Óriási vihar csapott le utolsó éjszaka a Kékszalag mezőnyére

Az 50. Kékszalag Erste Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnye a rajt után Balatonfüred közelében
Vágólapra másolva!
Szerda óta minden nap rendhagyó tudósítással jelentkeztünk, egyedülálló módon három rendkívül karakteres hajó és legénysége küzdelmét mutattuk be testközelből, egyenesen a fedélzetről. Napi, sőt óránkénti kapcsolatban voltunk a versenyzőkkel Európa leghosszabb tókerülő versenyén.

A három hajó, amely hitelesen reprezentálta a Kékszalag és a rendkívül színes mezőny lényegét:

egy csúcsgép, a kétárbocos karbon katamaránból, Opel Fifty Fifty,
egy gyors, de kényelmes nagyhajó, Magnum,
és egy klasszikus, a Balaton ötödik legidősebb hajója, a 93 éves Bolygó.

Három hajó fedélzetén is ott voltunk a Kékszalagon

2018. július 26-án reggel 9 órakor Balatonfüreden, vagy akár az élő tévéközvetítésben olyat láthattak az érdeklődők, amire soha korábban nem volt példa a Kékszalag 84 éves történetében. Minden korábbinál több, összesen 682 hajó nevezett a jubileumi Kékszalagra. Csak összehasonlításképp, az első, 1934-es versenyen mindössze 21 hajó indult.

160 kilométeres táv, 48 órás limitidő, száguldó sebesség, „olajvízen" ácsorgás, helytállás, küzdelem a napsütéssel, az esővel, a viharokkal, teljes szellemi és fizikai kimerülés, tradíció és innováció, végül pedig a legfontosabb, a határok feszegetése és harc az újra meg újra előtörő feladás érzésével.
Mindez együtt a Kékszalag 1934 óta.

A Safram és a mezőny nem sokkal a rajt után Forrás: MTI/Bodnár Boglárka

Idén sem volt másképp.

A 2018-as Kékszalag számai, tényei, érdekességei

  • Az 50. Kékszalag felvezető versenye a 11. alkalommal megrendezett Kékpántlika Erste Nagydíj volt, ahol 7 kategóriában, 85 versenyző indult, még katamarán hajókon is. A fiatalok számára életre szóló élményt jelentett, hogy a „nagy" Kékszalaghoz kapcsolódóan indulhattak el.
  • A jubileumi Kékszalagra 681 hajó nevezett, ami minden korábbi rekordot megdöntött. Az elsőn, 1934-ben mindössze 21 hajó indult.
  • Közülük 545 hajó futott be a balatonfüredi célba, azaz 10-ből 8 hajó végigment a közel 160 kilométeres távon.
  • Az 545 hajó, összesen körülbelül 86.560 kilométert vitorlázott a tavon. Ha ehhez hozzáadjuk a versenyt feladó hajók teljesítményét is, akkor kiderül, hogy a Kékszalag teljes mezőnye legalább 100.000 kilométert tett meg, amivel kétszer körbe lehetne vitorlázni a Földet.
  • Európa egyik legszeszélyesebb tava, ismét megmutatta ezer arcát. Teljes szélcsendtől és ragyogó napsütéstől a tomboló viharig és jégesőig mindenféle időjárás előfordult a verseny 48 órája alatt.
  • A legnagyobb elért sebesség, 48 km/óra (MKB Extreme Sailing Team, „repülő katamarán"), a legalacsonyabb sebesség 0 km/óra volt. Ez utóbbi tempót nagyon sok tőkesúlyos hajó produkálta a verseny különböző szakaszain. Ezek a részek a mentálisan legfárasztóbbak a Kékszalag során.
  • A verseny alatt megjelent két vihar nem okozott komoly személyi sérülést, és egyelőre jelentős hajókárról sem tudni. Az ilyen hosszú versenyeken a leggyakoribb sérülések, a napégések, a zúzódások a térden, könyökön és a fejen. Ezekből nagyon sok volt, ez a vitorlázás velejárója.
  • Az 50. Kékszalag mezőnye kb. 12.000 szendvicset és legalább 6.000 liter vizet fogyasztott el a teljesítménytúra során.
  • Nincs olyan tó Európában, ahol ennyi új fejlesztés, ennyi különböző koncepciójú és egyben világszínvonalú hajó versenyez egyszerre. Karbon egytestűek, karbon katamaránok, „szárnyas katamaránok", amik szó szerint a víz felett repülnek és kétárbocos katamaránok, amikből az egész világon is csak elvétve találni. Mindehhez hozzátartozik, hogy a fejlesztések és a gyártások jelentős része Magyarországon valósul meg. Erről még Roland Gaebler ötszörös olimpikon és többszörös világbajnok, gyorsasági rekorder katamarán versenyző, a Black Jack kormányosa is elismerően nyilatkozott. Szó szerint azt mondta, hogy „A Balaton a vitorlázás egyik leginnovatívabb tava a világon. Mindez pedig legkoncentráltabban Kékszalagon jelentkezik."

Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője szerint, a verseny 48 órája alatt mindössze három esetben kellett menteniük. Egyszer egy árboctörés miatt, az első éjszaka során, egy másik alkalommal műszaki probléma miatt jelentős mennyiségű víz szivárgott be az egyik hajóba, a harmadik érintett hajón pedig egy korábbi sérülésből adódó, kiújult fájdalom miatt kellett a vitorlázót levenni a hajóról és kórházba juttatni.

Litkey Farkas Prevital nevű katamaránja (b) és a svájci Christophe Peclard vezette Safram Forrás: MTI/Jánossy Gergely

Mind a három eseménynél jelentkezett valamilyen technikai vagy emberi hiba, vagyis megelőzhetőek lettek volna, nyilatkozta a mentési szakember.

Bagyó Sándor szerint az úgynevezett „labilis légkör" okozta a legnagyobb nehézséget. A rendelkezésre álló 15, kifejezetten mentési célt szolgáló flotta hajóinak stratégiai elhelyezése sok fejtörést okozott a szakszolgálatnak. Egyszerűen nem lehetett pontosan megjósolni, hogy hol lesz szélcsend, vagy akár hirtelen betörő vihar.

Az 50. Kékszalag Erste Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnye a rajt után Balatonfüred közelében Forrás: MTI/Jánossy Gergely

A legutolsó, péntek éjszaka betörő front komoly szelet és esőt hozott, de ennek ellenére a kisszámú még vízen lévő mezőny káresemény nélkül átvészelte a vihart.

Az ötvenes szám mindenhol felbukkant a versenyen

  • Ez volt az 50. Kékszalag.
  • A győztes hajó, a Safram rajtszáma: 50.
  • Az Opel Fifty Fifty (50 láb hosszú katamarán), kormányosa, Józsa Márton idén 50 éves. Hajójuk rajtszáma: 5050.
  • A Bolygó nevű hajó tudósítója szintén 50 éves, a hajó és a legénység együtt pedig 10x50, vagyis 500.

Hogyan végeztek az Origo Sport „flottájának" hajói?

Az Opel Fifty Fifty a győzelemért indult, de megelőzte őket a 13-szoros Kékszalag győztes Litkey Farkas a Prevital nevű hajójával, és a Kékszalag abszolút győztese a svájci Safram hajó, Rodolphe Gautier irányításával. A kétárbocos karboncsoda idén 13 óra 27 perc alatt kerülte meg a tavat, mellyel a harmadik helyet szerezték meg. Így lett teljes az éremkollekciójuk, hiszen korábban már kétszer voltak elsők (rekorddal), és háromszor másodikok. A kormányos Józsa Márton szerint az idei volt minden idők egyik legizgalmasabb versenye, az élmezőny sokszor méterekre volt egymástól és a taktikai oldalválasztás (északon vagy délen hajózik a csapat) döntött.

OPEL Fifty Fifty Forrás: Rita Koczian

A Magnum, mely egy 37 lábas (11 méter hosszú) szintén magyar műhelyből származó, rendkívül modern ugyanakkor minden kényelemmel felszerelt hajó 31-ként érkezett a célba az 545 hajó közül. Ők 20 óra 24 percet töltöttek a vízen, ezzel osztályukban a második helyet szerezték meg. A kormányos, Kurucz Sándor szerint, óriásit javítottak az esti rohanásban, de ehhez kellett a csapat elhivatottsága és kitartása is, ugyanis még a 18. órában is számos fordulót hajtott végre a teljesen elcsigázott, de végig fegyelmezett csapat.

Flottánk harmadik tagja a tradíciót képviselte. A 93 éves Bolygó nevű hajót a 78 éves Fináczy László kormányozta, aki azt tanulta legendásan jól vitorlázó családjától, hogy soha nem adunk fel egy versenyt. Így tett fiatalon és így tett most is annak ellenére, hogy közel a nyolcvanhoz, már bevallja, hogy kicsit megkopott a kondíciója.

A Bolygó a célban Forrás: Erdős Géza

34 óra és 34 perc versenyzés után 490-nek érkeztek be. Bár a hajó és a legénység összesen 500 éves, a feladás senkinek sem jutott eszébe. A Balaton 5-ik legidősebb hajója, és a tekintélyes korú csapat kibírta a megpróbáltatásokat. Alig aludtak, ültek a tűző napon, átvészeltek egy komoly vihart, de fel nem adták. Ez nem csak elv, már hagyomány is a Bolygón, mely eddig 12 győzelmet szerzett hajóosztályában a Kékszalagon.

Az 50. Kékszalag Erste Nagydíj a rekordok és a különleges teljesítmények versenye volt. Rekord volt a nevezettek száma és jóval az átlag feletti a célba ért hajók száma. Külföldi és magyar olimpikon vitorlázók és több ezer amatőr küzdött az elsőségért, az osztályhelyezésért, vagy csak azért, hogy körbevitorlázzák a Balatont és elmondhassák: „Nem adtam fel, teljesítettem az 50. Kékszalagot!"