Magyar diákok veronai buszbalesete: legfeljebb 12 évet kaphat a sofőr

veronai buszbaleset, kiégett busz, 2017
Vágólapra másolva!
Három évvel ezelőtt történt a 17 halálos áldozatot követelő veronai buszbaleset, amelyben hónapokig tartott a nyomozás. 2018 októberében kezdődött az ügyben érintett vádlottak pere. Tavaly ősszel még csak az előkészítő ülésen voltak túl, most mindenki arra számít, hogy végre elkezdődhet az érdemi tárgyalás, mert eddig beváltak a védelem trükkjei, amelyben az időt húzták. Ezzel ugyanis el lehet érni, hogy az ügy elévüljön, mire a felelősök megbüntetésére kerülne a sor, vagy jelentős enyhítő körülmény legyen az idő múlása. Ezzel a veronai buszt vezető sofőr, az egyetlen magyar vádlott, megúszhatná legalább egy enyhe büntetéssel. Eközben az áldozatok hozzátartozóinak minden nappal nehezebb, minden egyes tárgyalási nap növeli a fájdalmukat. Ma újra szembe kell nézniük szeretteik elvesztésével a veronai városi bíróságon. A bíró ma a buszsofőr sztárügyvédjeinek a kérésére a rövidített eljárás mellett döntött, amelyben V. János legfeljebb 12 évet kaphat. 
Vágólapra másolva!

Akárcsak a per legelső napján, 2018. október 31-én, ma is csak az áldozatok hozzátartozói és ügyvédek jelentek meg a veronai bíróság tárgyalótermében. A vádlottakat, vagyis az öt autópálya-tervező és kivitelező mérnököt, és elsőrendűt, V. János buszsofőrt is jogászok képviselik a teremben.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Sokkal nagyobb biztonsági előkészületekkel indult a mai tárgyalási nap, mint eddig bármelyik.

Rendőrök jelentek meg a teremben, akiknek az egyik feladata az volt, hogy mindenkinek a személyi azonosságát ellenőrizzék.

Csak az maradhatott bent a tárgyaláson, akiknek ők engedélyezték.

A mai tárgyalásra egyelőre nem hívtak be tanúkat.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

A névsorolvasás után a vádlottak ügyvédjeinek kérésére

azt a tanúvallomást tartalmazó dokumentumot próbálják kizárni a perből bizonyítékként, amely szerint V. János vezette a buszt.

Ezzel a kéréssel a busztársaság biztosítója is egyetértett. Ebben az áll a legfiatalabb áldozat apjának, Márton Lászlónak az elmondása szerint, hogy

a sofőrülés mögött utazó Papp Róbert, a kirándulást szervező tanár igazolja, hogy V. János ült a volán mögött.

Emellett azt kellett eldöntenie a bírónak, hogy az egyik autópályamérnököt kizárja-e a vádlottak köréből.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

A bizonyítékok között maradt a tanár vallomása, és az autópályamérnök felelősségét is vizsgálják. Emellett a bíró elfogadta a buszsofőr ügyvédjeinek arra vonatkozó kérését,

hogy rövidített eljárásban zárják le a sofőr ügyét.

Az olasz jog szerint ezzel 7-12 év közötti börtönbüntetésre számíthat.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

A bejelentés után a tárgyalóteremben tapintani lehetett a feszültséget. A szülők sikerként értékelték, hogy a tanári vallomás az ügy bizonyítékai között maradhatott, az eljárás hosszával viszont nem elégedettek. Ők szerették volna, ha hosszabb eljárás során a legnagyobb büntetést kapta volna meg a sofőr. Mivel a tárgyalás hátralévő részében az autópályatársaság képviselője beszélt, az ügyész a következő tárgyalási napon kéri majd a bírótól,

hogy a lehetőségekhez képest a maximumot szabja ki V. Jánosra.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Lángokba borult a diákok busza

2017. január 20-án, a 17 halálos áldozatot követelő

veronai balesetben egy magyar turistabusz gyulladt ki, többen megégtek.

A budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulói egy franciaországi sítáborból tartottak hazafelé. Volt diákok, tanárok és az egyikük családja is velük tartott.

A busz kiégett roncsa az A4-es autópályán, Verona mellett Forrás: AFP/HANDOUT

A nyomozás során kiderült, hogy

a busz fékezés nélkül hajtott a szalagkorlátnak a Verona melletti A4-es autópályán, mielőtt az egyik felüljáró pillérének csapódott volna.

Azt már korábban megírtuk, hogy

a sofőr, V. János, a vád szerint a tragédia pillanatában elaludt, mivel nem fékezett, és a kormányt sem rántotta el.

Bár felmerült, hogy nem ő vezette a halálba a buszt, valójában az autópálya-felvételeken látható, ki ült a volán mögött, és mint kiderült, az első vallomásában maga is ezt mondta, később viszont már tagadta. Annak ellenére, hogy az orvosi vizsgálatok is a vádat igazolják. Eszerint

testén megtalálták a biztonsági öv nyomát, a fejsérülése pedig attól keletkezhetett, hogy ráesett az ülés felé elhelyezett televízió.

A társa aludt, ő nem volt bekötve. Olyan sérüléseket szerzett, ami azt igazolja, hogy ő nem vezethetett.

Elhúzódó tárgyalás

A gyanúsításból hamar vád lett, 2018 októberére tárgyalóterembe került az ügy. Az áldozatok hozzátartozói mérhetetlen fájdalommal, de reménykedve léptek be a tárgyalóterem ajtaján.

Forrás: AFP/HANDOUT

Akkor még bíztak benne, hogy hamar lezárják az ügyet.

Egyikük sem gondolta, hogy egy hosszú, bonyolult, trükkökkel teli pernek néznek elébe.

Az első napon a bíró is azt várta, ahogy a szülők is, hogy a buszsofőr megjelenik, ezért órákkal később kezdte el a tárgyalást. A második alkalomtól kezdve - ez egy 2018 decemberi nap volt - viszont már halványodott a remény, hogy valaha is megjelenik. Tavaly szeptemberben már senkit sem lepett meg, hogy az ügyvédje képviselte a szabadlábon védekező V. Jánost.

Az olasz jog szerint ugyanis nem köteles személyesen megjelenni, és előzetes letartóztatásba sem kerülhetett.

A Veronai Városi Bíróság, és a konkrét tárgyalóterem, ahol a veronai buszbaleset bírósági ügyét tárgyalják 2019. szeptember 20-án Fotó: Szabó Gábor - Origo

2019 márciusában fordulat történt a veronai buszbaleset perében az olaszországi tárgyaláson. A bíró elfogadta azt az ügyészi indítványt,

amelyben több szervezettel, illetve az őket képviselőkkel bővítik azok körét, akiket meg akarnak hallgatni.

Tavasszal váratlanul megjelent a biztosítótársaság ügyvédje a tárgyaláson, és az is kiderült, hogy az ügyész miért nem foglalkozott a 2017. január 20-i, 17 halálos áldozatot követelő tragédiában érintett busztársasággal. Állítólag azt az információt kapta, hogy Magyarországon már indult ellenük eljárás, ami nem igaz. A szülők győzelemként értékelték a fordulatot.

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Fél évvel később az áldozatok hozzátartozói lelkileg már edzettebbnek tűntek, annak ellenére, hogy olyan pólót viseltek, amelyen a balesetben elvesztett gyerekeik képei és nevei voltak. De mint kiderült, a fájdalmuk erősödött az idővel. Ezen pedig az sem enyhített,

hogy egy évvel a per megindítása után még mindig az előkészítő fázisban tartott a veronai buszbaleset ügye.

A rokonok akkor bíztak abban, hogy tanúkat hallgatnak meg a tárgyalóban, vagyis megkezdődhet a per érdemi része, de csak az időt húzta a védelem. Négy hónappal ezelőtt még arról sem esett szó, mi szerepel V. János sztárügyvédjének buszsofőrről szóló beadványában, ahogy arról sem, amit az Origo írt meg először, miszerint egy nagyon fontos dokumentum eltűnt az olasz ügyészségről. Az, amelyikben az állt, hogy

V. János betegen vezetette halálba a gimnazisták buszát.

Ugyanakkor némi eredményt is elértek a szülők azzal, hogy az őket támogató, autópálya-áldozatokat képviselő olasz civil szervezetet nem sikerült a védelmet ellátó sztárügyvédeknek kizáratni a perből. Emellett az olasz igazságügyi miniszter is bejelentette, hogy személyesen felügyeli a tárgyalás menetét, mert kiemelten kezelik a magyarok buszbalesetének ügyét.

Ha V. János börtönbüntetést kap, amire nagy az esély, az csak elsőfokú ítéletet jelent, vagyis fellebbezhet a döntés ellen. Másodfokon Velencében dönthetnek majd a veronai buszbalesetben érintett férfi sorsáról, harmadfokon pedig akár Rómáig is eljuthat az ügy. A tárgyalás februárban folytatódik.