Még a levegőben kigyulladhatott a később lezuhant ukrán repülőgép

Rendőr áll a Boeing 737-es egyik kerekénél a baleset helyszínén.
Sahriár, 2020. január 8. Rendőr áll a lezuhant Boeing 737-es típusú ukrán utasszállító repülőgép egyik kerekénél a baleset helyszínén, az iráni Sahriár város közelében 2020. január 8-án. A légi jármű hajnalban zuhant le 167 utassal és 9 fős személyzettel a fedélzetén, kevéssel a teheráni Khomeini Imám repülőtérről történt felszállás után. A szerencsétlenséget senki sem élte túl. MTI/AP/Ibrahim Norúzi
Vágólapra másolva!
Még a levegőben lángra kapott, visszafordult és leszállásra készült a szerdán Teheránban lezuhant ukrán utasszállító repülőgép - ez derül ki az iráni polgári repülési hatóság előzetes vizsgálatából.
Vágólapra másolva!

A csütörtökön nyilvánosságra hozott dokumentum szerint szemtanúk is megerősítették, hogy a lángok elterjedtek a gép törzsén, illetve ezt mondta egy másik, közelben elhaladó repülőgép személyzete is.

Az eleinte nyugati irányba tartó utasszállító röppályája megváltozott, ami azt mutatja, hogy

a pilóták észlelték a problémát.

A gép félfordulatot tett, és visszatérőben volt a repülőtérre. A pilótáktól azonban nem érkezett semmilyen jelzés a váratlan helyzetről. Az iráni hatóság kiemelte azt is,

a gép felrobbant azután, hogy becsapódott a földbe.

Rendőr áll a lezuhant Boeing 737-es típusú ukrán utasszállító repülőgép egyik kerekénél a baleset helyszínén, az iráni Sahriár város közelében 2020. január 8-án Forrás: MTI/AP/Ibrahim Norúzi

A repülőgép színültig volt töltve üzemanyaggal, hogy megtegye az utat Teherántól az ukrán fővárosig, Kijevig. A csütörtöki jelentés szerint

a gép mindkét feketedobozát megtalálták.

A berendezések megrongálódtak, de a rajta tárolt adatok nem vesztek el.

Az előzetes jelentést az iráni hatóságok továbbították Ukrajnának - amelynek légitársasága működtette a gépet -, az Egyesült Államoknak, ahol gyártották a repülőt, illetve Kanadának és Svájcnak, amelyeknek állampolgárai nagy számban haltak meg a katasztrófában.

A MAU - teljes nevén Ukrajna Nemzetközi Légitársasága - Kijevbe induló járatának 167 utasa közül 138 Kanadába utazott volna tovább. A röviddel felszállás után szerdán lezuhant Boeing 737-es gép fedélzetén lévők közül mindenki meghalt, beleértve a 9 fős ukrán személyzetet. Az utasok többsége iráni volt, de kanadaiak, svédek, britek, afgánok, ukránok és németek is voltak közöttük. Az áldozatok közül 26 volt gyerek, 13-an tízévesnél is fiatalabb.

Furcsa ugyanakkor, hogy két regisztrált utas végül nem szállt fel a járatra, róluk semmilyen információt nem hoztak nyilvánosságra.

Mentőegységek dolgoznak egy Boeing 737-es típusú ukrán utasszállító repülőgép roncsdarabjainál az iráni Sahriár város közelében Forrás: MTI/EPA/Abedin Taherkenareh

Olekszij Honcsaruk ukrán miniszterelnök a katasztrófa ügyében szerdán sajtótájékoztatót tartott, ahol kijelentette, nem volt alapja annak, hogy megtiltsák a polgári légi járatok repülését Irán légterében, annak ellenére sem, hogy feszült a helyzet a térségben. Bejelentette, hogy szakértőket küldenek Iránba a repülőgép katasztrófájának felderítéséhez: ötöt a polgári repülési baleseteket vizsgáló nemzeti iroda, kettőt a légi közlekedési hivatal és hármat a szerencsétlenséget szenvedett járat tulajdonosa, a MAU ukrán légitársaság.

Az Ukrajinszka Pravda hírportál beszámolójában arról írt, hogy a tragédia előtt és után is zavartalanul szálltak fel-, illetve le a teheráni repülőtérről nemzetközi járatok, beleértve európai légitársaságok gépeit.

A MAU szerint a repülőgépük jó állapotban volt, és a járat jól képzett személyzete sem követhetett el hibát.

- jelentette ki Jevhenyij Dihne, a MAU elnöke kijevi sajtótájékoztatóján. Ihor Szosznovszkij repülési műveleti alelnök hozzátette: mivel a gép elérte a 2400 méter magasságot, minimális az esélye annak, hogy a személyzet hibát követhetett volna el. A lezuhant repülőt 2016-ban gyártották, közvetlenül a Boeing üzeméből szerezték be, korábban sehol sem üzemeltették. Utoljára január 6-án esett át műszaki ellenőrzésen.

Az al-Hadasz jordániai hetilap korábban forrásmegjelölés nélkül közölte, hogy a gépet az iráni légvédelem lőtte le tévedésből. Ezt azonban más forrás nem erősítette meg.