Vágólapra másolva!
Egy évszázaddal a Titanic hajótörése után a jéghegyek továbbra is lidércnyomást jelentenek a vitorlásversenyek és a 2012-es Vendée Globe világ körüli magányos vitorlásverseny szervezői számára, akik műholdon kísérik figyelemmel a déli tengerek jegét az ütközések elkerülése érdekében.

A Vendée Globe-ot, amely november 10-én indul a nyugat-franciaországi Sable-d'Olonne-ból, állandó jéghegymegfigyelő és -előrejelző szolgáltatással segítik - jelentette be csütörtökön Toulouse-ban az óceánok műholdas megfigyelésére szakosodott CLS cég.

A szakértők szerint a jég a hajózókra leselkedő második legnagyobb veszély a tengerbe esés után. A magas felbontású radarfelvételek elemzése és az óceáni áramlatok modellezése alapján a CLS lehetővé teszi az Antarktisz jegéből leváló jéghegyek több mint 150 méteres távolságban történő kikerülését, a veszélyes övezetek meghatározását, illetve a jéghegyek mozgásának és olvadásának a modellezését.

A 2008-ban tartott előző Vendée Globe versenyen a CLS (Collecte Localisation Satellites) kísérleti jelleggel már nyújtotta ezt a szolgáltatást az általános felmelegedés miatt egyre északabbra úszó jegyhegyek között szlalomozó versenyzőknek.

A Vendée Globe szervezői kötelező kapukat állítottak fel a versenyzők számára, amelyek segítségével elkerülhetik a veszélyes övezeteket. Ezeknek a kapuknak a helye a CLS, illetve a hajósok által jelzett jéghegyek és az úszó jégtáblák helyzetétől függően változik.

Az Argos nevű irányjelző rendszeréről ismert CLS 2011 elején segítséget nyújtott jégelőrejelző szolgálatával Thomas Coville-nek, aki a Sodebo trimarán fedélzetén kísérelt meg világrekordot felállítani magányos világ körüli úton. A CLS szerint a Horn-fok felé tartva két jéghegyekkel zsúfolt veszélyes övezet között kellett egy folyosón áthajóznia.

A jéghegymegfigyelő szolgáltatást szintén igénybe vevő Franck Cammas nyerte meg 2010-ben a tengeren töltött 48 nap és hét órás idővel a Trophée Jules Verne versenyt.