Segítség milliókért vagy milliók megsegítéséért? – Az NGO-k lettek a kizsákmányolás és dilettantizmus szimbólumai

Leszbosz, Görögország, Moria migránstábor, menekültek, refugee camp
Migrants wait to take tea for free at the makeshift camp next to the refugee camp of Moria, in the island of Lesbos on August 24, 2020. - Five years ago, the largest camp in Europe, slated to accommodate barely 2,770 people, was contained behind barbed wire. Asylum seekers disembarking on the northern coasts of the island, close to the Turkish shores, were just passing by, the time to register. And Moria was just a stopover on their way to Northern Europe. (Photo by ANGELOS TZORTZINIS / AFP)
Vágólapra másolva!
Manapság több humanitárius segélyt nyújtanak, mint valaha, csak ebben az évben világszerte körülbelül 160 millió ember részesül segítségben. Ezzel párhuzamosan az NGO-k nagy száma azt mutatja, hogy manapság minden nyugtalanság azonnal parlamenten kívüli mozgalomba szerveződik, és bizalmatlan a politika és mindenekelőtt a szabad gazdaság iránt -írja a Tűzfalcsoport.
Vágólapra másolva!

Németországban több mérsékelt publicitást kapott tanulmány vizsgálja a civilek által kihasznált jogi kiskapuk problematikáját, egyesek pedig arra a veszélyre hívják fel a figyelmet, hogy a kormányzati politika egyre növekvő mértékben NGO-k befolyása alá kerül.

A Blogstar Haiti és Leszbosz példáján keresztül bemutatja a segélyszervezetek pénzügyi átláthatatlanságának kérdését, a befejezetlen projektek sokaságát és a szakmai hozzáértés hiányából eredő anomáliákat. A lap szerint a több szálon keresztül a Nyílt Társadalom Alapítványokhoz köthető szervezetek közben egy olyan globális álláskereső rendszert jegyeznek, amely államok által pénzelt nemzetközi szervezetekbe és az Euróoai Unióba is toboroz potenciális segélyszervezeti dolgozókat.

Így az NGO-k a befolyásuk alá került intézményeket még inkább függő helyzetbe hozzák, erre jó példa a Európai Menekültügyi Támogatási Hivatal (EASO) éves jelentése, amely az uniós menekültügyi kérdések mellett beépítette a dokumentumba a teljesen oda nem illő magyar NGO-regisztrációs jogszabályt is, amelyet uniós joggal ellentétesnek minősített az EU bírósága, mert az EASO szerint korlátozza a civileket.

Az NGO-k és a nagy „segítség-üzlet"

- hívja fel a figyelmet Phillip Lemmerich, a Deutschlandfunkkultur hasábjain. Mi a helyzet a vádakkal?

A leszboszi Moria menekülttábor. Forrás: AFP/Angelos Tzortzinis

– jelentette ki Heiko Maas külügyminiszter egy szíriai adományozói konferencián 2021 márciusában.

„Németország jelenleg az elmúlt négy év legnagyobb kötelezettségvállalását teszi le: 1,738 milliárd eurót."

– mondta Ralf Südhoff, a Humanitárius Akcióközpont alapító igazgatója. „Vegyük a járványt, ahol sok embert egyáltalán nem lehet elérni anélkül, hogy a segítő ne veszélyeztetné magát, de ugyanez a helyzet a háborúk és konfliktusok tekintetében. A segélyek 80 százalékát ezeken a helyeken kell nyújtani, ami minden érintett számára a lehető legnagyobb biztonsági kockázattal jár, mindemellett itt van szükség a legnagyobb segítségre."

- mondta Omid Alizada, afganisztáni gyógyszerész, aki huzamosabb ideig egy menekülttáborokban tartózkodott Leszboszon.

A humanitárius segítséget nyújtó szereplők köre mindenesetre nagy és egyre bővül az ENSZ szervezetei, mint például az UNICEF vagy az UNHCR adják a teljes költségvetés kétharmadát. A nemzetközi Vöröskereszt és Vörös Félhold Mozgalom szerint világszerte csaknem 100 millió alkalmazottja és önkéntese van. Számtalan civil szervezet is működik, azonban mindegyik nagyon eltérően megszervezett. Ennek ellenére a nemzetközi segélyekkel és szervezetekkel kapcsolatos vádak rendszeresen felmerülnek. A francia jobboldali Valeurs Actuelles oldalán jelent meg Bastien Lejeune tollából egy részletes írás arról, hogy hogyan tette rá a kezét és állította ideológiája szolgálatába Soros György egy maroknyi NGO-n és alapítványon keresztül az ENSZ Emberi Jogi Tanácsát (OHCHR). Egyes nem kormányzati szervezetek esetében pedig fennállt a gyanú, hogy a Földközi-tengeren végzett mentési műveleteket az embercsempészekkel egyeztették a La Repubblica olasz baloldali napilap értesülései szerint, melyek az Orvosok határok nélkül és a Save the Children szervezettel szembeni ügyészi vizsgálatokon alapszanak.

Az NGO-k növekvő ereje és a média felelőssége

Hasso Mansfeld PR-tanácsadó és Frederik Ferreau médiajogász egyik elemzésükben ellentmondásos tézist dolgoz fel: a nem kormányzati szervezetek (NGO-k) időközben „hatalmas óriásokká" váltak a nyilvános vitákban, így az államnak és a médiának sokkal szorosabban kellene ellenőriznie őket.
A 2005-ben megjelent „NGO-k a globalizáció folyamatában" című kiadvány megfelelően leírja az úgynevezett civil szervezetek hatalmát és hatalomigényét. Akkoriban egy másik kötet is kihangsúlyozta a lényeget: „Hatalmas törpék – ellentmondásos óriások". Jóval több, mint egy évtizeddel később, ez a tézis elavult: az NGO-k hatalmas óriások, és ezek árnyékában a korábban erős cégek bizonyos tekintetben „ellentmondásos törpévé" váltak.

A milliós forrásokkal rendelkező civil társadalmi szereplők az 1990-es évek körül a társadalom és a politika párhuzamos világaiként jöttek létre. Világszerte csaknem tízezer ilyen kezdeményezés tekinti magát az állam és a vállalatok legitim ellenfelének.

A civil szervezetek nagy száma azt mutatja, hogy manapság minden nyugtalanság azonnal parlamenten kívüli mozgalomba szerveződik, és bizalmatlan a politika és mindenekelőtt a szabad gazdaság iránt.

A kezdeményezők természetesen a „jófiúk" oldalán állnak, mert kifejezetten tartózkodnak az erőszaktól, az emberi jogok felé orientálódnak, és azt állítják, hogy egyedül ők képviselik az erkölcsöt. Az elnyomottak, az állami és vállalati zsarnokság által érintettek szószólói akarnak lenni, így jönnek létre a hétköznapok hősei. Egyre több nemzeti, európai vagy akár nemzetközi szervezet értékeli ezeknek a „hősöknek" a munkáját, és azok képviselőit hívja meg tanácsadónak sokszor jelentős támogatást nyújtva nekik.

Németországban egy jogi kiskapu segíti az NGO-kat

Jogosnak tűnik az a tézis, hogy az NGO-k ma már legalább akkora véleményformáló ereje vagy befolyása van, mint a politikai pártoknak. Utóbbiak tekintetében a német alkotmány kifejezetten előírja, hogy részt vegyenek a politikai véleményformálásban. A német alaptörvény 21. cikke a következőképpen szól:

A német alaptörvény 21. cikke kiemeli a pártok sajátos szerepét a parlamenti demokráciában: Más egyesületekkel szemben a pártokat messzebbre mutató kötelezettségek, belső demokratikus struktúra és pénzügyi elszámoltathatóság terhelik. Joguk van a többi párttal egyenlő bánásmódhoz a közcélú létesítmények és erőforrások használata során; védve vannak az állami szervek negatív kijelentéseitől is, ami a Szövetségi Közigazgatási Bíróság 2018-as ítélete szerint nem vonatkozik a pártstátusszal nem rendelkező politikai egyesületekre. Ellentétben az egyesületekkel, amelyeket már a belügyminiszter is betilthat, csak a Szövetségi Alkotmánybíróság mondhat ki párttilalmat.

A német alkotmány 21. cikke azonban nem teremt monopóliumot a pártok számára a politikai akarat kialakításában való részvételre. Ily módon más csoportok, például civil szervezetek vagy egyének is gyakorolhatnak befolyást anélkül, hogy politikai párttá kellene alakulniuk. A civil szervezetek alapítását és irányítását az egyesülési szabadság, véleményformáló tevékenységüket pedig a véleményszabadság védi. A legfőbb jogszabály egyik cikke sem követel meg a pártokhoz pénzügyileg hasonló elszámoltathatóságot, sem az azonos mértékű belső demokráciát. A német legfőbb jogforrás tehát azt feltételezi, hogy a pártok és más egyesületek eltérő funkciót töltenek be, ami eltérő jogokat és kötelezettségeket indokol. Ez a normatív elképzelés azonban nem felel meg a valóságnak. Ha a pártokkal szemben az alkotmány strukturális követelményeket támaszt pusztán azért, mert hatalmuk van részt venni a politikai akarat kialakításában, akkor ugyanez vonatkozik azokra a csoportokra is, amelyek szintén nagy befolyással rendelkeznek a politikai vélemény formálásában. Mivel a civil szervezetek e tekintetben egyre jobban hasonlítanak a pártokhoz, a velük szemben támasztott követelményeknek is tovább kell növekedniük.

A NGO-k átláthatatlan pénzügyi támogatása

Az NGO-knak mindig átláthatónak és elszámoltathatónak kell lenniük, amikor különleges jogokat követelnek az állampolgárokkal és más egyesületekkel szemben. A kiváltságok hatalmat adnak, a demokrácia elve pedig elválaszthatatlanul összefügg a hatalom korlátozásával. A hatalmat gyakorlóknak alá kell vetniük magukat a nép ellenőrzésének, csak így maradhat létfontosságú a demokratikus diskurzus. Ha azonban a hatalmi pozíciók nem ellenőrizhetők, megszilárdulnak, és a legrosszabb esetben a demokrácia tekintélyelvű „vállalati állammá" mutálódik.

Christina Brause és Anette Dowideit „Die Ungewaehlte" című írásukban kifejtették, milyen kiterjedt az állam pénzügyi támogatása a NGO-knak. Megkereséseik minden minisztériumhoz eljutottak, hogy rávilágítsanak arra a rendkívül impozáns, 15,5 milliárd eurós összegre, amelyet a civil szervezetek kaptak a szövetségi kormánytól például 2018-ban. A minisztériumok válaszaiból nem lehetett következtetéseket levonni, hogy melyik civil szervezet milyen célra mennyi pénzt kapott.

A civil szervezetek bevonása a minisztériumok munkájába két szempontból is megkérdőjelezhető: Egyrészt bizonyos csoportokat előnyben részesít a politikai diskurzusban másokkal szemben, különösen, ha állami támogatásban részesülnek

. Másrészt egy miniszter hajlamos lehet arra, hogy a civil szervezeteket „helyettes ügynökként" használja saját politikai munkájához. Egy miniszter hivatala ideje alatt nem tehet negatív megjegyzést egy másik politikai párttal kapcsolatban, nem kritizálhat cégeket vagy magánszemélyeket sem, mivel ezzel megsérti alapvető jogaikat.

A civil szervezeteket nem kötik ezek a szabályok, éppen ezért nagyon csábító tehát egy miniszter számára, hogy megváljon alkotmányos kötelékeitől úgy, hogy egy civil szervezetet használ politikája „társadalmi kiterjesztéseként". A civil szervezet a legrosszabb esetben „kormányzati szervezetté" válik anélkül, hogy az állampolgárok észrevennék ezt a „hamis címkézést".

– hangsúlyozza a szerzőpáros.

A segítőgépezet beindul, majd csődöt mond

Haiti 2010: A földrengés pusztító nyomot hagyott a karibi országban.

– írták tudósítások. 300 000 halott, majdnem kétmillió hajléktalan. A főváros, Port-au-Prince romokban hevert, és vele együtt az ország teljes infrastruktúrája, 15 minisztériumból 13 összeomlott.

A földrengés utáni napokban egy hatalmas „segítőgépezetet" helyeztek üzembe. Németországban is nagy nyomással gyűjtötték az adományokat. „

– mondta a „Deutschland Hilft" egyik televíziós szpotja.

Németországban sok embert nagyon megérintett a katasztrófa. 230 millió euró adomány gyűlt össze. Becslések szerint világszerte 10-14 milliárd dollár áll rendelkezésre Haiti újjáépítésére. A nagy szervezetek - ENSZ, Vöröskereszt - mellett több ezer nemzetközi civil szervezet is jelen volt, menedékeket, iskolákat, utakat építettek volna.

Haiti valódi újjáépítésére soha nem került sor

A beígért rekonstrukció soha nem valósult meg.

Az újonnan épült települések üresen maradtak, az iskolákat soha nem használták, a pénz tisztázatlan csatornákon szivárgott el.

Még Haiti vezető politikusai is bukott államként írják le az országot. A Világbank becslései szerint a lakosság háromnegyede még mindig a szegénységi küszöb alatt él, és több mint felének kevesebb, mint napi egy dollár áll rendelkezésére. A gazdasági erőforrások és a politikai hatalom az elit kezében összpontosul.

A helyi érintettek nem megfelelő bevonása

A haiti kudarc hosszú és ellentmondásos vitát váltott ki a segélyszervezetekben és azok körül. Számos kritikai hang hallatszott, igen sok stratégiai dokumentum és nemzetközi megállapodás született a nagy szervezetek között. 2016-ban sor került az első humanitárius világcsúcsra, ahol a nemzetközi adományozók és segélyszervezetek hatékonyabb koordinációban, a segélyezettek több pénzbeli juttatásában és a helyi szereplők nagyobb bevonásában állapodtak meg.

Bizonyos területeken valóban van előrelépés.

– mondja Ralf Südhoff, a Humanitárius Akcióközpont munkatársa, hozzátéve:

Más területeken az eredmények még messze vannak. Vannak esetek, amikor a segélyek globális költségvetésének mindössze két százaléka jut közvetlenül a helyi szervezetekhez. Ott különösen fontos lenne a pénz. A Brit Tengerentúli Fejlesztési Intézet tanulmánya szerint a helyben szükséges segélyeket a nagy szervezetektől függetlenül nyújtják több mint 90 százalékban. Amire az embereknek valójában szükségük van, az például az, hogy a tetőfedő segítsen a szomszédjának az összedőlt ház újjáépítésében, vagy akár egy család, aki befogadja a menekülteket.

Többnyire ebből a fajta tevékenységből semmit sem látunk, és nem vesszük bele abba a halmazba, amiről mindig beszélünk: ezek az úgynevezett láthatatlan segítők. A vita a segítség lokalizálásáról, a szervezettebb befogadásról és részvételről pontosan a fent leírtak miatt döntő fontosságú.

A menekültpolitika kudarca

A legfrissebb hírek Görögországból aggasztóak. A görögországi menedékkérők pontos száma nem ismert. Az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága (UNHCR) csak azokat a személyeket foglalja magában, akik hivatalosan regisztráltak a menekülttáborokban vagy létesítményekben, de nem azok, akik regisztrálatlanok vagy okmányokkal nem rendelkeznek. 2019 végén az UNHCR 186 000 -re tette a görögországi létesítményekben lévő menekültek és menedékkérők számát . A Nemzetközi Mentőbizottság frissebb adatot tett közzé , amely becslése szerint jelenleg 119 700 menedékkérő és 50 000 menekült tartózkodik Görögországban.

Ha egy pillantást vetünk a közelmúltra, kiderül, mi hibádzik a segélyezési rendszerben:

Egyetlen menekülttábor sem képviseli annyira az európai menekültpolitika kudarcát, mint Moria Leszboszon. A 2020 őszi tűzvész előtt több mint 12 ezren éltek itt, a tábort maximum 2800 fősre tervezték, az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága (UNHCR) és a görög hatóságok irányításával. Rossz a helyzet az új Kara Tepe táborban is, ahol a tűz után Moria lakosait szállásolták el.

– számol be Omid Alizada, aki másfél éve ragadt Leszboszon.

Görögország 2015-től a mai napig 2,8 milliárd eurót kapott az EU-tól a menekültek ellátására, de a pénz nem jut el a táborokhoz.

- gyanítja Maximilian Pichl ügyvéd, politológus a „The Moria Complex" című tanulmányában. Majd így folytatja:

A humanitárius segítségnyújtás politikai eszközzé tétele

Olyan táborokat keresnek, mint Moria. Okolható az EU, annak tagállamai és a görög kormány, és részben az UNHCR menekültügyi ügynöksége valamint a Leszboszon tevékenykedő számos magán NGO is. Mert ők tartják fenn az „üzletet", így támogatva a „rossz rendszert".

Ralf Südhoff, a Humanitárius Akcióközpont munkatársa így látja a segítőket egy konfliktusban:

A civil szervezetek azt tehetik, amit akarnak

– mondja Shirin Tinnesand, aki azért jött Moriába, hogy tudományosan megvizsgálja a civil segélyszervezetek munkáját. Szerinte,

Tinnesand jelenleg a „Stand by me Lesvos" nevű görög civil szervezetnek dolgozik. Akkoriban a poggyászában ott volt a kérdés: Hogyan szerveződik konkrétan a munka a menekülttáborban? Ma már tudja: sehogy sem. Tinnesans elmondása alapján,

Riporterek 18 Leszboszon tevékenykedő segélyszervezetet kérdeztek meg, mennyi adományt gyűjtöttek össze a moriai tűzvész után, és mire költötték azt. Kilenc civil szervezet válaszolt: 5,8 millió eurót kaptak közvetlenül a tűz után. Ebből 4 milliónak már a felmérés időpontjában be kellett volna folynia a sürgősségi segély- és menhelyre.

Hiányzik a szakmaiság

Sok táborlakó szerint a segély nem látható, Omid Alizada sem kapott semmit a pénzből.

Senki sem tudja megmondani, hogy a pénz valóban elszivárog-e, vagy csak rossz helyen használják fel. De amit Shirin Tinnesand megerősíthet kutatásaiból: sok szervezet a legjobb szándékkal érkezik Leszboszra, de önmaga miatt – vagy a munkatársai miatt – kudarcot vall. Nem a segítség hiányzik tehát, hanem a szakmaiság.

- mondja Tinnesand.

Migránsok várakoznak Moriában, a menekülttáborban, hogy teát kapjanak. Forrás: AFP/Angelos Tzortzinis

Igaz, Haiti és Leszbosz extrém esetek. A jemeni vagy szíriai missziók éppúgy megmutathatják, milyen fontos lehet a humanitárius segítségnyújtás. Általában nem szabad megfeledkezni arról, hogy a humanitárius segélyszervezetek többségének nemes céljai vannak: életmentés, szenvedés enyhítése, alapvető emberi szükségletek kielégítése.

Mi az az Impactpool?

Az Impactpool 2015-ben alakult és egy társadalmi vállalkozás, amelynek székhelye Stockholmban, Svédországban található. Az Impactpool egy karrierplatform, amelynek célja, hogy a lehető legjobb támogatást nyújtsa azoknak, akik küldetésvezérelt szervezetekben szeretnének karriert folytatni. Az Impactpool rövid időn belül a világ leggyorsabban növekvő karrierwebhelyévé vált, amely azokra a tehetségekre és szervezetekre összpontosít, akik a fenntartható világért törekednek és hozzájárulnak ahhoz.

A szervezetet azért alapították, mert szerintük egyértelműen szükség volt egy képzett, ügyfélorientált és felhasználóbarát szolgáltatásra, amely lefedi a küldetésvezérelt szervezetek globális szektorát. A világ minden tájáról érkezett tehetségek előtt lehetőség nyílt arra, hogy készségeiknek, érdeklődési körüknek és karrierlehetőségeiknek megfelelő állást keressenek.2

Elmondásuk szerint szerint több száz nemzetközi szervezettől „gyűjtik össze az üresedéseket, lefedve az összes ENSZ-szervezetet, nemzetközi pénzügyi intézményt, az Európai Uniót és a legbefolyásosabb kormányközi és nem kormányzati szervezeteket."

A média felelőssége

A médiának fontos ellenőrzési és felügyeleti feladata van. Hasso Mansfeld PR-tanácsadó és Frederik Ferreau médiajogász arra mutatnak rá, hogy a német alkotmány 5. cikke kimondja:

Vagyis a médiának a hatalmon lévők körmére kell néznie, ennek tárgyai hagyományosan a kormány, a pártok és a szabad gazdaság. Tehát miért ne érvényesülhetne ugyanez a nagyhatalmú nem kormányzati szervezetek esetében is? Ehelyett túl gyakran a magánszervezetek céljaihoz igazodnak. A média egyre kevésbé képes sikeresen és megbízatásának megfelelően elhatárolódni a civil szervezetektől.
A média szabadsága nem teszi lehetővé, hogy a jogalkotó kiterjedt jelentési kötelezettséget írjon elő számára, azonban saját elhatározásából mindent meg kell tennie, hogy elkerülje a részrehajlást vagy akár annak „gonosz látszatát" is, hiszen csak így fogják hiteles információforrásnak tekinteni.

A digitális információs túlterheltség és az analóg újságok „kihalása" idején ez már-már túlélési stratégia a médiavállalatok számára. Ezért a civil szervezetek megnövekedett hatalmát lehetőségnek kell tekinteni arra, hogy munkájukat ugyanolyan kritikusan és távolságtartóan értékeljék, mint a politikai pártokét. Az államtól különleges jogokat követelő civil szervezetek tekintetében megkövetelt átláthatósági és elszámoltathatósági követelmények hasznos információforrást nyújthatnak a szerkesztők számára.

A különleges jogok kötelességeket követelnek meg

Ezek a civil szervezetek már most is rengeteg különleges joggal rendelkezhetnek, a minisztériumok pénzügyi támogatásától a parlamenti meghallgatásokon át a bíróságok előtti kollektív fellépés jogáig, mint a környezet, a fogyasztók és a kisebbségek „szószólójaként". E jogok gyakorlását valójában a fokozott átláthatósági és elszámoltathatósági kötelezettségek teljesítéséhez kell kötni. A valóság azonban többnyire cserbenhagyja ezt a várakozást.

A leszboszi Moria menekülttábor. Forrás: AFP/Angelos Tzortzinis

A kollektív fellépés jogának csak törvényi feltételei vannak, amelyek azonban nem tartalmaznak olyan átláthatósági vagy elszámoltathatósági követelményt, amely lehetővé tenné az állampolgár számára megalapozott vélemény kialakítását az ilyen egyesületek munkájáról. A civil szervezeteknek a politikai folyamatokba való bevonására pedig egyáltalán nincs törvényi szabályozás. A politikusok nagy mozgásteret kapnak, és saját ízlésük szerint dönthetik el, melyik NGO-k használják céljaik eléréséhez.

2016 április 5-én ezt így interpretálta a Die Welt:

Ez derül ki az Európai Bizottság egyik kiadott közleményéből 'Az európai menekültügyi rendszer reformja és a törvényes utak erősítése Európába' címmel. ... Az Európai Bizottság konkrétan azt javasolja, hogy az Európai Menekültügyi Támogatási Hivatalt (EASO) át kell alakítani egyszerű uniós ügynökségből döntéshozatali hatáskörrel bíró ügynökséggé, amelynek a jövőben minden országban 'fióküzlete' lenne, és amely fel fogja dolgozni az egyes döntések ellen benyújtott fellebbezéseket. 'Ez egy egységes és centralizált döntési mechanizmust teremtene.'".

Az EASO ugyanakkor legfrissebb éves jelentésében már arról ír, a nem kormányzati szervezetek (NGO-k) és a magánszektor hozzájárulása jelentős volt az uniós szerv munkájához. Az szintén belefért a Menekültügyi Hivatal uniós menekültügyi kérdéseket tartalmazó éves jelentésébe, hogy Magyarország, az unió bírósága által megsemmisített, egyébként demokratikus államok sorában található NGO regisztrációs törvénnyel korlátozta az NGO-k mozgásterét. Nem hagynak rést.