Ukrán gép: a légitársaság nem kételkedett a személyzet vétlenségében

Sahriár, 2020. január 8. Mentőegységek dolgoznak egy Boeing 737-es típusú ukrán utasszállító repülőgép roncsdarabjainál az iráni Sahriár város közelében 2020. január 8-án, miután a légi jármű hajnalban lezuhant 167 utassal és 9 fős személyzettel a fedélzetén, kevéssel a teheráni Khomeini Imám repülőtérről történt felszállás után. A szerencsétlenséget senki sem élte túl. MTI/EPA/Abedin Taherkenareh
Vágólapra másolva!
A MAU ukrán légitársaság nem kételkedett abban, hogy az Iránban lezuhant járatuknak sem a személyzete, sem gépük műszaki állapota nem lehetett felelős a tragédiáért - közölte Jevhenyij Dihne, a vállalat elnöke szombaton a Facebookon.
Vágólapra másolva!

"Egy másodpercig nem kételkedtünk abban, hogy legénységünk és repülőgépünk nem okozhatta ezt a hátborzongató, szörnyű repülőgép-katasztrófát. Köszönet mindenkinek, aki gondolkodott és elemzett, és osztotta ezt (a véleményt) velünk. Ez nagyon fontos számunkra. Ők voltak a legjobb fiaink és lányaink. A legjobbak." – írta Dihne bejegyzésében.

A MAU - teljes nevén Ukrajna Nemzetközi Légitársasága - ezt annak nyomán tette közzé, hogy szombaton Irán beismerte: légvédelme tévedésből lelőtte az ukrán utasszállító gépet szerdán Teheránnál.

A tragédiában 167 utas és a gép 9 fős ukrán személyzete halt meg.

Még két utas volt ukrán állampolgárságú, a többiek további hat ország állampolgárai: irániak, kanadaiak, svédek, afgánok, németek és britek.

A gép egyenesen haladt

Később a MAU elnöke, Ihor Szosznovszkij repülési műveleti alelnökkel közösen Kijevben tartott sajtótájékoztatóján leszögezte:

Korábban az iráni állami hadsereg közleményében azt állította, hogy az ukrán utasszállító a Forradalmi Gárda elitalakulat egyik "kényes katonai központja" felé fordult, emiatt ellenséges gépnek nézték.

Elmondták, hogy a gép megkapta a diszpécserektől a felszállási engedélyt, minden rendben zajlott. A diszpécser megadta a pilótának az útirányt, a kapitány megerősítette a végrehajtást, ezt követően megszakadt a gép és az irányítók között a kapcsolat.

Dihne hangsúlyozta, hogy

a gép pilótája szigorúan követte a diszpécser utasításait.

Szosznovszkij a Flightradar24 repülőgép radar által rögzített képeit bemutatva demonstrálta, hogy a gép egyenesen haladt.

A járat késéssel történt felszállását Dihne azzal magyarázta, hogy túl sok volt a poggyász, ki kellett belőle rakodniuk.

Terrortámadás vagy rakéta

Ivan Bakanov, az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU) főnöke szombati reagálásában kijelentette: az iráni beismerés alátámasztotta az SZBU-nak azt az alapfeltevését, hogy minden bizonnyal emberi hiba okozta a gép tragédiáját.

Mentőegységek dolgoznak a repülőgép roncsdarabjainál Sahriár közelében Forrás: MTI/EPA/Abedin Taherkenareh

konkrétan a légvédelmi rakétarendszer kézi és nem automatikus üzemmódban történő működtetését, miként erről korában már több szakértő is beszélt. Tegnap, az SZBU különleges munkacsoportjának ülésén a szükséges adatok birtokában két változat mellett állapodtunk meg: az egyik a repülőgép ütközése rakétával, a másik pedig egy lehetséges terrortámadás. Ma az iráni oldal megerősítette az első verziót – fejtette ki Bakanov.

Elküldték a DNS-mintákat

Közben Olekszij Honcsaruk miniszterelnök a Facebookon közölte:

tovább kutatnak a gép becsapódásának helyszínén tárgyi bizonyítékok után az eset részletes kivizsgálásának elvégzése, a teljes igazság feltárása érdekében.

Az ukrán belügyminisztérium sajtószolgálata pedig azt közölte, hogy

összegyűjtötték és elküldték Teheránba az ukrán áldozatok hozzátartozóinak DNS-mintáit.

"Az elektronikus DNS-formulát ma reggel elküldtük a teheráni tragédia helyszínén dolgozó szakértőinknek. Jelenleg várjuk, hogy az iráni fél azonosítsa, majd Kijevbe szállítsa a holttesteket" – tájékoztatott a tárca.

Az IRIB iráni állami műsorszolgáltató jelentése szerint szombaton telefonon ismét tárgyalt a légi katasztrófáról Volodimir Zelenszkij ukrán és Haszan Róháni iráni elnök. Részleteket a beszélgetés alatt elhangzottakról sem Kijev, sem Teherán nem közölt.