Budapest-kártyacsata a főpolgármester-jelölti vitán

Vágólapra másolva!
Hat főpolgármester-jelölt mérte össze erejét abban a televíziós vitaműsorban, amelyben mindegyikük azonos időkeretet használhatott fel a témakörök kifejtésére. A Munkáspárt jelöltjét kivéve a másik négy jelölt össztüzet zúdított a jobboldal által támogatott Schmitt Pálra, amikor az általa bevezetni kívánt Budapest-kártyát szóba hozta, még a MIÉP-es Csurka István is blöffnek nevezte elképzelését.
Vágólapra másolva!

Lezajlott az első főpolgármesteri tévé- és rádióvita, amelyen mind a hat jelöltnek stopperrel mérték a beszédidejét, nehogy bárki túllépje a megengedett időkeretet. Egy-egy perc jutott annak megválaszolására, hogy miért érzi magát alkalmasnak a jelölt a főpolgármesteri tisztségre, majd nyolc-nyolc perc volt összesen a megadott öt témakörre (közlekedés, intézmények, környezetvédelem, panelek és bérházak felújítása, valamint a programjukat miből kívánják megvalósítani) és végül két- két percben felelhettek a jelölteknek címzett nézői kérdésekre. Ebből kiderült, hogy, Gy. Németh Erzsébet nem lép vissza a Demszky Gábor javára, legalább is ezt mondta a szocialista jelölt.

Bemutatkozásképp a Munkáspárt jelöltje, Karacs Lajosné elmondta, hogy ő a kétkezi munkásokért akar tenni, szocialisták jelöltje, Gy. Németh Erzsébet arról beszélt, hogy ő az emberekért dolgozna, a jobboldal által támogatott Schmitt Pál a függetlenségét hangoztatta, hogy a pártok ne szóljanak bele az önkormányzatok működésébe, majd az egy perces beszédideje lejárta után - nem éppen sportszerűen - új mondatba kezdett ("olimpiai bajnok vagyok, ezt a budapestiek is tudják..."), amelyet mintegy fél perc alatt fejezett be. Az SZDSZ jelöltje, Demszky Gábor főpolgármesterként a nemrég elfogadott városfejlesztési programot említette, amelyet szeretne megvalósítani, a MIÉP jelöltje, Csurka István pedig rendszerváltást akar a fővárosban, ha már az - mint mondta - az országban nem valósult meg. A Centrum jelöltje, Droppa György a környezetvédelem fontosságát emelte ki.

A közlekedés

Schmitt Pál szerint dugóhúzó-programja javítaná a budapesti közlekedési helyzetet, és apróságokkal - egyes állomások áthelyezésével, körforgalmak kialakításával, jobban védett buszsávokkal gyors eredményeket lehetne elérni. Mindezek mellett új hidakat, metrót és az M0-s körgyűrű megépítését ígérte. Évente az utak 8 százalékát felújítjuk, így tizenkét év alatt a teljes úthálózat kicserélődik - jelentette ki. Schmitt Pál kifogásolta, hogy az elmúlt tizenkét évben egyetlen centi metró sem épült a városban, példaként Bukarestet hozta fel, ahol 23 kilométer valósult meg. Az MSZP-s Gy. Németh Erzsébet a Fidesz-kormányt okolta, hogy nem kezdődhetett meg a 4-es metró építése. Mint mondta, ha nem akadályozták volna meg az építést, jövőre már lehetne utazni az új metróval. Gy. Németh évente 140 új buszt, alacsonypadlós villamosokat, valamint az összes troli cseréjét ígérte. Demszky Gábor szerint Budapest legnagyobb problémája a közlekedés. A főpolgármester a tömegközlekedés, és azon belül a kötöttpályás közlekedés fejlesztésének fontosságát hangsúlyozta. Az 1-es villamos átvezetését Budára a Lágymányosi hídon keresztül, az 56-os villamos gyorsvillamossá való átalakítását emelte ki. Szólt arról, hogy most vezetik be, hogy mobiltelefonon keresztül is lehessen fizetni a parkolásért. Az M0-ás körgyűrű teljes befejezését 15 évre tette. Csurka István szerint többszintű csomópontokat kellene kialakítani, hogy jobban lehessen közlekedni, valamint időnként a forgalom igényei szerint egyirányúsítani kellene bizonyos útszakaszokat. Karacs Lajosné a tömegközlekedést fejlesztené, a közlekedési csomópontoknál, a városszéleken P+R parkolókat alakítana ki. Ennek kapcsán beszélt arról, hogy a 3-as metrót meg kellett volna hosszabbítani Békásmegyerig. Droppa György a kéregvasútakat hiányolta: szerinte amikor felbontották a nagykörutat, vagy a Bartók Béla utat, akkor ezt olcsón meg lehetett volna oldani.

Az intézmények

Schmitt Pál a közgyűjtemények és a színházak nehéz helyzetéről beszélt, szerinte a színházak látogatottsága hatalmas mértékben csökkent 1990-hez képest. A sportpályák siralmas állapotban vannak, sok kerületben még uszoda sincs - folytatta Schmitt aki szerint a bevezetendő Budapest-kártyával kedvezményeket lehet adni a budapestieknek a kulturális intézmények látogatásához. Gy. Németh állítása szerint Schmitt téved, amikor a budapesti színházak látogatottságának csökkenéséről beszélt. A főváros több színházat rekonstruált, teljesen felújította a Szabó Ervin könyvtárat - említette. Schmitt Pálnak vannak eredeti ötletei, amelyek nem jók, és vannak jó ötletei, amelyek nem eredetiek - mondta - Demszky Gábor, és felmutatta a már régóta létező Budapest-kártyát, amelyet a tömegközlekedésben és múzeumokba lehet felhasználni. Ezt a meglévő kártyát további területekre akarjuk kiterjeszteni - tette hozzá a főpolgármester. Jobboldali ellenlábasa is felmutatta a saját kártyáját, és azt mondta, hogy ő nem a külföldi turistáknak, hanem a budapestieknek akarja ezt biztosítani. Az MSZP-s jelölt megkérdezte, hogy mennyibe kerülne ez a kártya, amire Schmitt még saccolni sem tudott, mondván két nap múlva találkozik a bankszövetség vezetőjével. A szocialisták számításai szerint 14-16 milliárd forintba kerülne ennek bevezetése, és ha kedvezményeket akarnak adni a fővárosiaknak, akkor ők a lakcímnyilvántartó lapjukkal is igazolhatják jogosultságukat. A vállalkozók finanszíroznák a kártya bevezetését - válaszolt Schmitt Pál Centrum jelöltjének kérdésére, hozzátéve, hogy a fővárosiak körében nagy támogatottsága van a tervezett kártyának. Demszky szerint az is népszerű gondolat lenne, ha valaki azt ígérné, hogy minden ingyen lesz, de az egy kommunisztikus elv, ami nem jött be. Schmitt Budapest-kártyájára még a MIÉP-es jelölt Csurka István is azt mondta, hogy blöff, majd azt javasolta, hogy fejezzék már be a kártyázást. Droppa György szerint Budapest kulturális világváros, mivel elég megnézni a Pesti Műsor kínálatát. A Centrum jelöltje a tömegsportot támogatná, és bevezetné az elektronikus ügyintézést. Karacs Lajosné szerint az önkormányzat szolgálat kell, hogy legyen.

Környezetvédelem

A Centrum jelöltje, Droppa György leginkább a szelektív hulladékgyűjtést hiányolta. Gy. Németh szerint egy négyzetméter zöldterülettel sem lehet kevesebb Budapesten, a Kós Károly sétányt le kell zárni a forgalom elől, valamint a Népliget közelgő rekonstrukcióját és Csepel északi részén kialakítandó parkot hozta fel példaként. A Nemzetközi Olimpiai Bizottságban a környezetvédelmi bizottságának vezetője vagyok - mondta Schmitt Pál, aki a zajártalmat, a tisztítatlan szennyvizeket említette legnagyobb problémának, valamint szerinte évente kétszer nagytakarítást kellene végezni a városban mert koszos. Idén 5 milliárd forintot fordítottunk a köztisztaságra - mondta Demszky Gábor, aki hozzátette: a ciklusban elkészül a központi szennyvíztisztító és a rákospalotai füstgázmosó. A világváros építésének estek áldozatául a zöldterületek - mondta Csurka István, aki szerint nem világvárost kell építeni, hanem egy szolid, biztonságos rendben tartott várost.

Panellakások-bérházak

A Munkáspárt jelöltje szerint a lakótelepek rehabilitációját mielőbb meg kell kezdeni és bérlakásokat kell építeni. 20 ezer panellakás felújítását ígéri Schmitt Pál. A lakók, az önkormányzat és a kormány összefogására van szükség tömbrehabilitáció végrehajtására - mondta Gy. Németh Erzsébet. Droppa György szerint szigetelni kell a paneleket és lakásonként kell mérni az energiafogyasztást. Demszky a közlekedés után városrehabilitációt nevezte a város legégetőbb problémának nézői kérdésre válaszolva, de ennek kifejtésére nem maradt ideje.

Miből?

Csurka István szerint a multiknak megfelelő mértékű adót kellene fizetniük, és abból finanszírozható lenne a programjuk. Nem kell hitelt felvenni van pénz - tette hozzá a MIÉP elnöke. A városnak van 100 milliárd forint megtakarított pénze és hitelképes - mondta Schmitt Pál. 6-7 százalékos gazdasági növekedés várható Budapesten, a város hitelképes, vannak források - mondta el öt másodpercben Demszky Gábor, mivel már csak ennyi ideje maradt. A kormány a személyi jövedelemadó helyben maradó részét öt százalékról tíz százalékra emeli, a gépjárműadó is helyben marad, valamint az EU-tól is számíthatunk pénzekre - sorolta Gy. Németh Erzsébet.