A szkreccsperverz a felkelő rap országából

Vágólapra másolva!
Hideaki Ishii, azaz ahogy világszerte ismerik, dj Krush immár a negyvenes évei közepét tapossa. Épp huszonöt éve váltott életstílust, foglalkozást és hitvallást: egyszerű városi bűnözőből autodidakta hiphop-dj-vé avanzsált. Suimou Tsunenimasu (jelentése körülbelül: "véget nem érő tanulás") címet kapott életmű-DVD-jének kiadása alkalmából harmadszor is hazánkba érkezik.
Vágólapra másolva!

Technikailag dj, de sokkal szélesebb körben használja hangszerét. Hiphopzeneszerző, talán így általánosságban ez illik rá leginkább, aki annyi mindent kever, hogy stílusa megosztja hallgatóságát. Absztrakthiphop, triphop, persze keverve rengeteg dzsesszes elemmel, és ha még hozzátesszük, hogy dub, ambient és funk, hát, kitudja...

Annyi biztos, hogy Európában James Lavelle és az általa gondozott Mo'Wax is hasonló zenéket kezdett akkoriban kiadni (Unkle, Howie B, Luke Vibert, dj Shadow), nem csoda, hogy Krush zenéit is ő kezdte terjeszteni. Elsőként az 1993-as Strictly Turntablized-ot, mely stílusteremtő hangzásával magasra tette a mércét a művész és a műfaj számára is.

Dj Krush egyébként maffiózóként kezdte, lógott a suliból, szipuzott, motorral garázdálkodott a városban, gengszterek keze alá dolgozik. Maga sem számított rá, hogy a barátnőjével moziban eltöltött délután fogja teljesen megváltoztatni az életét.

1983-at írunk, amikor világkörüli turnéra indul a Wild Style című amerikai film, mely nemcsak Krush hiphop iránti vonzalmát, hanem valószínűleg az egész japán (és nemzetközi) hiphopszcéna létrejöttét segíti. Az akkor éppen a gettókból kitörő hiphopkultúrát népszerűsítő kultfilm az akkor tevékenykedő rapperek, dj-k, graffitisek és break-táncosok krémjét vonultatja föl.

Krush is magához tér, otthagyja az utcát; a film megnézése után másnap elrohan lemezjátszót, keverőt és samplert venni. Autodidakta módon megtanul mixelni és szkreccselni. Az első album, melyet beszerez magának, természetesen a Sugarhill Gang Rappers' Delight című kislemeze.

Saját bevallása szerint is rengeteg zenét hallgatott gyerekkorától kezdve. Egyrészt ott volt apja hatalmas James Brown- és Miles Davis-gyűjteménye, és erre rakódott rá a hiphop imádata. Elsősorban oldschool-hiphopot, azon belül Kurtis Blow-t, és olyan dj-ket tart meghatározónak életében, mint Grandmaster Flash és Grandmixer DST (aka DXT).

Dj Krush: Kemuri