Lüktető porcogó és zabkása - jegyeket sorsoltunk a Psyhic Tv koncertjére!

Vágólapra másolva!
A Psychic Tv azon kevés zenekar egyike, amely tényleg megérdemli a legendás jelzőt. Úttörő videoművészek, az artpunk, az újhullám, az indusztriál és a techno atya-anyaistenei tavalyi lemondott turnéjuk után végre Budapestre jönnek.
Vágólapra másolva!

Nehéz pár mondatban összefoglalni azt az elemi hatást, amit a Psychic TV gyakorolt a kortárs indusztriális zenékre, a punkra, az art-rockra és még ki tudja, hány zenei műfajra - jelentőségében talán csak a Pixies mérhető hozzá. A Psychic TV az összekötő kapocs a hatvanas-hetvenes évek fordulójának New York-i artrockja és a nyolcvanas-kilencvenes évek underground mozgalmai között.

Az együttes egyformán kulcsszerepet játszott a nyolcvanas évek első felének szintipopjában, az évtized végének acid- és techno-forradalmában. Az 1986-87-es kísérlet, melynek során a Psychic TV havonta adta ki koncertlemezeit (a zenekar két év alatt tizenhét lemezt jelentetett meg), előfutára volt a Pearl Jam sokat emlegetett koncertlemez-sorozatának.

Az együttesben számtalan zenész és képzőművész fordult meg, a kik később a Coilt, a Cultot, a Soft Cellt és hasonló együtteseket indítottak útjukra. A Psychic TV története szorosan összefonódik a zenekarvezető énekes-zeneszerző-képzőművész-filozófus Neil Andrew Megson sorsával, aki Genesis P-Orridge művésznéven (porridge: zabkása) híresült el (újabban a Breyer előnevet is használja).

P-Orridge a Throbbing Gristle-ben, ebben a pre-indusztriál artpunk-együttesben ismerkedett meg a filmrendező Peter Christophersonnal, akivel 1981 környékén új zenekart alapított. A duóhoz csatlakozott Alex Fergusson (szintén P-Orridge egykori zenésztársa, az Alternative TV-ben), és a Psychic TV lényegében készen állt, hogy megkezdje korszakos működését.

A Psychic TV legfőképpen képző- és videoművészeti indíttatásában, illetve kísérletező attitűdjében különbözott a korszak brit punk- és szintetizátor-zenekaraitól. Ahogy P-Orridge egyszer megfogalmazta: "inkább zenélő videoművészeti csoport vagyunk, mint videoklipeket készítő zenészek".

A korai lemezek letisztult, bár részben kísérletező szintipop-hangzása éles ellentétben állt a koncertek spontaneitásra épülő zaj- és hangorgiájától. A Psychic TV már ekkor elkezdte építeni legendás sampling-, azaz hangminta-gyűjteményét, amelyből szemezgetve hihetetlen produktivitással és szaporasággal adta ki újabb és újabb hanganyagait.

Psychic TV: Joy

E hangmintázós-indusztriális-ambientes zenefelfogással P-Orridge, Christopherson és Fergusson évekkel, ha nem egy teljes évtizeddel megelőzte korát. Számos kortárs artrock-ipari formációhoz (mint például a Laibach) hasonlóan a Psychic TV is egyfajta világnézeti-filozófiai csoportot szervezett maga köré: ez volt a - lemezeit mind a mai napig kiadó - Thee Temple of Psychic Youth, ami egyszerre működött művészközösségként és elkötelezett rajongói klubként.

Genesis P-Orridge azonban folyvást új utakat keresett: eklektikus művészi felfogásába a pszichedélia éppúgy belefért, mint a poszt-punk, az indusztriál éppúgy, mint a koszos gitárhangok vagy a sampler. Ám amikor 1988 környékén, a híres, a Guinness-rekordként is számon tartott koncertlemez-sorozat kiadását követően a zenekarvezető egyre inkább a még gyerekcipőben járó techno felé fordult, Christopherson és Fergusson elhagyta a zenekart, helyükre Fred Gianelli és más elektronikus zenei művészek érkeztek.

A Psychic TV második korszaka a techno és az acid house jegyében telt. 1992-től a Psychic TV csak kisebb-nagyobb megszakításokkal működött, sokkal inkább emlékeztetett laza zenei szerveződésre, mint valódi zenekarra. Végül, számos viszontagság (mint például P-Orridge tibeti missziója és a Psychic TV hangminta archívumának megsemmisülése) után a zenekar 2003-ban alakult újjá, immár PTV3 néven.

Psychic TV: Catalan

Persze a fáradhatatlan és nyughatatlan Genesis P-Orridge közben nem henyélt: elképesztő sebességgel adta ki újabb és újabb ambient-, kísérleti és spoken word lemezeit, miközben élettársával, Lady J-jel kidolgozta a "Pandrogünia" elméletét és művészi programját. A tavaly megjelent friss lemez, a Hell Is Invisible... Heaven Is Her/e ennek a hitvallásnak és életformának a kifejeződése.

A két P-Orridge egész életét a pandrogüniának veti alá: ez elképzelés egyfajta többneműséget vagy mindenneműséget takar, ennek eredménye, hogy P-Orridge az elmúlt években szabályos művészi programként plasztikai műtétek sorát hajtatta végre magán, így már egyfajta többnemű lényként teljesen hitelesen énekel jellegzetes, fél-arisztokratikus hanghordozásával, imígyen: "Tényleg élek e testben? Ez tényleg az én húsom e testben? Kutyák a kapu előtt, ez tényleg az én világom lenne?"

Bármily meglepő, a He ll Is Invisible... a Psychic TV és Genesis P-Orridge pályafutásának leginkább hallgató- és rádióbarát lemeze. Helyenként kifejezetten slágeres, persze a Psychic TV recsegős-improvizatív-indusztriál-punk-techno hangzásához képest.

Psychic TV élőben játszik a spanyol tévében

Ritka pillanat, de szinte teljesen hagyományos, verzé-híd-refrén felépítésű hagyományosnak mondható dalokat is találunk rajta, persze jócskán megspékelve sikoltó gitárokkal, indusztriális ütemekkel és hangmintákkal. És mindezek fölött ott lebeg a fáradhatatlan teremtő, Genesis P-Orridge szelleme, se nem női, se nem férfi hangja. Olyasfajta összegző konceptlemezről van szó, mint David Bowie 1. Outside-ja, helyenként még a hangzás és a hangvétel is nagyon hasonló.

Kevesen hitték volna, hogy a Psychic TV feltámadt romjaiból, a zenekar már tavaly koncertezett volna Budapesten, de egy váratlan tragédiasorozat - előbb az európai turné zuhant anyagi csődbe, majd október 9-én (pár nappal a turné félbeszakadása után és attól biztosan nem függetlenül) P-Orridge társa, Lady Jaye hunyt el szívelégteleségben.

Psychic TV: Godstar