Vágólapra másolva!
A villanyfényes Katari Nagydíj csütörtöki szabadedzéseivel elrajtol a gyorsaságimotoros-világbajnokság. Az utóbbi évek egyik legnagyobb csatája várható a királykategóriában, a MotoGP-ben, a vébécímvédő Marc Marquez hat napja még járni sem tudott, Jorge Lorenzót a télen háromszor is megműtötték, Valentino Rossi pedig főnixmadárként támadhat fel poraiból.

Akárcsak a Forma-1-et, a MotoGP-t is próbálják minél színesebbé és izgalmasabbá tenni a szervezők, ezért folyamatosan változtatják a szabályokat. Azt már tavaly bejelentették, hogy az eddigi CRT megnevezés nem lesz érvényes a nem gyári csapatokra, ez Open kategóriára fog változni. Néhány nappal a szezonnyitó előtt, kedden a döntéshozók azonban ismét változtattak, az új szabályok szerint azok a gyári csapatok is élhetnek az Open géposztály nyújtotta technikai előnyökkel, amelyek tavaly nem nyertek versenyt száraz pályán. Az Openben kevesebb a megkötés, mint a MotoGP-ben, például nem kell az egységes motorvezérlő-elektronikát használni. Szintén változás tavalyhoz képest, hogy az üzemanyag hőmérséklete legfeljebb 15 Celsius fokkal lehet alacsonyabb, mint a levegő aktuális hőmérséklete.

"Nem tudom, most pontosan milyen géposztályok is lesznek, nehéz ezt követni, de mindenki azon dolgozik, hogy csak egy kategória legyen, a MotoGP, ehhez azonban időre van szükség" - kezdte a Katari Nagydíj beharangozó sajtótájékoztatóját Marc Marquez, aki tavaly minden idők legfiatalabb világbajnoka lett a MotoGP-ben. A most 21 éves spanyol motoros tempóját látva a 2014-es szezonnak is első számú esélyesként vágott volna neki - az első, malajziai tesztet magabiztosan uralta -, ám február 19-én, egy edzésen elesett, eltörte a szárkapocscsontját, így kihagyta a felkészülési időszak nagy részét.

Marquez hat napja még járni sem tudott Forrás: AFP/Jaime Reina

Ennek ellenére a szakértők még mindig úgy gondolják, hogy a Honda spanyol szupertehetsége a favorit. "Folyamatosan javulok, de az állapotomat csak akkor fogjuk látni, amikor motorra ülök. Nehéz lesz, mert egy hónap kiesett a felkészülésemből, hat napja pedig még járni sem tudtam. Nem hiszem, hogy a győzelemért fogok csatázni Katarban."

Pont ez lehet az esélye a legnagyobb riválisainak, hogy amíg a fiatal spanyol belelendül, és visszanyeri világbajnoki formáját, addig talán sikerül az összetettben valamennyi előnyt szerezniük. Ebben bízhat például nagy vetélytársa, Jorge Lorenzo, aki tavaly kétszer is eltörte a kulcscsontját, bár csak egy futamot kellett kihagynia. Mégis az utolsó pillanatig versenyben volt a vébécímért, az idén pedig a balul sikerült első tesztek után (rendre a középmezőnyben zárt, sokat panaszkodott az új Bridgestone gumik tapadására), úgy tűnik, csak összeszokott a Yamahával, így vélhetően ismét komoly kihívója lesz Marqueznek - komolyabb, mint 2013-ban, pedig akkor is az utolsó futamon dőlt el a világbajnoki cím.

"Fizikálisan közel vagyok a száz százalékhoz, de mivel a télen három műtétem is volt, kivettek néhány lemezt és fémdarabot a kulcscsontomból és a kezemből, nagyon keményen kellett edzenem, hogy visszanyerjem a formámat. Marquez a favorit, de Pedrosa és én is esélyesek leszünk, Rossi pedig még éhesebb lesz a sikerre, mint tavaly. Izgalmas és lélegzetelállító lesz a szezon" - mondta Lorenzo, aki a legutóbbi két futamot megnyerte Katarban.

Lorenzo bukása:

A Lorenzo által említett Dani Pedrosa, Marquez hondás csapattársa tavaly bronzérmes volt a vébén, de benne mindig ott van a jó eredmény. "A legjobban akarok kezdeni, de mindenki így van ezzel. Fontos az első futam, de 18 verseny van arra, hogy bebizonyítsd, te vagy a legjobb" - mondta Pedrosa.

Hogy a spanyol hármas ellen fel tudja-e venni a versenyt minden idők egyik legjobb motorosa, a Doktor, Valentino Rossi, az erősen kérdéses. A Yamahához visszatért olasz klasszistól vb-címet várni aligha lehet Marquez és Lorenzo mellett, de egy-egy futamon elkaphatja őket. Az előszezonban több tesztnapot is megnyert, de főleg az volt feltűnő, hogy sokáig jobban szerepelt még Lorenzónál is, az új papucsokkal kevésbé tapadó Yamahát finomabban terelgette.

Rossi feltámadhat Forrás: AFP/Mohd Rasfan

"Rég nem volt olyan izgalmas vébé, mint amilyen a mostani lesz, ebben biztos vagyok. Örülök, hogy végre egy versenyképes motoron ülhetek. Nagyon jó egy ilyen szponzorbejelentéssel kezdeni az évet, rengeteget fog ez jelenteni nekünk" - utalt a kilencszeres világbajnok Rossi arra, hogy a Movistar névadó támogatója lett a Yamahának, ez a páros pedig az idén világbajnoki címet tűzte ki célul.

A másik két géposztály közül a Moto2-ben Takaaki Nakagami a teszteken verhetetlen volt, ő a toronymagas esélyes, Esteve Rabat, valamint az évekkel ezelőtt még Talmácsi Gáborral is küzdő Mika Kallio vagy Thomas Lüthi szorongathatja meg egy-egy versenyen, de a szakértők szerint Nakagami abszolút favorit. A Moto3-ban Jack Miller tölti be ezt a szerepet, de Alex Marquez, Romano Fenati, Fanny Kent vagy Isaac Vinales is odaérhet a végelszámolásnál.