Első útját teszi meg a hatalmas vitorlás szállítóhajó

Vehicles drive past a shut advertisement screen at Kahramana square in Baghdad on August 20, 2023. Iraqi authorities ordered the shutdown of LED advertisement screens installed across Baghdad after a hacker managed to show a pornographic film on one, security forces said on August 20, announcing the arrest of a suspect. (Photo by Ahmad AL-RUBAYE / AFP)
Vágólapra másolva!
A szélenergiával is működő Pyxis Ocean első útja Szingapúrból Brazíliába vezet, és valószínűleg gabonát is szállít Dániába. A hajó ezt követően az Atlanti-óceán északi részén marad, hogy maximalizálja szélenergia-felhasználását.
Vágólapra másolva!

Első útjára indul a hatalmas, merev vitorlákkal felszerelt áruszállítóhajó, a Pyxis Ocean.

A merev vitorlákat a brit BAR Technologies tervezte, és a norvégiai Yara Marine Technologies vállalat készítette el.

A hajózás világszerte a CO2-kibocsátás csaknem három százalékáért felelős. Az ágazatban több lehetőséget is vizsgálnak a karbonkibocsátás és környezetszennyezés csökkentése érdekében.

A Cargill, amely a világ legnagyobb hajóbérlői közé tartozik, az egyik legtisztább energiaforrás, a szélenergia hasznosításának lehetőségeit méri fel.

A gőz- és dízelmotorokra való áttérés előtt vitorláshajók szelték a tengereket, de ma már jellemzően csak a kisebb hajókon használnak vitorlát. A szélenergia felhasználásától a Cargill azt reméli, hogy a szállítóhajó élettartama alatti károsanyag-kibocsátása 30 százalékkal csökkenhet.

Az öt éve elkészült Pyxis Ocean teherhajót a közelmúltban szerelték fel a 37,5 méter magas vitorlákkal.

A Cargill bízik benne, hogy a technológiai újítás költségei megtérülnek majd az üzemanyag-megtakarítás révén.

Mint a szakember hangsúlyozta, négy vitorlánál már naponta 20 tonna szén-dioxid-megtakarítással lehet számolni a szállítóhajók esetében.

A BAT Technologies vezetője, John Cooper szerint két éven belül az újépítésű hajók felét már szélenergia-hasznosítással fogják megrendelni.