunk túl. Reggel a kipufogó tesztelésével és néhány aero elem értékelésével voltam elfoglalva. Nem teljesítettem jó köridőt, mivel az egyik szenzor rossz adatot szolgáltatott, így be kellett jönnöm a boxba. Az új szuperkemény gumikeverékkel olyan érzése van az embernek, mintha egy teljesen más autót vezetne, annyira lassú. Ez mindenki számára trükkös helyzetet teremt, és érdekes gumistratégiákat eredményezhet a versenyen."

Sergio Pérez(P1: 5, P2: 11): "Nagyon pozitív napot zártunk. Sokat tanultunk az aero fejlesztéseinkről és az új gumikeverékről. Ez meglehetősen lassabb a lágy keveréknél, így nyilvánvaló, hogy a versenyen a lehető legtöbbet próbáljuk majd használni a lágyakat. Rengeteg adatot kell kielemeznünk, mindent megteszünk, hogy holnap javítsunk az időmérős teljesítményünkön, és megfelelő rajthelyeket szerezzünk."

Renault

Nick Heidfeld(P1: 8., P2: 10.): "Ami igazán érdekes volt ma, az a Pirelli új szuperkemény abroncsa. Bár alkalmanként már gyűjtöttünk róluk tapasztalatokat a péntekekről, még nem használtuk sokat őket, és nem teljesítettek úgy, ahogy vártam. Jelentősen lassabbak egy körön, és a hosszú etapon is, ez a legnagyobb különbség a régebbi kemény gumikhoz képest. Ami jó volt, hogy kipróbáltam pár új fejlesztést, és próbálkoztam néhány különböző megközelítés kipróbálásával és a teljesítmény javításával is. Ugyancsak sikerült a beállításokon dolgoznunk, ami hasznosnak bizonyult. Szerintem elértünk némi előrelépést, de ma éjjel pontosan analizálnunk kell, amit tanultunk, és azt, hogy holnap hová kerülhetünk a harmadik szabadedzésen és az időmérőn ."

Vitalij Petrov(P1: 10., P2: 12.): "Ami jó dolog, hogy alkalmunk volt arra, hogy mindkét fajta gumival több kört tegyünk meg, tudtunk adatokat gyűjteni róluk, végülis ez az, amire a mai nap való. Másfelől sok időt vesztettem, mert nem tudtam a KERS teljes potenciálját kihasználni, ez egy kicsit frusztráló volt. Ez azt jelentette, hogy kevesebb ereje volt az autómnak, ráadásul a fékezésre is kihatott, ezért a fékegyensúlyon dolgoznunk kellett, hogy ezt kompenzáljuk. Optimista vagyok, várom, hogy mi történik holnap."

Toro Rosso

Sebastien Buemi (P1: -, P2: 13 ): "Természetesen egészen más tapasztalatokat szereztünk, mint az itteni téli teszteken, a magas hőmérséklet miatt sokkal gyengébbek a köridők, tisztában vagyunk vele, hogy ezek a gumik nagyon eltérően reagálnak ebben a hőségben. Bár csak fél napot teljesítettem, sok kört sikerült megtennem, és meglehetősen elégedett vagyok, mivel rengeteg adatunk van az elemzésekhez, így hosszú éjszaka vár ránk. A legnagyobb probléma, amivel szerintem mindenki szembesült, a jelentős túlkormányzottság, illetve a kemény és a lágy gumik között is hatalmas a különbség, talán nagyobb, mint idén bármikor. Holnap egy friss motorral indulok majd, így szerintem előreléphetünk, és a hétvége többi része pozitívan alakul számunkra."


Jaime Alguersuari (P1: 18 , P2: 15 ): "Kár, hogy reggel időt veszítettem, ezt azonban később bepótoltuk. A délután folyamán jó benyomásaim voltak az autóról, különösen a hosszú etapokon, meglehetősen jó köridőket teljesítettem, figyelembe véve, hogy használt kemény gumik voltak az autómon. Amikor megpróbáltam egy gyors kört futni, forgalomba kerültem, összességében azonban optimista vagyok. A téli két teszt ma nem sokat segített, mivel az autó azóta fejlődött, és a pályaviszonyok is nagyon mások voltak.


Daniel Ricciardo(P1: 12 , P2: -): Azt hiszem, a World Series-ben és a korábbi sorozatokban szerzett tapasztalataim ezen a pályán többet segítettek, mint az itt teljesített téli teszt, amikor csak egyszer tudtam kimenni slick gumikon, vizes pályán. Ennek ellenére élveztem, hogy ez az első pálya idén, amelyet igazán jól ismerek, ennek köszönhetően azonnal tisztességes köridőket futottam. Problémamentes edzésen vagyunk túl, hasznos volt a Pirellitől kapott extra garnitúra kemény gumi. Megpróbáltunk változtatni az autó balanszán, ami egyes területeken - mint például a fékezésnél - javulást eredményezett, ettől összességében a teljesítményünk is jobb lett egy kicsivel."

Williams

Rubens Barrichello (P1: 10, P2: 14): "Az összes új alkatrészt teszteltük, amit Barcelonába hoztunk. A hátsó szárny a pályán jónak tűnt, az új padlólemez teljesítményét azonban még meg kell vizsgálnunk. Ma a nagy meleg miatt alacsonyabb volt a tapadás, az autó is többet csúszkált, és ennek következtében jobban elhasználódtak a gumik. Ráadásul a kocsi egy kicsit túlkormányzott volt. Ezt még meg kell oldanunk a hétvége további részére, hogy minél kevesebb problémánk legyen, és megtaláljuk a lehető legjobb beállításokat, de jelen állás szerint legalább négy kerékcserére lenne szükségünk a vasárnapi versenyen."


Pastor Maldonado(P1: 13, P2: 16): "Szerintem összességében jól alakult a mai nap. Az egész tesztprogramon végigmentünk, aminek örülök, és néhány hosszabb etapot is teljesítettünk a második szabadedzésen. Nehéz a többi csapattal való összehasonlítás, mivel nem tudjuk, ők mit csináltak, de úgy tűnik, minden rendben ment. Számos újítást hoztunk ide, azonban még időre van szükségünk az adatok kielemzéséhez."

Force India

Paul di Resta (P1: -, P2: 17): "Kihagytam a délelőtti edzést, ezért délután sok munkát kellett elvégeznünk. Ez volt az első alkalom, hogy az új csomaggal vezettem az autót, mindig is tudtuk, hogy nagy változás lesz ahhoz képest, amit eddig használtunk. Az autó nagyon különbözőnek érződik, világos, hogy sokat kell dolgoznunk, hogy megértsük az új alkatrészek viselkedését, és hogy a legtöbbet kihozzuk belőlük. Délután végére határozottan javítottunk az autón egy keveset, de ma éjjel le kell ülnünk, és el kell döntenünk, hogy milyen megközelítést alkalmazzunk holnap."

Adrian Sutil (P1: 15., P2: 19.): "Az összes új aero-alkatrésszel köröztem ma, de őszintén szólva nem sikerült eltalálnunk, hogyan is kellene optimálisan használni őket. A srácok jó munkát végeztek, hogy minden felkerült az autómra, de sohasem könnyű bevezetni ennyi újdonságot egy versenyhétvégén, és megfelelően tesztelni is őket. Az új csomagot munkára bírni valószínűleg nehezebb lesz, mint gondoltuk, ezért nem tűntünk túl versenyképesnek ma. Dolgoznunk kell este, hogy lássuk, tudunk-e javítani a dolgokon holnapra."

Nico Hülkenberg (P1: 14, P2: -): "Ma reggel az autómon a régi specifikációjú alkatrészek voltak, hogy jó alapunk legyen az összehasonlításra az újakkal Adrian autóján. Úgy gondolom, ez segített nekünk, hogy megértsük, hol vannak a különbségek, és sok hasznos adatot is biztosított. Az egyetlen nehézség a gumikorlátozás volt, mert nehéz úgy sok hasznos kört megtenni, hogy csak egy szett kemény gumi áll a rendelkezésemre."

Lotus

Heikki Kovalainen (P1: 19, P2: 18): "Összességében nagyon elégedettek lehetünk ezzel a péntekkel. Azt hiszem, az eddigiekhez képest sikerült fejlődnünk, és az edzések alatt láttuk, hogy egyre többet tudunk kihozni az új csomagból. A lemaradásunk az előttünk lévőkhöz képest viszonylag kicsit, szóval jó a helyzet. A lényeg, hogy ennél még sokkal többre lehetünk képesek. Időbe telik, mire az összes fejlesztést sikerül optimalizálni, és bár az autó a lágy és a kemény gumikon is jónak tűnt, tisztában vagyunk vele, hogy ha éjszaka átnézzük az adatokat, további javulásra lehetünk képesek holnap, illetve a következő versenyeken."

Jarno Trulli(P1: 23, P2: 20): "Felemásan alakult számomra a mai nap. A csapat a reggeli edzésen változtatott a kormánymű beállításán, ami miatt nem tudtam teljesíteni a programomat az első szabadedzésen, délután azonban elég sok kört megtettünk, és már kezdtem érezni, hogy hol javult az autó. A nap nagy részében az volt az érzésem, hogy nem hozom ki belőle a maximumot, de a fejlesztésekkel sikerült valamennyit javítanunk a tempónkon, és biztos, hogy további munkával még jobb lesz a helyzet."

Virgin

Jérome D'Ambrosio (P1: 20, P2: 21): "Nekem személy szerint jól alakult a napom, ami főleg a különböző gumikeverékek teszteléséről szólt, különös tekintettel az itt kapott új kemény abroncsokra. A végén teljesítettem velük néhányhosszú etapot, azt hiszem, ez hasznosnak bizonyult. Szerintem most nagyon fontos, hogy összeüljünk, és megnézzük, hogy működött Timo autóján az új csomag. Ez jelenti számunkra a következő lépést, össze kell vetnünk az általam végzett munkát Timóéval, hogy meglássuk, mivel tudunk előállni holnapra."

Timo Glock (P1: 21, P2: 22): "Jelenleg az új kipufogót kell működésre bírnunk, így nem sokat tudunk dolgozni a beállításokon vagy a balanszon. A mai nap főleg az adatgyűjtésről szólt. Ez nem könnyű helyzet, de szerintem sikerült előrelépnünk, és kezdjük megérteni az autó működését. Az éjszaka folyamán rengeteg dolgunk lesz, hogy eldöntsük, holnap, illetve a versenyen is bevessük-e a rendszert."

Hispania Racing Team

Narain Karthikeyan (P1: 24., P2: 23.): "Volt egy kis problémánk a kigyorsításoknál a tapadással, reggel sokszor túlkormányzott volt az autónk a keményebb gumikon. Délutánra változtattunk ezen egy kicsit, nyugodtabbá vált a viselkedése. Megpróbálunk dolgozni az új alkatrészeken, holnap is jönnek újdonságok, de a teljes csomagnak még javulnia kell a maihoz képest. Az egyensúly teljesen más a télen tapasztalthoz képest, ezért újra kell hangolnunk az autó balanszát, meg kell néznünk az adatokat, hogy javuljunk. Sok munkánk van"

Vitantonio Liuzzi: (P1 22.,P2 24.): "A mai napunk egészében véve pozitív volt. Volt időnk, hogy néhány hosszú etapot teljesítsünk, hogy megértsük a gumikat, és jobban érezzem az autót. Két érdekes edzésünk volt ma, amelyeken sok időt töltöttünk a beállítások finomhangolásával. A két autón különböző csomagok voltak, fontos volt, hogy Narain és én különböző megközelítésekre koncentráltunk. Lett jónéhány értékes adatunk holnapra. Optimista vagyok abban a tekintetben, hogy ha az autó megkapja a teljes fejlesztési csomagot, előrelépést érhetünk el vele."