Így építi hálózatát Soros György a magyar kulturális életben

Vágólapra másolva!
A magyar Soros-birodalom most a kultúra elfoglalására készül, ezzel a címmel írtunk hosszabb cikket július elején az Origón. Ekkor derült ki, hogy Soros alapítványa rendszeresen több száz millió forintot akar szétosztani az ideológiailag, politikailag neki tetsző színházak, társulatok és általában, a kultúrához valamilyen módon kapcsolódó szervezetek és konkrét emberek között. Az első pénzosztáson most jutottunk túl. 329 millió forintot osztott ki a Nyílt Társadalom Alapítvány. A győztesek között - milyen meglepő - megannyi eddigi Soros-kedvenc és persze néhány olyan társulat vagy személy van, aki vagy amely ettől a pillanattól lesz Soros lekötelezettje. Túlzás nélkül állíthatjuk: erőteljesen építi hálózatát Soros György a magyar (elsősorban persze a budapesti) kulturális életben. 
Vágólapra másolva!

Mit is írtunk nyár elején?

Idézzünk fel először is mindenesetre néhány részletet júliusi írásunkból:

Soros György és hazai hálózata most már nemcsak a politikai és a közéleti eseményeket szeretné szervezetein keresztül a kedve szerint befolyásolni Magyarországon, hanem a kulturális életet is el akarja foglalni. Persze, szokás szerint a „függetlenség" támogatásának folyamatos hangsúlyozása mellett. Ugyanis néhány napja a Nyílt Társadalom Alapítvány honlapján számolt be arról, hogy a „nagylelkű" bevándorláspárti spekuláns 360 millió forinttal támogatja vélhetően a „függetlennél függetlenebb" – értsd: liberális, kormányellenes – művészeket.

Soros György idén januárban Davosban Forrás: AFP/Fabrice Coffrini

A Nyílt Társadalom Alapítvány honlapján található magyarázat szerint azért vált indokolttá a „független" művészek Soros általi támogatása, mivel szerintük „aggasztóan megnőtt a politikai szempontok szerepe az állam kulturális és művészeti támogatási rendszerében".

És persze ki más tudná jobban garantálni a művészet függetlenségét, mint Soros és hazai elvbarátai. Ehhez kétség sem fér.

Soros Alapítványa hozzáteszi, hogy a fenti 360 millió forint elosztását egy Summa Artium nevű szervezetre bíznák, amely magáról azt írja, hogy azzal a céllal jött létre, „hogy a független művészek számára elérhetővé tegye a vállalati és magánszektorból érkező támogatásokat".

Ha valaki számára nem lenne világos: a Soros-birodalom most épp a kultúrát kívánja célba venni, és szinte korlátlan pénzforrásait arra akarja használni, hogy újfent a függetlenség meséjének látszata alatt támogassa a kormányellenes mozgalmakat.

Ezt írtuk tehát 2019. július 7-én.

És mi van most?

Sajnos, igazunk lett, a pénzosztás (az első pénzosztás) megtörtént, közel 330 millió forintot kaptak nyíltan ellenzéki emberek és szervezetek. Természetesen nem állítjuk, hogy kivétel nélkül mindenki, aki pénzt kapott, aktív politikai (ellenzéki) propagandista, sőt azt sem, hogy mind az a több száz ember, aki így Soros Györgytől pénzhez jutott, ezután az lesz. De hogy Sorosnak és alapítványának az a célja, hogy hálózatot építsen, egy mindig bevethető afféle kulturális hadsereget, az egészen biztos.

A büszke nyertesek

Egyrészt társulatok, produkciók kaptak pénzt, a legtöbbet a FÜGE, 10 millió forintot, de kapott a K2 (rendezői nemrégen a Népszavának beszéltek arról, mennyire nem tetszik nekik a mai Magyarország) vagy éppen a Borgula András-féle Gólem Színház is (Borgula Andrást onnét lehet ismerni, hogy Havas Henrik barátja, és rendszeresen szerepelt az ATV-n, mielőtt Havast kirúgták volna, és alapvetően egyetlen témája volt: a kormány szidása).

A FÜGE-t 2006-ban alapították, saját magát „függetlenként" definiálja. Azt írja a Mandiner, a 2016. augusztus 15-én megjelent cikkében, a DC Leaks nevű tényfeltáró oldalra hivatkozva, hogy a 2014-es országgyűlési választásokkal összefüggésben a FÜGE is kapott pénzt a Nyílt Társadalom Alapítványtól. Vagyis Sorostól.

A Criticai Lapok így ír egyik előadásukról: "... Kovács Dániel rendező és Róbert Júlia dramaturg olyan előadást teremtettek ebben a kényelmetlen iskolai székes, még mindig erősen tanteremnek látszó, szinte csupasz térben, amire az ember azt mondja: igen, ezért van szükség független színházra, ezért kell annyira örülni ebben a nagyon rosszkedvű és szomorú színházi és társadalmi közegben annak, hogy itt végre nem bezárt és lepusztult valami, hanem létrejött és új életre kelt.

Pedig (vagy éppen ezért) az előadás erről a bezáró és lepusztuló országról beszél, arról a vidékről, ahol már tényleg csak az öregek maradnak, mert aki mozdulni tud, külföldre megy, akinek meg ez sem sikerül, az az alkoholizmusba menekül. Arról a kilátástalanságról, aminek hatására a profi bűnözők mellett elszaporodnak a pancser rablók, akik másnap virágot visznek a megijesztett kisboltos néninek."

"Hiteles helyek"

Merthogy a Soros-birodalom szerint - szerencsére - ilyenek is vannak. A fizetési listán jön ugyanis egy érdekes kategória a támogatottak listáján: Hiteles helyek. Például az 1956-os Intézet Közhasznú Alapítvány. Az előadóművészi kultúrához sok közük nincs, ellenben vezető történészük mindig megbízhatóan ellenzéki gondolatokkal politizál. 7 milliót kapott a drogbotrányairól ismert Auróra Civil Központ és 3 milliót a Mozgó Világ Alapítvány.

Soros alapítványa szerint hitelesnek számít a Revizoronline is, 6 milliót kaptak. A konzervatívnak tartott művészek becsmérlésével oly szívesen foglalkozó kritikai blogról nyáron részletesen írtunk, mindenhonnét kikopott, még a Magyar Narancstól is elzavart főszerkesztőnője Kálmán Olga (akkor még létező) műsorának állandó vendége volt, és a propagandista újságírónővel egymást túllicitálva gyalázták a kormányt és a kormánnyal szimpatizáló embereket. A Revizoronline főszerkesztőnője - ahogy beszámoltunk róla - rendkívül kulturáltan csicskának, vérhülyének és ostobának nevezett egy elismert, sikeres művészt, pusztán azért, mert nem ellenzéki.

Kap 4 milliót a Színház című, havonta megjelenő színházi lap is. A Soros szerint szintén hiteles folyóirat főszerkesztőnője a Fidesz harmadik kétharmada után arról elmélkedett a Facebookon, hogy jaj, olyan csúnya dolog birkának tekinteni a nem baloldali szavazókat. Hiszen ők szegények nem tehetnek róla, hogy olyan tudatlanok. Idézzük is, szó szerint, mit gondol a Fideszt választó honfitársainkról: "azok az emberek, akik nemigen látják át a világot (értsd: a Fideszre szavazó milliók), a híreket, az álhíreket, a propagandát, a megtévesztő reklámokat, a riogatásokat, azok esetében sem arról van szó, hogy nem AKARJÁK, hanem nem TUDJÁK átlátni." (Nem tudunk finomabban fogalmazni: a visszataszító gondolatokat nemcsak a Facebookon könnyű megtalálni, de az egyik ellenzéki propagandaoldal, a hvg.hu 2018. április 11-én örömmel közölte a teljes szöveget.)

A kritikusok szervezete is milliókhoz jut (Színházi Kritikusok Céhe, így nevezik diszkréten magukat), ők sem pártatlanságukról híresek.

Kapott pénzt a Geszti Péter-féle ARC plakátkiállítás is (itt véletlenül mindig a Fideszt vagy a kormányt gyalázó, szellemeskedő plakátokat lehet nézegetni) vagy egy magát Noárnak nevező színész, Molnár Áron, akitől néhány éve a Vígszínház szabadult meg, azóta politikai aktivista. Ellenzéki klipszerűségeket készít (most 3,5 millióból készítheti új ellenzéki klipjét Soros György segítségével), az ATV-ben korábban pedig azzal dicsekedett, hogy olyan szépen terjed szerény megfogalmazása szerint a "noárizmus", hogy egy barátja egy villamosról ledobott egy embert, mert (a kormányt támogatva) politizált.

"Noár" és Gulyás Márton, no persze

Molnár Áron azért érdekes, mert ő semmit nem bízott a véletlenre, alaposan megdolgozott előre is Soros pénzéért. Politikai szerepvállalása azzal kezdődött, hogy 2018. február 19-én a YouTube-ra kirakott egy primitív klipet, melyben a kormány migrációs politikáját kritizálta, többek között ilyen rímekkel: edukáció-kommunikáció, Teller Ede - a labdát tereled-e.

2018. április 4-én, közvetlenül az országgyűlési választások előtt pedig azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy egy klipet jelentetett meg, amelyben kifejezte támogatását a liberális Független Diákparlament (FD) és a balliberális Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szervezte, az ellenzéki pártok által pedig aktívan támogatott, már sokadik diák-tanár tüntetések mellett. A felvétel a Vörösmarty Gimnáziumban készült, ebből később botrány lett.

2018. április 18-án a két fenti videóról nyilatkozott is Soros blogjának, a 444-nek.

2018. június 21-én jelent meg egy közös klipje a Fekete Vonat volt énekesével, a félig egyiptomi Mohamed Fatimával. A klip lényege természetesen a kormány migrációs politikájának a kritizálása.

2018. december 5-én a YouTube-on megjelent egy új klipje, amelyben a kormány hajléktalantörvényét támadta szokásos közhelycímszavakkal. A klip címe: „Levél a Mikuláshoz":

2019. január 19-én egy tüntetésen szidta a kormányt.

2019. június 28-án a rendszerváltás évfordulójára emlékező, „30 éve szabadon" című kormányzati emlékévet a Volt Fesztiválon bemutató videó miatt közölte, hogy lemondta a részvételét a „civil katalizátorok" témájában rendezett beszélgetésen.

Erre Lobenwein Norbert, a Volt főszervezője így reagált a Facebook-oldalán: „Mosolyogtam és mérgelődtem egyszerre, amikor az egyik portál címlapon hozta, hogy egy (általam nem ismert) előadónk bojkottot hirdetett a VOLT ellen. Ahelyett, hogy eljött volna és azon a kerekasztal-beszélgetésen mondja el a véleményét, ahová meghívták. Nem éreztük a fiatalember hiányát, még csak szóba se hozták az aznapi művészek, meghívottak, mégis fura, hogy ezzel címlapra lehetett kerülni."

Emeljük ki: természetesen Molnár Áron nem fellépő lett volna a fesztiválon, hanem egy sátorban egy panelbeszélgetésen szólalhatott volna meg. Ezt mondta le.

A "Noár"-nak nevezett "projektnek" alapítója Molnár Áron felesége, Duda Éva koreográfus is. A "Duda Éva Társulat" 4 millió forintot kapott most Sorostól.

fotó: MTI/Mohai Balázs

A legérdekesebb kategória talán az "Autonóm kulturális és művészeti projectek". Azon kívül, hogy van olyan boldog étterem is, amely pénzt kap Sorostól, azonnal feltűnik a Közös Ország Alapítvány. Ez - mint tudjuk - a Gulyás Márton-féle alapítvány. Hogy kicsoda Gulyás Márton, a Sándor Palotát vagy az Állami Számvevőszék épületét összerondító, a Színház- és Filmművészeti Főiskoláról elzavart egykori tanuló, arról az Origón részletesen írtunk. Most 4 millió forintot fog kapni. Kap pénzt az állítása szerint külföldre emigrált Schilling Árpád egykori alapítványa, a Krétakör, továbbá 2 millió forinthoz jut a Labrisz Leszbikus Egyesület, kap pénzt a Menhely Alapítvány (leírjuk, hogy mire: "sztereotípiák helyett kultúrát - érzékenyítő színház és irodalom a hajléktalanság témakörében"), a NANE Nők a Nőkért Egyesület (Mire? "Színházzal a biztonságos jövőért"), a Nők a Jövőért Egyesület is, és a Szépírók Társasága is, ők 10 millió forintot.

Több Soros-pénzt nyert egyesületet, embert megkerestünk - például a nem színházi alkotások létrehozásáról ismert Menhely Alapítványt, a NANE-t és a színházi értelemben az utóbbi években aktívnak nehezen nevezhető Krétakört is - , megkérdeztük tőlük, hogy a támogatást hogyan költik el: kik fogják létrehozni a produkciót, amit megjelöltek, miről fog szólni, hol és hogyan valósul meg?

Egyedül a Menhely Alapítvány válaszolt, kérdéseink elküldése után a harmadik napon, ők azt írták, hogy a Fedél Nélkül című hajléktalanlap egyik szerzőjének könyvét adják ki, és iskolásoknak adnak elő darabot szintén a Fedél Nélkül szerzőitől, kétmillió forintból.

A többiek nem válaszoltak. Nem meglepő.