Vágólapra másolva!

Schumi megölheti a Forma-1-et

Félelmetes Michael Schumacher statisztikája a Német Nagydíjat követően: a 35 éves német pilóta a 2004-es Forma 1-es világbajnoki sorozat 12 versenyéből 11-et megnyert. Mindez példa nélküli eredményesség a sportág történetében, és a Time magazinban megjelent írás szerint Schumi nyomasztó fölénye anyagi válságba sodor(hat)ja Bernie Ecclestone száguldó cirkuszát. Szerdán döntés születhet Giancarlo Fisichella ügyében, a Magyar Nagydíjon új pilóta mutatkozhat be.

Az idősebbik Schumacher fivér 2003-ban a világ legjobban kereső sportolóinak listáján 75 millió dollárral szoros második helyezett volt a golfozó Tiger Woods mögött. A különbség a két megasztár között: Woods korábbi években megingathatatlannak tetsző dominanciája már a múlté, szemben Schumacherével, akinek fölénye - ha lehet - még nyomasztóbb, mint valaha.

A német eddig hat világbajnoki címmel rendelkezik, s a hetediket is nyugodtan oda lehetne adni neki - mindez abszolút rekord. Tízhengeres, 2997 köbcentis, 853 lóerős, szénszálas anyagból készült vörös Ferrarijában oly mértékben közelíti meg a tökélyt, amennyire az csak lehetséges; bizonyos szempontból nem is meglepő, hogy a sportág urai egy kicsit le akarják lassítani a száguldó németet.

Évi 943 millió dollár

A Forma-1 a sport világának egyik - ha nem a - legjövedelmezőbb vállalkozása. Világszinten alkalmanként 350 millió tévénézőt vonzanak a versenyek, miközben a NASCAR ("az amerikai Forma-1") futamait jó, ha húszmillióan nézik. Jóllehet a Forma-1 igazán Európában és Ázsiában népszerű, a világbajnokság szervezői terjeszkedni akarnak Kanada felé, sőt, újabb egyesült államokbeli futamo(ka)t terveznek.

Schumacher nyomasztó fölénye azonban veszélyezteti a nagyra törő elképzeléseket. Szemben Woodsszal - akinek sikersorozata tovább népszerűsítette a golfot, s izgalomba hozta a sportág rajongóit -, Schumacher idei, csaknem százszázalékos győzelmi aránya felettébb untatja a Forma-1 szerelmeseit. Márpedig ha tartósan csökken a versenyek televíziós nézettsége, akkor elapadhatnak a szponzori pénzek. (A Business F1 szaklap becslése szerint évente 943 millió dollárt költenek a multik arra, hogy a nézők lássák a cégük logóit az autókra és a pilóták testére ragasztva.)

"Schumi példa nélküli diadalmenete minden kétséget kizáróan negatív hatással van az izgalmakra" - jegyzi meg Mario Andretti, az utolsó amerikai pilóta, aki Forma-1-es világbajnoki címet szerzett, még 1978-ban. Schumacher egyeduralkodása részben a gépnek tulajdonítható, részben személyes tehetségének. Az általa hajtott Ferrari a mezőny leggyorsabb, legmegbízhatóbb kocsija. A Fiat cég - a Ferrari tulajdonosa - csaknem kimeríthetetlen pénztartalékokkal rendelkezik, évente 450 millió dollárt költ Forma-1-es csapatára, szemben a sor végén kullogó Minardi (Baumgartner Zsolt istállója) által elköltött 35 millióval.