Barkácsolt-harácsolt hangszerek és Buddha-masina - Ultrahang Fesztivál a Merlinben

Vágólapra másolva!
A harmadik Ultrahang Fesztiválon öt napon keresztül nem kevesebb, mint ötvenhárom kísérleti elektronikus zenei formáció lép föl Budapesten a Merlin Színházban. A szerdától vasárnapig tartó rendezvény kivételes alkalom (és nem csak a mi kontinensünkön) arra, hogy ízelítőt kapjunk a jelenkor (és a jövő) egyáltalán nem hagyományos hangalkalmazásaiból, vagyis a zene újszerű, kísérleti megnyilvánulásaiból.
Vágólapra másolva!

A hagyományos hangszerek mellett a művészek megszólaltatnak saját készítésű elektronikus "kütyüket", sokan laptopon alkotnak, és van, aki egyedi fejlesztésű, szoftvervezérelt berendezéssel áll majd a közönség elé. Lesznek, akik a látványért felelnek és a vj-pult mögül képpel egészítik ki a hanghatást. A legtöbb formációnál a színpadi látvány ugyanolyan fontos, mint maga a zenei produkció.

A fesztivál azonban nemcsak hallgatni lehet, a közönség is alkotóvá válhat. A Share egy New York-i kezdeményezés, audio- és videoművészek projektje. Az eseményeken a spontán alakuló közös zenélésbe és vetítésbe bárki bekapcsolódhat saját zene- és képszerkesztő berendezésével a rendszerre csatlakozva. Tíz Share-aktivista érkezik New Yorkból, akik a Merlinben hat-nyolc munkaállomást építenek ki, és segítenek a négynapos esemény lebonyolításában.

A fesztiválon klasszikus zenészek, autodidakták, képzőművészek, színházi lények, táncosok fogják bemutatni, hogyan gondolkoznak a zenéről. Néhányukat ismerheti a magyar közönség korábbi koncertekről vagy társművészeti produkciókból, például Tomaz Grom, az Alzheimer Trio tagja a Trafóban már bemutatkozott egy táncszínházi előadás zenéjével.

A hangszeres zenészek közt Antoine Chessex szaxofonos körlégzéses techikát fejlesztett ki. Anna Zaradny lengyel zenészklasszikus zenei képzettségű, zongorával és hegedűvel kezdte, majd szaxofonnal fejezte be tanulmányait. A poznani egyetem karmesteri és zeneelméleti szakát végezte el, miközben kulturális szervezést is tanult. Robert Piotrowiczcsal közös munkásságuk nemcsak zenekarként, hanem művészeti szervezőként is jelentős.

Kiadójuk, a Musica Genera zászlója alatt szervezik meg a Musica Genera Kísérleti és Improvizativ Zenei Fesztivált, és együttműködnek nemzetközi művészeti szervezetekkel. Anna Zaradny számára a hangszer egy nyitott, organikus struktúra, melynek a kísérleti és improvizatív lehetőségeit kutatja, ötvözve azt számítógépes elektronikával és digitális zajokkal.

Alkotótársa, Robert Piotrowicz gitárosként jutott el Stuckoceling nevű zenekarával (melyhez egyébként Anna Zaradny is csatlakozott 1998 környékén) a zajos avantgárd hardcore-tól az improvizatív zenéhez. Zenei kutatásaiban analóg szintetizátort használ, a gitárt különféle anyagokkal és tárgyakkal szólaltatja meg, és puszta hangforrásként kezeli.

Forrás: [origo]
Anna Zaradny

Sokan foglalkoznak képzőművészettel is az előadók közül, ám viszonylag kevesüket kíséri vj-előadás. Ahol viszont igen, ott kivételes audiovizuális összhatást ígérnek. Islaja, a finn énekesnő szerzeményei bársonyosak, de mégsem puhaszőnyegzenék. Őt vasárnap éjszaka láthatjuk a fesztiválon.

IT, azaz Irena Tomazin táncosnőként és koreográfusként a legismertebb. Zenei munkásságában is a saját hangjával mint testének térbeli kiterjesztésével foglalkozik. Performanszaiban élőben diktafonokra és kazettákra felvett és egymásra játszott vokálhanganyagaival kíséri magát, majd újabbakkal bővíti az előadás végéig.