Arról ír a brit fővárosban ingyenesen osztogatott, Evening Standard online változata keddi cikkében, hogy London baloldali, munkáspárti polgármestere, Sadiq Khan hétfő este közleményben megerősítette: a helyi önkormányzati tömegközlekedési vállalat,
a Transport for London (TfL) alkalmazottai közül már 21-en meghaltak a koronavírus szövődményeivel összefüggésben lévő megbetegedésekben, ebből pedig 15 buszvezető volt.
Azzal kapcsolatban, hogy a TfL munkatársai közöl hányan fertőződtek meg (ideértve a tünetszegény eseteket is), illetve hány darab koronavírus-tesztet végeztek el rajtuk, egyáltalán nem nyilatkozott Khan.
Hétfő este (április 13.) óta a halálesetek számáról sem állnak rendelkezésre friss információk, viszont az akkori 21-es szám jelentős emelkedésnek mondható az április 7-i, 14 regisztrált halálesettel összehasonlításban.
A Transport for London alkalmazottainak a száma a 28 ezerhez közelít,
a vállalat mindenkori vezetője az éppen aktuális fővárosi polgármester, tehát jelent esetben Khan.
Sadiq Khan az ő irányítása alatt álló főváros által működtetett tömegközlekedési vállalat alkalmazottai körében bekövetkező magas halálozási rátáról egyáltalán nem beszélt, helyette érzelmi síkra próbálta terelni a figyelmed, mondván:
olyan alapon személyesen is érintik őt a tragikus esetek, hogy az apja buszvezető volt, és már belegondolt abba, hogy mi történt volna, ha a világjárvány az apja aktív éveiben tört volna ki.
A polgármester egyébként már a 2016-os kampánya óta folyamatosan arról beszél, hogy az apja buszvezető volt.
A 8,9 milliós Londonban jelenleg 18 472 fertőzöttet tartanak számon, ez a szám április 7-én még 12 636 volt.
Ahogy arról az Origo beszámolt, a közösségi oldalán Sadiq Khan még a koronavírus-világjárvány kapcsán is
elsősorban a Londonban élő migránsokért aggódik.
A védekezés területén – az általános jó tanácsokon túl – arra kéri a londoniakat, hogy ne utazzanak feleslegesen, de azt nem fejti ki, hogy mit ért ezen.
A brit fővárosban a tömegközlekedési vállalat, a már említett Transport for London (TfL) Khan hibás és megkésett döntései miatt különös figyelmet kapott.
Március közepén, Khanék lezárattak 40 metróállomást, a péntek és szombat éjszaka közlekedő járatokat felfüggesztették, illetve leállították a Waterloo & City metróvonalat, amely a Waterloo pályaudvartól szállította London pénzügyi központjába a városon kívülről bejárókat. A cég ritkította a városi buszközlekedést, a buszok hétköznaponként a szombati menetrenddel közlekedtek.
A járatritkítás azonban hatalmas felháborodást váltott ki a fővárosi lakosok között.
A teljesen értelmetlen rendelkezés ugyanis együtt jár azzal, hogy akiknek muszáj volt utazniuk, azoknak nagyobb zsúfoltságban kellett a munkahelyükre jutniuk, így a fertőzés veszélye is fokozódott.
A londoni példa megtetszett a Khanért rajongó Karácsony Gergelynek, aki Budapesten is bevezette a járatritkítást. Később, látva az általános elégedetlenséget, ezt a hibás döntését a budapesti főpolgármesternek korrigálnia kellett.
Londonban ezzel a drámaian hibás rendelkezéssel
azokat az embereket - orvosokat, ápolókat, mentősöket, rendőröket, sofőröket - sodorták veszélybe, akik nélkülözhetetlen munkát végeznek a védekezés és a gyógyítás területén.
Az azonos idősávban munkába menők értetlenül álltak a polgármester nevetséges jó tanácsa előtt. Mégis, hogyan kerülhetnék a csúcsforgalmat?
Londonban egyébként a mai napig sem tilos az első ajtós felszállás, a sofőrök gyakorlatilag nem tudják elkerülni, hogy az utasokkal érintkezzenek.
A brit lapok megszólaltatták a meghalt dolgozók hozzátartozóit is, akik a közlekedési vállalatnál uralkodó borzalmas állapotokról számoltak be, kiemelve, hogy már a járvány megjelenése előtt is nagyon piszkosak voltak a vállalat járművei.
A hozzátartozók azt követelték a polgármestertől, hogy ne halogassa tovább a védőeszközök beszerzését, ne haljon meg több ember a hiányosságok miatt
A londoni polgármester aprilis 11-én megjelentetett egy középiskolai színvonalon írt véleménycikket a baloldali The Guardianban, amiben olyan általánosságokról érkezetett, hogy a koronavírus-világjárvány a második világháború óta a legkomolyabb kihívás, aztán arra a megállapításra jutott, hogy ez gazdasági visszaeséssel fog járni, majd
jó baloldali módjára mindenért a nacionalizmust hibáztatta, aztán a radikális baloldali párttársát, Gordon Brown bukott miniszterelnököt kezdte el dicsérni.
Arról egy szót sem írt, hogy az általa vezetett Londonban hány fertőzött van, csak szentimentális stílusban sajnálkozott a buszvezetők miatt, ismét kifejtve, hogy az apja is buszvezető volt.
A saját hibáira és mulasztásaira, illetve korábbi ellentmondásos nyilatkozataira egy szót sem pazarolt.
A cikk végén ismét a nacionalizmust és a populizmust ostorozta, konkrétumok nélkül.
Az észrevehető:
Khan jóval kevesebbet nyilatkozik, mint régebben, mintha a Boris Johnson brit kormányfővel és Donald Trump amerikai elnökkel vívott médiaháborúja is alábbhagyott volna.
A londoni polgármester rendkívül hangzatos médiapolitizálása valószínűleg azért ég alacsonyabb lángon, mert Sadiq Khan fél attól, hogy ha nem kizárólag az őt minden területen kiszolgálni igyekvő baloldali propagandaorgánumoknak (The Guardian, The Independent), illetve bulvárlapoknak (péládul British Glamour) ad interjút, akkor esetleg a saját mulasztásáról, a megkésett és nem túl hatékony döntéseiről, illetve általánosságban véve a tehetetlenségéről fogják kérdezni.
Mindez kísértetiesen hasonlít Karácsony Gergely budapesti, baloldali főpolgármester magatartásához,
aki londoni példaképéhez hasonlóan, csak az őt méltató, a hibáit és késedelmeit pedig következetesen eltitkoló médiumoknak hajlandó interjút adni, akik még véletlenül sem tesznek fel neki igazi kérdéseket.