Vágólapra másolva!
Október 9-én a kiadó tizedik születésnapja alkalmából Budapestre látogat a brit Metalheadz küldöttsége, élén a drum'n'bass ikonjával, aki utcagyerekként kezdte, majd a kilencvenes évek elején sokat tett az underground irányzat ismertté válásáért. Ajánlónkat a kiadófőnök, Goldie bemutatásával kezdjük és nyereményjátékunk kedvezményezettjeivel zárjuk.
Vágólapra másolva!

A gyökerek: skót édesanya és jamaikai apuka, de Goldie, azaz Clifford Price nem látott sokat belőlük, gyerekkora nagy részét intézetekben és nevelőszülőknél töltötte. Antiszociális tinédzser lévén sűrűn keveredett bele illegális ügyekbe, ezért életének ezt a szakaszában főleg börtönben múlatta az időt. Gyakran fordult meg Londonban, ahol a hiphopkultúra nyakig behálózta. Megismerkedett 3-D-vel, a Massive Attack későbbi tagjával, illetve Björk akkori producerével, Nellee Hooperrel.

Ez idő tájt a városi képzőművészet vonzotta, kidolgozott graffitiket készített, meg lemezborítókat is, több kollektíva tagjává vált. Ennek jegyében utazott el New Yorkba, ahol ekkortájt készítettek az irányzatról összefoglaló dokumentumfilmet. A Big Apple-ből Miamiba ment tovább, ahol édesapjával találkozott és a kellemetlen emlékek mellett egy-két aranyfoggal lett gazdagabb.

A nyolcvanas évek végén vezette be Fabioés Grooverider az ekkor kialakulóban lévő jungle irányzatba. A híres Club Rage-ben kezdtek frenetikus törtütemeket keverni az irányzat úttörői. Goldie-t teljesen meghódította a stílus, meg is jelentette első ep-jét Metalheadz néven. 1993-ban kihozta a Terminatort, majd a futurisztikus hangzású Trip II the Moont, ekkor már Rufige Kru művésznéven.

A Rollin Like a Scottie, a Manslaughter és főleg az Angel megjelenése után - utóbbi igazi lendületet adott az irányzatnak -, kijött a Ghosts of My Life. Goldie ekkor már a drum'n'bass kulcsfigurájaként virított, a sajtó rajta keresztül kezdte igazán megismerni a stílust. A valódi sikert az énekesnő Diane Charlemagne közreműködésével készített Inner City Life hozta meg, majd dupla albuma, a Timeless (1995), amelyet a London Recordsnál adott ki.

Goldie ezzel voltaképpen lerakta az urbánus stílusú kortárs zene alapjait. Rendkívül jó fogadtatásra talált az album, az eladási listákon is jól szerepelt. Az Aranyfogú Björk kíséretében (akit később feleségül vett, majd nem sokkal később el is hagyott) Amerikában turnézott. 1996-ban a Metalheadz már két éve működött, amikor Goldie kiadta a Platinum Breakz nevezetű legendás válogatást, amelyen a korszak jelentős dobbasszus-előadói képviseltették magukat, úgy mint J Majik, Photek, AlexRyce és még sokan mások.

1997-ben Goldie-nak ambíciózus (szintén duplacédés) nagylemeze jelent meg Ring of Saturn címmel, majd 1998 februárjában kijött a második, ugyancsak duplaalbum, a Saturnz Return. Sajátos hangvételű, őszinte dolgozattal állt elő, a várt siker azonban elmaradt, az album mind a kritikák, mind az eladási listák tükrében csalódásnak számított. Goldie igazi parnasszistaként a buta befogadókra hárította a felelősséget, ebben talán igaza volt, talán nem.

Érdekes darab az albumról a Mother (klip is készült hozzá), amely a komolyzenét vegyíti az agresszív jungle-dobokkal, illetve a Truth, melyen David Bowie is énekel. Kis hollywoodi kiruccanás után emberünk újra visszatért a Metalheadzhez, és a pletykák szerint nemsokára megjelenik újabb nagylemeze, amelyen Technical Itch-csel dolgozik együtt.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]