Vér fog folyni az Oscarért

Vágólapra másolva!
Január 22-én jelenti be az Amerikai Filmakadémia, hogy mely filmek versenyeznek majd az Oscar szobrocskáért. A nyertes a legritkább esetben lesz csak az év legjobb filmje, de a jelölések között rendre ott van a filmes szezon krémje. A kampány megkezdődött és idén is korai találgatásokba bocsátkozunk a lehetséges jelölteket illetően. Második szobrában reménykedhet Cate Blanchett és Daniel Day Lewis, a fődíjért pedig egy romantikus eposz küzd meg a vérben tocsogó westernnel, a vérengző borbéllyal és a véres olajjal.
Vágólapra másolva!

A következő egy hónapban még átrajzolódhat a mezőny, de az elmúlt napokban kiosztott kritikusi díjak, a bejelentett Arany Glóbusz jelölések és a filmes szaklapokban megjelent elemzések megbízható képet adnak a potenciális élmezőnyről. Stábunk tagjai a felsorolt filmek nagy részét már látták, a magyar bemutató időpontját - ha ismert - feltüntetjük.

Legjobb film, legjobb rendező

Nem vénnek való vidék

Forrás: UIP Dunafilm

A cannes-i filmfesztiválon nagy meglepetésre hoppon maradt a Coen testvérek legújabb munkája, de az amerikai sajtó már akkor Oscart kiáltott. Lelkesedésük kitartott az év végéig, így a legtöbb kritikus 2007-es összesítésében ez a véres hajtóvadászat került az első helyre. Scorsese idei rehabilitálása után kijárna a Coeneknek is végre egy rendezői Oscar (forgatókönyvírói már van nekik a Fargó-ért) és pont A tégla döntötte meg azt a teóriát is, hogy erőszakos film nem nyerhet a legjobb film kategóriában. A kritikusok kedvence azonban nagyon ritkán egyezik a lényegesen magasabb átlagéletkorú Akadémia-tagokéval (utoljára az Amerikai szépség vívott ki abszolút konszenzust), így lehetséges, hogy a Nem vénnek való vidék számára a legjobb rendezői szobor az elérhető maximum.

Magyarországi bemutató: 2008. március

+ + +

Vágy és vezeklés

Forrás: UIP Dunafilm

Imádják viszont Oscar szavazói a romantikus drámákat , Ian McEwan népszerű regényének adaptációjában pedig akad bőven érzelem, háború és tragikum - mintha Oscar-megrendelésre készült volna. Némileg a tíz évvel ezelőtti felállásra emlékeztet az idei két éllovas helyzete: az újságírók favoritjai akkor is a Coen-testvérek voltak a Fargo-val, az Oscart viszont Az angol beteg nyerte. Az angol beteg rendezője, Anthony Minghella egyébként egy röpke szerepben is látható a Vágy és vezeklés utolsó jelenetében - talán ő lesz a mindössze második nagyjátékfilmjével versenyző Joe Wright kabalája. A legjobb film szobráért még igencsak meg kell küzdenie a 35 éves brit rendezőnek, de az már most borítékolható, hogy ez a lenyűgöző látványvilágú és parádés alakításokkal teli film fogja a legtöbb jelölést begyűjteni.

Magyarországi bemutató: 2008. január 24.

+ + +

Michael Clayton

Forrás: Budapest Film

Az idei mezőnyre idejekorán rásütötték a művészfilmek harca bélyeget (pedig a független rendezők mögött is nagy stúdiók állnak), ami rossz hír az Oscart közvetítő tévécsatornáknak tekintve, hogy a statisztikák szerint sokkal több nézőt érdekel a díjkiosztó akkor ha Titanic vagy A Gyűrűk Ura szintű gigászok csatáznak. Erre idén már nincs esély, de az biztosra vehető, hogy a legjobb film kategória jelöltjei közé be fog férkőzni legalább egy hagyományos műfajú sztárprojekt. Erre egy ideig úgy tűnt, hogy Ridley Scott Amerikai gengszter-jének van a legnagyobb esélye, de mostanra erősebb indulónak bizonyult George Clooney intelligens thrillere. Sokan Clooney két évvel ezelőtti saját rendezésére, a Good Night and Good Luck.-ra hivatkoznak vissza, pedig ennek a filmnek a diadalútja leginkább a 2000-ben készült Erin Brockovich-éra emlékeztet, ami végül öt fontos kategórában jutott jelöléshez, nagyjából ennyi jósolható a Michael Clayton-nak is.

Magyarországi bemutató: 2008. február 21.

+ + +

Juno

Forrás: [origo]

"Az idei A család kicsi kincse" titulust vívta ki magának egy tizenéves lány nem kívánt terhességének a krónikája és annyiban valóban helyes a párhuzam, hogy ez az a film 2007-ben, amit mindenki szeret, és ami fesztiválközönségek pozitív reakciói után, szájhagyomány útján vívta ki magának az Oscar-esélyes helyet. Míg azonban a tavalyi rút kiskacsa történet az érzelmeinkre utazott és bájos, de alapvetően konvencionális megoldásokat alkalmazott, a Juno cinikus és meglepő film. Talán emiatt is esélytelen a fő kategóriákban, de már az is diadal, ha a jelölésig eljut.

Magyarországi bemutató: bizonytalan

+ + +

Az ötödik helyre nagy a tülekedés, amit az jelez a legkiválóbban, hogy az Arany Glóbusz jelölések listáján (ami általában szépen leszűkíti a mezőnyt) 7+5 legjobb film jelölt van idén. Nagy kérdőjel, hogy az Akadémia elismeri-e vajon Paul Thomas Anderson legkiforrottabb rendezői teljesítményét, a Vérző olaj-at, ami szépen tarol a kritikusi díjkiosztókon. Egyelőre egy rendezői jelölés sanszosabbnak tűnik, mint az elismerés a fő kategóriában. Nem tartozik az Akadémia kedvencei közé Tim Burton se, ezért kétséges, hogy a gyilkos borbély, Sweeney Todd dalolászása megüti-e majd a fülüket. Az Arany Glóbuszról szavazó külföldi újságírók szinte teljesen ignorálták Sean Penn lenyűgöző rendezői munkáját, az Into the Wild-ot. Az Oscar esetében ez nem fordulhat elő, hiszen az Akadémia tagságának legnagyobb részét színészek teszik ki, akik rendre díjazzák kollégáik próbálkozásait a kamera mögött is, gondoljunk csak Mel Gibson, Kevin Costner vagy legutóbb Clooney esetére. Nagy meglepetés lenne, ha a teljes egészében francia nyelven forgatott Szkafander és pillangó bekerülne a legjobb öt film közé, de a Cannes-ban is kitüntetett Julian Schnabel számíthat egy rendezői jelölésre, főleg, hogy az idegen nyelvű filmek kategóriájában nem indulhatott.

Tipp a végső befutóra (film): Vágy és vezeklés

Tipp a végső befutóra (rendező): Ethan és Joel Coen (Nem vénnek való vidék)