Vágólapra másolva!
Három futam után egy húszéves újonc, Marc Márquez vezeti a MotoGP világbajnokságot. A sebessége Stonert, az agya Rossit idézi, az utolsó versenyen a róla elnevezett kanyarban keménykedett a vb-címvédő Jorge Lorenzóval. Már kétszeres világbajnok, de minden dicséret ellenére sem hülyíti magát, csak szenvedélyesen szereti a motorozást.

Három futam után újonc vezeti a gyorsasági motorozás elitkategóriája, a MotoGP vb-pontversenyét. A húszéves Marc Márquez eddig mindhárom versenyén dobogóra állhatott, amivel máris több rekordot megdöntött: nála fiatalabb még nem vezette a vébét és nem ért el leggyorsabb kört, továbbá ő a legfiatalabb, aki az első három futamán dobogóra állt.

Bár a technikai sportokban nyújtott teljesítmények nem hasonlíthatóak össze közvetlenül, mindenképp érdekes, hogy a legendás Valentino Rossi az újoncévében, 2000-ben tízszer is dobogóra állhatott a királykategóriában, de az első két futamán nem ért célba, a harmadikon pedig csak tizenegyedik lett, míg Jorge Lorenzo bár szintén három dobogóval nyitott, később ugyanennyit hozott ki az idény "maradék" 14 versenyéből is.

A hét végén Márquez éppen Lorenzót előzte meg egy nagyon kemény, már-már pofátlan manőverrel a Spanyol Nagydíj legutolsó kanyarjában, amelyet - a sors úgynevezett iróniája - éppen Lorenzóról neveztek el.

Az utolsó jerezi kanyar szurkoló szögből

"Nem tudtuk felvenni a versenyt a Hondákkal, ezzel együtt jól versenyeztem, csak kétszer hibáztam: nagyon rosszul rajtoltam, és nem csuktam be az ajtót az utolsó kanyar előtt" - magyarázta tömören Lorenzo.

A yamahás visszafogott maradt ahhoz képest, ahogy Márquez beszélt a saját manőveréről: "Ha valaki velem csinálná ezt, hát biztosan begurulnék, mert így el lehet veszíteni egy dobogós helyet. Bocsánatot kérek az ütközés miatt, de a legfontosabb, hogy mindketten célba értünk. Remélem, pár nap múlva már ismét jóban leszünk!"

Márqueznek videók adták az ötletet az utolsó kanyaros előzéshez, elleste, ahogy Rossi, Dani Pedrosa és mások is megcsinálták már a manővert.

Terepről az aszfaltra

Márquez katalán, a Barcelonától egyórányi autózásra lévő Cerverában született 1993. február 17-én. Négyéves korában kezdett motorozni, eleinte két plusz oldalsó kerékkel, mert még nem érezte a szüleitől kapott járgány egyensúlyát. Ötévesen már versenyzett, nyolcévesen pedig katalán bajnok lett a maga korosztályában, motokrosszban. "Mindenféle sportot kipróbáltam két keréken, úgy éreztem, terepen vagyok a leggyorsabb."

Forrás: AFP/Saeed Khan
Még gyerek, de már két vb-címe van

Tizenegy évesen mérföldkőhöz érkezett, bár ez csak később derült ki. Akkor találkozott ugyanis a menedzserével, Emilio Alzamorával, aki a gyorsasági szakág felé terelgette. A névjegyét egy katalán bajnoki ezüsttel, majd két arannyal tette le a 125 köbcentiseknél, így természetes volt, hogy tizenöt évesen a spanyol bajnokságban is szerepelhet, ahol megszerezte az első komolyabb győzelmét. Nem máshol, mint Jerezben. "Hihetetlen pillanat volt, ez a pálya csupa történelem és tradíció. Innentől minden nagyon felgyorsult."

Vb-címekkel gyógyította a sérüléseit

2008-ban már a vb-sorozatban versenyzett, mi több, Doningtonban dobogóra állhatott, 15 évesen és 126 naposan. A következő idényben két pole-t szerzett, a harmadik évében pedig ellenállhatatlan volt. Nem indult minden simán: az első megnyert vb-futama előtt egy hónappal - talán mondani sem kell, Jerezben - az első körben leszakadt a kipufogócsöve, a hátsó kerék alá esett, amiből jókora bukás és vállsérülés lett. Mégis rajthoz, sőt dobogóra is állt a következő versenyen, majd júniusban, Mugellóban már nyert. Összesen tíz győzelmet aratva és tizenkét pole-t szerezve világbajnok lett, minden idők második legfiatalabb világbajnoka Loris Capirossi mögött. Az idényben elért 12 pole bármely géposztályt tekintve rekord, csak a legendás Mick Doohan, a Honda ötszörös világbajnoka tudott ennyit szerezni. Márquez ezenkívül zsinórban ötször győzött, ami utoljára Rossinak sikerült a 125-ösöknél.

"Keményen dolgozik, képes áldozatokat hozni, és nagyon odafigyel az emberekre, meghallgatja a tanácsaikat" - jellemezte a fiatal Márquezt Alzamora.

Forrás: AFP/Paul Crock
Zarco, Márquez és Terol kispingvinekkel az Ausztrál Nagydíj előtt

A katalán versenyző még mindig nagyon fiatal, de már régi motoros: miután a tanulóéveket kiváló vizsgával zárta, következett az összes gyorsasági szakág közül az egyik legkeményebbnek számító Moto2. Ebben a kategóriában már meglehetősen erős, 600 köbcentis gépeket ülnek meg a versenyzők, a motorblokk és az elektronika mindenkinél ugyanolyan, választani csak a vázak közül lehet.

Noha Márquez az első három Moto2-es futamán nem szerzett pontot, végül felküzdötte magát másodiknak a pontversenyben. Sőt győzelmi esélyei is voltak, pedig a vb hajrájában, Ausztráliában a rajtrács végéről kellett indulnia, miután egy edzésen felöklelte Ratthapark Wilairotot.

Az ausztráliai baleset

Márquez az utolsó helyről behozta harmadiknak a gépét, ezzel két futammal a vége előtt mindössze három pont hátránnyal állt Stefan Bradl mögött, ám Malajziában elesett, megsérült a jobb szeme, látási problémái miatt pedig nemcsak a vasárnapi futamot, de az idényzáró valenciai versenyt is kihagyta.

Ezúttal is hallgatott az idősebb versenyzőkre, próbált nem idegeskedni, edzett tovább, mígnem teljesen rendbe jött a szeme. 2012-ben aztán kamatostul visszakapott mindent: tizenhét nagydíjból tizennégy után dobogóra állhatott, kilencszer a tetejére, ezzel begyűjtötte a második vb-címét is, immár a Moto2-ben.

Időközben többen is - köztük Rossi - a kétszeres MotoGP-bajnok Casey Stoneréhez hasonlították Márquez vakmerő, kockázatokat vállaló stílusát, talán ezért szerződtette le 2012 júliusában a Honda gyári csapata a visszavonuló ausztrál helyére.

Rossiból kicsúszott egy trágárság

Az első, novemberi MotoGP-tesztjén még bő egy másodpercet kapott rutinosabb csapattársától, Dani Pedrosától, ám idén februárra már jelentősen csökkent a különbség.

Forrás: AFP/Javier Soriano
Stoneresen kemény előzés

Az utolsó szepangi tesztnapon Márquez összeütközött gyerekkori bálványával, a hétszeres MotoGP-bajnok Rossival. Az olasz nem is bánta különösebben a dolgot, inkább Márquez tehetségét méltatta: "Nagyon szórakoztató mögötte motorozni, mert rendkívül látványosan vezet. Bassza meg, nagyon keményen vezet! Lorenzo és én inkább klasszikus stílusban motorozunk, de ő talán valami újat hoz. Csúsztatja a motort, a könyöke minden kanyarban az aszfalthoz ér. Mondtam neki, hogy idén jókat harcolunk majd."

Márquez csupán három kört tett meg Rossi mögött, de ennyiből is sokat tanult: "Bizonyos kanyarokban nem volt meg az ideális ív, másokat pedig túlkombináltam. Hiába vezettem a határon, ő könnyebben és mégis gyorsabban megoldott egyes szakaszokat."

Ahogy Rossi Szepangban jövendölte, mindjárt az idénynyitó Katari GP emlékezetes küzdelmet hozott köztük. Rossi második lett Márquezzel a nyomában, majd hosszan gratulált a fiatal spanyolnak, aminek nem nehéz szimbolikus jelentést tulajdonítani: mostantól Márquezen lehet a rajongók szeme.

Nyert, de nem hülyíti magát

Márquez az év második nagydíján, Texasban megszerezte az első győzelmét, másfél másodperccel a csapattársa előtt. Már Európába hazatérve nyilatkozta, hogy csak most kezdi felfogni, mit jelent ez a győzelem. Noha a táv második felében vezetett, és lassanként növelte is az előnyét, egész a leintésig nem gondolt a győzelemre. "Minden jól ment a hétvégén, de a versenyen egy pillanat alatt megváltozhatnak a dolgok. Így is történt, sok gondom akadt az első kerékkel. Amint átmentem a célvonalon, megkönnyebbülten sóhajtottam egy nagyot."

Forrás: AFP/Cristina Quicler
A második futamon megvan az első MotoGP-s győzelem

Sokat elárul Márquezről, hogy még a győzelem mámorában is realista maradt, mondván, "nem hülyíthetjük magunkat, jönnek az európai futamok, ahol a legtöbb ellenfelemnek rengeteg tapasztalata van. Jóval kiegyenlítettebb versenyek következnek, de az én feladatom világos: ez az első évem a MotoGP-ben, igyekszem tehát a lehető legtöbbet tanulni."

Jött Jerez, a harmadik futam, és az a bizonyos Lorenzo-kanyar, ahol kibabrált Lorenzóval. Az eset után túlzás nélkül erről beszélt a MotoGP, Colin Edwards a klasszikus álláspontot képviselte ("ilyen a versenyzés"), Andrea Dovizioso úgy gondolta, "Márquez túl agresszívan hajtott, de még nem lépte át a határt", ugyanakkor felvette egy biztonságról szóló megbeszélés szükségét, hogy egyértelműek legyenek a szabályok. Márquez csapattársa, Pedrosa megjegyezte: "ha nincs az az ütközés, Marc elhagyja a pályát. Nyilvánvalóan agresszív volt, kicsit későn fékezett. Csak remélni tudom, a következő versenyeken nem fordul elő ilyen."

Még nem ő a király

Livio Suppónak, a Repsol Honda csapatfőnökének a MotoGP hivatalos oldala nekiszegezte a kérdést, gondoltak-e már Márquez vb-győzelmi esélyeire? A Ducatitól érkezett főnök kijózanító választ adott: "Ebben a pillanatban nem igazán gondolunk erre. Ő egy újonc, még tanulnia kell."

Suppo ennél is tovább ment, az első három futam tendenciája alapján inkább Pedrosát favorizálja: "Már Texasban is jobban érezte a motort, a jerezi győzelme pedig csak megerősíti ezt. Ha Dani rendben van, és a motorja passzol hozzá, akkor verhetetlen."

Azért az olasz csapatvezető egy újságíróval beszélgetve hatalmas dicséretben részesítette Márquezt, mondván "olyan gyors, mint Stoner, de olyan agya van, mint Rossinak."

Forrás: AFP/Cristina Quicler

"Marc valóban csodásan kezdett, vezeti a bajnokságot, eddig minden futamon dobogóra állt, nem is álmodhatunk többről. Végeredményben azonban semmi nem változott, bármikor lehet egy rossz hétvégéje, beállítási problémája, akármi közbejöhet, ezért ugyanúgy kell vele bánnunk, mint eddig is."

Szintén Stonerhez hasonlította a fiatal üstököst a Man TT-győztes Mat Oxley, aki semmiképp sem csak fellángolásnak tartja a fiatal spanyol sikereit: "Jerezben szokás szerint a katasztrófa peremén táncolt, saját íveket használt, feszesen megdöntötte a motort, keményen áthajtott a rázóköveken. Néhány manőverét émelyítő volt nézni. Sokat hajtogattuk, hogy az elektronikával túlzsúfolt MotoGP-ben már csak finoman, egyenletesen lehet vezetni. Márquez darabokra tépte ezt a tételt, ami a versenyzés fejlődését jelezheti. Még csupán három futamot töltött a MotoGP-ben, de a többiek akár el is kezdhetnek tanulni tőle."

Maga Márquez még tavaly év végén beszélt a jövőről, és nem a világbajnoki címeket nevezte a legfontosabbnak: "Sosem tudhatod, mit hoz a jövő, de szeretnék hosszú éveket itt tölteni. Szenvedélyesen szeretem a versenyzést, nagy bajban lennék, ha nem tölthetném a motorokkal az időmet. Szóval maradok, amíg azt nem mondják nekem, tünés, már nem vagy elég jó!"

Így kezdték a csúcskategóriát
Márquez mindenkinél jobban debütálhat
Marc Márquez: 3., 1., 2., ?
Valentino Rossi: -, -, 11., 3.
Jorge Lorenzo: 2., 3., 1., 4.

A vb állása jelenleg
1. Marc Márquez, Repsol Honda 61 pont
2. Dani Pedrosa, Repsol Honda 58
3. Jorge Lorenzo, Yamaha 57
4. Valentino Rossi, Yamaha 43