Indiai repülőgépbaleset: éveken át nem törődtek a Kozsíkóde repülőtérre kiadott figyelmeztetéssel

Kozsikódé, 2020. augusztus 8. A repülőgép-szerencsétlenség helyszíne a délnyugat-indiai Kozsíkódéban 2020. augusztus 8-án. Előző nap landolás közben az Air India Express légitársaság Dubajból érkező gépe lecsúszott a leszállópályáról, majd kettétört. A fedélzetén tartózkodó 190 ember közül legkevesebb 18-an életüket vesztették, több mint 120-an megsérültek. MTI/EPA/Prakas Elamakkara
Vágólapra másolva!
Legalább két figyelmeztetést is figyelmen kívül hagytak Indiában az elmúlt évtizedben, melyek arra hívták fel a figyelmet, hogy megfelelő biztonsági rendszerekkel kellene felszerelni a Kozsíkódét és az ahhoz hasonló repülőtereket, hogy azok megfogják a leszálláskor túlfutó gépeket. A Bloomberg arról ír, a jelzések lényegében süket fülekre találtak.
Vágólapra másolva!

A légierő támaszpontjain megszokott biztonsági eszközt kellett volna a keralai Kozsíkóde repülőtér kifutópályájához is telepíteni azért, hogy az meggátolja a landoló gépek túlfutását a betonról, megelőzve a most történthez hasonló szerencsétlenségeket. Ahogy az Origo megírta, az Air India Express repülőgépe 191 emberrel a fedélzetén túlfutott a kifutópályáról a repülőtéren és egy völgybe zuhant, majd a baleset következtében kettétört. A balesetben legalább 17 ember meghalt, 123-an pedig megsérültek, ebből 15-en súlyosan.

A repülőgép-szerencsétlenség helyszíne a délnyugat-indiai Kozsíkódéban 2020. augusztus 8-án Forrás: MTI/EPA/Prakas Elamakkara

A magaslatokra - fennsíkokra, hegy-, illetve dombtetőkre - épített kifutópályák a szokottnál veszélyesebbnek számítanak a leszálló gépek és azok utasai számára, különösen esős időben, illetve nagy szélben. Kedvezőtlen időjárási körülmények között ugyanis a gép könnyen megcsúszhat a betonon, és a kifutópálya mögötti völgybe zuhanhat, komoly katasztrófát elszenvedve. Ez történt most Keralában.

A mostani szerencsétlenség után kiderült, hogy már jóval korábban, 2010-ben és 2011-ben is felhívták az illetékesek figyelmét arra, hogy ezekre a kifutópályákra a gépeket megfogó biztonsági megoldásokat kell telepíteni.

2010 májusában, szintén az Air India Express egyik Boeing 737-es gépe futott túl Mangaluru városában a kifutópályán, majd a domboldalon lezuhanva lángra lobbant. A katasztrófában 158-an vesztették életüket. Ekkor egy vizsgálati jelentés felhívta a figyelmet arra, hogy vannak olyan megoldások, melyekkel ezeknek az incidenseknek elejét lehet venni, és a megelőzés érdekében, azokat célszerű lenne telepíteni.

null

null

2011-ben pedig a polgári légi közlekedést felügyelő hatóság egyik tagja írt hasonló tartalmú levelet magas rangú bürokratáknak és döntéshozóknak. Mohan Ranganathan, a hatóság repülésbiztonsági kérdésekkel foglalkozó szakértője így fogalmazott a Kozsíkóde repülőtér kapcsán:

- idézi a lap a szakértő szavait, ahol állítólag betekintést nyertek az akkor készült ajánlásba.

A repülőgép-szerencsétlenség helyszíne Forrás: MTI/EPA/Prakas Elamakkara

2017-ben egy másik társaság Bombardier Q-400-as gépe, 75 emberrel a fedélzeten, szintén esős időben szállt le ott. A gép megcsúszott, de végül a pálya végén lévő jelzőfények vonalában megállt. Ezt követően egy évvel, a repülőtér vezetése elutasította azt, hogy további biztonsági intézkedéseket léptessenek életbe a létesítményben, magas üzemeltetési költségekre hivatkozva.

A repülőtér arra hivatkozik, hogy a pálya mindkét végén 240 méteres biztonsági zónával rendelkezik, ami megfelel a nemzetközi ajánlásoknak.

Ugyanakkor az elmúlt években a biztonsági nehézségek miatt, több nagy légitársaság megszüntette a nagyobb gépek repülését ide: a Boeing 777-es vagy az Airbus A330-as gépek számára az üzemeltetők nem ítélték biztonságosnak az ottani landolást.

A lap kereste az indiai légiközlekedési minisztériumot is a fentiekkel kapcsolatban, de onnan egyelőre nem válaszoltak kérdéseikre.