Vágólapra másolva!
Andrea Antonelli vasárnap belehalt egy versenybalesetbe a Superbike-vébén, a MotoGP-ben egymást érik az óriási bukások, az élversenyzők sokszor sérülten is visszaülnek a motorra, szédülve, fájdalmak között, veszélyesen csúszós pályán is folytatják a száguldást. Az elmúlt évtizedekben sokat tettek a biztonságukért, de a rendszeres kulcscsonttörések ellen még semmit nem tudtak kitalálni, és a tragédiákat sem lehet biztosan kivédeni. A motorosok ezzel együtt inkább az esést választják, mint hogy beszíjazva üljenek egy autóban.

Halálos baleset érte vasárnap, a Superbike-vb moszkvai futamán Andrea Antonellit: az olasz versenyző bukott az esőben, honfitársa, Lorenzo Zanetti pedig már nem tudta kikerülni, áthajtott rajta. A 25 éves pilótát hiába vitték azonnal kórházba, már nem tudták megmenteni az életét.


A felvételeken alig lehet látni valamit a bukásból, de "belülről sem látszódott semmi, a baleset után csak a sárga zászlót szúrtam ki" - mondta az Origónak ifjabb Tóth Imre, a mezőny magyar pilótája a szakadó esőben rendezett futamról.

"Két variáció kering a történtekről: az egyik, hogy Antonelli motorja felúszott a vízen, és magától esett el, a másik szerint előtte véletlenül nekiment valakinek. Hogy melyik az igaz, azt a csapat tudja majd megmondani a telemetria alapján. Igazából csak a szerencsén múlt, hogy nem mentek át Zanettin is, illetve más elbukott versenyzőkön, mert még nagyon sűrű volt a mezőny."

A moszkvai balesetet kivizsgálják majd, de "versenybalesetnek fogják nyilvánítani", mondja Bulcsú Rezső, a nemzetközi szövetség gyorsasági bizottságának igazgatója. "Az ilyen esetekben egyszerűen nincs mit tenni. Minden baleset egyedi, éppen ezért nem lehet kivédeni mindet. Huszonnégy éve dolgozom a nemzetközi szövetségben, számos teljesen ártatlannak tűnő balesetet láttam, amiből tragédia lett. Volt sima kicsúszás, mikor a lábtartó beakadt a ruhába, és a motor agyoncsapta a versenyzőt. A mostani azért volt nagyon szerencsétlen baleset, mert egyenesben nem szokás elesni."

Antonelli nyolcassal egy moszkvai szabadedzésen Forrás: MTI/AP

Számos komment szerint a szervezők óriási hibát követtek el, amikor az eső ellenére úgy ítélték meg, hogy el lehet indítani a nagydíjat. "Ezeket a döntéseket ott helyben kell meghozni, nyilván alaposan mérlegelték a körülményeket" - mondja erre Bulcsú. "Ha pilóták a rajtnál jelzik, hogy nem jó, ne menjünk, akkor biztosan megfontolják a halasztást, de semmi ilyesmi nem történt. A versenyzők nagy tiszteletben tartják a biztonságért felelő személyzetet, tehát elfogadják, amit mondanak."

Tóth ugyanakkor megjegyezte: "A moszkvai egy új pálya, ahol nehéz megállapítani, mennyire alkalmas a versenyzésre."

A négyszeres F1-es világbajnok Alain Prost már bő húsz éve azon háborgott, hogy a teniszt leállítják esőben, miközben az ilyen körülmények közt életveszélyes technikai sportokat nem. "Kizártnak tartom, hogy ne legyenek esőfutamok" - mondja a felvetésre Tóth. "Csak megint egy haláleset kellett, hogy belássák: még szigorúbban kell megítélni a start előtt, hogy elengedhetik-e a futamot."

Olyan motorversenyzőről viszont sem Tóth, sem Bulcsú nem hallott, aki visszalépett volna egy esőfutamtól, miként Talmácsi Gábor sem. "Ilyenre nem volt még példa. Ha valakinek majréja van, akkor lassabban megy egy-két másodperccel, de akik a vébén indulnak, azok mind őrültek" - mondja a jelenleg kórházban fekvő Talmácsi.

A 125 köbcentis kategória 2007-es világbajnoka élete legpechesebb szezonját futja, az idén már háromszor műtötték. Ausztráliában egy olajfolton esett el, eltörött az állkapcsa, amit egy fémlappal kellett rögzíteni, és jó pár napig bébiételeken élt, júniusban pedig a motorjában robbant fel a blokk, amire kis híján ráment az egyik lába is.

Lorenzón cipzár is lehetne

A supersport-kategória hétvégi futamát és az utána tervezett második Superbike-futamot a szervezők törölték a tragédia miatt, míg néhány órával később, a kaliforniai Laguna Secában egyperces gyászszünet előzte meg a MotoGP-versenyt. Utóbbi sorozatot, a motorozás csúcskategóriáját szintén meghatározzák a nagy bukások ebben a szezonban.

A szezon felénél a mezőny legfiatalabb tagja, Marc Márquez vezeti a pontversenyt, amiben a vitathatatlan tehetsége mellett az is szerepet játszik, hogy a két fő esélyes, a hat futam után még a vb első két helyén álló Jorge Lorenzo, illetve Daniel Pedrosa is kihagyta a sachsenringi futamot, majd egy hétre rá sérülten versenyzett Laguna Secában.

Mindketten a kulcscsontjukat törték el, Lorenzo már három hete, egy asseni edzésen, ám két nappal a baleset után rajthoz állt, mi több, ötödik lett. Pedig a kétszeres világbajnok spanyolt a nagydíj előtti napon műtötték, nyolc csavarral rögzítették a kulcscsontját összefogó platinalemezt. Következett Sachsenring, ahol Lorenzo újra bukott, ráesett a sérült vállára, a platinalemez pedig meghajlott. Ez már neki is sok volt, kihagyta a versenyt, akárcsak az ugyanott bukó Dani Pedrosa.

Pedrosa sachsenringi esése:


Laguna Secában nem állt rajthoz Andrea Iannone sem, aki szintén a Sachsenringen törte össze magát. "Nem könnyű, néha mégis jobb nemet mondani" - közölte az olasz, arra hivatkozva, hogy nem kockáztatná fölöslegesen a szezon nagyobbik részét.

Lorenzo és Pedrosa viszont motorra pattant egy héttel Sachsen után. Előbbi hatodik, utóbbi ötödik lett Amerikában, de egyikük sem viselte túl jól a futamot. "A verseny felétől szédültem, egyre romlott a teljesítményem. A lényeg, hogy megúsztunk egy nagyon veszélyes helyzetet: ha megint elestem volna, véget érhetett volna az idényem" - mondta Lorenzo, míg Pedrosa nagyon komolyan gondolkodott a verseny feladásán. "Elképesztően nehéz volt az utolsó körökben, igaz, egész hétvégén fájdalmak gyötörtek."

"Szerencsétlen dolog, hogy hárman is a Sachsenringen törték össze a kulcscsontjukat, de benne van a pakliban. Itt szinte csak balos kanyarok vannak, illetve a kör kétharmadánál egy jobbos, ott történt a legtöbb bukás" - fejtegette Bulcsú. "Mindig vannak ilyen balesetek, csak kevésbé fókuszban lévő versenyzőkkel. A kulcscsonttörés a sportággal jár, mert mindig a kés élén mennek a versenyzők. Gyakran előfordul az úgynevezett magas repülés, amikor jó eséllyel a vállukra érkeznek a pilóták. Nem akarok morbid lenni, de Lorenzónak ez már olyan, mintha egy cipzár lenne rajta, állandóan ugyanott kell felnyitni, már ötödször vagy hatodszor törte el a kulcscsontját."

Lorenzónak akár cipzár is lehetne a vállán Forrás: AFP/Saeed Khan

Tóth Imrének ugyancsak ez a csontja tört el az áprilisi Aragóniai GP-n, és még most is csak hetvenszázalékos az erőnléte. "Egy törés simán benne van ebben a sportban, noha már elég biztonságosak a felszerelések és a pályák is" - mondja a magyar versenyző. "Lorenzónak és Pedrosának is van felfújódós ruhája, ami légzsákként óvja az eleső motorost, mégis eltört a kulcscsontjuk, tehát valami új extrát kellene kifejleszteniük a gyártóknak. A fájdalmat amúgy ki lehet bírni, de az erőm csak most kezd visszajönni, jól jön majd a pihenés, nem csak fizikálisan, de lelkileg is."

Zúgott egy nagyott a vb-éllovas Márquez is még a júniusi hollandiai futamon, majd a legutóbbi hétvégén Kaliforniában is, ám neki szerencsésen egyben maradtak a csontjai. Halálos baleset utoljára 2011. október 23-án történt a MotoGP-ben, a 24 éves Marco Simoncelli Malajziában esett el, a fejéről leszakadt a sisak, majd Colin Edwards és Valentino Rossi is nekiment.

"Simoncelli bukásánál is nagyon együtt volt a mezőny" - magyarázza Bulcsú. "Sima kicsúszás volt, de nem vált el a motortól, és mivel a combja a motor alatt maradt, a kerék nem párhuzamosan forgott az aszfalttal, hanem hozzáért, és félkörívben betolta a többi motoros elé."

Simoncelli balesete:


Minden tragédia ellenére a pilóták nem kezdenek visszavonuláson töprengeni. Ahogy Talmácsi fogalmaz, "a hétköznapokban is vannak tragédiák. 2010-ben előttem szenvedett halálos balesetet a japán Tomizava Soja, aki mindössze 19 éves volt. Ezt azért nehéz feldolgozni, főleg mikor már idősebb az ember."

"Ha egy versenyző élvezi, amit csinál, ha ezzel pénzt keres, és szereti a csapatát, akkor ez erősebb, mint a félelem. Ha viszont az előző hármasból valamelyik hiányzik, akkor már felerősödhet a félelem érzése" - vázolja Talmácsi, hogyan lehet együtt élni a veszélyekkel.

Tökéletes biztonság sosem lesz

A gyorsasági motorozás biztonságáért rengeteget tettek az elmúlt évtizedekben. A pályákon már negyedszázada működnek mobilklinikák, de Bulcsú szerint ezek "jelentéktelenek a pálya melletti medical centerhez képest. Utóbbiak megfelelnek egy kisebb kórháznak, ide kell vinni a súlyos sérülteket, akikhez a mobilklinika orvosai hozzá sem nyúlhatnak. Rengeteg specialista orvos dolgozik itt, traumatológus, idegsebész, az égési sérülések szakértője."

Sokat fejlődtek a védőfelszerelések, már mindenki használ gerincvédőt, állandóan fejlesztik a bukósisakokat, "de például Simoncellit a nyakán ütötték el, amivel szemben hasztalan volt a felszerelés" - jegyzi meg Bulcsú. "Kifejlesztettünk egy festéket, amelynek a tapadási együtthatója esőben és szárazon is közel azonos a betonéval, tehát a fehér csíkok nem lehetnek csúszósak, ahogy a kerékvető sem, a nemzetközi szövetség csak így veszi át a pályákat. Ezt a festéket átvette tőlünk a Forma-1 is. A bukóterekben speciális kerítésekkel igyekszünk megfogni a motorosokat, mikor még volt futam a Hungaroringen, 1400 méter habbálát kellett kitennünk."

Veszélyesebb, de szabadabb

A Forma-1-ben utoljára Ayrton Senna szenvedett halálos balesetet, még 1994-ben. Bár a motorosok tudatában vannak, hogy az ő sportáguk veszélyesebb, nem feltétlenül érzik is annak.

"A motorsportban valóban több tragédia volt" - mondja Talmácsi. "Az F1-ben zárt térben vagy, csak a sisak látszik ki, a versenyző le van szíjazva. Mi szabadon mozgunk, a védőfelszerelésünk megvéd a csúszásoktól, de az ütésektől már nem. Mikor kidob a motor, az olyan, mintha a harmadikról zuhannál le."

Talmácsira hosszú lábadozás vár Forrás: Nógrádi Attila - Origo

"Én egy autóban csapdába szorítva érzem magam" - közölte a 2006-os MotoGP-bajnok, Nicky Hayden. "Elesni viszont kétségtelenül művészet, megtanulod, mit csinálj a karoddal, vagy megpróbálsz felállni, miközben még visz a lendület."

Aki viszont a kocsit szokta meg, az persze ott is érzi magát komfortosabban, Jenson Button például azt mondja, inkább ütközik, mint hogy lerepüljön egy motorról.

Tóth Imre persze a motort érzi jobban: "Ha az F1-ben műszaki probléma van, a pilóta tehetetlen, míg a motoros sok mindent tud menteni, hacsak át nem mennek rajta."

A magyar versenyző különleges helyzetben van, mivel az apja, idősebb Tóth Imre a csapatfőnöke. A motoros úgy érzi, egyértelműen jobb, amikor a családtagjai a helyszínen vannak: "Antonelli apukája is ott volt most, és jobb is így, mert egyből segíthet, ha a közelben van. Mikor elestem, anyukám és a barátnőm is azt mondta, jobb lett volna, ha ott van, és látja, hogy nincs nagy baj."

Bulcsú Rezső azt is fájlalja, hogy miután bekövetkezik a tragédia, "egész évben ezt emlegetik. Meg kell adni a tiszteletet, de nem szabad állandóan felhozni. Emlékszem, mikor Drapál János meghalt, felhívtam a feleségét, aki csak annyit mondott: sajnos nem sikerült neki."