Vágólapra másolva!
A labdarúgó Bajnokok Ligája másfél évtizede hatalmas üzletnek számít, Európában talán az egyetlen olyan biznisznek, amelynek szereplői évről évre eurómilliókkal gazdagodnak. Összeállításunkban megvizsgáltuk néhány csapatsportág elitsorozatának hasonló paramétereit.

Az Európai Labdarúgó Szövetség 1991-ben gondolt merészet, s nagyot és átfogó kupareformot kezdeményezett. A főleg pénzügyi változást sürgető Lennart Johansson elnök okosan szervezkedett, a Bajnokcsapatok Európa Kupája a hangzatos Bajnokok Ligája nevet kapta. A szabályok kidolgozása külön kitért már a televíziós jogdíjak és a szponzoráció körére is, a markentingjogokat mindenesetre ekkor már teljes egészében az UEFA birtokolta.

Elsősorban a bevételi oldalt kellett megerősíteni, így a centralizált marketing jegyében a luzerni székhelyű TEAM AG előbb kiharcolta, hogy minden jog a kezében fusson össze, majd kidolgozta a premizálási rendszert, amely biztosította a pénzt az induló csapatoknak a kvalifikációtól egészen a döntőig emelkedő tendenciát mutatva, megspékelve a győzelemért járó bónuszért.

A fejlődésre jellemző, hogy amíg a BL első évében 38 millió euró került szétosztásra, addig 2004-re ez az összeg 565 millió euróra rúgott, 2006-ra 592 millió euró került szétosztásra - az idei tervek pedig 800 millió eurót céloznak meg. (Azt azért meg kell jegyezni, az UEFA pénzügyi politikáját elsősorban az jellemzi, hogy bevételeiből lehetőség szerint minél többet visszajuttasson a tagszövetségeknek, illetve a nemzetközi kupákban résztvevő kluboknak.)

Amint a táblázatból kitűnik, a mesterségesen létrehozott bajnokság nincs kifulladóban, ennek köszönhetően 2006-ban komoly "béremelést" eszközöltek az UEFA fő emberei.

A BL-díjazás változásai (euróban):

2005-2006

2008-2009

Összesen

592 millió

800 millió

Csoportkör

1,6 millió

2 millió

Meccspénz

320 ezer

400 ezer

Győzelem

320 ezer

600 ezer

Döntetlen

160 ezer

300 ezer

Nyolcaddöntő

1,6 millió

2,2 millió

Negyeddöntő

1,92 millió

2,5 millió

Elődöntő

2,56 millió

3 millió

Vesztes

3,84 millió

4 millió

Győztes

6,4 millió

7 millió



Mindez azt jelenti, hogy egy csoportkörbe jutott csapatnak 4,4 millió euróval garantáltan nő a bankszámlája, és a győztes legalább mintegy 20-25 millió eurót bezsebel a pályán nyújtott teljesítményével.

Ezen összegek mellett még nem beszéltünk a reklám- és marketingjogokról, amelyek ugyancsak komoly, akár több tízmilliós bevételt is hozhatnak a kluboknak.