Társoldalunk:

Liu Shaolinék Hosszú Katinka nyomában vannak

2019.03.14. 18:21

2018. február 22-én a magyar férfi rövidpályás gyorskorcsolyaváltó megszerezte hazánk első téli olimpiai aranyérmét. Egy év elteltével már tisztán látszik, hogy a történelmi nem siker nem csupán a jégpályán kamatoztatható. 

A phjongcshangi aranyérem, ahogy az várható is volt, alapjaiban írta át a sportág hazai megítélését, és nyitott meg talán soha nem remélt kapukat. A Magyar Országos Korcsolyázó Szövetség (MOKSZ) megrendelésére, az Observer médiafigyelő által készített elemzésből levonható tanulságok szerint a pályán kívül is komoly hasznot hajthat. Amire eddig idehaza szinte csak Hosszú Katinka volt képes, arra most a győztes váltó tagjainak – Burján Csabának, Knoch Viktornak, Liu Shaoangnak és Liu Shaolin Sándornak – is lehetősége van.  

Az a bizonyos Usain Bolt-póz az olimpiai győzelem utáni eredményhirdetésen. Határ a csillagos ég?Forrás: Az AranyPengék című könyvből – Derencsényi istván felvétele.)

Mint azt láthatjuk, különösen utóbbi kettő eredt az Iron Lady nyomába: Liu Brothers néven ők is elkezdték építeni saját márkájukat (brandjüket), egyre több és egyre nagyobb volumenű támogatói szerződéseket kötnek, ezzel együtt pedig egyre több nyilvános szereplést, reklámfelkérést vállalnak – ahogy tette azt Liu Shaolin már szabadsága első hetében, amikor arcát (és testét) adta a Sloggi fehérneműmárka férfi darabjainak népszerűsítéséhez. 

A szövetség megjelenésszámai és elérései. Az AVE a megjelenések ún. listaáron számolt értékeForrás: Observer/MOKSZ

Az Observer elemzéséből kiderül, hogy csak a szövetség közel hétezer médiamegjelenésben volt említve, melyek 270 milliónál is több újságolvasót, online médiafogyasztót, illetve tévénézőt értek el.

Ami a sportolókat illeti, nem meglepő, hogy ugyanezekben az értékekben a két Liu testvér áll az élen. Liu Shaolin 4755, Liu Shaoang 3592 említést mondhat magáénak, de az aranyváltó másik két tagja is jóval 2000 médiamegjelenés fölött zárta a Phjongcshang utáni egy évet.

A váltó itt is az élen állForrás: Observer / MOKSZ

A legmagasabb híraktivitás, azaz a legtöbb megjelenés 2018 februárjában, csak ebben a hónapban 1694 megjelenést regisztráltak, ami az egész éves cikkszám negyede. Az online források között a Nemzetisport.hu (208) és az M4sport.hu (170) mögött 168 megjelenéssel az Origo áll a harmadik helyen.

A Liu testvérek fölényében több tényező között szerepet játszik, hogy ők a legfiatalabbak (Shaolin 23, Shaoang 21 éves), nyitottabbak, mint a másik két csapattársuk, Knoch Viktor ráadásul az olimpia után pihenőre vonult. Továbbá az sem mellékes, hogy a Liu fiúk érték el a szófiai világbajnoksággal mögöttünk hagyott szezon legtöbb kiemelkedő eredményét. Tagjai voltak – Burján Csabával és Krueger Cole-lal – a calgary világkupafutamon világcsúcsot elérő 5000 méteres váltónak, ők nyerték az egyéni világkupaérmeket, valamint az Európa-bajnoki érmeket az idei dordrechti Eb-n, ahol Shaolin három, Shaoang pedig két aranyérmet nyert.

A sikert pedig adott esetben pénzre is lehet váltani, ahogy azt világszerte csinálják a sztársportolók. Ez különösen azokban a sportágakban nyomhat sokat a latban, ahol nem pénzdíjasak a versenyek – márpedig a short trackben nem azok – azaz a sportoló bármilyen eredményes is a (jég)pályán, nem számolhat a versenyeken megkeresett összegekkel. Ezért fontos, ha azt látjuk, hogy Liu Shaolinnak 344, Liu Shaoangnak 252 millió forintnál is több (elméletben) a reklámértéke, míg Burján Csaba közelíti a 200 milliót, de Knoch Viktor, valamint az első magyar női vk-győztes, és idén egyéni Eb-ezüstérmet nyerő Jászapáti Petra is a százmilliósok táborában van. 

Kilencjegyű számok a lista első negyedébenForrás: Observer / MOKSZ

Az eredményekhez nyilvánvalóan hozzájárult a szövetség aktív kommunikációja is – minden közösségi oldalon jelen vannak, és rendszeresen posztolnak –, a sportvezetők jól láthatóan felismerték a sportolókban rejlő lehetőségeket. A csapat edzői közül Lina Zsang 60 említést kapott, de ebben vélhetően szerepe van annak is, hogy hol az imént leírt néven, hol Csang Csingként említik, de az idézett felmérésben például Zhang Jing néven szerepel. Bánhidi Ákos, a válogatott másik edzője viszont kereken 900 megjelenést mondhat magáénak.

Csang Csing Lina és Bánhidi Ákos, a férfi és női rövidpályás gyorskorcsolyaváltó edzői, miután átvették az év edzője díjat az M4 Sport - Év sportolója gálán a Nemzeti Színházban 2019. február 14-énForrás: MTI/Illyés Tibor

A magyar szakember az, aki kijelöli a határokat, hogy a reklámmegjelenések ne menjenek a sportteljesítmény rovására. És miután látható, hogy az eredmények milyen szoros összefüggésben állnak a megjelenések számával, így a sportolók reklámértékével, mindenkinek ugyanaz a célja, minél többször győzni. Ahogy Liu Shaolin Sándor is fogalmazott:

„Jövőre még ennél is jobb eredményeket akarok, akarunk elérni, aztán pedig jön a 2022-es pekingi téli olimpia. Az lebeg a szemünk előtt, hogy ismételni tudjunk, és akár egyéni érmeket is nyerjünk. Az ellenfeleink kössék fel a gatyájukat, mert jövünk, az újságírók pedig készíthetik a diktafonokat, mert remélem, hogy sokszor kell nyilatkoznunk a győzelmek után!