Nyúl, vagyis Harry Angstrom szívinfarktusban halt meg egy floridai kosárlabdapályán, 1989 őszén, a Nyúlszív című regény végén. Kitalálója most - majdnem húsz év elteltével - követte halhatatlan figuráját: John Updike egy massachusettsi kórházban, tüdőrákkal küzdve hunyt el. A halálhír váratlanul érte a világot: az író betegséggel folytatott küzdelméről nem lehetett tudni korábban.
"Nagyon megrázott a halálhíre, az én fejemben egy kortalan, egészséges amerikai öregúrként élt" - reagált a hírre az [origo]-nak Lévai Balázs, aki négy évvel ezelőtt készített interjút az akkor 72 éves íróval. "Ereje teljében volt, és semmi nem utalt rá, hogy beteg lenne."
Nobel-díjat nem kapott, de két alkalommal vitte haza a Pulitzert és az egyik legrangosabb amerikai irodalmi elismerést, a National Book Awardot. De ami ennél is fontosabb: senki nem rajzolta meg pontosabban és életszerűbben a XX. század második felének amerikai mindennapjaiba belefásult, frusztrált kisember életét, mint ő.
A nyúl cipőjétől a farkáig: öt könyv Amerikáról
"Az amerikai élet meséjét akartam elmondani a tetralógiával" (amely később a Nyúlfark-kal ötkötetesre duzzadt - a szerk.) - mondta sorozatáról maga Updike. Nyúl (Harry Angstrom), a tipikus, amerikai kisvárosi hős életén keresztül Updike Amerika negyven évét dokumentálja végig. "Fantasztikus vállalkozás" - mondta az [origo]-nak a két utolsó Nyúl-regény (Nyúlszív, Nyúlfark) magyar fordítója, Gy. Horváth László. "Ilyet utoljára Balzac próbált véghezvinni a regényfolyamában (Emberi színjáték - a szerk.): egy fél évszázadnyi történetet elmondani a kisember szemén keresztül."
A Nyúl-sorozat sikeréhez az is hozzájárult, hogy Updike akkor kezdett el nagyon szókimondóan írni a szexről, amikor még a hatvanas évek szexuális forradalma nem söpört végig a világon, felszabadítva jó néhány tabut a témával kapcsolatban. Harrynek háromlaponként jut eszébe a szex, nem csoda, ha a kiadó a második kötet, a Nyúlketrec bizonyos passzusait az első megjelenés előtt átíratta a szerzővel. A kiábrándítóan őszinte és életszerű szexjelenetek már nem biztos, hogy felborzolják a mai olvasó kedélyét, de Kennedy, majd Johnson Amerikájában nem voltak szokványosak egy regény lapjain.
Updike körülbelül tízévenként írt egy újabb Nyúl-regényt, a legutolsót, a Nyúlfark-at, amely már Harry halála után játszódik, 2001-ben fejezte be. Gy. Horváth László szerint éppen mostanában lett volna ideje a hatodik Nyúlnak, bár úgy tudja, Updike nem akarta folytatni a sorozatot. "Megírta viszont a legújabb amerikai hétköznapokról A terrorista című regényt, amelynél aktuálisabb beszámoló nem is kell a 2001. szeptember 11. utáni hangulatról. Ez tekinthető az amerikai hétköznapok nagy lezárásának."
"Megérdemelte volna"
Többen gondolják azt, hogy a svéd Akadémia egyik nagy mulasztása, hogy - más, méltatlanul mellőzött amerikai életműhöz hasonlóan - nem jutalmazta Nobel-díjjal John Updike nagylélegzetű, egy egész generáció és életforma összegzését adó regényfüzérét.
"Ezek rejtélyes dolgok" - vélekedett Gy. Horváth László, és hosszasan sorolta, Updike generációjából mely amerikai szerzők nem kaptak Nobelt kezdve Philip Rothon Joseph Helleren át Norman Mailerig. "Azt szoktuk hallani a svéd akadémiától, illetve környékéről, hogy hiába magasirodalmi szerző valaki, ha borzasztóan népszerű, és könyvei százezer példányban kelnek el, az nekik gyanús. Az egyik bizottsági tag (Horace Engdahl, a bizottság titkára, később le is mondott tisztségéről - a szerk.) legutóbbi megjegyzése, hogy az amerikai irodalom túlságosan kommersz az európaihoz képest, tükrözi ezt a fajta véleményt."
Updike egyetlen elnyomott társadalmi csoporthoz sem tartozott - vesztére. Lehet, hogy ha egy fekete bőrű, külvárosi, homoszexuális közösség életét dokumentálta volna olyan tűpontossággal, mint a külvárosi házaspárokét, nagyobb eséllyel indult volna az elismerésért.
"Noha hangsúlyozzák, hogy irodalmi értékekért és teljesítményért adják a Nobel-díjat, sokszor van olyan érzése az embernek, hogy különböző, általuk fontosnak tartott ügyeket is díjaznak vele" - kommentálta ezt Lévai Balázs. "A Nobel-díjasok listája mellé odaállítható egy másik, kétszer olyan erős lista is azoknak a nevével, akik nem kaptak Nobel-díjat, pedig akár kaphattak volna. Én nem hinném, hogy Updike életművét vagy pályafutását bármilyen mértékben is megcsonkítaná, hogy hiányzik belőle a Nobel. Kétség nem fér hozzá, hogy megérdemelte volna."
VÁLOGATOTT BIBLIOGRÁFIA
Updike most éppen nem trendi, de az lesz
"Updike most éppen nem egy nagyon divatos szerző" - véli Lévai Balázs. Szerinte az írók megítélése, "trendisége" mindig hullámzik, és Updike a nyolcvanas években érte el pályája csúcsát - legalábbis ami a népszerűséget illeti. A Nyúlháj megjelenése után kifejezetten "divatos" szerzőnek számított világszerte, így Magyarországon is. Gy. Horváth László szerint Updike-nak a hetvenes-nyolcvanas években egyenesen kultusza volt Magyarországon "Amikor felnőttem, akkor én is meg a barátaim is rendszeresen olvastuk a Nyúl-könyveket-" meséli Lévai Balázs, aki szerint Updike a kilencvenes években esett ki a figyelem fókuszából. Elismerték "klasszikus" szerzőként, de jöttek új írók és új művek, amelyek lekötötték a közvélemény figyelmét. "Hiába ontotta magából a köteteket az elmúlt tíz-húsz évben, akkor már kikerült a centrumból." Részint ez is oka lehet annak, hogy a Nobel-bizottság figyelme átsiklott fölötte.
Ennek ellenére Lévai Balázs biztos benne, hogy tíz év múlva John Updike megint divatos szerző lesz. "Az a világ, amit megragadott, univerzális és időtálló, de egy generációnak le kell futni, hogy újra felfedezzék és ismét a legnépszerűbbek között legyen."
"Átcsúszott a rostán"
A magyar olvasótábor a kortárs amerikai szerzők közül talán Updike-ot ismerte és szerette a legjobban. Műveit jó korán, már a hatvanas évek elejétől kezdve kiadták Magyarországon. "Az '56 utáni olvadásban kezdhettek igazán megjelenni a kortárs amerikai zsenik" - magyarázta Gy. Horváth László. "Döbbenetes módon Updike Nyúlcipő-je 1961-ben, csupán egy évvel amerikai megjelenése után jelent meg, az akkoriban indult Modern Könyvtár sorozatban. Ezek a kötetek hatalmas élményei voltak korabeli magyar íróknak, irodalmároknak. "
"Átcsúszott a rostán" - vélekedett Updike regényeiről Lévai Balázs. "A kultúrfelügyelet úgy ítélte meg, az a világ, amit Updike megrajzolt, a kisvárosi amerikai lét, nem veszélyes a szocialista erkölcsökre. Ráadásul nem kevés esetben Updike eléggé kritikus hangot üt meg."
Úgy tűnik, a hatvanas évekbeli magyarországi és az amerikai külvárosi életforma között nem volt áthidalhatatlan szakadék, hiszen a nyilvánvaló különbség dacára Updike nagyon népszerű lett Magyarországon. "A magyar olvasó rájött, hogy Updike figurái éppolyan kisemberek, mint a mindenkori olvasók 95%-a" - mondta Gy. Horváth László.
Majdnem minden kötete megjelent Magyarországon, és ő maga is jártas volt a magyar irodalomban. A legjelentősebb amerikai irodalmi hetilap, a New Yorker rendszeres recenzenseként írt kritikát kelet-közép-európai szerzők műveiről, így Esterházyról is. Arról is tudott, hogy Magyarországon szinte az összes prózakötete megjelent. A Könyvfesztivál szervezői (a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése) több alkalommál meghívták, hogy legyen a rendezvény díszvendége, de végül nem sikerült megszervezni. A hetvenes években töltött átutazóban egy-két napot Budapesten, és - ahogy Lévai Balázsnak elmesélte a már emlegetett interjúban - jó emlékeket őrzött magában a magyarokról.
A nyúlon túl
Fő témáját, a külvárosi házaspárok frusztrációit, Updike a Nyúl-regényekben ábrázolta legösszefogottabban, ezért világszerte ezt a sorozatot tartják életműve központi magjának, pedig Updike ezen kívül írt még két tucat regényt, valamint nagyszerű novellista és kritikus is volt. A New Yorkerben 1954 és 2008 között több mint nyolcszáz cikket publikált, a legutóbbit éppen tavaly novemberben írta Toni Morrisonról.
A kentaur című, 1962-es regényében egy tanár-diák viszonyt mesél el, nagyban merítve gimnáziumi tanár édesapja és saját kapcsolatából. Az 1968-ban megjelent Párok című regényében visszatér az 1960-as, nagy sikert aratott Nyúlcipő közegébe, és egy külvárosi pár szexuálisan fűtött kapcsolatát taglalja.
1984-ben jelent meg Az eastwicki boszorkányok című regénye, amelyben boszorkányos fiatal nők borzolják fel egy konzervatív kisváros kedélyeit. A filmből Nicholson, Cher, Susan Sarandon, Michelle Pfeiffer szereplésével sikeres film is készült. (2008-ban jelent meg a regény folytatása Az eastwicki özvegyek címmel, magyarul a Könyvhétre fog megjelenni.) Henry Bech figurája 1970-ben született meg, és hasonlóan Harry Angstromhoz, Updike több (egészen pontosan három) kötetben tér vissza hőséhez. Henry is önéletrajzi figura, sőt talán még inkább: egy zsidó származású író küzd írói válsággal, népszerűséggel és a nőkkel. (Vicces, hogy Henry a történet szerint 1999-ben Nobel-díjat kap.) A terrorista című 2006-os regény egy New Jersey-ben élő muszlim kamaszfiút mutat be.
Updike novelláit talán annak ellenére háttérbe szorítják kicsit a regények, hogy az Európa Kiadó a hetvenes évek elejétől kezdve adott ki novellásköteteket (az Ilyen boldog se voltam című válogatás, illetve az Ugyanaz az ajtó, a Galambtollak és a Zeneiskola című kötetek- illetve legközelebb az Apám könnyei című kötet, amelyet az amerikai kiadó is posztumusz jelentet meg 2009 júniusában).