Törlik a „hölgyeim és uraim” megszólítást a londoni színházakban a gendersemlegesség jegyében

Vágólapra másolva!
Több londoni színház is eltörli a közönség megszólításánál használt „hölgyeim és uraim" kifejezést, nehogy megsértse a magukat nem kizárólag két nem alapján meghatározó nézőket. Az abszurd döntést azért hozták meg a színházak vezetői, mert a – több mint 47 ezer tagot számláló – művészeti szakszervezet, az Equity egy LMBTQ művészekkel kapcsolatos viselkedésre vonatkozó ajánlásában ezt is megfogalmazta - írja a V4NA nemzetközi hírügynökség.
Vágólapra másolva!

Olyan világsztárok támogatják Nagy-Britanniában az Equity Union művész-szakszervezetet, mint a James Bond filmek sztárja, Daniel Craig vagy az Oscar-díjas Helen Mirren. Óriási visszhangja lett a brit sajtóban a legutóbb közreadott egyik szakmai tájékoztatójuknak, amely után több londoni színház is arra tett ígéretet, hogy az úgynevezett "genderfluid" nézők érdekében el fogják törölni a színházakban eddig használt "hölgyeim és uraim" megszólítást, a "foglalják el helyeiket" felszólítás elől.

Elsőként a vasárnapi Times számolt be róla, hogy az Equity október 28-án közzé adott egy ajánlást, amely a színházak munkatársait felkészíti arra, hogyan ne sértsék meg a nemüket nem csupán nők és férfiak "bináris kategóriájából" meghatározó művészeket. Az ajánlás példákat is bemutat, hogy milyen kifejezéseket használjanak, illetve ne használjanak az esetleg LMBTQ közösséghez tartozó művészek előtt. Az "Ön meleg vagy hetero?", vagy a "milyen műtétje volt/milyet tervez" kifejezetten nem ajánlott, míg a "milyen öltözőt szeretne", vagy a "játszana-e cisznemű szerepet" kérdéseket teljesen helyénvalónak tartják.

Az ajánlás megfogalmaz egy olyan mondatot is, miszerint a színházak "fontolják meg a kollektív megszólítások területén gendersemleges kifejezések használatát a színfalak előtt és mögött is". Emiatt a megjegyzés miatt robbant ki botrány Nagy-Britanniában, mivel az ajánlás nyomán eddig már három színház, a londoni National Theatre, a Royal Shakespeare Company és a Nimax Theatre is ígéretet tett rá, hogy a jövőben törlik a „hölgyeim és uraim" megszólítást és helyette más megszólítással hívják majd fel a nézők figyelmét arra, hogy az előadás kezdetén vagy a felvonások közti szünet végén foglalják el helyeiket.

A szakszervezet azóta bocsánatkérésre szólította fel az ajánlásukat "transzellenesség táplálására" használó sajtótermékeket, ugyanakkor tény, hogy a brossúrájuk 7. oldalán ott szerepel az idézett mondat, amelyet a színházak komolyan vettek.

Az üggyel kapcsolatban a Daily Mail ugyanakkor megjegyezte, hogy a színházi világban egyre nagyobb teret kap a gender-átjárhatóság eszméje. Arra emlékeztetnek, hogy például a National Theatre William Shakespeare világhírű darabjának, a Macbeth tavalyi bemutatóján a főszerepet és Lady Macbeth szerepét is nő játszotta, miközben a három boszorkány közül kettő férfi volt, egyikük pedig egy balett-tütüben lépett színpadra.

Ugyancsak meglehetősen érdekesnek tartja a brit bulvárlap, hogy a Royal Shakespeare Company által színpadjára állított „Vízkereszt, vagy amit akartok” című darabban a túlzásba vitt szerelmi mámortól megrészegült Malvolio szerepében Tamsin Greg színésznő udvarolt hevesen szíve női választottjának, és Feste, a bölcs bolond hagyományosan férfi szerepét is nőre osztották.

Mint ahogy azt is említésre méltónak tartották, hogy az egyik legrégebbi brit színház, az Old Vic múlt hónapban leszerelte mellékhelyiségei ajtajairól a kétféle nemet jelző táblákat és szabadon választhatóvá tették mindkét helyiséget mindenki számára.

Franciaországban egyébként egy futballstadionban is - igaz, egyelőre óvatosan - próbálják bevezetni a gendersemleges vécét. A néhány éve átadott új, nizzai stadionban a kétféle nemre utaló piktogramm alig megkülönböztethetően hasonlít egyik a másikra. Az Allianz Riviera személyzete azt állítja, hogy ők szóltak erről a vezetőségnek, hiszen sokan téblábolnak a vécé előtt, hogy hova menjenek, de azt a választ kapták a vezetőktől, hogy jó ez így, hiszen ez már a jövő, hozzá kell mindenkinek szokni.