Látvány és zene egybekel

Vágólapra másolva!
A korábban ismertetett épület- és térdekorációs csapatok (Dorkandkozma, Casamagica) tevékenysége meghatározó volt az új kifejezési forma megszületésében, elfogadásában. A vetítés meglévő technikáin létrejövő művészeti ág természeténél fogva kapcsolódik a festészet, fotográfia, film hagyományaihoz, ugyanakkor további vonatkozások fedezhetőek fel a visual jockey, a lézeranimátor, a rendezvénydekorátor munkájával, ekképp pedig a zene világával is. Az önmagáért és reklámcélokra egyaránt alkalmazott projekció vérbeli huszonegyedik századi műfaj, összhangban korunk technika-hitével, az elektromosság tovább hódító trendjével.
Vágólapra másolva!

Akár több évszázados architektúrák, színházi díszletek viselik a fénynek ezt a minden korábbinál közvetlenebb és hatásosabb környezetalakító megjelenési módját, akár modern városi terek, partyhelyszínek: az új megnyilvánulási forma azonban régi problémákkal is jár, például a finanszírozáséval. Nem lehetünk meglepve tehát akkor, ha az alkotó itt is rendelések, megbízások vállalásával igyekszik anyagi helyzetét stabilizálni.

A különféle rendezvények fényének emelésére egyre gyakrabban bíznak meg fénydekorációs teameket, legyen az akár kulturális, akár üzleti esemény. Tulajdonképpen a dekoráció mindig is jelentős elemét alkotta mesterséges környezetünknek, ám a projektorok és a lézer, szó szerint új megvilágításba helyezték az események arculatának kialakítási lehetőségeit. A világhálón találunk olyan, a rendezvény-marketing területén működő céget bemutató honlapot, amelynek kínálatában külön címszóként szerepel a "fényrendszerek", a "lézer", a "videótechnikák", és a "képvetítés".

Ami a lézeranimációkat illeti, a fényprezentációk ezen ága is önálló létjogosultságra tett szert. Az első lézersugár hivatalosan 1960-ban "született meg", Theodore Maiman jóvoltából. A tudomány azóta alkalmazási lehetőségeire lelt a gyógyászat és az ipar területein, a szórakoztatóipar pedig impresszív bemutatók és show-műsorok anyagát fedezte fel a lézer-fényben, amely így saját esztétikai univerzumot alapított.

A svéd Obscuramagica 1999-ban jött létre, Stockholmban; mára Skandináviától Latin-Amerikán és Kínán keresztül Ausztráliáig bír referenciákkal, méghozzá a legnagyobb multik megrendeléseire. Fő profilja a lézer, de ezt igény szerint egyéb technológiákkal, például projektorokkal kombinálja. Szolgáltatási portfoliója az egyszerű reflektorkölcsönzésétől a totális, 360 fokos panorámaprezentációk lebonyolításáig terjed. Üzleti filozófiájának alapköve, hogy a rendelkezésre álló eszközökkel az átlagos eseményből valami teljesen mást, különlegest hoz létre, elvárásait meghaladó mértékben kielégítve a megrendelőt. Saját megfogalmazása szerint energiát, technológiát és művészetet használ termek és terek környezetének és atmoszférájának megváltoztatásához: a fény számára a tér transzformálásának médiuma.

Komplett, vizuális és fizikai élményt hoz létre, s mindezt az ügyfél igényei, kifejezni óhajtott "üzenetei" alapján. Az alkalmazott technikák palettája a tűzakrobatikától a 360 fokos, háromdimenziós, multimédiás programokon keresztül a zenei kiegészítőkig igen széles: különleges hatások, surround-hangzás, szinkronitás, élő zenészek stb. A kreativitás jegyében fogant látványos prezentációik így sport-rendezvények kezdőrúgásait, konferenciákat, évfordulókat, üzleti ebédeket, megnyitó ceremóniákat, partikat, banketteket egyaránt unikummá emelhetnek. Mivel a műfaj, jellegéből következően, erősen függ a technikai apparátustól, érdemes egy kissé körüljárni ezt az összetevőt is.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

A vetítős csapatok egyik legjelentősebb európai ellátója az 1930-ban alapított, bécsi Pani Projektor- és Lámpagyár. Az optikusvállalkozásból kinövő cég tudományos és színházi igények kielégítésére kezdett vetítőgépei gyártásába, és termékei mára az egész világon ismertek és elismertek. Az elmúlt években egy másik piaci szegmens súlya is növekedni kezdett, méghozzá a szórakoztató- és rendezvényszervező-ipar, főleg "outdoor" alkalmakkal kapcsolatos megrendelései nyomán. Fesztiválok, céges események, óriási reklámok, koncertek, partik látványosságait egyaránt biztosítják ezekkel a projektorokkal, többek mellett a Casamagica csoport is a Pani gyártmányait használja.

Az üzleti szféra mellett persze a kulturális események, partik jelentik a fényfestőművészet valódi érvényesülési terepét. Az esztétikai érték nyilván ez esetekben nagyobb; érdekesebb és hatásosabb is a megnyilatkozás, ha például zenével kölcsönhatásban bűvöli el a befogadót. Aki járt már frankhegyi partyn, annak bizonyosan nem kell ezt hosszabban ecsetelni. A zene és a látvány szinte egymást erősíti; egyesülésük termékeny, érzékeket összekötő élményt hoz létre. A szem és a fül együttes kényeztetése valami intenzívebb örömöt okoz, mintha csupán összeadnánk zene és fény-képek hatását; a Dorkandkozma művészete ráadásul páratlan természeti környezetben jelenik meg.

www.raypainting.com
www.raypainting.com

Messzire, talán már inkább a film területére vezet a partykon fel-felbukkanó vetített mozgókép, vagyis a visual jockey tevékenysége. Nyilván sokan találkoztak már a Cinetrip csoport munkáival, ha máshol nem, hát a Cinetrip-bulikon. Erre a műfajra az egymást gyorsan váltó képek jellemzőek, vagyis ez esetben nem igazán jut egy képre több órás, elmélyült szemlélődés. A különféle témák variálódása képi asszociációk, sőt egész asszociációláncolatok alapján szerveződik, s ezek a szemlélőben is állandó képzettársításokat hoznak létre. A mozgóképek azonban - éppen mozgásuk, tehát időbeliségük által - a zenével is igen feszesen kapcsolhatóak; ezáltal a táncolók a képzettársításokat a ritmikus, zenei érzetekkel, képzetekkel további vonatkozásokba hozzák, a fantázia variációs lehetőségeinek számát a végtelenhez közelítve. Az ilyen, érzékeket átívelő képzetek végeredményben a szabadság, a felszabadultság semmihez sem hasonlítható érzetét keltik a hangoktól, képektől, saját teste mozgásától különleges állapotba került emberben.

Major András