Fejlesszük a gyermek szókincsét!

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

A hétköznapi tevékenységek során rengeteg alkalom nyílik a beszélgetésre. Bármit teszünk, mondjuk is el, ha éppen mellettünk van a gyerek. Nevezzük meg az eszközöket, a tárgyak tulajdonságait, a cselekvést kísérő hangokat.

Ne küldjük a gyerekszobába a kicsit házimunkánk közben. A közös mosogatás lassabban halad, de közben szó esik hideg, meleg vízről, csobogásról, csörömpölésről, tiszta és szennyes edényekről. A már ismert szavak mellé sorakoztassunk fel újakat, akár vicceseket, szokatlanokat is: például lábos, fazék, ibrik, csajka, vödör, csöbör, veder, cseber, pitli.

Vegyük észre napi sétánk során az újdonságokat, hívjuk fel rájuk a kisgyerek figyelmét, meséljünk az évszak, az időjárás jellegzetességeiről. A kisfiúk a kocsi márkák és a kutyafajták elnevezéseire is fogékonyak. A fárasztó hazafelé utat mondókákkal, kiszámolókkal, versikékkel, énekekkel tegyük élvezetesebbé.

Mindennap kerítsünk sort nyugodt képeskönyv-nézegetésre. Nem szükséges a képekhez írt, gyakran bárgyú szöveget felolvasnunk, csak meséljük el, mit látunk, mutassunk rá az apróbb részletekre, találjunk ki olyan történetet a képhez, ami személyesen érinti őt. Lehet, hogy éppen ellenkezőleg, szó szerint a már ismert szöveget akarja hallani - nem baj, ez is jó szókincsfejlesztő. A népi mondókákban, mesékben számos ismeretlen tárgy, fogalom fordul elő, kérdezzünk rá, magyarázzuk el neki.

A háziállatos könyveknél a mú, bú és háp-háp beceneveken kívül elsorolhatjuk a hím, nőstény és növendék állatok neveit. Meglepő módon a kisgyerekek szeretik a képes lexikonokat. Ezekben sok olyasmit láthatnak, amivel a felnőttek világában már találkoztak. Magyarázzuk el az új fogalmakat a képek alapján.
Ne áltassuk magunkat azzal, hogy a televízió, a videó is segíti a gyerek nyelvi fejlődését. A piff-paff, bimm-bumm rajzfilmek passzív helyzetbe szorítják, ehhez képest a kisautó hangutánzó berregéssel kísért tologatása aktív kommunikációt jelent. A szerepjátékok, bábozás, mesék eljátszása szintén jó lehetőség a beszélgetésre. A memóriajáték is szókincsbővítő, ha mindig megnevezzük a felfordított lapokat. Végül fontos, hogy miután sokat beszéltünk kisgyerekünkhöz, sokat kérdezzünk is tőle, és spontán megnyilatkozásait mindig meghallgassuk.

Ajánlat

A verbális kommunikáció - a beszéd és a beszédtanulás

Mondókák és versek