Első útjára indul a hatalmas, merev vitorlákkal felszerelt áruszállítóhajó, a Pyxis Ocean.
A merev vitorlákat a brit BAR Technologies tervezte, és a norvégiai Yara Marine Technologies vállalat készítette el.
A hajózás világszerte a CO2-kibocsátás csaknem három százalékáért felelős. Az ágazatban több lehetőséget is vizsgálnak a karbonkibocsátás és környezetszennyezés csökkentése érdekében.
A Cargill, amely a világ legnagyobb hajóbérlői közé tartozik, az egyik legtisztább energiaforrás, a szélenergia hasznosításának lehetőségeit méri fel.
A gőz- és dízelmotorokra való áttérés előtt vitorláshajók szelték a tengereket, de ma már jellemzően csak a kisebb hajókon használnak vitorlát. A szélenergia felhasználásától a Cargill azt reméli, hogy a szállítóhajó élettartama alatti károsanyag-kibocsátása 30 százalékkal csökkenhet.
Az öt éve elkészült Pyxis Ocean teherhajót a közelmúltban szerelték fel a 37,5 méter magas vitorlákkal.
A Cargill bízik benne, hogy a technológiai újítás költségei megtérülnek majd az üzemanyag-megtakarítás révén.
Mint a szakember hangsúlyozta, négy vitorlánál már naponta 20 tonna szén-dioxid-megtakarítással lehet számolni a szállítóhajók esetében.
A BAT Technologies vezetője, John Cooper szerint két éven belül az újépítésű hajók felét már szélenergia-hasznosítással fogják megrendelni.