A Nyomorultak rendezőjének gyalázatos múltjával akkor kezdett foglalkozni a francia hetilap, amikor kiderült: Golden Globe-ra jelölték és felkerült az Oscar legjobb nemzetközi film szűkített, tízes listájára. Mint ismert, Tóth Barnabás filmje, az Akik maradtak is szerepelt a tízes listán.
Ma közzétették a legjobb öt filmet, és meglepetésre A Nyomorultak bekerült a legjobb öt film közé. Mint megírtuk: a film klasszikus migránspropaganda, a film pozitívnak szánt, egyik fontos figurája szalafista (szélsőségesen radikális muszlim), a figura alakítója pedig civilben szintén radikális muszlim, a törvénnyel is szembe került. A film üzenete, hogy a francia állam (az oktatás) tehet a no-go zónák bűnözéséről, a törvénnyel szembe kerülő bevándorlók voltaképpen áldozatok. Nyugodtan állíthatjuk: mivel Victor Hugo humanista remekművére kétszer is utal a film (a címén túl), a nagy író emlékét is voltaképpen gyalázza.
Természetesen demagógia lenne olyasmit írni, hogy a magyar film helyett egy köztörvényes bűnöző, a saria kegyetlen szabályai szerint embereket kínzó rendező propagandafilmje került az öt közé. Nem helyette, hiszen A nyomorultak mellett négy másik filmet is jelöltek (köztük két nagyszerű alkotást: a cannes-i Arany Pálma-győztes és Golden Globe-nyertes dél-koreai Élősködőket és Almodovar Fájdalom és dicsőség című filmjét, Antonio Banderasszal a főszerepben). És nemcsak a magyar film szorult ki, hanem négy másik is - köztük egy, szintén a migrációval foglalkozó szenegáli film, csakhogy az költészettel, és nem erőszakos propagandaeszközökkel él. De szakértők szerint nagyon jó film a legjobb ötbe nem került orosz és észt alkotás is. Tehát nem az a kérdés hogy A Nyomorultak vagy Akik maradtak, hanem kizárólag az: hogyhogy A Nyomorultak? Ladj Ly rendező védhetetlen múltjának leleplezése után a francia jelölő szervezet hogyhogy nem vonta vissza a jelölést, és ha már nem tették meg, akkor hogy jelölhette az amerikai Filmakadémia?