Vágólapra másolva!
Talmácsi Gábor szerdán tudta meg, hogy a névadó szponzor távozása miatt a Jack and Jones jövőre nem indul a Moto2-világbajnokságon, így a magyar motorversenyző csapat nélkül maradt. A 29 éves pilótának már van új ajánlata, ám 5-600 ezer eurót kellene fizetnie csak azért, hogy indulhasson a következő szezonban. Talmácsi nem érti, miért nincs egy olyan cég, amelyik mögé állna.

- Két héttel ezelőtt nagy reményekkel szerződött a Jack and Jones-csapathoz, amely szerdán bejelentette, hogy nem tud elindulni a világbajnokságon. Mit érez most?
- Nem vagyok elkeseredve, hiszen minden út vége egyúttal egy újnak a kezdete.

- Ezek szerint máris talált magának új csapatot?
- Végleges eredmény még nincsen, szerintem egy-két nap múlva sokkal többet fogok tudni. Nézem a lehetőségeket, hogy hol van hely, és melyik a jó csapat, de számomra nagyon fontos, hogy milyenek a technikai kondíciók. Nem akarok mindenáron új csapathoz menni, csak olyan helyre, ahol megbecsülnek.

- A Moto2-ben vannak még egyáltalán jó helyek?
- Nehéz megmondani, hogy mi a jó hely. A blokkok egyformák, a gumik egyformák, a vázak között kevés a különbség. Inkább az a fontos, hogy kik a mérnökök, és hogy mennyi pénz van a tesztelésre. Fontos, hogy mi az istálló neve, de nem ez a legfontosabb. Egy átlagos csapat teljesen megfelelő lehet, ha van pénze tesztekre, és ha van egy jó főmérnök.

- Biztos, hogy jó döntés volt elhagyni a menedzserét, Stefano Favarrót?
- Ez az én döntésem volt, egyébként pedig ő sem tudna most mit tenni, mert a Jack and Jones egyszerűen kiszállt a sorozatból. Hogy találok-e új csapatot, az az én ügyességemen múlik, most kiderül, mennyire vagyok a magam ura.

- Nem lenne most mégis könnyebb dolga egy menedzserrel?
- Nincs olyan ember Magyarországon, aki ezt helyettem elintézné, ha lenne, már rég megkértem volna rá.

- Végül is mennyi esélyt lát arra, hogy 2011-ben versenyezni fog?
- Lehetetlen megmondani, azon múlik, hogy kik állnak mögém.

A csapatfőnök szerint a Jack and Jones nem akart kockáztatni

"Talán ez volt a legnehezebb döntés, amit az utóbbi tíz évben meg kellett hoznom" - írta az [origo]-nak angolul elküldött közleményében a Jack and Jones csapatfőnöke, Dani Devahive. "Az akarat és a remény megvolt bennem és Antonio Banderasban, ezért is fektettünk bele pénzt ebbe a projektbe, ám a bizonytalan gazdasági helyzet rákényszerített minket a döntésünk meghozatalára" - mondta Devahive, hozzátéve, hogy azt is megtehették volna, hogy jövő márciusig még megpróbálnak új szponzort keresni, ám ezt az istálló alkalmazottjai miatt nem kockáztatták. "A pilótáknak és a munkatársaknak így még marad idejük arra, hogy új helyet találjanak maguknak, 2011 márciusa már túl késő lenne." A csapatvezető szerint a Jack and Jonesnak nincsen határozott jövőképe, de megpróbálják a 2011-es évet átvészelni.

Stefano Favaro, Talmácsi korábbi menedzsere az [origo]-nak azt mondta: biztos benne, hogy Talmácsi új csapatot fog találni magának. "Remélem, meg fogja oldani, mert remek sportoló és remek ember." Hogy hová szerződhet, azt Favaro sem tudja: "Az utóbbi három hétben nem nagyon foglalkoztam a motorsporttal, és mivel nem dolgozom vele, nem is tudok segíteni. De azt gondolom, hogy a Moto2-ben van a helye."



- Utólag nem bánta meg, hogy nem maradt a korábbi csapatánál, a Speed Upnál?
- Egyáltalán nem. Most ott is új lehetőségek lennének, de pénzt kellene vinni a csapathoz. Nem mondom, hogy semmi esély nincsen rá, hogy visszatérjek, de ez csak az utolsó lehetőség lenne, vagy talán még az sem. Viszont már van konkrét ajánlatom is, most kaptam e-mailben az egyik csapattól, a probléma csak az, hogy itt is pénzt, olyan 5-600 ezer eurót (140-170 millió forint - a szerk.) kérnek.

- Van ennyi pénze?
- Ehhez szponzor kellene. Jelen pillanatban nincs egy olyan támogatóm, aki egyedül fel tuna vállalni ekkora összegű együttműködést, így mindenképpen több szponzorra lenne szükségem, de ez még mindig csak arra lenne elég, hogy elindulhassak. Kérdés, hogy mellém állnak-e a támogatók. Sok emberrel beszélgettem, s az utca embere azt mondja: hogyan lehet az, hogy én vagyok a motorsport egyetlen magyar résztvevője, és nincs egyetlen cég sem, amely támogatni tudna? Én is csodálkozom, de tudomásul kell venni, hogy válság van és nehéz időket élünk. Rengeteg pénz ez, de talán létezik olyan nagyvállalat, amelynek ez a reklámokból visszajönne, vagy megérné mindez a népszerűség miatt. Egy ilyen cég számára ez az összeg talán csak pici pénz.

- A Jack and Jones az aláírt szerződés alapján nem fizet kártérítést, mondjuk 600 ezer eurót?
- Ezt ilyen gyorsan azért nem lehet lezongorázni, de mivel nem voltak egymás irányába fizetési kötelezettségeink, ezért a szerződésben nem is volt szó kártérítési összegről. Ebből tehát nem tudok építkezni.

Forrás: EPA/Majama Kimimasza

- A csapat tulajdonosa, Antonio Banderas miért nem tesz bele több pénzt a csapatba?
- Ezt én is szeretném megkérdezni tőle, nem értem a helyzetet. A dolog pozitív oldala, hogy a szakítás nem jövő márciusban, a rajt előtt történt, így most még kommunikálhatom, hogy szabad vagyok a piacon.

- Az istálló másféle segítséget nem ajánlott fel?
- Írtak egy e-mailt, hogy ha tudnak, segítenek. Csak hát tőlük segítségre nem számíthatok, elengedtek, szabad vagyok, ennyi. Ők is a legjobbat akarták, s most haragudnom kellene rájuk, de nem teszem. Pedig azt hittem, hogy most pihenhetek egy kicsit, hiszen az utolsó futam óta meg sem álltam, de ennek mégsincs vége. Viszont a motorsportban gyorsan változnak a dolgok. Most biztos sok trükkös ajánlatot fogok kapni, melyek közül a legjobbat kell választani.

- Egy másik sorozat, például a Superbike, nem vonzza?
- Onnan is kaptam már ajánlatot, de a célom a Moto2. De nem azt mondom, hogy nem nyergelnék át, mert csábító, hogy Magyarországon például a Eurosporton is láthatók a futamok, de más a viadal struktúrája. De biztos vagyok benne, hogy ott is megállnám a helyem.

Talmácsi Gábor karrierje
Született: 1981. május 28., Budapest
Négyéves kora óta motorozik, 14 évesen már a felnőttek közt versenyzett
Első vb-futamát 2000-ben teljesítette, 2001 óta állandó tagja a MotoGP mezőnyének

2007-ben világbajnok a 125 kcm-eseknél, az Év sportolója Magyarországon
2005-ben és 2008-ban vb-bronzérmes
2009-ben, a 250 kcm után a MotoGP kategóriában versenyzett
2010-ben hatodik lett a Moto2 bemutatkozó idényében

Összesen kilenc vb-futamot nyert, 26-szor állt dobogóra, 11 pole pozíciót szerzett, kilenc leggyorsabb kört futott a vb-mezőnyben.