Szex és Hamlet a Budapesti Őszi Fesztiválon

Vágólapra másolva!
Nagykorú lett a Budapesti Őszi Fesztivál, indít is rögtön egy szexi filmfesztivált. Ezenkívül lesz sok más is, idén főleg színházban erős a felhozatal. Jön a britek legmenőbb koreográfusa, Gergye Krisztián Nádas Péter-szövegeket álmodott színpadra, a Nobel-díjas Elfriede Jelinek sokkoló, magyar vonatkozású darabját egy német társulat mutatja be, de még a gyalogátkelőhelyeknél is színészek fognak minket szórakoztatni október 9-18. között, a Budapesti Őszi Fesztiválon.
Vágólapra másolva!

A BÖF tavalyi programsorozatához képest az idei egy csipetnyit soványabb (nagy részt azért, mert a PLACCC most kivonta bátor és fiatalos programjait, és önállóan rendezte meg fesztiválját), idén főleg a színházi/táncos előadásokat ajánljuk figyelmetekbe. Na meg a filmeset, ha bírjátok a melleket a mozivásznon.

Villannak a mellek a moziban
KINO MOZI (XIII., SZENT ISTVÁN KRT. 16.)

Lenne ám érdeklődés, ha igazi szexfilmekből rendezne fesztivált Mundruczó Kornél és mozija, a KINO! Nem egészen erről lesz szó, de mellek azért bőséggel fognak villanni a hiánypótló rendezvényen, ami olyan filmeket sorakoztatja fel az utóbbi évekből, amiben a rendező szándéka szerint nem azért van szex, hogy kamaszfiúk hokizzanak rá az utolsó sorban, hanem mert fontos és formaalkotó szerepe lenne neki. Október 12-től 18-ig tart a Sex in Art on Film elnevezésű fesztivál a KINO moziban, a filmeket Mundruczó Kornél válogatta. Az ő szívéhez két film áll legközelebb: a mexikói Vér és a fülöp-szigeteki Szolgáltatás című film.

A fesztiválon szereplő Szolgáltatás című film fülöp-szigeteki rendezője, Brillante Mendoza Kino Tai című, eggyel újabb filmjéért Cannes-ban elnyerte idén a legjobb rendezőnek járó díjat. "Habzsolós fassbinderi alkat, aki ontja magából a filmeket" - így mutatta be őt Mundruczó a sajtótájékoztatón. A Szolgáltatás című filmje egy bizarr fülöp-szigeteki családról szól, amelyik lepattant pornómozit üzemeltet. Kritikusunknak nem tetszett a film, de attól még lehet jó.

A Vér pedig a fiatal filmes fenegyerek Amat Escalante első nagyjátékfilmje volt, mégis egy új irányzatot hozott létre Mexikóban. A történet szerint a mexikói átlagházaspár örömtelen életébe egyszer csak berobban a férfi előző házasságából született lánya, aki éppen drogos barátja elől menekül.

Kép Marina Abramovic Balkan Erotic Epic című filmjéből (Destricted)

Amit azonban egész biztos nem szabad elmulasztani, az a 18 éven felülieknek (Destricted) című, hat fejezetből álló szkeccsfilm (itt már írtunk róla), ami egy csomó fesztivált és múzeumot megjárt már, és kultstátuszt vívott ki magának. A felkért hat művész - köztük nagy kedvencünk, a szerb body artos Marina Abramovic, a botrányos Visszafordíthatatlan rendezője, Gaspar Noé és Björk furcsa pasija, Matthew Barney, valamint Larry Clark, a Ken Park rendezője - a szexről készített filmet, de mivel nagy fantáziával megáldott művészekről van szó, a kisfilmek véletlenül sem a pornó direktségével közelítik meg a témát, hanem furfangosan és humorosan.

Ha Einstein táncos lett volna
TRAFÓ (IX., LILIOM U. 41.)

Először jár Magyarországon a britek egyik legmenőbb koreográfusa, Jonathan Burrows, aki az elmúlt öt év legélénkebb nemzetközi visszhangot kiváltó brit táncprodukcióit hozta létre. "Ha Einstein foglalkozott volna tánccal, a végeredmény valami olyasmi lehetett volna, mint az ő munkája" - írta róla a brit The Guardian tánckritikusa. Burrows október 12-én díjnyertes előadását hozza el az Őszi Fesztiválra. A Both Sitting Duet egy trilógia első darabja, Burrows 2002-ben készítette Matteo Fargion olasz zeneszerzővel együtt.

Jonathan Burrows a Both Sitting Duet című darabban

Rendkívül egyszerű, de megkapó darab: két középkorú férfi (egyikük maga Burrows) üldögél a színpadon, és kizárólag kézmozdulataikkal kommunikálnak. Fürge kézibalettjük annyira meglepő és kifejező, hogy az ember a székbe szögezve bámulja őket. "A gesztusok szimfóniája", "a kezek bohózata" - írták a Bessie-díjat nyert előadásról. Október 13-án pedig a trilógia második része, a Speaking Dance látható a Trafóban.

A zebránál nézz körül!
V., ANDRÁSSY ÚT

Hogy a zebra előtt érdemes körülnézni, az mindig igaz, de most még inkább: október 9-én és 10-én (ez a mostani hétvége) három remek társulat és színművészetisek lesnek a gyanútlan járókelőkre és a csúcsforgalomban araszoló szerencsétlen autósokra az Andrássy út átkelőhelyeinél, hogy jeleneteikkel elszórakoztassák őket. A Zebraszínház produkciót Dömötör András rendezte, az Örkény Színház egyik fiatal színésze, és részt vesznek benne a KOMA és a TÁP színészei. Ha érdekel, pattanj le a bringáról, szállj ki a kocsiból, lassíts le, és nézd végig a kb. egyórás előadást.

Színház a zebrán

Színpadon a rohonci mészárlás
THÁLIA SZÍNHÁZ (VI., NAGYMEZŐ U. 22-24.)

Igaz történet az alapja Elfriede Jelinek Reichnitz című drámájának, éppen ezért sokkoló. A magyar arisztokrata családból származó németbarát Batthyány Margit időben Svájcba menekült, onnan segített külföldre szökni náci barátainak, akik nemrégen még pezsgőmámorban lődözték a zsidó kényszermunkásokat burgenlandi kastélyában: 180 munkaszolgálatost öltek meg egy éjszaka alatt. Tetteiért sem őt, sem a náci tiszteket nem vonták felelősségre. Napjaink egyik legöntörvényűbb, legprovokatívabb alkotója, az irodalmi Nobel-díjjal is kitüntetett Elfriede Jelinek ezt a történetet vette elő, a dráma bemutatója pedig a Hitler hatalomra jutásában egykor oly fontos szerepet játszó Münchenben volt, ahol az előadás az elmúlt évad egyik kiemelkedően fontos eseménye lett.

Jelenet a Reichnitz müncheni előadásából

A darab magyar bemutatója fontos esemény annak ellenére, hogy nem népek felelősségére koncentrál. Sem osztrákot, sem magyart nem hibáztat, inkább egyetemes problémává emeli a botrányt. Az előadást egyetlen estén, október 17-én láthatjuk a Tháliában, magyar feliratozással. A címválasztás az események helyszínére utal (Reichnitz, magyarul Rohonc), az alcím (Az öldöklő angyal) pedig Luis Bunuel szürreálisan nyomasztó filmjét idézi meg, amiben a szereplők egy estély után bennragadnak a kastély egyik termében, ahonnan megmagyarázhatatlan okból senki sem tudja kitenni a lábát.

Nádas Péter drámáit táncolják el
BÁRKA SZÍNHÁZ (VIII. ÜLLŐI ÚT 82.)

Voltál már folytatásos színházi előadáson? Gergye Krisztián, előbb a Bárka, jelenleg a Nemzeti Színház koreográfusa, meglepő produkciót álmodott meg a BÖF-re: Nádas Péter 1977 és 1980 között írt három drámáját dolgozza fel mozgásszínházi formában. A Takarítás-Találkozás-Temetés trilógia két részben kerül színpadra, két különböző helyszínen.

Jelenet a Találkozás-ból

Az első fele a Találkozás címet viseli, és október 9-én és 10-én kerül színpadra a Bárka Színházban, a második fele, a Temetés pedig egy héttel később október 17-én és 18-án látható a MU Színházban. Mindkettőben fontos szerepet kap a mozdulat és a tánc, de míg az első alapvetően prózai előadás lesz, a második már elsősorban a test nyelvén szólal majd meg. A színészek között ott találjuk a Bárka népszerű színésznőit is, Spolarics Andreát, Varjú Olgát is.

Medici Hamlet rózsaszín kesztyűben
THÁLIA SZÍNHÁZ (VI., NAGYMEZŐ U. 22-24.)

A hasonló tematika miatt a romantika Hamletjének is nevezik Alfred Musset Lorenzaccizocímű drámáját, amit most a Maladype Színház visz színre. Az előadást Zsótér Sándor rendezi, és nem lenne Zsótér Sándor, ha nem rendezné át valamelyest az eredeti történetet, a francia dráma négyszáz szerepét a Thália színpadán öt színész játssza el. A Maladype jó ötletekkel kísérletező, remek társulat, Zsótér pedig színházi rendezők legmerészebbje, aki sohasem süpped bele a szokásosba. A képek alapján sikerült egy színpompás, modern előadást színre vinni, pink színű kesztyűkkel és leplekkel bolondították meg a darabot, a jelmezt Benedek Mari tervezte, sok más gyönyörű jelmez megálmodója (Atália, Apacsok, Arturo Ui, hogy az "a" betűsöket említsük). Október 11-én és 12-én figyeld őket.

FotA3: Hektor
Benedek Mari jelmezei a Maladype előadásában