Vásárlási szokásainkat ősi ösztönök alakítják

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

A legtöbb férfivásárlót a vadász típusba lehet sorolni. Ők egy árucikkre irányuló vásárlási szándékkal indulnak el, és ebben tántoríthatatlanok. A nők általában gyűjtögetők, akik a jó vételekre vadásznak, és élvezik az új lelőhely fölfedezésének örömét.

Az Exeter University szakemberei nyáron 60 önként jelentkező vásárlási szokásait vizsgálták. Mindegyik alanyt megkérték arra, hogy menjen el vásárolni, és olyasmit vegyen, amit szerinte megéri. A "megéri" kategóriájába egyénenként más és más tartozott, mondta Tim Denison, a vizsgálat vezetője. A jó vásár megítélése az "érzékelt költségmegtakarítás" függvényében változik. A másik befolyásoló tényező a "vágyszint". A kutatók rögzítették, hogyan változott meg a vizsgálati alanyok fizikai állapota, amikor rátaláltak a jó üzletre. A vadászok szívverése hírtelen fölgyorsult, majd gyorsan le is lassult. A gyűjtögetők szívverése szintén fölgyorsult, de még legalább 15 percig hevesebben vert a szívük attól fogva, hogy rátaláltak az árura, amelyet megérte megvenni. Denison elmondta: - Vásárlási szokásaink vizsgálata megmutatta, hogy mélyen gyökerező ősi ösztönök irányítanak bennünket, amikor vásárolni megyünk. Ezek az ősi ösztönök alakítanak ki alapvetően két vásárlói személyiséget, a vadászó és a gyűjtögető embert.