Az újabb brüsszeli szankciók miatt februártól dízelhiány lehet Európában

benzin, benzinár, benzin ár, benzinkút, árstop, benzinárstop eltörlés, gázolaj, dízel, üzemanyag, üzemanyag ár, ársapka, piaci ár, 95-ös benzin, hivatalos piaci üzemanyag ár, benzin árak, gázolaj árak, üzemanyagárstop vége, 2022.12.07. Budapest,
Vágólapra másolva!
Az újabb szankciókkal az Európai Unió egyre csak szűkíti saját mozgásterét, ezzel egyre nagyobb gondokat okozva Európának és az embereknek – mondta el Hortay Olivér, a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágának vezetője az Origónak adott interjúban azzal kapcsolatban, hogy februártól életbe lép az Unió újabb szankciója, amely az olajtermékekre vonatkozik. A szakértőt többek között arról kérdeztük, hogy mik a tapasztalatok a tavaly december 5-től hatályban lévő olajembargóval kapcsolatban; Brüsszel további szankciókat tervez februártól, és milyen következményekkel számolhat így Európa; valamint Brüsszelnek újra kellene-e gondolni a szankciók alkalmazását?
Vágólapra másolva!

Hortay Olivér az Origónak adott interjúban kifejtette, hogy az Európai Unió tavaly nyár elején elfogadott és december 5-én életbe lépő olajembargójának hatására Oroszországból kevesebb nyersolaj érkezett az európai piacra 2022-ben. Ennek a hiányát részben az Egyesült Államok töltötte be, ami így drasztikus mértékben képes volt növelni nyersolaj exportját. Általánosságban

a Brüsszel-féle szankciós politika drasztikus beavatkozás a globális olajpiacon, amely új helyzetet teremtett: az ellátási láncok átalakulását eredményezte, amelynek önmagában van egyrészt egy új, logisztikai kihívásokat eredményező, másrészt egy áremelő hatása is.

Részben ennek köszönhető, hogy jelenleg is magas, 80 dollár feletti a Brent olaj hordónkénti ára.

– mondta el a szakértő.

A tavalyi évben történelmi rekordot döntött az USA olajexportja. A szankciók miatt az EU kevesebb orosz olajat vásárolt, és a kiesett mennyiség jelentős részét az Egyesült Államokból pótolta. A háború kirobbanása óta körülbelül 500 tankerhajó érkezett az USA-ból Európába, ami rendkívüli bevételt biztosított a "palaforradalom" óta csúcsra járatott amerikai olajszektornak. Barack Obama korábbi vezető energiapolitikai tanácsadója, David Goldwyn szerint a folyamat "visszarepítette az Egyesült Államokat a geopolitikai tabella élére" Forrás: Financial Times

Hortay Olivér hozzátette, hogy az importra szoruló országoknak ez a helyzet kedvezőtlen, hiszen a költségeik nőnek, és ez tapasztalható is az uniós országok esetében. A magas inflációs környezet részben ennek köszönhető. Az Európai Központi Bank elnöke, Christine Lagarde több ízben is fogalmazott úgy az elmúlt hónapokban, hogy

az eurózóna inflációja jelentős részben a növekvő gáz- és olajárak következménye.

Elhibázott szankciók teszik tönkre Európát

Hortay Olivér emlékeztetett arra, hogy tavaly december 5-én életbe lépett az Európai Unió olajembargója. Magyarország és a régió más államai mentességet kaptak ez alól – idézte fel. Leszögezte: az olajembargó tavaly nyári elfogadása óta az Európai Unió energiapiaci mozgástere folyamatosan szűkül, mert az a lehetősége, hogy olajat importáljon, csökken azáltal, hogy Oroszországtól nem tud nyersolajat vásárolni – kivéve a mentességet élvező tagországok –, és ezzel párhuzamosan az OPEC-országok a kitermelésüket nem növelik. Hortay Olivér hangsúlyozta, hogy

Egyre nagyobb károkat okozhat az újabb szankciós csomag

Az üzletágvezető kiemelte azt is, hogy

az EU mozgástere tehát folyamatosan szűkül, és ez a februárban életbe lépő második fázissal még inkább felgyorsulhat azáltal, hogy az olajtermékekre is kiterjesztik a szankciókat.

Az Európai Unió nem lesz képes például orosz dízelhez jutni, holott korábban a beszerzéseinek jelentős részét Oroszországból fedezte a dízel tekintetében

– szögezte le a szakértő.

Az újabb brüsszeli szankciók miatt februártól dízelhiány lehet Európában Fotó: Csudai Sándor - Origo

Hortay arra is kitért, hogy még problémát okozhat – hazánk mentességet kapott az embargó második fázisa alól is –, hogy a jelenlegi állás szerint

az orosz nyersolajból előállított olajtermékeket sem lehet majd exportálni, így míg korábban regionálisan optimalizálták az üzemanyag-piacokat, addig ez nehézségekbe ütközhet a jövőben.

– hívta fel a figyelmet az üzletágvezető. Hozzáfűzte: ez a mozgástér szűkülés felfelé hajtja az árakat, és csökkenti az Európai Unió alkalmazkodóképességét a nem várt eseményekhez. Tehát ha bármelyik régióban adódik egy nem várt meghibásodás, egy hirtelen érkező keresleti sokk, kisebb lesz az egyes országok képessége arra, hogy ezeket a hatásokat kezeljék.