Szex, csoki, boldogság: az ARC plakátkiállításon jártunk

Vágólapra másolva!
Szex, pénz és csoki - ez boldogítja az embereket 2008-ban, legalábbis a csütörtökön este nyílt ARC plakátkiállítás tanúsága szerint. A "boldogság" témában érkezett több mint ezer pályázat közül a vágyakozó vagina már betett a zsűrinek, ezért a szolidabb hangütésű filozofikus tortamorzsák nyertek. Ott jártunk a megnyitón, és az a határozott benyomásunk támadt, a plakátok kiötlői jobban túlléptek a közhelyeken, mint a versenykiírás maga.
Vágólapra másolva!

"Van azért elég rendesen közhely" - állapította meg Mélyi József művészettörténész és műkritikus, akit a plakátokról faggattunk. "Ez nem is baj, mert a plakát általában közhelyekkel operál - a köz felé akar sok embernek sok mindent elmondani." Egyik zsűritagként ő is része volt annak a csapatnak, amelyik az 1066 plakátterv közül kiválasztotta azt a 96-ot, amelyet szeptember 16-ig láthatunk a kiállítás immár hagyományosnak mondható helyszínén, az Ötvenhatosok terén (volt Felvonulási tér).

Arról, hogy hol rejtőzik a boldogság, sokaknak jutott a nemi szerv eszébe. Nem a végül diszkvalifikált Boldogság gyere haza című kép volt az egyetlen szexuális témájú alkotás a beküldött tervek között. "Állati nagy vita volt" - mondta el Mélyi József. A végső döntés szerint a - szerintünk - szellemes plakát nem került ki, de elnyerte a friss alapítású Dilemma-díjat, és a neten megtekinthető.

A szétvetett csábos lábak között a jól ismert Cserháti Zsuzsa-dalra gyújtó stilizált női nemiszerv nem kifejezetten pornográf jellege miatt verte ki a biztosítékot, hanem amiatt, hogy a nőkre nézve sértő lehet az az alávetettség, amit ha tréfásan is, de sugall. "Szerintem nagy vitát fog kiváltani a közönség körében is" - vélekedett Mélyi József. "A kérdés, mi az, ami már átlép határokat, és mi az, ami nem." Bizonyára szép számmal akadnak majd, akik felhúzzák a szemöldöküket "a nő, mint szexuális tárgy"-jellegű ábrázolás láttán, pedig a kép készítője maga is nő. Malatinszky Vivien minden bizonnyal inkább humorral és öniróniával közelít az ARC-történelem első Dilemma-díjas alkotásához.

Az alkotás, amely végül az első helyet vitte el, egy üres tányért ábrázol szamócásterítős háttérben, csokoládétorta-morzsákkal. Egyszerű kompozíció, de a címe: Már bennem, filozófiai mélységekbe ránt. "Mikor első alkalommal megláttuk, közfelkiáltással azt mondtuk, na ez jó!" - meséli Mélyi József. "A Sacher torta mindenkiben rögtön boldogsághormonokat szabadított fel. A kép vicces is volt, jól is volt megcsinálva."

Fotó: Tuba Zoltán
Barta Árpád és Szabó Árpád vitte el az első díjat

Már a megnyitón látszott, nagy sikert arat a közönség körében a légbuborékos fóliából készült Boldogság feliratú plakát; mindig hemzsegett körülötte néhány fiatal, akik pattogtatni akarták a pufi-gömböket. Az alsó részen hamar elfogyott a durrogtatni való, így az este előrehaladtával a leleményesebbek már magasabb ismerősök nyakából próbálkoztak elérni a nehezen elérhető helyeket.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Pukkantsd a pufit!

Az óriásplakátok között ténferegve elkapott megjegyzésekből kitűnik, az emberek erős kritikai érzékkel bírnak. "Megint kevés a jó", hallani innen-onnan, de azt is sokan megjegyzik, hogy most legalább nem annyira politikai hangvételű a kiállítás, és ez tetszik nekik. Persze előbukkan a politika is, a második helyezést elért bolcslav című kép például kimondottan ilyen témájú, de nagyon frappánsan és finoman nyúl hozzá a témához. A Népszabadság feliratot bámulva csak egy idő után esik le a nézelődőknek, hogy mi nem stimmel: az újság neve a Magyar Nemzet betűtípusában magasodik felénk.

Fotó: Tuba Zoltán
Márkus András képe, a bolcslav

A harmadik helyezett egy páros kép lett: címük Magdi szíve és Peti szíve. "Azért választottuk, mert ötletesen építkezett az ismerős vallási képi toposzokból" - avat be minket a zsűrizés mechanizmusába Mélyi József. "Azokat a képeket, amelyek egyértelmű vallási jelzést tartalmaztak, azokat ide nem illőnek éreztük, és könyörtelenül szelektáltunk. De ez a furcsa parafrázis nagyon tetszett mindenkinek."

Személyes kedvence, a Sok itt a Gyuri nem lett díjazott, ahogy közös favoritunk sem, a Buddha beach című kép, ami Mélyi szerint annyira rossz, hogy muszáj volt beválasztani a kiállítandó képek közé. Az úszómedence mellett álló, sok karú figura tenyerei Photoshoppal vannak kikaparva, feltehetően szándékosan elnagyoltan.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Buddha beach, Báthori Eszter alkotása

Nehéz eldönteni, hogy Tolonics István plakátja, a felakasztott-leszúrt szülőket és ujjongó gyermeküket ábrázoló Családrajz_II társadalomkritika-e, vagy inkább a politikát támadja gunyoros Megígértétek! feliratával, a képet mindenesetre Borz-díjjal jutalmazta a zsűri.

Fotó: Tuba Zoltán
A Borz-díjas alkotás

Ha a plakát műfaja találkozik a boldogság témájával, az ingoványos terület - félő, hogy eleve közhelyre ítéltetett. Nehéz újat mondani arról, amin már évezredek óta vacillál az emberiség. Mi a megoldás egy ilyen helyzetben? "A kérdés az, hogy ezeket a közhelyeket milyen vizuális köntösbe tudta valaki öltöztetni, és megvan-e a képnek a kellő iróniája" - mondja Mélyi.

Mélyi József úgy látja, hogy az évek során kialakult egy ARC-plakát stílus, ami sokkal inkább koncentrál a privát szférára, mint a reklámplakát. Sokan már eleve kimondottan ilyen plakátot csinálnak, véli. Az ARC pályázat kontextusa és kerete ad a plakátoknak jelentést, amelyek enélkül valószínűleg teljesen más hatást váltanának ki.