Biztonságos pénzügyek nyaraláskor is

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

Illés Zoltán, a Kereskedelmi és Hitelbank szakértője ezekkel a kérdésekkel kapcsolatosan ad hasznos tanácsokat.

Nem veszélyes internetes repülőjegy-foglalásnál, szállásfoglalásnál, autóbérlés-foglalásnál megadni a bankkártyánk számát?

Forrás: MTI Internetes foglaláskor minden esetben elkérik a bankkártyaszámunkat. A szolgáltató a szám segítségével megvizsgálja, hogy van-e elegendő pénz a számlánkon a későbbi kifizetésre. A biztonság érdekében a bankok a szerződésekben szigorú feltételeket szabnak az internetes foglalást vagy internetes rendelést kínáló szolgáltatókkal szemben. Ilyen szigorítás például az, hogy még a bank által engedélyezett műveletek sem jelentenek automatikusan fizetési garanciát a szolgáltató részére, így védenek bennünket. A statisztika szerint nem veszélyesebb az interneten fizetni egy üzletben történő kártyás fizetésnél.
Egyes bankoknál ezen túl igényelhetünk olyan elektronikus kártyát is, amellyel kizárólag az interneten intézhetjük banki ügyeinket; ilyen pl. a K&H Visa Internet kártyája. A kártyához tartozik egy 3 jegyű kód, amelyet csak a tulajdonos ismerhet, de a még nagyobb biztonság érdekében a bank az ügyfelek rendelkezésére bocsát egy ún. safe-net szolgáltatást is, amelyet mind a hagyományos, mind a Visa Internet kártyák esetében kérhetünk. A szolgáltatás lényege, hogy amíg a vásárlást vissza nem igazoljuk mobiltelefonunkon sms-ben, addig a bank nem fizeti ki számlánkról a vásárlás összegét.

Ha autót bérlünk, az előzetesen felmért, az igényeink alapján megbecsült összeget a kártyán biztonsági okokból elkülönítik, és az autó leadásakor a tényleges használat díját vonják le a számlánkról. Ha például kárt okozunk, akkor 90 napig vehetik le az adott összeget a kártyánkról, de csak akkor, ha előzetes értesítést kapunk, és a levonásba bele is egyezünk.

A szállodában sokszor lehúzzák a kártyám már érkezéskor, pedig csak a végén fizetek. Nem veszélyes ez?

Amikor bejelentkezünk egy szállodába, akkor rendszeres eljárás, hogy lehúzzák a bankkártyánkat. Ezt anélkül teszik meg, hogy bármilyen összeget levonnának a számlánkról. Ennek az a magyarázata, hogy az előre látható szobafoglalásból és szolgáltatásokból származó költséget biztonsági okokból a kártyán elkülönítik. Ez akkor is előfordulhat, ha még bejelentkezéskor jelezzük, hogy számlánkat készpénzzel szeretnénk rendezni. A kártya ez esetben arra biztosíték, hogy valóban rendelkezünk azzal az összeggel, amit előreláthatólag majd ki kell fizetnünk. Kijelentkezéskor megszüntetik az elkülönítést, és levonják a számlánkról a tényleges összeget.

Mit tegyek, ha külföldön az automata elnyeli a bankkártyámat?

Pénzváltóhttp://www.origo.hu/uzletinegyed/bank/penzvalto/index.htmlBankok és szolgáltatásaikhttp://www.origo.hu/uzletinegyed/bank/index.htmlUtasbiztosítást mindenképpen érdemes kötnihttp://origo.netrisk.hu/obbp/obbpszam.phpUtazásról mindenthttp://origo.hu/uzletinegyed/utazas/index.htmlÜdülési csekkek, utazási okmányok, beutazási feltételek a külföldi államokba, utazási irodák, utazási szerződés.Mi alapján választasz bankot?http://forum.origo.hu/forum/forumServlet?act=show&fid=1264

Ha bankkártyánkat elnyeli egy külföldi automata, annak is számos oka lehet. Elutazás előtt ellenőrizzük a kártya lejárati dátumát, mivel a lejárt kártyát az ATM minden esetben bevonja. A pénzfelvevő automata akkor is elnyelheti kártyánkat, ha az megsérült, vagy túl sok kódot próbáltunk ki. Előfordulhat az is, hogy például nagyobb összeggel tartozunk bankunknak, vagy az automata egyszerűen hibás. Ha a kártyánkat egy bankfiókhoz tartozó automata nyelte el, akkor azt a fiókban azonnal jeleznünk kell. Ha az automata nyílt helyen található, akkor hívjuk az azon található telefonszámot. A legjobb megoldás ilyen esetekben azonban az, ha felhívjuk bankunk telefonos ügyfélszolgálatát, ahol további segítséget kaphatunk. A bankok telecenter szolgálata minden lehetséges segítséget és felvilágosítást megad bajba jutott ügyfeleinek. Nagyon fontos, hogy utazás előtt jegyezzük fel bankunk éjjel-nappal hívható információs telefonszámát, a bankkártyáink pin-kódjait és a bankkártya számát. De az utóbbiakat lehetőleg ne egy helyen tároljuk!

Mit tegyek, ha külföldön lehúzzák a bankkártyámat, de nem fogadja el a terminál? Pedig tudom, hogy van rajta pénz.

Forrás: MTI Előfordulhat, hogy külföldön való fizetés alkalmával nem fogadja el a gép a bankkártyát. Ez esetben több hibaüzenet érkezhet: nincs kapcsolat, rendszerhiba, lejárt a kártya stb. Érdemes újra próbálkozni, ha viszont a további kísérletek sem járnak sikerrel, feltétlenül hívjuk bankunk telefonos információs szolgálatát. Ha a kártya mágnescsíkja megrongálódott, a terminál nem jelez hibaüzenetet, csak visszautasítja a vásárlást. Ilyenkor csak a számlavezető bankunk jóváhagyásával tudunk fizetni.

Mit tegyek, ha elvesztettem vagy ellopták a bankkártyámat?

Ha nem voltunk elég elővigyázatosak és bankkártyánkat elveszítettük, ellopták, esetleg megrongálódott, akkor azonnal hívjuk bankunk telefonos ügyfélszolgálatát és tiltsuk le kártyánkat. A letiltáshoz meg kell adnunk a bankkártya számát és/vagy bankszámlaszámát és/vagy kártyaszámlaszámát, a bankkártya használatára jogosult nevét, és el kell mondanunk, hogy hogyan és milyen körülmények között vesztettük el a kártyánkat. A bejelentést követően bankunk minden, a letiltott kártyával kapcsolatos költséget vállal, ami a kártya jogtalan használatából származik.
Külföldi tartózkodáskor a bankok ügyfeleik számára 72 órán belül (vagy a szerződésben szereplő más időtartamon belül) ideiglenes bankkártyát biztosítanak, amelynek kiállítási és kiszállítási költsége a számlatulajdonost terheli. Szükség esetén 24 órán belül készpénzhez is hozzájuthatunk egy, a bank által kijelölt külföldi fiókban.

Nyaralás és pénztárca/noilapozo/szuloknek/20020709nyaralas.htmlMilyen formában vigyünk pénzt magunkkal a nyaralásra? Hol váltsunk valutát és mennyit? Milyen bankkártyát vigyünk?