Vágólapra másolva!
Hazaértem. Furcsa egy szezon elején ezzel a gondolattal kezdeni, de többszörösen is így érzem magam a 2019-es versenyévad első verseny helyszínén, az Azori-szigeteken. Amikor leszálltunk a repülőgépről, először az egy évvel ezelőtti izgatott kíváncsiság jutott eszembe, amikor megkezdtük a szereplést a Rali Európa-bajnokságon. Akkor új helyszínen, új navigátorral, új környezetben ugrottunk fejest az ismeretlenbe, most pedig rutinos utazóként érkeztem erre a gyönyörű szigetre, ahol ismerős arcok, és már ismerős pályák várnak bennünket. Az idei évben „mindössze" annyi változott, hogy kilenc év után márkát váltottunk, és új versenyautóval, a Volkswagen Polo GTI R5-tel indulunk. A hazaértem szó ebben az esetben is helytálló, mert az első pillanattól kezdve ezt éreztem az autóban. 

Herczig Norbert első 2019-es blogbejegyzése.

December elején kaptuk meg, mintegy korai karácsonyi ajándékként, de az ajándék kicsomagolásának izgalma még mindig tart. Folyamatosan hámozzuk le a rétegeket, és jutunk el a lényeghez. Először annak örültünk, hogy a rengeteg előkészítő munka után, biztossá vált, hogy beleülhetünk a legfrissebb fejlesztésű technikába. Aztán örülhettünk akkor, amikor bemutattuk, és már ott megtehettük vele az első néhány métert.

Az első méterek is jól sikerültek Forrás: FLAT-OUT media agency/Sven Kollus

Utána a Mikulás Ralin már versenytempóban autóztunk, és navigátorommal Ferencz Ramónnal együtt rácsodálkoztunk, hogy mennyire jó érzés vele versenyezni. A legjobb kifejezés talán az, hogy könnyű vele gyorsan menni, nem kell birkózni az autóval. És itt nem csak arról van szó, hogy gyors, és kezes a VW Polo, hanem olyan, kívülálló számára apróságoknak tűnő dolgokról is, mint például az üléspozíció. Minden kézre áll, minden tökéletes távolságra van, komfortosan ülünk benne, és ezen a szinten már ilyen nüanszok is befolyásolják a teljesítményt. Persze az, hogy mindez időeredményekben hogyan köszön majd vissza, csak néhány futam után fog kiderülni.

Ha a technikai részleteket nézzük, akkor a motor a szabályok miatt erősebb már nem lehetett, de a karakterisztikája sokkal barátságosabb, így jobban vezethető az autó. Ebben nagy szerepe van az üzemanyagnak is. Büszkén árulhatom el, hogy az idei évben a BRR csapat minden autójában azt a MOL Hi5 versenyüzemanyagot használja majd, amelyet itthon Magyarországon fejlesztettek, és mi mutathattuk be először a versenypályákon.

A motoron kívül a futómű fejlődött sokat a versenyautón, legérdekesebb tulajdonsága, hogy nagyon hosszúak a rugóutak. Ez azért jó, mert így a kerekek minél tovább az úton tudnak maradni, és ezalatt képesek teljesítményt átvinni a talajra, vagyis egyenetlen talajon gyorsabb ezzel a Volkswagen Polo GTI R5. Az Azori-szigeteken pedig ilyen pályákon versenyzünk.

A téli hónapok felkészüléssel teltek, szerveztük a versenyeket és nagyon fontos, hogy a teszteket is, hiszen ebben az évben szeretnénk minél többet tesztelni, ugyanis ez lehet az előrelépés egyik kulcsa.

Minden a helyére került Forrás: Herczig Nobert

A felkészülésnél óriási könnyebbséget jelentett, hogy ezúttal nem a szervezők által biztosított internetes videókból informálódtunk, hanem a saját belső kamerás felvételeinket elemezhettük Ramónnal együtt.

A munka ezen a téren is összetett volt, mert nem csak az első versenyre készültünk, hanem a következő fordulókra is, valamint az összes tavalyi murvás futam tapasztalatait megpróbáltuk szintetizálni, és kialakítani egy olyan alapot, amivel bátran nekivághatunk a szezonnak. Még az elutazásunk előtt egy újabb teszten is részt vettünk a Bakonyban, ahol találtunk egy olyan pályát, ami leginkább hasonlít az Azori-szigetek talajához, de persze vulkáni kőzet ott sem volt. Mégis sikerült nagyon hasznosan eltölteni azt a napot, rengeteg új adatot gyűjtöttünk, és bevallom arra is rácsodálkoztam, hogy a csapat mennyi ismeretet gyűjtött a versenyautó üzemeltetéséről. Azzal tisztában voltam, hogy mennyire intenzíven részt vettek a fejlesztésben, és a tél folyamán követtem a versenyeket, ahol elindultak az autókkal, sőt büszkeséget is éreztem, amikor a Svéd Rali világbajnokságon a kategóriagyőzelmet is megszerezték. Emellett rengeteg tesztkilométert futottak, és megnyugtató volt látni, hogy ugyanolyan magabiztossággal érkeztek a mi tesztünkre, mint a korábbi években. Azon pedig már meg sem lepődtünk, hogy a kocsi 95%-os pontossággal be volt állítva, így nekünk már csak a saját ízlésünk szerint kellett „finom hangolni", és koncentrálhattunk arra, hogy a téli szünet után mi magunk is visszazökkenjünk a ritmusba.

A rajtra minden készen áll majd Forrás: FLAT-OUT media agency/Sven Kollus

Fontos változás az idei évben, hogy újra Michelin gumiabroncsokkal versenyzünk. Pályafutásom kétharmadában ilyen gumikkal mentem, és biztos vagyok benne, hogy ez a tapasztalat is hasznunkra válik majd. A váltás másik oka az, hogy az autót is ezekkel a gumikkal fejlesztették, így a legjobb teljesítményt tudjuk majd elérni.

Most már túl vagyunk egy teszten a verseny helyszínén is, amikor elsősorban a helyi viszonyokhoz szoktattuk magunkat. A vulkáni eredetű talaj másfajta vezetési stílust igényel, mint a klasszikus murvás pályák, és az itteni gyorsasági szakaszokon arra is figyelni kell, hogy az út szélessége is folyamatosan változik. Míg például Cipruson van hely, ahol - ahogyan mi mondjuk - „lapjával" lehet autózni, addig itt lehet, hogy az egyik kanyarban még elfér keresztben az autó, de a következőben már épphogy át tudunk csusszanni a két partfal között.

A jellegzetes azori látkép Forrás: Herczig Norbert

A teszt szüneteiben próbáltuk feldolgozni a csodás környezetet is. Nem lehet szó nélkül elmenni a helyszín természeti adottságai mellett, minden smaragdzöld, lépten nyomon gyönyörű virágokat látunk, és ezt a látványt a következő napokban nem lesz időnk élvezni. Hétfőn már az időjárásból is ízelítőt kaptunk. Itt az Atlanti-óceán közepén elképesztően változékony az idő.

Előfordult, hogy egy felhőben autózva alig láttunk valamit, miközben a hátunk mögött már verőfényben fürdött a táj.

Bámészkodni csak a futamok között lehet Forrás: Herczig Norbert

Ez verseny közben becsaphat bárkit, ezen a téren szükség lesz némi szerencsére is, de az autósportban, és főként a raliban ez nem meglepetés. Ahogy mondani szoktuk: hosszú távon a szerencse és a balszerencse kiegyenlíti egymást.

A végére maradt a legnehezebb kérdés: milyen eredményekre leszünk képesek? Sport, és azon belül is technikai sport lévén erre a kérdésre a legnehezebb válaszolni. Az elmúlt évben is láttuk, hogy milyen tényezők befolyásolhatják a végső eredményünket. Abban azonban biztos vagyok, hogy az új versenyautónak, a télen elvégzett rengeteg munkának, és a tavalyi évben megszerzett pályaismeretnek köszönhetően biztos, hogy gyorsabbak leszünk.

Az időjárásra is figyelni kell Forrás: Herczig Norbert

Az, hogy ez a verseny végén hová lesz elég, nem tudom, de ha a részeredményekben már látszik a gyorsulás, akkor részben elégedett leszek. A mérce magasan van. 2018-ban, egy évvel ezelőtt, életünk első Eb futamán a hatodik helyen végeztünk, ami remek eredmény volt, később pedig több EB futam végén is dobogóra is állhattunk. Természetesen a célokat erre az évre is egfogalmaztuk: ezzel a tapasztalattal és ilyen háttérrel 2019-ben az év végi dobogó a célunk. Ebben nagy szerepe lesz a szurkolói támogatásnak is, amiből eddig is rengeteget kaptunk, és kapunk most is.

Már találkoztunk magyar szurkolókkal az Azori-szigeteken is, és az internetes felületeken is árad felénk a bíztatás, amit ismét csak megköszönni tudok, mert minden egyes pozitív gesztus ott lesz velünk a versenyautóban, és segít elérni a célunkat. Ha mindez a támogatás, és a télen elvégzett munka visszaköszön szombat este a célban, akkor elégedett leszek.