A magyar kajak-kenu válogatott minden idők egyik legpazarabb világbajnoki szereplését produkálta Duisburgban, akkor is, ha vasárnap egy sebességgel kisebb fokozatba kapcsolt a példátlan szombati aranyesőt követően. Jól látszik a generációváltás a válogatotton, de kérdés, hogy mi lesz a Kovács, Janics párossal. Bár eredményes tornát zártunk, a magyar szövetségben komoly reformok jönnek.

Szűk két hónapja a portugáliai Európa-bajnokságon is szépen szüretelték a magyarok az érmeket, három aranyat, két ezüstöt és egy bronzot szereztek, de a szurkolók jobb szereplést vártak az őket rendre elkényeztető kajak-kenusoktól.

"Az Eb-n nem egy, nem két számban centiken múltak a kicsit jobb eredmények, de összességében jól szerepeltünk. Remélem, a vb-n - sportnyelven szólva - már nem kifelé fog pattanni a labda a kapufáról, hanem befelé" - mondta a torna előtt Storcz Botond szövetségi kapitány.

Benedek sem tudta volna megállítani?

Az első ilyen befelé pattanás volt, amikor a magyarból szerbbé lett Benedek Dalma (31 éves) lekéste a K-1 500 méter délelőtti előfutamát, elmondása szerint azért, mert nem járt jól az órája. A hétszeres világbajnok és kilencszeres Eb-győztes kajakos az Eb-n 500 és 1000 méteren is aranyérmet nyert, tőle kapott ki Portugáliában Kozák Danuta (26), akinek így gyakorlatilag egy ellenfele maradt a döntőben, a hazai vízen evező Katrin Wagner. A németek 35 éves olimpiai bajnok legendája sokáig vezetett, de a végén Kozák lehajrázta, a magyar kajakos olyan erőben volt, hogy talán Benedeknek sem lett volna esélye, de ezt már soha nem tudjuk meg. Kozákot többen támadták, amiért tavaly edzőt váltott, kivált a csoportból, és a férjével kezdett együtt dolgozni, de a vébé őt igazolta. „Kellett ez a siker, hogy talpon tudjak lenni a következő években is” – mondta a győzelem után.

Kozák nem állt meg egy aranynál Duisburgban Forrás: MTI/Kovács Tamás

Kellett a siker a magyar-szerb koprodukciós szappanopera végén a magyar színeket választó Douchev-Janics Natasának (31) is, aki párosban előbb 500-on, majd 200-on is összeült olimpiai bajnok társával, Kovács Katalinnal (37). A hosszabb távon - akárcsak a londoni olimpián – ezüstérmet nyertek, a futam után Janics a parton nehezen kapkodta a levegőt, fizikailag komolyan megviselte a döntő. Hogy ennek tudható-e be, vagy a 200-as sprinttáv sajátosságának, hogy egy rossz rajttal már az első métereken el lehet bukni egy vébéaranyat, de Janics egyesben 200-on csak negyedik lett, majd fél órával később Kováccsal ugyancsak egy hellyel maradt le a dobogóról. A 31 vb-címével világrekorder Kovács Katalin 1998 óta most először jön haza úgy egy világbajnokságról, hogy egyszer sem hallgathatta meg a himnuszt a dobogó tetején, és olyan sem fordult még elő, hogy a Kovács, Janics kettős egy világversenyen ne nyerjen érmet 200-on.

Akiknek mélypont egy ezüst

"Hibásnak érzem magam a rossz rajtunk miatt, mert őszintén szólva egy kicsit váratlanul ért - kezdte Kovács. - A hangosbeszélő elnyomta az indítóbíró hangját, ezt nem érzem sportszerűnek, azt sem tudtam, hol tartunk a rajt előtt, fent sem volt a lapátom. Így kaptunk egy fél hajóhossznyi hátrányt, és bár utána szerintem nem mentünk rossz pályát, már nem tudtuk behozni a lemaradást."

Mi lesz veled Kovács, Janics? Forrás: MTI/Kovács Tamás

A magyarázat logikusan hangzik, bár laikusként az is annak tűnik, hogy az indítóbíró hangját vélhetően a többi páros számára is elnyomhatta a hangosbeszélő. Ezzel együtt a napokban várhatóan menetrendszerűen megérkeznek azok a hangok, amelyek szerint eljárt az idő a többszörös olimpiai bajnok páros felett, és ideje átadni a helyüket a fiatalabbaknak.

Már csak azért is várható ilyesmi, mert a harmadik távon, 1000 méteren a Szabó Gabriella, Fazekas-Zur Krisztina kettős aranyérmet tudott nyerni, és bár Fazekas 33 éves, Szabó még csak 27, és ott kopogtatnak az ajtón a még fiatalabbak is. Az új Janics Natasának kikiáltott, szegedi Kárász Annáról (21) a jövőben sokat fogunk még hallani, és az ifjúsági és U23-as világbajnok Vad Ninettáról is (25), aki most a felnőttek között is világbajnok lett. Vad vissza nem térő esélyt kapott azzal, hogy beülhetett az olimpiai-, világ- és Európa-bajnoki címvédő 500-as négyes hajóba, és mindjárt első felnőtt vébéjén bizonyított is, Szabó Gabriella, Kozák Danuta és Fazekas-Zur Krisztina mögött. Persze ez még nem jelent számára automatikus helyet a négyesben, amely az elmúlt két évben négyféle összeállításban indult a nagyobb világversenyeken.

A kajaknégyes továbbra is verhetetlen (balról: Vad, Kozák, Szabó és Fazekas) Forrás: MTI/Kovács Tamás

"Azt terveztük, hogy a szembeszél miatt nem lesz őrületes a csapás, és hogy a rajtra nagyon odafigyelünk - magyarázta a verhetetlen kajaknégyes döntőjének elemzését Kozák Danuta. - Ez annyira jól sikerült, hogy azt hittem, visszalövik a startot. Volt egy holtpontom 200 méter után, arra gondoltam, nagyon kéne már a hopp, aztán Kriszta bemondta, felgyorsultunk, és az nagyon jó érzés volt, önbizalmat adott. Ennek ellenére úgy éreztem, a fehéroroszok nagyon elmentek, meg is ijedtem, de aztán féltávtól megindultunk, én pedig csak arra figyeltem, hogy az előttem ülő Gabit a fehérorosz első ember elé toljam. Krisztáék is tolták mögöttem a hajót, így a hajrában már csak arra kellett koncentrálnunk, hogy nehogy megbillenjünk. Egyszer mégis megtörtént, de ez már nem zavarta meg a győzelmünket." Kozák három arannyal zárta a világbajnokságot, miután a Douchev-Janics, Vad, Fazekas-Zur, Kozák összeállítású 4x200-as váltó is aranyérmes lett. Fazekas-Zur is három vébécímet nyert Duisburgban, Kozákkal ketten ők voltak a válogatott legeredményeseb versenyzői, míg az újonc Vad Ninetta rögtön két világbajnoki címmel debütált.

Medveczky majdnem befejezte

Medveczky Erikával (25) is hosszú távon lehet számolni, akár egyéniben, akár csapathajóban, ezt bizonyította most Duisburgban, amikor megnyerte a kajak egyes 1000 métert, megszerezve pályafutása első vb-aranyát. Pedig hajszálra volt attól, hogy többé ne üljön kajakba. "Nagyon mélyről kellett visszajönnöm, mert miután 2012-ben az MTK nem adott nekem szerződést, úgy volt, hogy visszavoulok” – mondta a már a Kis-Dunai Sportegyesület versenyzőjeként kajakozó Medveczky.

Medveczky így örült az 1000 egyes vb-címnek Forrás: MTI/Kovács Tamás

A férfiaknál is zajlik a generációváltás, a kajakosoknál Dombvári Bence (20) Duisburgban robbant be, a királyszámnak tartott K-1 1000 méteren utoljára 16 éve tudott magyar versenyző érmet nyerni világbajnokságon, egy bizonyos Storcz Botond lett akkor bajnok. Utóda Dombvári lehet, aki 20 évesen megszorongatta a szám királyát, Ken Wallace-t, és végül bronzérmes lett. Dombvári 500-on negyedik lett, kétség sem férhet ahhoz, hogy a következő tíz évben egyesben ő lehet a magyar férfi kajak egyik zászlóshajója, legalábbis a tehetsége és a kivételes fizikuma erre predesztinálja.

Ugyancsak bronzérmes lett a londoni olimpia K-2 1000 méteres bajnoka, a Dombi Rudolf (26), Kökény Roland (37) páros, amely az olimpiát követő évben tökéletesnek tartja ezt az eredményt, még akkor is, ha egy kicsit tudtak volna még fényesíteni az érmen. „Talán az ezüst is meglehetett volna, ha a végén, a szélső pályán nem kapunk rossz vizet egy motorcsónak miatt. Viszont aki ilyenkor nyer, az nem nyer olimpiát” – mondta Dombi.

Jobban szerepelt Londonban a Kammerer Zoltán (35), Tóth Dávid (28), Kulifai Tamás (24), Pauman Dániel (27) kajaknégyes 1000 méteren. Fábiánné Rozsnyói Katalin edzőnő olimpiai ezüstérmes legénysége éremért utazott Duisburgba, titkon egy sárgább színűért, mint amit Londonból hazahoztak, de csak a negyedik helyen végeztek, igaz, Kati néni már a vébé előtt elmondta, hogy a riói olimpia a négyes fő célja, ennek ellenére érmet várt a rutinos Kammerer vezette fiatal csapattól.

„2006 óta nem volt dobogós világbajnokságon a férfi négyes, amennyit dolgoztunk, szerintem mi most megérdemeltük volna. A szél nem velünk volt, a pálya másik oldalán odaérhettünk volna a dobogóra. Ezt bizonyítja az is, hogy majdnem azonos időt mentünk a szerbekkel, akiket egyébként 10-ből 10-szer megverünk" – mondta Pauman Dániel a verseny után.

Üdv a világ tetején!

A férfiaknál inkább kenukkal érkeztek a magyar érmek Duisburgban, és bár generációváltásról beszélünk, nincs magyar, aki ne örülne Vajda Attila (30) szenzációs visszatérésének. Peking olimpiai bajnoka nagyon mélyről kapaszkodott vissza a világelitbe. Vajda 2007-ben is világbajnok lett itt, Duisburgban, de a balul sikerült londoni olimpia után sokan temették, túl korán, hiszen a vébén 1000 méteren arany-, a leghosszabb távon, 5000 méteren pedig ezüstérmes lett, amit szerinte fiatalabb edzőpartnereinek is köszönhet.

Jelentjük: Vajda visszatért! Forrás: MTI/Kovács Tamás

„Idén nem hátráltatott semmi, rendesen fel tudtam készülni. Ezúttal is köszönöm Vasbányai Henriknek és Mike Róbertnek, hogy velük edzhettem, a győzelmem bizonyítja, hogy ez a helyes út, együtt lehet igazán eredményesen felkészülni” – mondta Vajda, majd hozzátette, az 5000 méterre egyáltalán nem készült, így az ezüst csak extra volt az ezres győzelem után.

A közös felkészülés a Vasbányai (22), Mike (29) kenupárosnak is bejött, 1000 méteren nem kis meglepetésre aranyérmet lapátoltak össze, utoljára 2006-ban volt magyar vb-cím ebben a számban. Vasbányaiék nem pihentek le a szombati győzelem után, vasárnap a számukra még kissé idegen 500 méteren egy ezüstöt csaptak az arany mellé.

"Úgy jöttünk ide, hogy 1000 méteren nyerjünk, 500-on pedig dobogón végezzünk, és ezt sikerült elérnünk. Utóbbi távon nagyon sokat fejlődtünk. Egyelőre nem foglalkozunk a jövővel, már nagyon várjuk a pihenőt, mert hosszú volt ez az év " – mondta Mike, aki Vasbányaival a vébén mutatott parádés formával hivatalosan is bejelentkezett a legendás Kozmann György, Kolonics György páros utóda címért.

A Vasbányai, Mike páros méltó utóda lehet a Kozmann, Kolonics kettősnek Forrás: MTI/Kovács Tamás

„A vébé a riói felkészülés első nagy lépcsőfoka, örülnék, ha tízhez közeli éremmel térnénk haza" - fogalmazott Storcz Botond szövetségi kapitány előzőleg. Meglehetősen óvatos volt ezzel a számmal, hiszen a tíz érmet már szombaton begyűjtötte a válogatott, amely összességében hét arany-, öt ezüst- és öt bronzéremmel, jelentősen túlteljesítve az elvárásokat, 17 dobogós hellyel zárta a duisburgi vébét.

A legutóbbi, két évvel ezelőtti világbajnokságon a mieink hat aranyat, egy ezüstöt és három bronzot nyertek Szegeden, ezzel a második helyen végeztek az éremtáblázaton az akkor eggyel több második helyet gyűjtő németek mögött. Duisburgban sem sikerült visszavágni, a rendező németek kilenc aranyat tartottak otthon, így az éremtábla élén zártak, megelőzve a második magyar válogatottat.

Jönnek a reformok, Storcz maradna

Ami az olimpiai számokban elért eredményeket illeti, megelőztük a házigazdát. "Ez azért nagyon nagy szó, mert a saját oroszlánbarlangjukban vertük meg a németeket, 46 olimpiai pontot szereztünk, ők 42-öt – kezdte a hétvége értékelését Storcz Botond szövetségi kapitány. - A csapat bőven túlszárnyalta a várakozásaimat, összességében minden szakág jól teljesített. A férfi kenuban végre van egy sikeres párosunk, Vajda Attila pedig visszatalált önmagához. Férfi kajakban nagyon örülök Dombvári K-1 1000 méteren szerzett bronzérmének és annak, hogy az olimpiai bajnok párosunk nem eresztett le, hanem megmutatta, a legjobbak közé tartozik. Egyedül a férfi négyest sajnálom egy kicsit, rengeteget készültek, jól versenyeztek, megérdemeltek volna egy dobogós helyezést. Női kajakban Kozák Danuta nyerni tudott K-1 500 méteren, a női négyes pedig ötödször győzött zsinórban, ezek az eredmények önmagukért beszélnek. Tetszett Natasáék ezüstérme 500 méteren, mélyről jöttek vissza, hatalmasat küzdöttek. Valamint ügyesek a kenus lányok is, akik minden világversenyen érmet szereztek."

Storcz Botond maradna a kajak-kenuban Forrás: MTI/Kovács Tamás

Storcznak még egy hónapig él a szerződése, viszont a magyar kajak-kenuban komoly változtatások jönnek, a szövetségben kineveznek egy szakmai igazgatót, akinek a feladata és hatásköre lesz többek között "a teljes kajak-kenu sportág működésének, fejlesztésének a tervezése, koncepciók kidolgozása, a végrehajtásuk irányítása", és az új vezető maga dönthet arról, hogy az egyes szakágak élére kiket nevez ki.

Storcz júniusban az Origónak azt mondta, még nem készül a civil életre: "Én kajak-kenuban gondolkodom, az a kérdés, mennyire gondolkodnak a szövetségben is ebben. Szeretném minél hamarabb ismerni az új rendszert, és abban elhelyezni magam."