Élvezd a tekerést!

Vágólapra másolva!
A kerékpározás élvezetének - legyen szó bármilyen szintű bringázásról -, egyik feltétele a kényelmes kerékpár. Ha nincs meg a komfortérzet, lehet akármilyen szuper a bicikli, szép a táj vagy jó a társaság, csak a szenvedés emléke marad.
Vágólapra másolva!

Tekerés közben testsúlyunk nagy része a hátsó felünkre, és ezen keresztül a nyeregre koncentrálódik, de a csukló, az alkar és a váll is komoly terhelésnek van kitéve, főleg sportosabb (előredőlős) testhelyzet esetén vagy rossz útviszonyoknál. A kézre ható terhelés optimalizálása három összetevőből áll: a megfelelő méretű kerékpárból, bizonyos részek (nyereg, nyeregszár, kormányszár, kormány, markolat) helyes beállításából és egy jó rugós villából.

A teleszkóp vagy rugós villa

Hogy mire is alkalmas egy ilyen jószág? Csökkenti az út egyenetlenségeiből származó rezgéseket, kisimítja a "huplikat", ezáltal stabilabbá teszi a bringát, és csökkenti a karokra nehezedő terhelést. Ha a bringánk merev villás, első körben érdemes egy olcsóbb (10-35 ezer forint), de jó minőségű teleszkópra beruházni. Ezek általában egyszerű felépítésűek (csak egy rugó és egy egyszerű elasztomeres csillapítás található bennük), és szinte semmilyen extra karbantartást nem igényelnek.

Ha komolyabb modellre vágyunk, érdemes egy olajcsillapításos változatot kiszemelni (40-70 ezer forint). Ezeket ajánlott félévente szakszervizben átnézetni, mivel itt a megfelelő karbantartás nagy szerepet játszik. A levegős villákat (70 ezer fölött) csak azoknak ajánljuk, akiknek igazán számít a súly, és nem riadnak vissza a technikai alapok elsajátításától.

Kormányszár

A kerékpárokon általában fix hosszúságú és dőlésszögű stucnikat (kormányszár a szakzsargonban) találhatunk. Nagyon fontos, hogy ezek mérete a testmagasságunknak és karhosszunknak megfelelő legyen. Mivel a kényelmes testtartás csak menet közben alakul ki, nehéz egy rövid felülés, esetleg próbakör alatt kitalálni, hogy jó lesz-e. Megoldást jelent a problémára egy jó minőségű, állítható kormányszár, amelynek dőlésszöge, és ezáltal hossza is állítható. Ezeket általában egy vagy két imbuszkulccsal menet közben is fazonra igazíthatjuk, ha van némi műszaki érzékünk.

Kormány, kormányszarv és kormánymarkolat

Válasszuk az ízlésünknek és kerékpározási szokásainknak megfelelőt. Sportosabb felhasználáshoz egyenes kormányt kormányszarvval, túrásabb bringázásnál hajlított kormányt szarvval vagy anélkül. A markolaton nem érdemes spórolni, még a legkényelmesebb géles darabok ára sem igen haladja meg a 2500 forintot.

Mire figyeljünk:
- a kormány ne legyen se túl széles, se túl keskeny;
- passzoljon a színük a bringához.