A szerbek hiába fizették volna ki a 150 ezer eurót a magyar szövetségnek, Janics Natasa azt mondja, akkor is hátat fordított volna Szerbiának. A férjével csak odaát jöttek rá, hogy hibáztak, és elfogadja, ha néhányan soha nem fognak megbocsátani neki. Szegeden pár lelkes szurkoló, Győrben szakadó eső fogadta, és bár újra kirobbanó formában van, Storcz Botond szövetségi kapitány nem tette be a szegedi Világkupán induló válogatottba.

"Nem hazajöttem, el sem mentem" - mondta a szerbiai kitérőről Janics Natasa, aki első napját töltötte új klubjánál, a Győri Vízi Sport Egyesületnél. "Korábban sokat eveztem Győrben, sok barátom van itt, máris látom, hogy jól fogom magam érezni."

A háromszoros olimpiai bajnok szakadó esőben végezte délutáni edzését, ennek ellenére három tévéstáb kérdéseire is válaszolt a vízre szállás előtt. "Még mindig jobb, mint nulla fokban és hóban. Amúgy a múlt pénteken véget ért portugáliai edzőtáborban sem volt sokkal jobb idő" - mondta a kajakos a Mosoni-Duna partján a stégen készülődve. Az edzés közben alaposan elcsúszott, és végül csak negyedórás lett, de Janics délben száraz körülmények között kemény edzést végzett, így a délutáni gyakorlást már csak átmozgatásnak szánta.

Fotó: Szabó Balázs [origo]
Janics zord áprilisi időben állt munkába új klubjánál - a galériáért kattintson a képre!

A tréning közben az is kiderült, hogy a 18-szoros világbajnoknak a Győri VSE-ben dolgozó Tokár Krisztián lett az edzője, de a férje, Andrian Douchev ugyanúgy ott lesz mellette tanácsadóként, ahogy korábban Szegeden.

Tokár és Douchev trükkjei sokat érhetnek

Tokár többek közt a többszörös világbajnok 200-as sprintert, Kadler Viktort edzi, emellett korosztályukban klasszisnak számító utánpótláskorú versenyzőket irányít, négy kajakosa ott van a felnőttválogatott keretében is. "Nagy kihívás lesz Natasa érkezése, de nem jelent nagy szakmai váltást, mert itt van Andrian, aki minden rezdülését ismeri" - mondta az [origo]-nak a tréner. "Ehhez jön az én fiatalos lendületem és az elmúlt négy évben szerzett tapasztalatom a 200 méteren. Tegyük hozzá, a versenyzőimnek is óriási előrelépést hozhat a jelenléte."

Fotó: Szabó Balázs [origo]
Tokár Krisztián a fiatalos lendületében és a trükkjeiben is bízik - a galériáért kattintson a képre!

Tokár és Douchev nem ismeretlenek egymás számára, ugyanis az előbbi által edzett Hérics Dávid és az utóbbi által felkészített Christian Douchev tavaly együtt nyert U23-as Eb-t 200 méteren. "Andriannal sokat dolgoztam együtt, abban a pár hétben eléggé hasonló álláspontunk alakult ki a felkészülésről. Hozzá tudtam rakni a magam kis trükkjeit az övéihez, így most nem kell elmélyülnünk szakmai témákban, egyből egy rugóra jár az agyunk."

Aki megszokott egy rendszert, nem tud átállni

Janicsot az edzés utáni sajtótájékoztatón elsőként a szerbiai kitérőről faggatták, amellyel hosszú heteken át borzolta a kedélyeket mindkét országban. Tavaly szeptemberben úgy döntött, hogy szülőhazájában, Szerbiában folytatja a pályafutását, ám a magyar szövetség nem adta ki az versenyzési engedélyét, így csak két év kihagyás után versenyezhetett volna. Március 11-én aztán bejelentette, hogy mégis Magyarországon folytatja, majd pár napra rá azt is, hogy a győri egyesület kajakosa lesz.

Janics a távozása és visszatérése okát is gyorsan összefoglalta. "Nem én nem éreztem jól magam, hanem a férjem, a távozásunk előtt. Máshol szeretett volna edzősködni, a család egyben tartása miatt döntöttünk így. Aztán Szerbiában beláttuk, hogy egy ember, aki 12 éven keresztül megszokott egy rendszert, nem tud átállni. Az ottani olimpiai bizottság és a minisztérium együttműködése hiányzott, és egyéb körülmények sem voltak olyanok, mint Magyarországon, végül rájöttünk, hogy hibáztunk."

Fotó: Szabó Balázs [origo]
A hazai körülményeket Szerbiában kezdte el igazán értékelni Janics - a galériáért kattintson a képre!

Janics az [origo] kérdésére válaszolva elmondta, hogy akkor is Magyarország mellett döntöttek volna, ha a szerb szövetség kifizette volna a 150 ezer eurót, amelyet a magyar szövetség kért a versenyengedélyéért cserébe.

A kajak-kenu szövetség főtitkára, Ábrahám Attila korábban Nagy László esetével vont párhuzamot, mondván, Janicsnak végül ugyanúgy megbocsáthatnak a magyar szurkolók, mint a kézisnek. "Bízom benne, hogy így lesz, mert tudom, hogy páran csalódtak bennem, de nekem nem a szurkolókkal kell élnem, hanem a családommal" - mondta a mondat végén elcsukló hangon a kajakos. "Megértem, hogy csalódottak a szurkolók, de nem látnak a fejembe, nem ismerik igazán a helyzetem. Ezzel együtt elfogadom, hogy páran soha nem fognak megbocsátani." Janics ugyanakkor jó hangulatú hazatérésről számolt be. "Pár szurkoló már a reptéren fogadott, és a szegedi plázában is biztattak páran, nagyon köszönöm nekik."

Egy válogató a Világkupa előtt is jó lett volna

A májusi szegedi Világkupára Storcz Botond nem válogatta be Janicsot, aki a szövetségi kapitány döntését az első győri edzése napján tudta meg. "Kihagytam már pár Világkupát és Eb-t is életemben, ez nem fog vissza munkámban" - kommentálta a hírt az [origo]-nak a kajakos. "A szövetségi kapitány döntése, ebbe én nem szólhatok bele." Ezzel együtt sajnálja, hogy a Világkupa előtt nem rendeznek egy felmérő, egyben válogató versenyt. "Sok fiatal, akinek jól sikerült a téli felkészülése, megcélozta volna a Világkupát, így nincs esélyük."

Fotó: Szabó Balázs [origo]
Tokár Krisztián és Andrian Douchev (jobbra) szakmailag már tavaly összehangolódott - a galériáért kattintson a képre!

Janics a szerb válogatottnak rendezett portugáliai edzőtáborból érkezett Szegedre, majd Győrbe, a kinti felkészülés során négy másodperccel jobb eredményt ment 200-on, mint a londoni olimpiai bronzérme alkalmával. "A négy másodperc plusz normális, mert tavalyelőtt szültem, sokáig nem tudtam készülni, és leginkább a gyorsaságomból, robbanékonyságomból veszítettem akkor." Tokár osztotta a véleményét. "Már az első edzésen látszott, hogy remek állapotban érkezett haza, ezt a szezont sokkal keményebben, összeszedettebben tudta elkezdeni. Úgy néz ki, a válogatókra ugyanazt a Natasát kapjuk vissza, akit megszoktunk" - fogalmazott az edző. "A kajak-kenuban az időeredménnyel nem szabad komolyan foglalkozni, azzal viszont sokkal inkább, hogy a portugáliai versenyeken rendre egy hajóhosszal verte a mezőnyt."

A londoni bronzzal kár foglalkozni

Fábiánné Rozsnyói Katalin korábban az [origo]-nak azt mondta, London előtt a férje, Andrian Douchev túlterhelte Janicsot, és szívesen adna tanácsot neki. Új trénere azonban máshogy látja a londoni szereplést. "Ahogy mindenkinek a sportágban, úgy nekem is nagyon sokat számít Kati néni véleménye, de ezt a bronzérmet Natasa a férjével már az utolsó centiig kivesézte, így mindketten tudják, hogy mi hiányzott. Egyébként beszélhetünk itt túledzettségről, de egy olimpiai bronz szülés nélkül is nagy teljesítmény, így meg azt mondom, kár is ezzel foglalkozni."

Janics visszatérése rátett egy lapáttal az amúgy is komoly versenyhelyzetre a női kajakosok között, így senkinek sem közömbös, milyen tervei vannak erre az évre. "Egyesben 200 a főcél, de ha meglesz a jó formám, akkor meg tudom nyerni a válogatót 500-on is. Utóbbiban nagy lesz a konkurencia, hirtelen sokan lettünk ezen a távon" - utalt Janics Fazekas Zur Krisztina döntésére, aki 2013-ban ezt a számot emelte ki legfőbb céljaként. Janics edzője hasonló gondolatokat fogalmazott meg. "Natasa tavalyi éve azt mutatja, hogy 200-on az eredményesebb, és nála eleve adott az ehhez szükséges robbanékonyság. Viszont a felkészülés nem indulhat ki abból, hogy csak a sprintre figyelünk. Ráadásul neki duplán vagy inkább triplán kell most bizonyítania a hazatérése után. Tehát az 500-at is mindenképp vállalja a válogatón, ami aztán egyfajta kapu lehet a négyeshez."