Vágólapra másolva!
Michelisz Norbert a túraautó-világbajnokság (WTCC) Francia Nagydíjának első futamán a második helyről visszacsúszva a hetedik, a második futamon pedig a nyolcadik helyen végzett. A Honda nem úgy megy, ahogy várták, az űrtechnikával dolgozó Citroenek megközelíthetetlenek, és a magyar pilóta szerint ez a szezon első felében így is marad. Michelisz ígéri, a Hungaroringen mindent belead majd, de azt kéri a szurkolóktól, most ne várjanak tőle győzelmet.

Megvolt az idei WTCC második futama, egyre jobban megismeri az új autót. Miben más a mostani, mint a tavalyi?

Sokkal gyorsabb. Viszont a nagyobb motorteljesítmény ellenére ugyanott fékeztem például az első futamon, Marokkóban, mint tavaly, mert annyival nagyobbak az idén a féktárcsák és szélesebbek a gumik is. Szóval sokat gyorsult a WTCC. Marokkóban, ahol a leszorítóerőnek nincs nagy szerepe, nem volt akkora különbség a tavalyi és az idei autó vezetése között, Franciaországban viszont jelentősen eltért, ott nagyon érezte az ember a leszorítóerőt. Például van egy gyors jobbos kanyar ezen a pályán, ahol sokkal nagyobb mértékben dolgozik a leszorítóerő, mint amire én számítottam. Az, hogy egy ilyen autó ekkora sebességre képes a kanyarokban, még élvezetesebbé teszi a vezetését.

Ennek ellenére az autója nem versenyképes, a szurkolók is többet vártak a szezon előtt a Hondától.

Őszinte leszek, én is arra számítottam, hogy ha nem is a Citroen szintjén, de legalább a Chevrolet szintjén, sőt egy kicsit még előrébb leszünk. Vakvágányra kerültünk, kérdés, hogy miért. Az autóban rengeteg lehetőség van, de túl nagy a lemaradás a többiekhez képest, és nem tudjuk megmondani, mi okozza ezt. A hosszú egyenesek mellett továbbra is a gyengénknek számítanak a lassú kanyarok, mert a motorerőt nem tudjuk a kigyorsításnál a talajra vinni. Ez a kettő a legfontosabb. A közepesen gyors és gyors kanyarokban nagyon jól működik a technikánk, ha a hosszú egyenesekben és a lassú kanyarokban sikerülne fejlődni, akkor akár a Citroen szintjén is teljesíthetnénk.

Michelisz a gondok ellenére is imádja vezetni a Hondát Forrás: Zengő Motorsport

Két márkatársa, a gyári csapatban versenyző Tarquini és Monteiro is több mint 800 kilométert tesztelt az idény előtt, nyilván ezzel jelentős előnyben vannak.

Ők a francia pályán is teszteltek három napot a szezon előtt, és én egy versenyhétvége alatt, életemben először vezetve ezen a pályán, egy szinten voltam velük. Ez azt bizonyítja, hogy a mi csapatunknál a fejlődési görbe sokkal meredekebb, mint a gyári csapatnál, és remélem, hogy rövidesen ledolgozzuk a hátrányt.

Nehéz pszichésen feldolgozni, hogy ekkora hendikepből indul?

Furcsa lesz, amit mondok, de ebben az a jó, hogy soha nem voltam más helyzetben. Az elmúlt években mindig ez volt, sokkal rosszabb lenne most, ha korábbi szezonok előtt tesztelhettem volna, az idén pedig nem. A szituáció ugyanaz, amiben mindig is voltam, így pedig nem nehéz feldolgozni. De azért a gyáriak által szerzett adatokat én is ugyanúgy megkapom, hiszen a Hondának is az az érdeke, hogy jól szerepeljen minden autója.

Meglepődtek azon, hogy a Citroen ennyivel a mezőny előtt van?

Ennek rengeteg összetevője van. A szaktudás vitathatatlanul ott van a Citroennél, igazoltak néhány embert kívülről, de a versenymérnökök és a szerelők nagy része a raliból jött. A szereplésüknek pedig szerintem az a kulcsa, hogy a raliból át tudták hozni azt, hogy hogyan vigyenek le nagyobb teljesítményt kisebb gumikkal az aszfaltra. A motorerő jobban nőtt az idén, mint amennyivel szélesebbek a gumik, ez a szabályváltoztatás is nekik kedvezett, hiszen ha lassú kanyarból szeretnél kigyorsítani, akkor kezelned kell a kipörgő kerekeket, ők pedig ezt elsőre meg tudták oldani. Mindig is szerettem, ha magasan van a léc, és bár nem számítottam rá, hogy ennyire magasan lesz, de ez mindenkire ösztönzőleg kell, hogy hasson.

Egyelőre keresik, hogyan tudnak közelebb kerülni a Citroenekhez Forrás: Kakas Péter


Mivel lehet őket megfogni?

Az idény első felében szerintem semmivel, nem tudom elképzelni, hogy tempóban utolérjük őket. Viszont a Honda már dolgozik egy új erőforráson, ez az egyenesekben javítani fog az autó teljesítményén. És felállítottak egy tesztcsapatot is, amely a versenyek között itthon tud futóműalkatrészeket tesztelni, amíg mi a tengerentúli vagy az ázsiai nagydíjakon vagyunk.

Úgy tűnik, a kilencszeres ralivilágbajnok Sebastien Loeb gyorsan felvette a WTCC ritmusát.

Nem gondoltam volna, hogy képes erre, de látszik, hogy zseniális tehetség. Hihetetlen tempóban robbant be közénk. Persze sokat tesztelhette az autót, jó kocsit is kapott, de nincs könnyű helyzetben, mert Muller és Lopez személyében a világ élmezőnyébe tartozó pilóták a csapattársai. Ilyen sikeres sportolóként mindenki azt várja tőle, hogy itt is hasonlót nyújtson, mint a raliban, a lebőgés veszélye azonban benne van, ha egy másik sorozatba mész át. Le a kalappal előtte, hogy vállalta ezt a rizikót.

A raliban, például, nem kell előzni, Loebnek ezt is meg kell tanulnia.

Nagyon jól tudja, hogy sokat kell még tanulnia, többek között az előzést is, és ahogy én tudom, a teszteken ezt is gyakorolta, sőt még azt is szimulálták az egyik csapattársával, hogy egymás ellen mennek az autóval.

A marokkói versenyhétvége előtt azt mondta, hogy már a következő, a Hungaroringen rendezendő futam jár a fejében, és gyakorlatilag arra készülnek. Hol tartanak?

A francia verseny is a magyar futamra való felkészülés jegyében telt. Marokkóban tudtuk, hogy nem lesz esélyünk, de itt már más a helyzet, mert láttuk, hogy az autó képes az első tízbe bekerülni.

A Hungaroringen mindig sokat várnak öntől a szurkolók. Most mire készüljenek?

Ha valamikor, akkor az idén óvatosabbnak kell lenni a konkrét elvárásokkal. Nagyon nagy szerencsével, ha a tizedik helyre játszom az időmérőn, akkor tudok dobogót ígérni (a WTCC-ben a második futamon fordított sorrendben indul az időmérő első tíz helyezettje – a szerk.). De sajnos csak ott derül majd ki, hogy fel tudunk-e érni a Citroenekhez. Ha igen, akkor rajtam nem fog múlni, én nyomni fogom neki, nem fogok taktikázni, a pálya ismerete pedig mellettem szól, és egy jó rajttal ki lehet védekezni a gyorsabb autók támadását.

A Citroenek messze a mezőny előtt vannak Forrás: AFP


El tudja képzelni magát egy másik sorozatban úgy, ahogy Ahogy Loeb rászánta magát a váltásra?

Nincs okom rá, hogy ezen gondolkozzak. Jól érzem magam, szeretem a sprintversenyeket, szeretem vezetni az autómat. Megtaláltam ebben a sportágban a kihívást, márpedig a sportnak csak akkor van értelme, ha a sportoló megtalálja a kihívást, amely jobb teljesítményre ösztönzi, függetlenül attól, hogy az Forma-1, rali vagy WTCC.

A technikai sportoknak sajátos a lélektana, hiszen ha egy atléta vagy egy síző versenye rosszul sikerül, akkor szinte csak magát okolhatja, itt viszont sokszor önhibájukon kívül kell feladniuk a versenyt. Hogy lehet erre hosszú távon pszichésen felkészülni?

Igaz a mondás, hogy ami elmúlt, azt el kell felejteni. Persze bizonyos dolgokból lehet tanulni, de sokszor felesleges energiát pazarolni arra, hogy mi miért történt. Nekem az a fontos, hogy azok, akik körülöttem vannak, értékeljék a teljesítményemet, és akiknek felelősséggel tartozom, azok lássák azt, hogy mindent beleadok. Meg kell találnom azt az egyensúlyt, hogy ne helyezzek a saját vállamra túl nagy terhet, ugyanakkor elég nagy legyen ahhoz, hogy jól tudjak teljesíteni. De ezt az egyensúlyt még a legrutinosabb versenyzőknek is nehéz megtalálni. A legjobb pilóták pont emiatt emelkednek ki a mezőnyből, hogy azokat a dolgokat, amelyekre nincs ráhatásuk, a lehető leggyorsabban kizárják és elfelejtik.

Loeb: Norbi egy hős

A következő futamot Magyarországon rendezik, az Eurosport élőben közvetíti.