Válasszunk iskolát!

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

Érett az iskolára?

Az óvodának nem az olvasás és a számolás megtanítása lenne a valódi feladata. A rendeletben előírt beiskolázás előtti kötelező egy év óvoda vagy iskolaelőkészítő a közösségbe való beilleszkedésben, az önállósodásban segít, és nagyon fontos állomás abban, hogy kiszűrje a részképességzavar, szociális okok, vagy éppen érzelmi problémák miatt az iskolakezdésre még éretlen gyermekeket. Belőlük egy év haladékkal, vagy szakszerű segítséggel, s ezek után pedig gondos iskolaválasztással ugyanolyan örömmel iskolába járó kisdiák válhat, mint "problémamentes" kortársaikból.

A legtöbb óvodában az óvónők, vagy a körzeti nevelési tanácsadó munkatársai a gyermek hat éves korában iskolaérettségi vizsgálatot végeznek. Ennek eredményéből sok konfliktus adódik szülő és pedagógus között. Gyakori, hogy az iskolaéretlennek nyilvánított gyerek szülei tiltakoznak, mondván: az én gyerekem nem hülye. Az iskolaérettségnek azonban csak az egyik kritériuma a szellemi érettség (az "okosság"). Szinte ugyanilyen fontos, hogy a gyermek érzelmi érettsége és akarati képessége is megfelelő legyen. Az iskolaérett gyereknek alkalmasnak kell lennie arra, hogy (sajnos) legalább napi négy órán keresztül nyugodtan üljön a padban, összpontosítsa a figyelmét, válaszolgasson a tanító kérdéseire, de csak akkor, ha engedélyt kap rá. Nem teheti meg, hogy azonnal közölje, ami eszébe jut, vagy, ha unja a feladatot, abbahagyja, és máshoz fogjon. Ez komoly belső fegyelmet feltételez, és kevés köze van az értelmi képességekhez.

Előfordulhat, hogy a szülő érzi iskolaéretlennek a gyermekét, annak ellenére, hogy az óvodai vizsgálatok zöld utat engedtek az iskolába. Ha a gyermek beszéde még széteső, vagy nagyon hibás, ha mozgáskoordinációja éretlen (vagyis a gyerek ügyetlen a finommozgásos és/vagy nagymozgásos feladatokban), ha képtelen egy dologra koncentrálni hosszabb ideig, akkor felmerül a lehetősége, hogy érdemes óvodában tartani még egy évig. Sokat segíthet maga az idő is, de az ilyen gyerekeknél mindenképpen ajánlatos egy komolyabb vizsgálatot elvégeztetni (Pl. az Országos Beszédvizsgáló Központban), annak érdekében, hogy szükség van-e valamilyen speciális fejlesztésre az iskolakezdésig. Ha időben kiderül, hogy a gyermek diszlexia-gyanús, vagy más képességében mutat elmaradást a kortársaihoz képest, egy év speciális, játékos foglalkoztatással leküzdheti ezt a hátrányát, és ugyanolyan eséllyel lépi át az iskola küszöbét, mint bárki más.

A lemaradásnak sokféle oka lehet. Az egyik fő ok az idegrendszer lassú érése, vagy minimális funkciózavara. Az ilyen típusú eltérések jól rendbehozhatók speciális feladatokkal. Van azonban egy olyan ok is amiről nem szívesen beszélünk, pedig nem ritka. Ez a szülő túlféltő viselkedése. Ki ne látott volna már a játszótéren állandóan sopánkodó anyukát: ne mássz fel, le fogsz esni, megfázol, kimelegszel, nem neked való, úgyse sikerül! Az ilyen anya gyerek kapcsolatban az amúgy egészséges gyereknek nem tudnak kifejlődni bizonyos képességei, hiszen a szülői aggodalom apró csecsemő korától guzsba köti. Megfosztja az egészséges önbizalom kialakulásának lehetőségétől, és a készségek gyakorlásának lehetőségétől egyaránt. Az ilyen gyerek nem hisz önmagában: nem is feltételezi, hogy egyedül föl tudna mászni, cipőt tudna kötni, boltba tudna menni stb. Ezek a gyereke általában intellektuálisan érettek, de nincs meg a gyakorlatuk magához az önálló élethez. Ebben az esetben is szükséges lehet mozgás illetve fejlesztő foglalkozás, de közben a szülőt is be kell vonni a folyamatba, meg kell keresni az okot a túlféltő, magához kötő, a gyermeket csecsemő státuszban tartó hozzáállásnak. Ez nem kis munka, de megéri, a gyerek és a szülő érdekében egyaránt.

Évnyertesek

Általános tapasztalat, hogy a túl korán iskolapadba került gyerekek szinte az egész iskolázásuk alatt képességükön alul teljesítenek. Belőlük lesz az osztály bohóca, vagy az állandóan beteg, hasfájós, figyelmetlen, vagy egyszerűen csak butának megbélyegzett örök vesztes. Ha a gyerek "határeset", érdemes olyan iskolát keresni, ahol van úgynevezett nulladik évfolyam is. A törvény ugyanis most már lehetőséget biztosít az iskolák számára arra, hogy az első év anyagát két tanév alatt tanítsák meg a gyerekekkel. Az ilyen évfolyamokban több esélye van a gyerekeknek az összerázódásra, érésre.

Ha megakadt a gyermeknevelésben, problémáira senki nem ad igazán használható választ, és valóban arról szeretne olvasni, ami igazán érdekel, írjon nekünk [email protected]!
A Mami-suli írásait az olvasók kérdései alapján igyekszünk összeállítani.


Sződy Judit

Ajánlat
Iskolák bemutatkozása a katalógusban
Sulinet
Magyar Oktatási Tájékoztató honlap
Magániskolák almanachja
Waldorf-intézmények Magyarországon

Korábban
Az első intő a szülőknek szól
De nehéz az iskolatáska
Egy kis önbizalmat is pakoljunk az iskolatáskába

A szerző korábbi írásaiból
Válasszunk óvodát!
Szabadon szeretnék szülni
Kamasz a családban
Ne féljünk segítséget kérni
Kisgyerekkel a pszichológusnál
Válás gyermekszemmel

Fórum
Mit kell tudni egy 8 éves gyereknek?