Kislexikon

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

ABS funkció
Blokkolásgátló rendszer, amely megakadályozza az egyes kerekek teljes lefékeződését és megállását, amikor a jármű még halad. A jelentősége az, hogy blokkolt kerekekkel a kerék és a talaj között átvihető erő lényegesen lecsökken, ami egyrészt a fékút növekedését, másrészt a jármű irányíthatatlanságát okozza.

ACC
Adaptív sebességtartó berendezés, amely nemcsak a beállított sebesség folyamatos tartására képes, hanem amennyiben a radar szenzora a jármű előtt haladó másik autót észlel, képes egy előre beállított távolság tartására is. Nem biztonsági, hanem kényelmi rendszer.

aktuátor
Elektromosan, hidraulikusan vagy pneumatikusan működő beavatkozó elem, amely képes valamilyen irányító jelnek megfelelő hatás kifejtésére.

Automated Highway System
Az infrastruktúrával kommunikáló autonóm járműirányító rendszerek összefoglaló neve, amelyek képessé tesznek egyes járműveket, illetve járműcsoportokat az autonóm, vezető nélküli haladásra.

back-up rendszer
Vészrendszer arra az esetre, ha az elsődleges rendszer a funkcióját nem tudja ellátni, és teljes kiesése veszélyes helyzethez vezetne. Elektronikus fékrendszerek esetén pl. a pneumatikus back-up rendszer biztosítja az alapfunkció (fékezhetőség) meglétét.

brake-by-wire
A vezető fékezésre vonatkozó igényét a pedálba épített elmozdulás/elfordulás jeladóval mérjük, és a járművön gyűjtött egyéb információk alapján a fékrendszer központi vezérlőegysége által kiszámított, az adott kerékre vonatkozó fékerőigényt a kerékhez közel lévő, elektronikusan vezérelt fékező aktuátorral fejtjük ki. A fékpedál és a kerékfék-aktuátor közötti kapcsolat tisztán elektronikus.

drive-by-wire
A tisztán elektronikusan irányított rendszerek összefoglaló neve, amikor a vezető és a jármű mozgását befolyásoló rendszerek között csak elektronikus kapcsolat van, azaz csak "dróton" keresztül történik a jármű irányítása.

elektro-mechanikus
Elektronikusan irányított vagy működtetett mechanikus beavatkozó elem. A munkát vagy elektromos motor, vagy alkalmas módon tárolt energia irányításával végezzük.

elektro-pneumatikus
Olyan aktuátor, amelyben a munkaközeg a sűrített levegő, ennek irányítása azonban elektronikusan történik. Ezek alkalmazásának indoka az, hogy a pneumatikus irányítás - a levegő összenyomhatósága miatt - nehézkes.

ESP funkció
Menetdinamikai szabályozó rendszer, amely a jármű egyes kerekeinek fékezésével biztosítja a vezető által kívánt irány tartását. A kerekek egyoldalú fékezésével a járműre olyan nyomatékot fejt ki, amely azt a kívánt irányba forgatja.

fail-silent
Adott rendszer hibatoleranciájának az egyik foka. Az ilyen rendszerek valamely fellépő hiba esetén biztonságosan kikapcsolnak, azaz az adott funkció egyáltalán nem lesz elérhető. Általában az alapfunkciót nem érintő kiegészítő rendszerek ilyenek (ESP, ABS).

limp-home funkció
Nem biztonságkritikus járműrendszereknél, ha az elsődleges rendszer meghibásodik, rendszerint létezik egy olyan definiált állapot, amelyben a jármű csökkentett teljesítménnyel és funkcionalitással ugyan, de képes "hazasántikálni", azaz az utat elhagyni vagy a következő műhelyig elhaladni.

mono kamera alapú rendszer
A jármű körülötti objektumok, illetve a jármű helyzetének detektálására szolgáló egy darab videokamera, amely képes az objektumok bizonyos szintű osztályozására, a távolság mérésére azonban természeténél fogva nem.

power-by-wire
Az elektronikus motorirányító rendszerek összefoglaló neve; arra utal, hogy a belsőégésű motor irányítása elektronikusan történik egyidejűleg kielégítve több feltételt.

select-low stratégia
Az ABS irányítási stratégia egyik lehetséges megoldása osztott tapadású felületen. Jelentése, hogy az adott tengelyen lévő mindkét kereket a kisebb tapadású oldalon elérhető maximális fékerőnek megfelelően szabályozzuk, ezáltal nem lép fel a járművet kiperdítő nyomaték, viszont a fékút is hosszabb lesz, mivel nem használjuk ki a nagy tapadású oldalon elérhető fékerőt.

slip
A nem tisztán gördülő kerék jellemzője, amikor is a jármű sebessége nem egyezik meg a kerék kerületi sebességével. A kettő különbségének a jármű sebességére vonatkoztatott százalékos értéke a slip.

steer-by-wire
A kormánykerék és a kormányzott kerekek közötti mechanikus kapcsolat nélkül működő kormány. A vezető szándékát elektromosan mérjük, és az ebből kiszámított kormányzási szöget valamilyen alkalmas aktuátoron keresztül elektronikusan valósítjuk meg.

stop-and-go rendszer
Az autonóm járműirányító rendszer egyik funkciója, amely képes a jármű automatikus elindítására és megállítására anélkül, hogy a vezető bármit tenne. Városi forgalomban, dugóban tehermentesíti a jármű vezetőjét.