Megbénult Németország: sztrájkba kezdtek a vasutasok

vasút, Németország, Deutsche Bahn
Regionális vonatok utasai Erfurt főpályaudvarán a GDL sztrájk idején. A Deutsche Bahnnal folytatott bérvitában a GDL szakszervezet 35 órás sztrájkot hirdetett mind a személy-, mind a teherszállításban.
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP
Vágólapra másolva!
A Magyar Nemzet arról ír, hogy miután a Deutsche Bahnnal folytatott bértárgyalások ismét kudarcba fulladtak, a német mozdonyvezetők szakszervezete (GDL) 35 órás sztrájkba kezdett. Először a teherszállítás, majd a személyszállítás állt le. Az utasok jelentős korlátozásokra számíthatnak.
Vágólapra másolva!

A korábban kezdett tárgyalások ellenére szerda 18 órakor megkezdődött az ötödik mozdonyvezetői sztrájk, ami kezdetben csak a teherszállítást érintette, de csütörtök reggel óta a személyvonatok is nagyrészt leálltak várhatóan péntek 13 óráig.  A sztrájk a távolsági és regionális járatokon csütörtök hajnali két órakor kezdődött. A korábbi munkabeszüntetésekhez hasonlóan a rendkívüli menetrend értelmében a távolsági vonatok csak mintegy húsz százaléka közlekedik, számolt be a róla a német közszolgálati média alapján a Magyar Nemzet.

Erfurt, sztrájk, vasút, vasutasok
Németország
Takarítószolgálat a peronon a GDL sztrájk idején az erfurti főpályaudvaron 2023 március 7-én
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Achim Stauss vasúti szóvivő szerint a vasút ismét fenntartja az alapvető szolgáltatásokat. Ez vonatkozik a távolsági, a regionális és az elővárosi vasúti szolgáltatásokra. Stauss nem közölte, hogy pontosan hány vonat fog közlekedni, vannak azonban regionális különbségek. A távolsági járatokon hosszabb vonatok közlekednek majd, hogy a kevés csatlakozást több utas tudja igénybe venni. 

Az utazók péntek délután egy óráig jelentős korlátozásokra számíthatnak. 

A Deutsche Bahn szerint a sztrájk miatt a menetrend csak szombaton áll vissza a normális kerékvágásba.

Ez már az ötödik sztrájk a november óta tartó bérvitában. A szakszervezet elnöke, Claus Weselsky szerint a szakszervezet a 35 órás sztrájkkal ismét fel akarja hívni a figyelmet arra az alapvető követelésére, hogy a műszakban dolgozók számára 35 órás hetet írjanak elő teljes bérkompenzáció mellett.

Azt egyelőre nem közölték, hogy a mozdonyvezetők a húsvéti ünnepeken is sztrájkolni fognak-e.

„Nem kommentálom az ünnepnapokat vagy munkaszüneti napokat” 

– mondta Weselsky.

A szakszervezet vezetője azt is bejelentette, hogy a jövőben lényegesen kevesebb idő telik majd el a sztrájkok bejelentése és megkezdése között.

„Ez azt jelenti, hogy a vasút már nem megbízható közlekedési eszköz” 

– mondta a GDL vezetője.

Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter az ARD műsorában értetlenségét fejezte ki a szakszervezet vezetőjének kijelentéseivel kapcsolatban.

Érthetetlennek tartom, hogy Weselsky úr miért értette félre az egyeztetést. Egyértelműen fogalmaztunk. Követelnem kell, hogy a tárgyalások  szakszerűen és felelősségteljesen folyjanak

 – mondta.

A GDL elnöke hétfőn azt mondta, hogy a közvetítők javaslata csak 38 óráról 37 órára való csökkentést irányzott elő, teljes bérkompenzációval. A további félórás csökkentés tehát a Deutsche Bahnnál meglévő munkaidő-választási modell keretében lett volna lehetséges. A Deutsche Bahn elutasította ezt a követelést. 

Kedden kiderült, a legutóbbi vasúti ajánlat jobb volt a szakszervezeti vezető által korábban bemutatottnál. Weselsky a Süddeutsche Zeitungnak nyilatkozva elismerte, hogy a hétfői sajtótájékoztatón „nem jól gondolkodott”, de ez nem változtat az ajánlat elutasításán, és ettől még sztrájk lesz. 

Erfurt, Németország, vasút, sztrájk, Deutsche Bahn
Az erfurti főpályaudvar peronjai üresek a GDL sztrájk idején.
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A Szabad Demokrata Párt (FDP) politikusa szerint a konfliktus egyre érthetetlenebb. A mozdonyvezetők szakszervezetének, a GDL-nek a hozzáállását bírálta, amely szerinte nem érdekelt a megoldáskeresésben:

Aki él a sztrájkjoggal, annak felelősséget is kell vállalnia, és ez azt jelenti, hogy konstruktívan kell tárgyalni. Ez azt a benyomást kelti, hogy a kollektív szerződéses vitában a megoldások helyett a sztrájk okait keresik. Nem értem, amikor Weselsky úr azt mondja, hogy azon dolgozik, hogy a vasút ne legyen megbízható közlekedési eszköz. Ezt nem lehet komolyan gondolni, ezért itt most komolyan és szakszerűen kell megoldást találni a döntőbíró javaslata alapján. És további sztrájkok nélkül.

Szakmai szervezetek is bírálják a GDL-t

Nemcsak a szaktárca vezetője, hanem más egyesületek és szakértők is bírálták a GDL eljárását. A Szövetségi Helyi Vasúti Közlekedési Szövetség elnöke, Thomas Prechtl megértését fejezte ki, azonban kifejtette, hogy nem fordulhat elő, „hogy egy ilyen félreértési hiba miatt utasok milliói ne tudjanak munkába menni, mert a sztrájk miatt nem járnak a vonatok”.

Hasonlóan vélekedett a Pro Bahn utasszövetség is: „Weselskynek le kellene fújnia a sztrájkot” – mondta a Süddeutsche Zeitungnak Detlef Neuss, a szövetség elnöke. A Bundestag közlekedési bizottságának elnöke, Udo Schiefner felszólította a GDL-t, hogy térjen vissza a tárgyalóasztalhoz. 

„A felhívásom nagyon egyszerű: a sztrájkjog egy dolog, a felelősségtudat egy másik” – mondta a szociáldemokrata politikus a Bild című lapnak.